تازهترین جزئیات برنامههای همایش ملی "معماری فضاهای دانشگاهی" - پرتال اصلی دانشگاه رازی
دومین جلسه کمیته علمی سومین همایش ملی "معماری فضاهای دانشگاهی" در دانشگاه رازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دومین جلسه کمیته علمی سومین همایش ملی «معماری فضاهای دانشگاهی» روز چهارشنبه 22 تیرماه 1401 با هدف همفکری و تبادل نظر با اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.
در این جلسه که موضوع آن، برنامهریزی درخصوص پیشنشستهای تخصصی همایش بود، ابتدا دکتر گودینی دبیر اجرایی همایش، به تشریح فعالیتهای انجام گرفته (تا این مقطع زمانی) پرداخت.
دکتر گودینی افزود: تا این مقطع زمانی، جلسات متعددی در سطح گروه، دانشکده، معاونت، شورای سیاستگذاری و کمیته علمی برگزار شده که نتایج آنها در فراخوان دوم لحاظ گردیده و برای کلیه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ارسال شده است.
وی بیان کرد: «معماری یک سیستم پیچیده تلقی میشود که مبتنی بر یافتههای علمی و دستاوردهای ادبی-هنری بسیاری از رشتههاست. لذا در همایش معماری فضاهای دانشگاهی و در برگزاری پیشنشستهای آن به دنبال همین نگاه بینرشتهای هستیم و قصد داریم با مشارکت و بهرهگیری از دانش تخصصی استادان دانشگاه رازی و سایر دانشگاهها، چالشها و راهکارهای پیشِ روی معماری فضاهای دانشگاهی را از دیدگاههای مختلف بررسی نمائیم».
در ادامه دکتر مرادی، دبیر علمی همایش، با اشاره به تجربه پیشنشستهای مجازی دو همایش قبلی دانشگاه رازی یعنی همایش بینالمللی سردار سلیمانی و همایش بینالمللی هورامان، اظهار داشت: ما نیز قصد داریم از ظرفیت فضای مجازی و از دانش استادان رشتههای مختلف بهره بگیریم. در این راستا، برنامهریزی اولیه ما، برگزاری حدود 10 پیشنشست تا روز همایش است که با همکاری و مشارکت گروههای مختلف معماری، شهرسازی، عمران، مکانیک، باستانشناسی، روانشناسی، جغرافیا، اقتصاد، کشاورزی و... محقق خواهد شد. در هر یک از این پیشنشستها و در ظرف زمانی حدود 2 ساعت، چند متخصص از رشتههای یادشده، به چالشها و راهکارهای پیشِروی معماری فضاهای دانشگاهی میپردازند.
سپس، دکتر زینیوند، مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی، ضمن حمایت همهجانبه از برگزاری هرچه بهتر همایش پیشِرو، به تجربه پیشنشستهای دو همایش قبلی دانشگاه رازی اشاره کرد.
وی بیان کرد: در برخی از پیشنشستهای مذکور، حاضرین جلسه حدود 700 نفر بودند که آماری چشمگیر در برگزاری این جلسات تلقی میشود. برگزاری چنین نشستهایی میتواند زمان ارائه مطالب تخصصی را بسط دهد.
در ادامه، دکتر رادملکشاهی رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی و دبیر شورای سیاستگذاری همایش افزود: در راستای تدقیق عناوین و رئوس مطالب پیشنشستها باید به خروجی همایش توجه نمود و اینکه دستاورد همایش برای دانشگاهها بالاخص دانشگاه رازی چه خواهد بود.
سپس، دکتر مصطفایی، مدیر امور پژوهش دانشگاه رازی، به ظرفیت و پتانسیل انجمنهای علمی دانشجویی اشاره کرد و گفت: در برگزاری پیشنشستها از توان، شور و شوق، خلاقیت و ابتکارعمل آنها بهره گرفته شود.
وی عنوان کرد: «برگزاری پیشنشستها و حتی نشستهای نهایی بهصورت ترکیبی (مجازی و حضوری) هم میتواند مدنظر قرار گیرد؛ هرچند نشست حضوری به سختافزارهای خاص خود نیازمند است، اما مهیابودن بسیاری از این الزامات در دانشگاه رازی، به عملیاتینمودن ایده نشست ترکیبی کمک میکند».
