23 12 2020
4310

برگزاری اختتامیه جشنواره‌های «حرکت» و «رویش» در دانشگاه رازی

مراسم اختتامیه جشنواره‌های «حرکت» و «رویش» دانشگاهی، ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۹، به صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر «محمدهادی عسکری» مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «دانشگاه رازی یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور است که مسئولیت‌پذیری خود را در شرایط کرونا با برگزاری برنامه‌های فاخر فرهنگی و اجتماعی به منصه ظهور رسانده است؛ در همین راستا از اهتمام و تلاش‌های ریاست محترم دانشگاه و همکارانشان تشکر می‌کنم و امیدوارم این فضای فعال و جریان بالنده فرهنگی که در دانشگاه رازی جریان دارد اعتلای بیش از پیش فعالیت‌های فرهنگی را رقم بزند».

دکتر عسکری با تبریک موفقیت کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه رازی در جشنواره‌های مختلف گفت: «از مشارکت و همکاری دانشجویان فرهیخته و اعضای رادیو «رویش» دانشگاه در پوشش جشنواره ملی رویش و سایر برنامه‌ها تشکر می‌کنم» و در ادامه افزود: «در پی شیوع کرونا و به اقتضای شرایط جدید؛ فعالیت‌های مختلف دانشگاهی از محیط واقعی به فضای مجازی انتقال یافت، دانشگاه به عنوان یک نهاد تأثیرگذار اجتماعی باید در تعامل گسترده با جامعه باشد و علاوه بر تربیت نیروی انسانی ماهر و صاحب دانش، خود را مطابق با نیازهای جامعه توسعه دهد».

دکتر عسکری تربیت کنش‌گران فعال و مسئولیت‌پذیر در قالب کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی را از رسالت‌های دانشگاه نسل سوم دانست و گفت: «دانشگاه کارآفرین به دانشجویان اعتماد می‌کند و آن‌ها را در اداره مجموعه‌های مختلف خود سهیم می‌نماید. امروز کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی-دانشجویی به سازمان‌های علمی و فرهنگی موفقی تبدیل شدند و برنامه‌های فاخر و بزرگی را با کمترین هزینه به بهترین وجه برگزار می‌کنند و منشاء خدمات ارزشمندی هستند».

دکتر عسکری گفت: «ما می‌توانیم در سایه توجه مسئولین دانشگاه و مسئولین حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به نقش و جایگاه دانشجویان در اداره دانشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی امیدوار باشیم، این چشم‌انداز موفق پیش روی آموزش عالی است».

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجمن‌های علمی-دانشجویی را دارای مزیت رقابتی ویژه در بحث نوآوری و کارآفرینی دانست و گفت: «این انجمن‌ها می‌توانند در احصاء نیازهای جامعه و معرفی آن به دانشگاه اثرگذار باشند». او ضمن تبریک به مناسبت تاسیس و راه‌اندازی باشگاه دانشجویان و نامه فرهنگ در دانشگاه ابراز امیدواری کرد و افزود: «دانشجویان فعال فرهنگی و اجتماعی با تلاش و کوشش به نقش محوری خود در ارتقا و توسعه دانشگاه بپردازند؛ در این راستا معاونت فرهنگی و اجتماعی به دنبال تقویت و حمایت از مجموعه‌های دانشجویی برای کمک به استحکام پیوند دانشجویان با جامعه است».

دکتر عسکری با اشاره به برگزاری جشنواره‌های رویش و حرکت گفت: «در این جشنواره‌ها به دنبال شناسایی ایده‌ها و دستاوردهای نوین دانشجویان در عرصه‌های مختلف هستیم تا بتوانیم گام‌های موثری برای تقویت و حمایت از آنها برداریم».

در ادامه دکتر «محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا» رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به مدعوین و آرزوی موفقیت برای دانشجویان، اظهار داشت: «حدود یکسال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و شرایطی ایجاد شده که زندگی به سمت مراودات و استفاده از ابزارهای جدید برای ادامه حیات و فعالیت‌های مختلف سوق پیدا کرده است».

دکتر اعلمی از راه‌اندازی میزخدمت الکترونیک در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: «سامانه میزخدمت الکترونیک دانشگاه رازی به افتتاح می‌گردد و دانشجویان گرامی نیز می‌توانند از این بستر استفاده کنند، این خدمات مبتنی بر یک استانداردهای علمی بالاتری نسبت به گذشته است، باید از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنیم تا إن‌شاءالله به جایگاه رفیع‌تر علم و اندیشه بپردازیم. خوشبختانه با تدارک زمینه‌های مختلف، امروز خدمات مشاوره به صورت غیرحضوری به دانشجویان ارائه می‌شود، همچنین بسیاری از مسابقات دانشجویی و فعالیت‌های انجمن‌های علمی به صورت مجازی و وبیناری برگزار می‌شود و در بعضی موارد شاهد افزایش حجم ارائه خدمات علمی نسبت به شرایط قبل از شیوع کرونا هستیم. در سال آینده با ظرفیت‌های بسیار بالاتری شاهد درخشش انجمن‌های علمی‌دانشجویی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه رازی در رویدادهای علمی و فرهنگی باشیم. از حمایت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز تشکر و قدردانی می‌کنم».

