191

مصاحبه روابط عمومی اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مدیر تربیت بدنی دانشگاه رازی

متن مصاحبه مدیر تربیت بدنی دانشگاه رازی با روابط عمومی اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم

در گفتگو با دبیر منطقه 5 ورزش دانشگاه ها بر لزوم مشارکت دانشگاه های مناطق به منظور پر کردن اوقات فراغت دانشجویان در شرایط کرونایی تاکید شد.

شهریار عباسیان  هستم دارای  مدرک  دکتری مدیریت ورزشی، 9 سال به عنوان مدیر تربیت بدنی   و 4 سال به عنوان دبیر دبیرخانه منطقه پنج ورزش دانشگاه مشغول فعالیت هستم.

اهم فعالیت های صورت گرفته این دبیرخانه در سال 98 در راستای اجرای برنامه عملیاتی و تقویم ورزشی دبیرخانه در 5 حوزه نظارت و ارزیابی، توسعه ورزش قهرمانی، توسعه ورزش همگانی، توسعه مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی، آموزش و توسعه فضاهای ورزشی انجام شده است که به شرح زیر شامل:

* در بخش نظارت و ارزیابی: در طول سال با تشکیل جلسات مستمر و تشکیل کارگروه های مختلف بر اجرای برنامه ها و فعالیت های دبیرخانه مربوطه نظارت کامل و ارزیابی های دوره ای صورت گرفته است.

*در بخش توسعه ورزش قهرمانی: برگزاری مسابقات منطقه ای کسب سهمیه پانزدهمین المپیاد در 20 رشته ورزشی با مشارک نزدیک به هزار نفر دانشجوی دختر و پسرانجام گرفته است .

و برگزاری مسابقات استانی جهت شرکت در مسابقات منطقه ای در چهار رشته ورزشی با مشارکت بیش از پنج دانشگاه و مرکز آموزش عالی در هر استان و شرکت نزدیک به 1200 نفر دانشجوی دختر و پسر.

*در بخش توسعه ورزش همگانی: برگزاری مسابقات همگانی درون دانشگاهی و استانی در هر کدام از دانشگاه های تابعه به صورت جداگانه و پیگیری بر اجرای آنها با اخذ گزارش نهایی به اداره کل فرستاده شده است.

 * در بخش توسعه مراکز مشاوره ورزشی: با توجه به پیگیری های لازم کلیه دانشگاه های تابعه بجز دانشگاه آیت الله بروجردی که فاقد مرکز مشاوره هست مابقی دانشگاه ها دارای مرکز مشاوره می باشند و به صورت فعال و در راستای اجرای برنامه های وزارت علوم فعالیت می نمایندودر پایان هر ترم گزارش کامل به اداره کل فرستاده می شود.

*در بخش آموزش: این دبیرخانه در بخش برگزاری دوره های مربیگری و داوری در چندین رشته ورزشی وهمچنین برگزاری کارگاه های مختلف جهت دانشجویان و کارشناسان ورزشی دانشگاه های تابعه انجام داده واگر هم نیاز ودرخواستی از طرف دانشگاه ها داشته باشیم این دبیرخانه در کمترین زمان ممکن انجام وظیفه می نماید.

و در انتها در بخش توسعه فضاهای ورزشی: پیگیری وهماهنگی با مدیران دانشگاه درخصوص  توسعه فضا های ورزشی بویژه احداث زمین های چمن مصنوعی صورت گرفته است.

این دبیرخانه در سال 1399 به مانند سال های قبل در راستای تحقق عنوان برنامه های عملیاتی تربیت بدنی(توسعه ورزش قهرمانی، همگانی، مراکز مشاوره ورزشی، آموزشی و فضاهای ورزشی) گام های موثری بر می دارد، البته  اهم برنامه های پیش رو در سال 99 منوط به شرایط سفید و با تایید  پروتکل  از طرف تربیت بدنی وزارت علوم  می باشد که شامل:

  • برگزاری سایر مسابقات منطقه ای که در سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد، 11 رشته ورزشی در بخش دانشجویان دختر و پسر و برگزاری مسابقات استانی در بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان در دانشگاه های تابعه.
  • اعزام تیم های دارای سهمیه به مسابقات المپیاد سراسری کشور.
  • پیگیری و اجرای برنامه های درون دانشگاهی در بخش های مختلف در هر کدام از دانشگاه های تابعه.
  • ارتقاء برنامه و فعالیت های مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی در دانشگاه های تابعه.
  • نظارت و ارزیابی اجرای برنامه های دبیرخانه توسط دانشگاه های تابعه.
  • تجهیز و توسعه فضاهای ورزشی در دانشگاه های تابعه.
  • تشکیل جلسات مختلف در راستای برنامه های دبیرخانه.

       در خصوص ساختار مناطق به نظر بنده با توجه به کمبود نیروی انسانی متخصص، ساختار فعلی که شامل ده منطقه می باشد را مناسب می دانم و اهم مشکلات دبیرخانه منطقه می توان به کمبود نیروی انسانی متخصص و مشکلات مالی اشاره کرد و برای رفع این مشکل امیدوارم از سوی اداره کل حمایت های بیشتری صورت پذیرد.

همجنین در خصوص تعامل دبیرخانه با منطقه باید به این نکته اشاره کنم، تا سر حد امکان با توجه به برنامه های اداره کل کلیه فعالیت ها بر اساس برنامه زمان بندی شده پیش رفته و گزارشات نیز به موقع ارسال گردیده است و تعامل کاملا دو سویه می باشد.

  • آیا با توجه به شرایط موجود (شیوع کرونا)،آیا به منظور انجام فعالیتهای ورزشی دانشجویان در خانه برنامه ای از سوی دبیرخانه یا دانشگاه های ذیربط منطقه پیش بینی و صورت گرفته است؟

متاسفانه از سوی دبیرخانه و دانشگاههای منطقه برنامه خاصی ارائه نشده است انشاالله بتوانیم با مشارکت همکاران تربیت بدنی دانشگاه های ذیربط منطقه بصورت مجازی برنامه ای به منظور پرکردن اوقات فراغت دانشجویان عزیز برنامه ریزی و برگزار کنیم و این کار مستلزم مشارکت دانشگاه های تابعه منطقه می باشد.

 


شناسه : 914196