Last News

نشست علمی "تاریخ اجتماعی و مردم‌شناسی به روایت تصویر" به دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی و انجمن علمی دانشجویی تاریخ در روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 16، نشست علمی با عنوان: «تاریخ اجتماعی و مردم‌شناسی به روایت تصویر» را در نگارخانه میرزا رضا کلهر برگزار کرد.

این نشست با حضور غلامحسین محبی؛ عکاس، تهیه کننده و کارگردان سینما، دکتر روح‌اله بهرامی عضو هیأت علمی گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه، سامان آریان پور، فیلمساز، عکاس و مسئول انجمن عکاسان استان کرمانشاه برگزار شد.

دکتر حسین علی بیگی مدرس گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی دبیر این نشست بود و در ابتدای جلسه با ذکر مقدمه‌ای درباره این موضوع به ارتباط میان گروه علوم تاریخی و انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با محققان و علاقه مندان به دانش تاریخ استان اشاره کرد.

در ادامه سامان آریان‌پور پیرامون همگرایی هنر عکاسی با دانش تاریخ به اختصار سخن گفت.

در ادامه دکتر روح اله بهرامی اهمیت صنعت عکس در تحقیقات تاریخ اجتماعی، مردم شناسی و هویت سازی را توضیح داد.

وی کاربرد عکاسی را در مطالعات و پژوهش‌های تاریخی مهم ارزیابی کرد که می‌تواند گره گشا و پاسخگوی سؤالات متعدد مورخان باشد و به رفع ابهامات یاری رساند.

دکتر بهرامی همچنین ثبت گوشه‌ای از زمان توسط عکاسان را امری حیاتی بیان کرد که حتی می‌تواند دروغ و پنهان کاری اهالی سیاست در ادوار مختلف را آشکار سازد. به عنوان مثال در انقلاب سال 1917 م. روسیه که به سقوط حکومت تزارها و تاسیس اتحاد جماهیر شوروی انجامید، عکس‌هایی از آن دوران ثبت شده است که نشان می‌دهد تظاهرکنندگان برخلاف ادعای سیاستمداران شوروی از طبقه کارگر نبودند و یا هزاران عکس از زمان جنگ‌های جهانی اول و دوم موجود است که زوایای آن دوران را به خوبی نمایان می‌سازد.

وی در بخش دیگری از این نشست ضمن چگونگی پیدایش صنعت عکاسی در فرانسه، نحوه ورود آن در دوره ناصرالدین شاه به ایران را شرح داد.

دکتر بهرامی همچنین اقدام مکتب تاریخ نگاری آنال در بهره‌گیری از این صنعت در تحقیقات را مفید و مهم دانست و افزود: به همین دلیل پیوند حرفه مورخان با عکاسان بسیار نزدیک و ناگسستنی است و از انجمن عکاسان استان کرمانشاه دعوت می‌کنیم تا در صورت امکان آرشیو عکس‌های تاریخی و قدیمی خود را جهت حراست از آن و استفاده در تحقیقات در اختیار مرکز اسناد کرمانشاه‌شناسی دانشگاه رازی قرار دهند و از مسئولان استان کرمانشاه هم درخواست کردند تا یک مرکز اسناد تأسیس نمایند و از خروج اسناد به خارج از کشور و نیز سایر استان‌ها ممانعت به عمل آورند.

در ادامه نشست غلامحسین محبی پیرامون مشکلات حرفه عکاسی و عدم حمایت برخی از نهادهای دولتی و خصوصی از عکاسان و عدم وجود مرکز بزرگ آرشیوی در استان کرمانشاه صحبت کرد و در این خصوص انتقاداتی را بیان نمود.

سپس محمد حسین شیریان، نویسنده تاریخ مطبوعات و روزنامه‌نگار پیشکسوت استان کرمانشاه به اهمیت فراوان عکس‌های تاریخی در راستای معرفی تاریخ و هویت هر منطقه تأکید کرد و حفاظت و ترمیم عکس‌ها و جلوگیری از نابودی آنان را امری ضروری دانست و در این خصوص انتقاداتی را مطرح نمود.

در پایان این نشست اساتید و سخنرانان به سؤالات مطرح شده پاسخ دادند.

آخرین اخبار