"طرح مهارتافزایی و ارتقاء توان اشتغالپذیری دانشجویان" اجرا میشود - پرتال اصلی دانشگاه رازی
ششمین کارگروه آموزش استان کرمانشاه با دستور کار تدوین برنامه دورههای کوتاه مدت مهارتی کاربردی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، ششمین نشست کارگروه آموزش استان کرمانشاه با دستور کار تدوین برنامه دورههای کوتاه مدت مهارتی کاربردی، ششم آذر ماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.
در این جلسه، دکتر مجتبی بیگلری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به مدعوین، در سخنانی "مهارت آموزی" را مسئله مهم در سیستم آموزش عالی کشور دانست و اظهار داشت: با توجه به اهمیت مقوله "مهارتورزی"، باید سرفصلدروس دانشگاهی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی با اشاره به تأکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر بازنگری سرفصل دروس در دانشگاهها، برخورداری از "مهارت" برای ورود دانشآموختگان به بازار کار را بسیار حائز اهمیت خواند و افزود: این بازنگری بیشتر باید در علوم عملی و غیرنظری صورت گیرد.
دکتر بیگلری "فقدان مهارت" را از دلایل بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی را دانست و افزود: دانشگاه علمی کاربردی نقش مهمی در ارائه آموزشهای مهارتی دارد و باید با استفاده از امکانات و ظرفیتهای خود، خلأ مهارتآموزی در مجموعههای آموزش عالی را پر کند. همچنین سایر دانشگاهها همکاری و تعامل بیش از پیش با دانشگاه علمی کاربردی داشته باشند.
وی یادآور شد: "مهارت" در حقیقت به این معنا است که علم و دانش، استعداد و قابلیتهای افراد به عمل تبدیل شود تا دانشآموختگان دارای مهارت، برای خود و جامعه مفید باشند و بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند.
در ادامه دکتر حبیب جعفری مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان، در سخنانی، برگزاری مستمر دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت در راستای ارتقاء دانش، تخصص و مهارتهای دانشجویان و همچنین مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی را مورد تأکید قرار داد.
وی افزود: هدف از دورههای آموزشی کوتاه مدت، ارتقاء سطح دانش، بینش و توان شاغلین دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزههای علم و صنعت و ایجاد مهارتهای شغلی در این افراد است. این دورهها به منظور توسعه دانش تخصصی مدیران و کارشناسان، افزایش بهرهوری نیروی انسانی شاغل در دستگاههای اداری، افزایش دانش کاربردی، ارتقاء سطح علمی و تخصصی و پرورش نیروی انسانی متخصص، خلاق و کارآمد هدفگذاری شده است.
دکتر جعفری افزود: از دیگر اهداف برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت؛ میتوان به آمادهسازی افراد برای انجام درست و مؤثر وظایف شغلی به منظور بهرهوری بیشتر و ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارتهای تخصصی افراد، آشناسازی دانشپذیران با مبانی علمی دوره موردنظر و همچنین آشناسازی با آخرین فناوریها و هماهنگ کردن معلومات آنها با شرایط و مقتضیات زمان، رفع نیازهای علمی و تخصصی کارکنان مؤسسات وزارتخانهها و ادارات و توانمندسازی مدیران دستگاههای اجرایی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه آموزشهای کوتاهمدت منجر به صدور مدرک رسمی نمیگردد، افزود: فراگیران این دوره پس از گذراندن موفقیتآمیز آزمون مربوطه این دورهها، به اخذ گواهی پایان دوره نائل میگردند.
دکتر جعفری یادآور شد: در خارج از کشور نیز دورههای کوتاه مدت از چند روز تا ۶ ماه را شامل میشود. دورههای کوتاه مدت بر شاخههای خاصی تمرکز دارد و همواره در مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی برگزار میشود.
در ادامه دکتر سلیمان شفیعی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان در سخنانی، نبود مهارت را مهمترین مسئله در افزایش بیکاری جوانان دانست و اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی با ۳۱ سال فعالیت، از قدمت قابل توجهی در کشور برخوردار است.
وی تربیت تکنسینهای ماهر برای ورود به بازار کار را از اهداف دانشگاه علمی کاربردی دانست و با اشاره به کارنامه موفق این دانشگاه، بیان کرد: برای کمک به حل مشکل بیکاری باید به "مهارت آموزی" توجه کرد.
دکتر شفیعی از ارائه دورههای مهارتآموزی کوتاهمدت در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد و افزود: در زیر نظام آموزش مهارتی کشور، دانشگاههای علمی کاربردی و فنی و حرفهای متولی این مهم هستند.
وی از فعالیت بیش از ۵۰۰ مرکز علمی کاربردی در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۱۳۰۰ دوره کوتاه مدت مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۶۵۰ دوره بلندمدت کاردانی به کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی ارائه میشود.
دکتر شفیعی از اجرای "طرح مهارتافزایی و ارتقاء توان اشتغالپذیری دانشجویان و دانشآموختگان" به ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی خبر داد و افزود: این طرح با رویکرد ورود به بازار کار و بر مبنای آموزشهای تکمیلی در سطح تخصصی و مهارتی اجرا میشود.
در ادامه، ضمن تشریح راهکارهای تدوین برنامههای کوتاهمدت و مهارتآموزی کاربردی، سایر اعضای حاضر در این نشست، به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود پیرامون دستور کار جلسه پرداختند.