Last News

آیین تکریم و معارفه مسئولان سابق و جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آیین تکریم و معارفه مسئولان سابق و جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، امروز یکشنبه ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از مسئولان و دانشگاهیان، در سالن اجتماعات پروفسور شمسی‌پور دانشگاه رازی برگزار شد.

در آغاز این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی، رئیس دانشگاه رازی، با تبریک فرارسیدن ولادت با سعادت امام کاظم(ع)، در سخنانی، ضمن تکریم حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشارنجفی اظهار داشت: این مراسم برای تکریم شخصیت حاج آقا افشارنجفی است، حقیقتاً اقدامات و آثار ایشان، صدقه جاریه و باقیات صالحات در دانشگاه رازی خواهد بود.

دکتر احمدی حجت‌الاسلام والمسلمین افشارنجفی را فردی اخلاق‌مدار، مؤمن، انقلابی و دارای روحیه جهادی و حُسن خلق دانست و افزود: حُسن خلق، چشمه جوشان و فیاضی است که همواره در وجود حاج آقا افشارنجفی موج می‌زند و حُسن خلق ایشان مصداق آشکاری از این آیه شریفه قرآن کریم است که می‌فرماید: قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا ﴿بقره/۸۳ با مردم به زبان خوش سخن بگویید.

وی یادآور شد: «امام باقر عليه السلام فرمودند: قُولُوا لِلنّاسِ أحسَنَ ماتُحِبّونَ أن يُقالَ لَكُم؛ با مردم نيكوتر از آنچه دوست داريد با شما سخن بگويند، سخن بگوييد». حاج آقا افشارنجفی مصداق بارز این حدیث هستند و همواره با همه طیف‌ها و تشکل‌های دانشگاهی با روی خوش و مهربانی رفتار نموده و حقیقتاً به معنای واقعی به عنوان یک پدر در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی خدمت نمودند.

رئیس دانشگاه رازی افزود: حاج آقا افشار نجفی یک موهبت الهی هستند و دعای خیر همه ما همواره بدرقه راه ایشان است.

وی همچنین با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عباسی در سخنانی اظهار داشت: خداوند متعال را شاکریم که از وجود انسانی با فضیلت از یک خانواده بزرگ و تربیت یافته مکتب اهل بیت(ع) در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی برخوردار هستیم، به حضور ایشان افتخار می‌کنیم و برای ایشان در دانشگاه رازی آرزوی موفقیت داریم.

دکتر احمدی دانشگاه رازی را از دانشگاه‌های بزرگ کشور دانست و افزود: در استان کرمانشاه با تنوع بسیار فراوان اقوام، ادیان و مذاهب مواجه هستیم. بنابراین کار در این استان و به ویژه مجموعه بزرگ دانشگاه رازی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و خداوند بزرگ را شاکریم که نعمت وجود حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا عباسی؛ انسانی بزرگوار و اهل فضل و کمال را به دانشگاه رازی ارزانی داشته است.

دکتر احمدی در ادامه به اهداف و وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: توسعه و تعمیق آگاهی‌ها و علایق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و تبیین ارزش‌های اسلامی، ایجاد و گسترش فضای معنوی و اسلامی در دانشگاه، رشد فضایل اخلاقی در دانشگاهیان، رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه، حمایت و هدایت فکری تشکل‌های دانشجویی و دانشگاهی، حاکمیت بخشیدن به ارزش‌های اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی، مقابله با ترویج عقاید و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی، تقویت روح خودباوری و استقلال فکری از اهداف این نهاد مقدس در دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه رازی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همراهی و همدلی بیش از پیش همه دانشگاهیان و روحانیون، دانشگاه و حوزه به عنوان دو بال معرفتی و تجربی در مسیر تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره موفق و مؤید باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی، مسئول سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، ضمن قدردانی از تشریف‌فرمایی همه میهمانان در این مراسم، در سخنانی به ذکر روایتی از امام کاظم(ع) پرداخت و اظهار داشت: امام کاظم علیه السّلام فرمودند: «تَفَقَّهُوا فی دینِ اللهِ، فَإِنَّ الفِقهَ مِفتاحُ البَصیرَهِ وَ تَمامُ العِبادَهِ؛ در دین خدا دانا شوید؛ چرا که دین شناسی و فقه، کلید بصیرت و کمال عبادت است». مرحوم علامه طباطبایی تعبیر «سبک زندگی» را برای «دین» به کار بردند، همچنان که پیامبر اعظم (ص) به کفار فرمودند؛ «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ». بنابراین دین را اگر به معنای سبک زندگی بدانیم باید در این دین و این سبک زندگی و آنچه خدا برای ما به عنوان دین انتخاب کرده است عمیق بیندیشیم، چرا که کلید بصیرت و دانایی «عمیق فهمیدن» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی افزود: شکرگزار و قدردان خداوند متعال هستم که فرصتی را در اختیار بنده قرار داد تا در جمع نخبگان دانشگاهی و دانش پژوهان و دانشجویان عزیز باشم. مقام معظم رهبری در بیانات خود همواره بر لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در ایجاد تمدن نوین اسلامی تأکید کرده‌اند. بنابراین باید این فرمایش رهبر معظم انقلاب را نصب العین تمام فعالیت‌های خود قرار دهیم.

