155

باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی افتتاح شد.

مراسم افتتاحیۀ باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی با حضور مهندس عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات وفناوری، دکتر اعلمی آل آقا ریاست محترم دانشگاه ودکتر علیپوریانی معاونت فرهنگی دانشگاه روز دوشنبه 29 دی ماه 1399 برگزار گردید.

در این مراسم، ابتدا، سرپرستان هر کارگروه گزارش مختصری از فعالیت‌های خود در ماه‌های گذشته ارائه دادند. سید محمد بلادی‌نژاد، مسئول باشگاه دانشجویان رازی، ضمن تشکر از خانوادۀ بزرگ فرهنگی دانشگاه رازی، گزارش مفصلی از فعالیت کارگروه‌های باشگا ارائه دادند. ایشان فعالان باشگاه دانشجویان رازی را «سفیران استان» معرفی کردند. او ایدۀ اصلی راه‌اندازی باشگاه را مبتنی بر وجود ظرفیت‌هایی در بدنۀ دانشجویی دانشگاه دانست که گاه از ورود به دانشگاه تا خروج از آن ناشناخته باقی می‌ماند. آقای بلادی‌نژاد چشم‌انداز ترسیم‌شده برای باشگاه را «سازمان پیشرو، خلاق، سرآمد و الگو» در سطح منطقه دانست. در ادامه، ایشان تیزر مستند «باغ ابریشم» را که به همت باشگاه دانشجویان ساخته‌شده‌است، نشان داد. به گفتۀ ایشان باشگاه فعالیت‌هایی فرهنگی دیگری چون ارائۀ برنامه‌هایی برای گذراندن اوقات فراقت دانشجویان و ساخت مستندهایی ترویجی  نیز دارد. همچنین، او از کارگروه، «کاروان دانش» نیز نام برد که گفتگو دربارۀ کارهای اجرایی آن صورت گرفته‌است. هدف این کارگروه، استفاده از ظرفیت‌های ممکن دردانشجویان برای آموزش در مناطق محروم استان است. این آموزش‌ها اغلب درسی نیستند و بر آموزش‌های مهارت زندگی، کارآفرینی و سلامت مبتنی است. به عقیدۀ ایشان، این برنامه قابلیت جهانی‌شدن نیز دارد.

در ادامه، دکتر اعلمی آل آقا، ریاست دانشگاه رازی، ضمن تشکر از زحمات دانشجویان و مهندس عسگری که از نزدیک جوشش فرهنگی دانشگاه را، که جوششی نمادین از شهر کرمانشاه است، به وزارتخانه منتقل می‌کنند، تاکید کردند: «خدا را برای انقلاب فرهنگی کشورمان شاکریم که در این حوزه تک تک افراد حتی از دانشجویان سال اول می‌توانند ورود کرده، اثرگذار باشند و به تولیدات فرهنگی دامن بزنند.»

ایشان گفتند: «به فرمودۀ مقام معظم رهبری دانش آشکارترین وسیلۀ عزت و قدرت کشور است و ما با استفاده از همین راهبرد می‌توانیم جایگاه دانشگاه را به عنوان تولیت جامعه‌ای علمی و خانواده فرهنگی ترسیم کنیم.». به زعم ایشان مدیریت چنین مجموعۀ گسترده‌ای نیاز به لطافت‌ها و ظرافت‌های خاص خود دارد. دکتر آل‌آقا گفتند: «مجموعۀ افرادی که در باشگاه دانشجویان دانشگاه رازی فعالیت می‌کنند در یک چیز اشتراک مساعی دارند و آن این است که جامعۀ خود را به سمت علم‌محوری بیشتری سوق دهیم.» به گفتۀ ایشان متاسفانه جامعه آلوده به نگرش‌های پوپولیستی شده که ناشی از شیطنت‌ها و بروز نفسانیات است و ما باید چنین جامعه‌ای را به جامعه‌ای دانش بنیان و اخلاق محور که همانا شعار رسمی دانشگاه است، تبدیل کنیم.

ایشان خطاب به اعضای باشگاه گفتند: «توان ما به داشتن شماست و شما هستید که به دانشگاه عزت می‌بخشید. ما در تعاملات دانشجوئی و کار گروهی باید بستر مناسبی ایجاد کنیم که تنازعات اجتماعی را در سطح کلان کاهش دهیم. ما باید دیده بان آموزش عالی باشیم؛ دیده بان آموزش عالی یعنی رصد کردن فراز و نشیب‌های جامعه در ارتباط با دانش. به باور ایشان، ما باید مطالبه گرانه در هر حوزه‌ای که در جامعۀ پیرامونی خود در مسیر خلاف دانش در حال شکل‌گیری است، ورود کرده و همواره در قالب نشریات و وبینارهائی که برگزار می‌کنیم همۀ این مسائل را مطرح کنیم.

