14 08 2021
142

برگزاری نشست مجازی «گزارش و بررسی عملکرد مدیریت دانشگاه رازی»

نشست مجازی «گزارش و بررسی عملکرد مدیریت دانشگاه رازی» با حضور هیئت ‌رئیسه و استادان، ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی به صورت مجازی برگزار شد.

در این جلسه، دکتر «ابراهیم اعلمی آل‌آقا» به انتقادات اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی پیرامون نزدیک به ۸ سال ریاست خود پاسخ گفت.

در ابتدای این جلسه، رئیس دانشگاه رازی، ضمن تشکراز اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه و ابراز رضایت از برگزاری چنین نشست‌هایی که زمینه‌ساز ایجاد فضای همدلی میان دانشگاهیان است، در شرایط فعلی جامعه، امیدها را متوجه دانشگاه دانست و گفت: «راه نجاتی جز نگاه عالمانه و عاقلانه به مسائل و مشکلات نداریم و یک جامعه دانش‌بنیان با محوریت دانشگاه می‌تواند مسائل بنیادی و گرفتاری‌های مردم را حل‌وفصل کند. علی‌رغم امکانات محدودی که در اختیار آموزش عالی است و با توجه به غفلت‌هایی که گاهی تصمیم‌سازان در بحث پژوهش و فن‌آوری دارند، جامعه نیازمند تلاش همه ما دانشگاهیان برای اصلاح امور است.»

او درباره برآیند عملکرد نزدیک به هشت‌ساله‌اش گفت: «هیچ‌گاه ادعای این را نداریم که یک تراز قابل‌قبول و بالا داریم. ما سعی کرده‌‌ایم آن‌چه را که تحویل گرفتیم ارتقاء دهیم و هنوز نیاز به اهتمام بیشتری هست.»

ارتقای دایره اخلاق‌محوری با اهتمام جمعی امکان‌پذیر است

دکتر اعلمی ضمن اشاره به شعار مصوب دانشگاه رازی یعنی «دانشگاه رازی؛ اخلاق‌محور و پیشرو در تحقق جامعه دانش‌بنیان» بر پیگیری مکارم اخلاق تأکید کرد و با انتقاداتی پیرامون عدم تحقق شعار اخلاق‌محوری در دانشگاه رازی ادامه داد: «ارتقای دایره اخلاق‌محوری با اهتمام جمعی امکان‌پذیر است. من افتخار می‌کنم امروز شاهد ارتقای سطح اخلاق‌محوری در دانشگاه هستم. در حال حاضر، یک شورای فرهنگی داریم و به‌کمک این شورا سعی شده برای اخلاق‌محوری در دانشگاه تلاش کنیم.» او در این زمینه ادامه داد: «همه نهادهای دانشگاهی اعم از مدیران، مسئولان و تشکل‌ها به‌ویژه تشکل‎‌های ارزشی دانشگاه، باید در مسیر تحکیم اخلاق‌محوری کمک کنند.»

رویکرد جدیدی به فرهنگ داشته‌ایم

رئیس دانشگاه رازی درباره دستاوردهای فرهنگی دانشگاه رازی در سال‌های گذشته افزود: «ما در حوزه فرهنگی شاهد تحولات بسیار خوبی در دانشگاه بوده‌ایم و رویکردهای جدیدی در حوزه فرهنگی را مطرح کرده‌ایم. ارتباط دانشگاه با نخبگان اعم از دانشگاهی و اعاظم فرهنگی شهر را بیشتر و در نشریه نامه فرهنگ رازی بستر ابراز نظر همکاران و اعاظم فرهنگی را فراهم کردیم. در حوزه فرهنگی به نیروی نخبه و تراز بالای جامعه این فرصت را دادیم تا بیشتر حرف بزنند. شکل‌گیری وبینارها و جلسات هم‌اندیشی، بخشی دیگر از فعالیت‌های فکری و فرهنگی صورت‌گرفته در این زمینه است.»

ما در حوزه فرهنگی شاهد تحولات بسیار خوبی در دانشگاه بوده‌ایم و رویکردهای جدیدی در حوزه فرهنگی را مطرح کرده‌ایم.

