تشریح سیاستهای دانشگاه رازی در قبال نظامهای رتبه بندی معتبر بینالمللی - معاونت پژوهشی و فناوری
مدیر امور پژوهشی دانشگاه به تشریح سیاستهای دانشگاه رازی در قبال نظامهای رتبهبندی معتبر بینالمللی پرداخت.
دکتر مصطفایی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی اظهار داشت: در سالهای اخیر ورود دانشگاهها به نظامهای رتبهبندی اهمیت فراوانی یافته و سیاست دانشگاه رازی نیز؛ حضور مؤثر در عرصههای بینالمللی از جمله حضور در نظامهای معتبر رتبهبندی بین المللی است.
مدیر امور پژوهشی دانشگاه هدف از حضور دانشگاه در نظامهای رتبهبندی را آشنایی با نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصتها و تهدیدهای پیش روی دانشگاه دانست و افزود: نظامهای رتبهبندی با ارائه شاخصها و معیارهای متنوع، این امکان را برای دانشگاهها فراهم میکنند تا با ارزیابی همه جانبه عملکرد خویش و اطلاع از وضعیت رقبای ملی و بینالمللی برای رشد و پیشرفت خود برنامهریزی و سیاستگذاری کنند. البته باید توجه داشت که معیارها و شاخصهای برخی از این نظامهای رتبهبندی با مأموریتها و رسالتهای دانشگاه همخوانی ندارد.
وی یکی دیگر از مزیتهای ورود در نظامهای رتبهبندی را جذب دانشجو، اساتید و پژوهشگران برجسته نامید و افزود به دلیل محدودیت امکانات و منابع دانشگاهها، امروزه رقابت برای جذب دانشجویان خارجی افزایش یافته و دانشگاههای موفق در نظامهای رتبهبندی بینالمللی، شهرت عمومی و علمی پیداکرده و از اقبال بیشتری برای جذب دانشجویان بین المللی برخوردار میشوند.
دکتر مصطفایی در ادامه با اشاره به اینکه نظامهای رتبهبندی متعددی در سطح ملی و بین المللی وجود دارد، اظهار داشت: با مطالعه روششناسی نظامهای رتبهبندی میتوان گفت: دو نوع نظام رتبهبندی وجود دارد: یک دسته از این نظامهای رتبهبندی؛ دادهها و اطلاعات دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی را مستقیما از پایگاههای اطلاعاتی مستقل تهیه میکنند. و دسته دیگر علاوه بر استفاده از پایگاههای اطلاعاتی مستقل و معتبر، پرسشنامهای برای دانشگاه ارسال میکنند و بخشی از دادهها را براساس پرسشنامه خوداظهاری موسسه گردآوری میکنند.
دانشگاه رازی در نظام های رتبهبندی نظیر لایدن، یواس نیوز، ISC جهانی وضعیت قابل قبول و مطلوبی دارد
وی افزود: وضعیت دانشگاه رازی در نظامهای رتبهبندی که دادههای خود را مستقیما از پایگاههای اطلاعاتی مستقل و معتبر جهانی تهیه میکنند قابل توجه بوده است.
مدیر امور پژوهشی با اشاره به اینکه تعدادی از نظامهای رتبهبندی بخشی از ارزیابی خود را بر مبنای پرسشنامه خوداظهاری ارزیابی میکنند، بر اهمیت مستندسازی و گردآوری صحیح آمار دانشگاه جهت ارسال به نظامهای رتبهبندی معتبر ملی و بین المللی نظیر ISCو تایمز تأکید کرد.
دکتر مصطفایی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دانشگاه ارتقاء رتبه در نظام رتبهبندی ISC است، اظهار داشت: با نگاهی به روششناسی این نظام رتبهبندی، مشخص میشود که اگرچه شاخص پژوهش 25 درصد و شاخص فناوری و نوآوری 20 درصد وزن دارد، اما با ملاحظه سایر معیارها مشخص میشود که 60 درصد وزن شاخصها در این نظام رتبهبندی به حوزه پژوهش و فناوری مربوط میشود.
وی افزود: بر این اساس اقدامات موثری مانند تغییر و اصلاح شیوه نامههای گرنت و ترفیع و همچنین تدوین شیوهنامه تشویق مقالات برتر انجام شده است. اقداماتی نیز جهت حمایت از نشریات دانشگاه و اصلاحاتی در شیوهنامه انتشارات دانشگاه به منظور افزایش چاپ کتب صورت گرفته است.
دکتر مصطفایی با اشاره به اینکه ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام رتبهبندی ISC مستلزم مشارکت همه حوزههای دانشگاه است، یادآور شد: باید اقدامات مؤثری در حوزه مستند سازی فعالیتهای دانشگاه صورت گیرد.
|
سال 2019 |
سال 2020 |
سال 2021 |
نظام رتبه بندی لایدن |
رتبه 12 در بین دانشگاه های جامع |
رتبه 12 در بین دانشگاه های جامع |
رتبه 13 در بین دانشگاه های جامع |
نظام رتبه بندی تایمز |
حضور نداشته |
حضور نداشته |
رتبه 9 در بین دانشگاه های جامع |
نظام رتبه بندی وبومتریک |
2096 در جهان |
2065 در جهان |
1846 در جهان |
نظام رتبه بندی ISC جهانی |
قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه جامع کشور |
قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه جامع کشور |
قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه جامع کشور |
نظام رتبه بندی یواس نیوز |
رتبه 6 در بین دانشگاه های جامع |
رتبه 11 در بین دانشگاه های جامع |
رتبه 11 در بین دانشگاه های جامع |
نظام رتبه بندی سایماگو |
رتبه 11 دربین دانشگاه های جامع |
رتبه 12 در بین دانشگاه های جامع |
رتبه 14 دربین دانشگاه های جامع |
دکتر مصطفایی در پایان با اشاره به اینکه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از این پس متولی بررسی، ثبت نام و ورود به نظامهای رتبهبندی شده است، افزود: به زودی کارگروهی جهت بررسی نظامهای رتبهبندی در حوزه معاونت پژوهش و فناوری تشکیل خواهد شد تا با بررسی و مطالعه همهجانبه در نظامهای رتبهبندی، در نظامهایی که با اهداف و مأموریتهای دانشگاه متناسب بوده و همخوانی دارد و نیاز به ثبتنام و ارسال اطلاعات دارد، شرکت کنیم.
وی همچنین از صاحبنظران و اعضای محترم هیأت علمی خواست؛ نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را به حوزه معاونت پژوهش و فناوری ارسال نمایند.