درادامه، دکتر کولیوندی، مدیر گروه معماری بیان کرد: همایش بهدنبال آن است تا با بهرهگیری از توان دانشی گروههای مختلف، نگاه عمیقتری به معماری فضاهای دانشگاهی ارائه نماید.
سپس، دکتر کرمی، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی اظهار داشت: در راستای بازدهی بیشتر پیشنشستها، مؤلفه زمان بسیار مهم است؛ هم از نظر اینکه فرصت کافی برای هماهنگی با متخصصان موردنیاز دراختیار دبیر نشست قرار گیرد و هم اینکه مخاطبین پیشنشستها بتوانند در آن حضور یابند.
وی همچنین یادآور شد: محورهای کلی و رئوس هر نشست نیز باید با هماهنگی سخنرانان، دبیر نشست و دبیرخانه تدقیق یابد. «در برگزاری نشستها و برای هماهنگی بیشتر باید به عنوان همایش و اولویت آن دقت نمود تا به جزئیات بیشتری دست یافت. همچنین بهعنوان یک پیشنهاد میتوان مبحثی را به معماری دانشگاه رازی و ارزیابی آن اختصاص داد».
در ادامه، دکتر کلهرنیا عضو هیأت علمی پیشکسوت گروه معماری اظهار داشت: «در تدقیق عناوین و رئوس مطالب برای پیشنشستها، علاوهبر دیدگاههای مطرح در رشتههای مختلفی که ذکر شد، باید به سرفصلهایی همچون پیوستهای فرهنگی، اجتماعی؛ محیط زیست و پایداری؛ جهانبینی توسعه یا بینشهای نوین توسعه بها داده شود. به عنوان مثال، همین سرفصل جهانبینی توسعه نباید حذف گردد؛ چراکه آنچه باعث تحول میشود از بستر همین مبحث زاده میشود. همین تلسکوپ جیمزوب و جهش اطلاعاتی که سبب شده را درنظر بگیریم. شاید لازم باشد ما هم در پایان همایش به یک جمعبندی درخصوص جهش در فضاهای دانشگاهی برسیم».
سپس، دکتر ذوالفقاری از گروه جغرافیا ضمن تأکید بر ضرورت همفکری برای تدقیق عناوین و رئوس مطالب پیشنشستها، اظهار داشت: برخی از نشستها میتواند تجمیع گردد تا شاهد بازدهی بیشتری بود؛ برای مثال، مباحث مربوط به جغرافیا میتواند با مباحث همچون محیط زیست، اقلیم، انرژی و بهینگی مصرف انرژی توأم با یکدیگر ارائه گردد.
در ادامه، دکتر حقی، عضو هیأت علمی گروه معماری اظهار داشت: در تعیین و تعریف پیشنشستها میتوان برخی مباحث فنی را معیّن و براساس آن تعداد نشستها را مشخص کرد.
سپس، دکتر عبادی، عضو هیأت علمی گروه معماری اظهار داشت: «یکی از مباحثی که در پیشنشستها میتوان به آن پرداخت، موضوع مدیریت سبز است. بررسی موضوعات مطرحشده در دو دوره پیشین همایش نیز نشان میدهد که مدیریت سبز میتواند یکی از نکات برجسته و متمایزکننده این دوره باشد. مضاف براینکه، وزارتخانه نیز به این موضوع، بهای زیادی میدهد. نیازهای کاربران و نیازسنجی آنها هم از دیگر موضوعاتی است که در این پیشنشستها میتوان به آنها پرداخت. برای مثال اینکه، دانشجویان بهعنوان مهمترین مخاطب فضاهای دانشگاهی چه نیازهای دارند؟ درنهایت نیز این همایش باید راهکارهایی برای تبدیل فضاهای دانشگاهی به فضاهای دانشگاهی قابلزیست دانشجویان ارائه نماید».
