تشریح اقدامات و برنامههای کمیته علم سنجی دانشگاه رازی - معاونت پژوهشی و فناوری
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مطرح کرد
تشریح اقدامات و برنامههای کمیته علم سنجی دانشگاه رازی
به گزارش روابط عمومی دکتر فرزاد ویسی در گفتگو با روابط عمومی اظهار داشت با هدف جهتدهی به سیاستهای پژوهشی دانشگاه و فراهم نمودن شرایط اتخاذ تصمیم بهتر با توجه به منابع محدود و کمک به سیاستگذاریهای کلان دانشگاه و بررسی نقاط ضعف و قوت دانشگاه درنظامهای رتبهبندی داخلی و خارجی، کمیته علم سنجی دانشگاه رازی در اردیبهشت 1399 تشکیل شد.
بررسی نظامهای رتبهبندی معتبر داخلی و خارجی
دکتر ویسی با اشاره به اینکه در این کمیته افراد صاحبنظر و مجرب و مدیران واحدهای مختلف دانشگاه حضور دارند اظهار داشت نخستین مسئلهای که برای نخستین بار در دانشگاه در این کمیته بطور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت بررسی نظامهای رتبهبندی معتبر داخلی و خارجی، وضعیت دانشگاه رازی در این نظامها و راهکارهای بهبود و ارتقای رتبه دانشگاه در نظام های معتبر رتبهبندی بود.
ایشان افزود نتایج بررسیها منجر به ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در شیوهنامههای دانشگاه از جمله شیوهنامه گرنت و دستورالعمل ترفیع سالانه اعضای هیات علمی و موارد مورد تقدیر در هفته پژوهش و فناوری شد. همچنین دستورالعملی تحت عنوان " دسترالعمل تشویق پدیدآورندگان آثار در نشریات بین المللی و داخلی، برای تشویق آندسته از اعضای محترم هیات علمی که با انجام فعالیت های پژوهشی باکیفیت، سبب ارتقای جایگاه دانشگاه رازی در سطح ملی و بین المللی میشوند، تهیه و ابلاغ شد.
تشکیل کارگروه وبومتریک
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ادامه، بررسی نظام رتبهبندی وبومتریک و راههای بهبود رتبه دانشگاه رازی در این نظام مهم رتبهبندی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در کمیته علم سنجی دانشگاه برشمرد و یادآور شد در این راستا، کارگروه وبومتریک دانشگاه با حضور برخی از اعضای کمیته علمسنجی و همچنین رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، سرپرست روابط عمومی و مدیرهمکاریهای علمی بین المللی دانشگاه تشکیل شد.
ایشان افزود این کارگروه با بررسی تخصصی نظام رتبهبندی وبومتریک، پیشنهاداتی جهت ارتقای رتبه دانشگاه در این نظام رتبهبندی ارائه کرد که منجر به اتخاذ تصمیماتی از جمله تشویق و الزام حضور اعضای محترم هیات علمی در پایگاههای اجتماعی علمی نظیر گوگل اسکولار و ارکید بود که کارگاههای آموزشی هم در این زمینه در دانشگاه برگزار گردید. همچنین پیشنهاداتی به سایر واحدهای دانشگاه جهت تقویت پورتال به زبانهای دیگر از جمله انگلیسی و عربی، تقویت سئوی پورتال به منظور بازیابی بهتر توسط موتورهای جستجو و .. شد. ایشان یادآور شد انجام این اقدامات منجر به بهبود صد پلهای رتبه دانشگاه رازی درآخرین ارزیابی نظام رتبهبندی وبومتریک شده است .
بررسی نظام رتبهبندی ISC برای نخستین بار
دکتر ویسی در ادامه با اشاره به اهمیت نظام رتبهبندی ISC افزود برای نخستین بار در دانشگاه، کمیته علم سنجی اقدام به بررسی نظام رتبهبندی ISC ، شاخصهای این نظام رتبهبندی، نقاط ضعف و قوت دانشگاه در این نظام و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه نمود.
ایشان اظهار داشت دوکارگروه تخصصی در این خصوص در کمیته علم سنجی تشکیل شد: 1 –کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری و بینالمللی سازی 2 کارگروهآموزش، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه به تشکیل جلسات متعدد در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد پس از بررسیهای فراوان بسته پیشنهادی کمیته علمسنجی در خصوص راههای ارتقای رتبه دانشگاه رازی درنظام رتبهبندی ISCتهیه شد.
وی افزود در این بسته پیشنهادی، بررسی و اولویتبندی شاخصهای نظام رتبهبندی ISC به ترتیب اهمیت برای دانشگاه رازی، انجام شده و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه در هریک از شاخصها ارائه گردیده است.
تعیین کمیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی، فناوری و بینالمللی در سطح دانشگاه
دکتر ویسی اقدام مهم دیگر کمیته علمسنجی در راستای ارائه بسته پیشنهادی را تعیین کمیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی، فناوری و بینالمللی دانشگاه نامید. ایشان اظهار داشت این مسئله طی چند جلسه درکمیته علمسنجی مطرح و در خصوص نحوه انجام آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
ایشان افزود فعالیتهای پژوهشی، فناوری و بینالمللی دانشکدهها و گروههای آموزشی در بیش از 13 شاخص، در بازه زمانی 5 ساله بررسی و با دادههای جمع آوری شده از سامانه پژوهشی گلستان نسبت این فعالیتها به ازای دانشکده، گروه آموزشی و در نهایت هر عضو هیات علمی در هریک از گروههای آموزشی دانشگاه محاسبه گردید که در قالب سند راهبردی به هرکدام از دانشکدهها بطور جداگانه ابلاغ گردید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به اینکه با انجام این کار، چشمانداز روشنی از وضعیت حال حاضر گروههای آموزشی، دانشکدهها و بطورکلی دانشگاه رازی و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بدست آمد که میتواند مبنای تصمیمگیریهای آتی مدیران در دانشگاه باشد. ایشان یادآور شد گردآوری دادههایی با این حجم و چنین ارزیابیهایی برای نخستین بار در دانشگاه رازی صورت گرفته است.
شناسه : 1469562