مهندس عسگری، مدیر کل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ابتدا از تیزبینی جناب دکتر علیپوریانی، آقای بلادی‌نژاد و مجموعۀ معاونت فرهنگی و اجتماعی تشکر کرد و راه‌‌اندازی باشگاه دانشجویان رازی و فضای سرشار از انرژی و نشاط اجتماعی آن را نویدبخش آینده‌ای خیلی خوب برای مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی دانست. به باورایشان باشگاه دانشجویان باید تسهیلگر عبور و ارتقا ساختار مجموعه‌های دانشجویی در دانشگاه رازی باشد. مهندس عسگری گفت: «ما همان طور که شاهد فعالیت‌های انجمن‌ها، کانون‌ها، نشریات و تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها هستیم، سازمان‌های علمی، فرهنگی و سیاسی موفقی در کل دانشگاه شکل گرفتند و زیست بومی که این سازمان‌ها و تشکل‌ها که نیروهای دانشجویی در آن ها فعالیت می کردند، زیست بوم مبتنی بر مشارکت بوده است. باشگاه دانشجویان عرصه‌ای است برای این که ارتباط ساختارها صورت بگیرد و زیست بوم مشارکت ارتقا پیدا کند» به عقیدۀ ایشان در شرایطی که این مجموعۀ دانشجویی قوام گرفته‌است، از یک مسئله نباید غفلت کرد. به زعم ایشان، باید تمهیداتی اتخاذ کرد که اعضای هیئت علمی علاقه‌مند به عنوان همکار و اساتید مشاور در کنار این کارگروه‌ها در بین ساختار باشگاه قرار بگیرند تا رابطۀ مقدس استادشاگردی از حوزۀ نظر به حوزۀ عمل وارد شود و ما شاهد اتفاق‌های شگرفی در حوزۀ باشگاه دانشجویان باشیم. مسئلۀ دیگری که مهندس عسگری معتقد است دانشگاه و به ویژه به طور خاص معاونت فرهنگی اجتماعی باید به آن توجه کند، این است که امروزه با توجه به شرایطی که در نظام بین الملل وجود دارد، دانشگاه به صورت عام در حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی و به صورت خاص باشگاه دانشجویان باشگاه دانشجویان رازی نیاز دارند که به «خلاقیت» توجه کنند. به گفتۀ مهندس عسگری: «باشگاه دانشجویان باید از کلیشه‌ها عبور کند و خلاقیت را برنامۀ مأموریت و هدف خودش قرار دهد. اگر این اتفاق بیافتد، من فکر می کنم باشگاه خیلی خوب می‌تواند جایگاه خود را تثبیت کند.» او در مبحث پایانی سخنان خود به موضوع کار آفرینی اشاره کرد و تاکید کرد که به این موضوع باید توجه ویژه شود و با توجه به وجود ظرفیت‌ها باید به این نکته توجه شود و درآمد زایی برای کارکنان ایجاد شود.

در بخشی دیگر از این رویداد، دکتر سید امیرحسین بنی‌اشراف، مدیر اجرایی «نامۀ فرهنگ رازی»، به نمایندگی از تیم «نامۀ فرهنگ رازی» به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تشکر از مجموعۀ معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها بی‌دریغ، بخش‌های مختلف این نشریه را، در مقام نشریۀ رسمی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، معرفی کردند. به گفتۀ او این نشریه، متشکل از بخشی با عنوان «گزارش روز»، 6 یادداشت به قلم اساتید در حوزه‌های متنوع، و گزارش‌های مختلف است. آقای بنی‌اشراف از موفقیت‌های مختلف این نشریه در استان خبر دادند، به طوری که از اول فروردین تا به حال نزدیک به ۱۰۰ صفحه از نشریات مختلف استان را،  به جزء فضای مجازی،  به خود اختصاص داده ‌است. به زعم ایشان، این نشریه توانسته است بخش‌هایی ار بدنۀ فرهنگی کرمانشاه را که با دانشگاه قهر بوده‌اند، به آن برگرداند و گزارش‌های هفتگی مفصلی دربارۀ موضوعات مختلف چون ماجرای پالایشگاه، منوریل، تله‌کابین، احیای گل نیلوفر در کرمانشاه، گرازش تحلیلی با حضور فرماندار، مسئولین محیط زیست، میراث فرهنگی و مسئولین شهرداری را ارئه دهد. به گفتۀ ‌آقای بنی‌اشراف در حال حاضر بخش اقتصاد به این نشریه اضافه شده‌است و در آیندۀ نزدیک صفحات «سیاست» و « شهر و معماری» نیز به آن اضافه خواهد شد. در پایان، او گفت: «نامۀ فرهنگ ایده‌ای است که همچنان پرورده می‌شود و من قول داده‌ام که در اولین سالگرد نامۀفرهنگ، بسیاری از مسئولین استان بدون اجازۀ دانشگاه کاری انجام ندهند.»

 

 

 

 

 


شناسه : 1007861

آخرین اخبار