از دوگانه‌سازی هیئت علمی و کارمندان پرهیز کرده‌ایم

دکتر اعلمی تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها در بیش از ۷ سال مدیریتش را، دلیلی برای محروم‌ماندن از برخوردهای نزدیک و رودررو با همکاران دانست و گفت: «رویکرد ما تأمین حقوق حقه همه همکاران بوده است. از معوقات حق‌التدریس و پژوهانه عبور کردیم اما در بحث همسان‌سازی حقوق اساتید، من با برخی از همکاران، اختلاف‌نظر حقوقی دارم. علی‌رغم نامه‌نگاری‌ها پاسخی دال بر بلامانع بودن این امر از وزارت علوم دریافت نشده است. شأن هیئت علمی ایجاب می‌کند که حقوقمان را مبتنی به قانون و مبتنی بر مطالباتی که در سطح و تراز دانشگاه است مطرح کنیم. سازمان مدیریت، مصوبه‌های هیئت‌امناهای دانشگاه مبنی بر اختیار پرداخت از محل اعتبارات جاری را، نپذیرفته‌است. بسیاری از دانشگاه‌هایی که همسان‌سازی را اعمال کرده‌اند، بدهی‌های زیادی دارند اما دانشگاه رازی این‌گونه بدهی‌ها را ندارد.» او افزود: «در شرایطی که هنوز معوقات قدیمی‌تر کارمندان را انجام نداده‌ایم، اصرار بر پرداخت همسان‌سازی اساتید، به نگاهی دوگانه میان کارمندان و اساتید مدد می‌رساند.»

در شرایطی که هنوز معوقات قدیمی‌تر کارمندان را انجام نداده‌ایم، اصرار بر پرداخت همسان‌سازی اساتید، به نگاهی دوگانه میان کارمندان و اساتید مدد می‌رساند

نگاه دانش‌بنیان بر طرح‌های عمرانی حاکم بوده است

«بیش از ۴۵ درصد به فضای کالبدی دانشگاه اضافه شده‌است، این نشانه یک رشد چشمگیر است اما این بدان‌معنا نیست که در بخش‌های دیگر نقص نداریم و یا نیاز به بازنگری نیست. برنامه‌های عمرانی با یک نگاه دانش‌بنیان، تصمیم بر آن بود که فاز‌به‌فاز عمل کرده و پس از اتمام هر طرح به سراغ دیگری برویم تا کمترین هزینه را برای طرح‌های نیمه‌تمام داشته باشیم.» دکتر اعلمی در ادامه دفاع از عملکرد عمرانی زیرساخت‌ها افزود: «پیش‌بردن طرح‌‎های عمرانی در شرایط کنونی نیازمند مهارت ویژه‌ای بود که به‌همت همکاران ما در دانشگاه پیش‌ رفته است. در حال حاضر تنها سه پروژه دانشکده شیمی، فاز دوم دانشکده اقتصاد و کارآفرینی و فاز دوم دانشکده معماری را در دست اتمام داریم که تا پیش از مهرماه می‌تواند به بهره‌برداری برسد. توزیع فضاها براساس شاخص‌های خاصی انجام شده است. همچنین حدود ۲۰هزار مترمربع تحت عنوان پارک علم و فن‌آوری افتتاح شده و از آنجا که فضاهای پارک علم و فن‌آوری برای کار میدانی و کارگاهی مناسب نیست، ما پیگیر دریافت مجوز پارک دوم هستیم»

۴۰ فرآیند کاری دانشگاه از طریق میز خدمات الکترونیک ارائه می‌گردد

او در ادامه افزود: «در بحث بهره‌وری و رتبه‌بندی نیروی انسانی تعدادی از فرآیندها در قالب میز خدمات الکترونیکی انجام شد و در حال حاضر در دانشگاه رازی ۴۰ فرآیند در قالب میز خدمات الکترونیک ارائه می‌گردد.» دکتر اعلمی ضمن بیان اینکه سامانه‌سپاری‌ها یک عنوان مناسب برای ارزیابی و ارزشیابی همکارانمان فراهم کرده است گفت: «بنده از ارزیابی مدیران از کارکنان راضی نیستم. در بسیاری موارد با وجود بالا بودن نمرات ارزیابی‌ها کارها به‌کندی پیش می‌رود. در این زمینه لزوم مراقبت‌ها و آموزش‌های بیشتری احساس می‌شود.» او در خصوص بحث بهره‌وری دانشگاه به افزایش بیش از صد عضو هیئت علمی، کاهش بیش از صد نفر کارمند، افزایش ۴۵ درصد سطح زیربنا‌ها و افزایش ۴۱ رشته‌ اشاره کرد و گفت کاهش نیروهای شرکتی، قراردادی، پیمانی، رسمی و … در دانشگاه به معنای افزایش بهره‌وری است.