در ادامه، دکتر ویسی عضو هیأت علمی گروه مکانیک با اشاره به ظرفیتهای قابل توجه انجمنهای علمی دانشجویی و اینکه مشارکت در همایشها و برگزاری نشستها یکی از رسالتهای آنهاست، ابراز امیدواری کرد: در این پیشنشستها از انجمنهای علمی گروههای مختلف بهره گرفت.
وی یادآور شد: برگزاری پیشنشستها بهصورت ترکیبی، امتیازات بیشتری خواهد داشت؛ مضاف براینکه، الزامات سختافزاری و نرمافزاری آن در دانشگاه رازی فراهم است. استفاده از موضوعات و دغدغههای مقالات، برای تعریف دقیقتر پیشنشستها یکی دیگر از پیشنهادات ایشان بود.
سپس، دکتر دلانگیزان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد با طرح سؤالاتی اظهار داشت: «هدف از این همایش چیست؟ قطعاً بهدنبال آیندهسازی برای فضاهای دانشگاهی هستیم. در این تصویرسازی باید به روابط متقابل دانشگاه و جامعه فکر کنیم. درست است که دانشگاهها از جامعه بیرون خود تأثیر میگیرند، اما باید بر جامعه هم تأثیرگذار باشند؛ چراکه دانشگاهها قرار است جامعه را بسازند. امروزه دانشگاه را میتوان یک مؤسسه ثروتمند ثروتساز تعریف کرد. برای مثال، قدرت اقتصادی دانشگاه استنفورد بهشکلی است که میتوان آن را یازدهمین کشور اقتصادی جهان تصور کرد. پس در تدقیق عناوین و رئوس مطالب پیشنشستها میتوان به این مباحث توجه نمود.
وی افزود: شعار سال هم توجه به همین نکات است. از مباحث دیگری که باید موردتوجه قرار دهیم بحث پاکی است. دانشگاه پاک، دانشگاه سبز، دانشگاه پایدار و... در ذیل همین مبحث قرار دارند. در ذیل همین مباحث باید گفت که انرژی، محور اقتصاد آینده است و باید در معماری فضاهای دانشگاهی دیده شود. مسأله دیگری که جامعه ما با آن درگیر شده، مسأله آب است که بسیار هم جدی است. مصرف آب، بازیافت آب و مباحث اینچنینی، اگر برای جامعه یک مسأله است و اگر قرار است، دانشگاه برای آنها پاسخی ارائه نماید، باید در قالب همین معماری فضاهای دانشگاهی به آن فکر کرد. بحران محیطزیست که در اطراف ما قرار دارد، را میتوان در ایجاد یک الگوی مناسب زیستمحیطی در معماری فضاهای دانشگاهی پاسخ داد. خروجی همایش، باید نگاههای محتوایی اینچنینی داشته باشد. به همین شکل میتوان به بحرانهای دیگری اشاره کرد: بحران چالش هویتی دانشگاه در نگاه جامعه؛ بحران مدیریت؛ بحران انرژی؛ بحران محیطزیست و...».
سپس، دکتر کاووسی، عضو هیات علمی گروه معماری ضمن اشاره به آمار بیماریهای ناشی از آلودگی هوا در اروپا و ایران اظهار داشت: بحث محیطزیست و پایداری بحث امروز دنیا است. پس بخشی از رئوس مطالب پیشنشستها میتواند به این مباحث اختصاص یابد. بحث دیگری که میتواند ارائه گردد و در ارتباط با دانشگاه رازی هم تعریف شود، فضاهای سبزی است که در سالهای اخیر به محیط دانشگاه اضافه شده است.
وی افزود: «دانشگاه رازی میتواند الگویی برای عملیاتیشدن همین مباحث باشد. مثلاً فرض کنیم که بهدنبال راهکار جمعآوری آبهای سطحی و بازیافت آن باشیم، یا دروسی با محوریت محیطزیست و پایداری به مجموعه دروس آموزشی رشتههای مختلف افزوده شود».
در نهایت، اعضاء ضمن تبادل نظر به ارائه پیشنهاداتی برای زمان، تعداد و رئوس مطالب پیشنشستهای همایش پرداختند.