وی در ادامه به تشریح گوشه‌ای از اهداف و وظایف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پرداخت و افزود: در دانشگاه رازی گروه معارف اسلامی زیر مجموعه‌ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است و باید نقش موثری در نظام تربیت دانشجویان ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی در پایان با تبریک انتصاب حجت الاسلام والمسلمین عباسی، از حمایت‌های ریاست دانشگاه رازی و همراهی جامعه بزرگ دانشگاهی با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری قدردانی نمود و با آرزوی موفقیت برای همگان، یادآور شد: دانشگاه برای تحقق تمدن نوین اسلامی که قرار است آینده بشر به آن سمت حرکت کند، باید در عمل به وظایف خود بیش از پیش کوشا باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی‌پور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، در سخنانی اظهار داشت: ما می‌توانیم تحولات عظیم بشری را تمدن‌سازی کنیم اما دشمن در تلاش است که ما را از این هدف باز دارد و با القای رکود، ناامیدی، عدم اعتماد به نفس در میان جامعه، به دنبال سقوط، تضعیف و انحطاط جامعه اسلامی است.

وی افزود: دین مبین اسلام به همه مسلمانان توصیه کرده است که همواره باید حرکت رو به جلو داشته باشید و تلاش کنید به لحاظ رفتاری، اخلاقی، اجتماعی، تربیتی، نشاط، توسعه اقتصادی و... نگاه رو به جلو و داشته باشید. از سویی، خداوند متعال نیز انسان را کمال‌طلب خلق نموده است، در حالی که دشمن به دنبال تخریب هویت ما است تا جامعه اسلامی هویت مستقل نداشته باشد و در این راه، تحقیر و تضعیف جامعه اسلامی ایران را در پیش گرفته و در پی القای حس بدبینی به آینده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌پور در ادامه بیان کرد: در سند امنیت ملی دولت ایالات متحده آمریکا، «چین»، «روسیه» و «دولت‌های خودکامه» به عنوان سه تهدید برای آمریکا ذکر شده؛ اما اولویت برخورد را با دولت‌های خودکامه قرار داده است.

وی یادآور شد: بزرگترین دعوای آمریکا با دولت‌های خودکامه، «دعوای ایدئولوژیک» است، جامعه اسلامی درگیری عمیق ایدئولوژیک با آمریکا دارد. در این راستا، نخبگان جامعه باید نقش مهمی در جهت روشنگری ایفا کنند و «دانشگاه» و «حوزه» نقش محوری برای مقابله با تهدیدات ایدئولوژیک آمریکا دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌پور تأکید کرد: آینده مردم و کشور ایران اسلامی تحت تاثیر رفتارهایی است که از حوزه و دانشگاه رقم می‌خورد. بنابراین اعضای هیئت علمی دانشگاه باید احساس مسئولیت داشته باشند و در قبال تربیت و پرورش روحی و فکری دانشجویان و توسعه وجودی و شخصیتی آنها بیش از پیش ایفای نقش نمایند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در تحقق این نقش محوری، یاری‌رسان مجموعه دانشگاه است. امید که در مسیر اعتلای نام کشور و تمدن اسلامی، شاهد پیروزی و پیشرفت‌های بزرگی با کمک جامعه فرهیخته دانشگاهی و حوزوی باشیم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی عباسی، سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: خداوند متعال را شاکرم که توفیق خدمت به بنده را عطا کرد که در خدمت مردم خوب، مؤمن، شهیدپرور؛ مهمان‌نواز و خونگرم استان کرمانشاه و دانشگاهیان عزیز و فرهیخته باشم.

وی افزود: از زحمات و تلاش‌های ارزنده حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا افشار نجفی و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا فاطمی‌پور تشکر می‌کنم. حقیقتاً کار در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به لحاظ حساسیت‌های خاصی که دارد، بسیار سخت و نیازمند تلاش و مجاهدت فراوان است و امیدوارم با یاری خداوند متعال و همراهی همه عزیزان دانشگاه در این مسیر گام‌های ارزشمندی برداریم.

همچنین در این مراسم، آقای رستگارنیا مسئول هیئت محبان اهل بیت(ع) نیز در سخنانی ضمن آرزوی موفقیت برای حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا افشار نجفی و تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: مجموعه دانشجویی دانشگاه رازی همواره در ادوار مختلف پای کار بوده است، در زمان وقوع زلزله و در ایام کرونا همواره با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی تهدید را به فرصت تبدیل کرده و یاری رسان مجموعه دانشگاه و به ویژه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بوده است و با یاری خداوند متعال زین پس نیز در کنار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خواهیم بود.

در پایان این مراسم، ضمن قرائت متن لوح سپاس ریاست دانشگاه رازی، با اهدای لوح سپاس و هدایایی از تلاش‌های چندساله حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشارنجفی در سمت مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی قدردانی به عمل آمد.

همچنین با قرائت ابلاغ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عباسی به عنوان سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی منصوب شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عباسی متولد 1359 از شهرستان ملایر در خانواده‌ای مذهبی است. سوابق خانوادگی، تحصیلی و کاری ایشان بدین شرح می‌باشد:

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عباسی فرزند مرحوم آیت الله محمدصادق عباسی از رهبران مبارز انقلاب اسلامی در شهرستان‌ ملایر و نماینده آیت‌الله مدنی در امور انقلاب شهر ملایر است. مرحوم آیت الله عباسی ۷ سال در نجف اشرف تحصیل نمودند و اجازه نامه اجتهاد از بزرگان حوزه های علمیه قم و نجف دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی عباسی فوق لیسانس مدرسی معارف از دانشگاه قم و تحصیل در دروس خارج حوزه علمیه قم (حضرت آیات سبحانی، مکارم شیرازی و محقق داماد ) است و هم اکنون دانشجوی دکتری مدرسی معارف دانشگاه قم می‌باشد.

*۵ سال معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر

*۵ سال مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر

*۱۰ سال متولی حوزه علمیه باقریه شهرستان ملایر

*عضو هیئت امنای جامعه مهدوی شهرستان ملایر

*۵ سال ناظر مسئول شورای نگهبان در شهرستان ملایر.

آخرین اخبار