هیچ‌کس به وسیله رانت استخدام نشده است

او در خصوص جذب نیروهای شرکتی و انتقادات وارده، این مسئله را عنوان کرد که در دوره قبل از مدیریت اینجانب، ۸۷ نفر به صورت شرکتی و بدون‌ هیچ‌گونه فراخوانی وارد دانشگاه شده‌اند که در پاره‌ای از موارد انگشت اتهام استخدام جمعی-خانوادگی، به سمت نیروها و نهادهای ارزشی بوده و هست که چنین اقداماتی به سرمایه اجتماعی نیروها و نهادهای مذهبی و انقلابی آسیب جدی وارد کرده و می‌کند. اما در این هشت سال، این تعداد ۲۲ نفر بوده‌اند که پیش از این، طبق تبصره ۴ دفتر فنی حقوق می‌گرفتند و دیوان عدالت تبصره را ملغی کرد. او گفت: «اکثر این افراد دارای مدرک دکترا هستند و کار با‌کیفیت ارائه داده‌اند، به‌دلیل بحث بیمه ما مجبور شدیم پرداختی آن‌ها را به جای خرید خدمت، در قالب شرکتی داشته باشیم. او گفت: «این‌ افراد باید در آزمون استخدامی کشور که در آن، دانشگاه رازی ۳۰ نفر ظرفیت خواهدداشت، شرکت کرده و در صورت قبولی به‌عنوان نیروی رسمی وارد خواهند شد. در دانشگاه رازی کسی به صورت رانتی وارد نشده و عموماً براساس قابلیت‌ها بوده‌است. اگر کسی دانشجوی یکی از مسؤلین دانشگاه بوده، رانت محسوب نمی‌شود. ما سه‌هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم که من خواسته‌ام از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.»

 

در دوره قبل، ۸۷ نفر به صورت شرکتی و بدون‌ هیچ‌گونه فراخوانی وارد دانشگاه شده‌ که در پاره‌ای از موارد انگشت اتهام استخدام جمعی-خانوادگی، به سمت نیروها و نهادهای ارزشی بوده و هست

 

برای همفکری به هیچ جلسه‌ای از بسیج اساتید دعوت نشده‌ام

دکتر اعلمی ضمن اشاره به تمرکز بیشتر بر علوم انسانی در حوزه پژوهش، حرکت به ‌سوی تقاضامحوری را به‌جای مقاله‌محوری رویکرد محوری در پایان‌نامه‌ها دانست و گفت: «در این زمینه از بسیج اساتید انتظار همراهی و همکاری بیشتری داشتیم اما پیشنهادات ارائه شده بیشتر بر بحث مقاله‌محوری تمرکز داشت.» دکتر اعلمی با اعلام اینکه بارها از بسیج اساتید خواسته است در هر جلسه‌ای که لازم است او را دعوت کنند تا پاسخ‌گوی سوالاتشان باشد گفت: «در این هشت سال در هیچ جلسه‌ای توسط بسیج اساتید دعوت نشده‌ام».

 نگاه ما به پذیرش دانشجوی خارجی کمی نبوده است

دکتر اعلمی در خصوص عملکرد حوزه بین‌الملل دانشگاه گفت: «علی‌رغم ۵۰۰ درخواست پذیرش رسیده به دانشگاه، دانشگاه و دانشگاهیان به دلایل علمی و اقتصادی خیلی تمایلی به گرفتن دانشجوی خارجی ندارند و به همین دلیل، در حوزه کمّی به دنبال افزایش دانشجویان خارجی نبوده‌ایم. اما در حوزه همایش‌ها و ورکشاپ‌ها تلاش کرده‌ایم از ظرفیت اساتید خارج از کشور استفاده کنیم.»

او در پایان بر اهمیت گفت‌وگو تأکید و آمادگی خود را برای شنیدن انتقادات سایر همکاران در جلسه دیگر اعلام کرد.

آخرین اخبار