در ادامه دکتر «طهماسب علی‌پوریانی» سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اظهار داشت: «این جشن استعدادهای برتر و ذوق‌های سلیم را به فعالان کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، رادیو رویش و... تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم به یاری خداوند بزرگ، در جشنواره‌های آینده جشن توفیقات ارزشمند این عزیزان را به صورت حضوری و به دور از شرای کرونایی برگزار کنیم. عرصه «فرهنگ» عرصه‌ای بی‌نهایت است، امروز در دانشگاه که شاهد فعالیت قریب به ۲۵۰ گروه آموزشی هستیم، می‌توان گفت دستکم ۲۵۰ بستر مساعد در قالب انجمن‌های علمی برای فعالیت دانشجویان و کسب‌ مهارت‌های زندگی داریم؛ همچنین بستر مساعد برای فعالیت دانشجویان علاقه‌مندی به کانون‌های فرهنگی فراهم است».

دکتر علی‌پوریانی با اشاره به تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ضرورت توجه به رسالت اجتماعی دانشگاه به ویژه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی بیان کرد: «سوق‌دادن دانشجویان از مسائل جزئی به ایده‌پردازی و سهیم شدن در رفع مسائل جامعه، رسالت اجتماعی است، در شرایط شیوع ویروس کرونا که مسائل و مشکلات جامعه پررنگ‌تر است دانشجویان فرصت قابل توجهی برای ورود به این عرصه دارند».

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی تاکید کرد: بسترهای مساعد فعالیت دانشجویان برای کمک به مسائل و مشکلات جامعه فراهم است و این فرصت ارزشمند می‌تواند منجر به پرورش افراد و رفع مشکلات جامعه کمک کند.

او با اشاره به نقش کانون‌ها و انجمن‌های علمی در بالندگی و اثرگذاری در دانشگاه گفت: «بسیاری از نیروهای تاثیرگذار ملی و بین‌المللی همواره در عرصه‌های فرهنگی منشأ اثر بوده‌اند، مانند شهید چمران که از اعضای فعال در عرصه انجمن‌های اسلامی و فعالیت‌های فرهنگی بود.»

دکتر علی‌پوریانی از برگزاری بیش از ۳۰۰ رویداد دانشجویی در دانشگاه رازی طی ۳ ماهه اخیر خبر داد و گفت: «این فعالیت‌ها و رویدادها در قالب کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، رادیوی دانشجویی و... صورت گرفته است.»

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در پایان از حمایت‌های دکتر اعلمی‌آل‌آقا در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قدردانی کرد.

در ادامه دکتر «جهانگیر کرمی» رئیس مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه رازی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، طی سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی رسالت ارزشمند اجتماعی در قبال محیط درونی و پیرامونی خود دارد.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا در دنیا گفت: «بسیاری از استعدادها در موقعیت‌های بحرانی شکوفا می‌شود، در شرایط فعلی نیز افراد مسئولیت‌پذیر زیادی در دانشگاه وجود دارند که برای کمک به همنوعان خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند. اعضای کانون همیاران سلامت روان دانشگاه رازی نمونه بارز این افراد مسئولیت‌پذیر هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی در ماه‌های اخیر به عنوان بازوی اجرایی مرکز مشاوره دانشگاه کارهای بزرگی انجام داده‌اند.»

دکتر کرمی افزود: «کانون همیاران سلامت روان دانشگاه رازی با افتخار در بین ۱۵۰۰ کانون مختلف در حوزه اجتماعی و فرهنگی به عنوان کانون برتری کشوری انتخاب شد که باعث افتخار دانشگاه است.»

او با اشاره به ارائه درس آموزش‌ مهارت‌های زندگی گفت: «دانشگاه رازی در راستای ایفای رسالت اجتماعی خود، طرح کمک به توانمندسازی منطقه باغ ابریشم را آغاز کرده است و قدم‌های خوبی در این راستا برداشته‌ایم و از همه گروه‌های دانشجویی که توانایی دارند برای مشارکت در این طرح دعوت می‌کنیم.»

 

 

 

آخرین اخبار