Last News

دومین رویداد بزرگ مردمی اشتغال استان کرمانشاه با حضور مقامات ارشد استان، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی و صنعتی به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، «دومین رویداد بزرگ مردمی اشتغال استان کرمانشاه»، 23 اردیبهشت ماه با حضور دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه، دکتر احمدی ریاست دانشگاه رازی، جمعی از مدیران کل استان، دانشجویان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، کارفرمایان، مراکز کاریابی غیردولتی و مدیران اقتصادی استان، فعالان اقتصادی و صنعتی در تالار اجتماعات فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به حضار و با تبریک فرارسیدن دهه کرامت، در سخنانی، با اشاره به نرخ بالای بیکاری در استان کرمانشاه اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌های متعددی که در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و... داریم، این وضعیت بیکاری در استان قابل پذیریش نیست و برای کاهش نرخ بیکاری نیازمند کار فوری و ویژه هستیم.

وی عدم مهارت کافی و متناسب با نیاز استان را علت آمار بالای بیکاری در استان و به ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی دانست و افزود: اگر نیروی کار مهارت نداشته باشد، حتی اگر چندین پتروشیمی و پالایشگاه دیگر هم در استان داشته باشیم، فرد نمی‌تواند بر گلوگاه‌های اصلی مشاغل سوار شود و ناچار می‌شود، سراغ مشاغلی غیرمرتبط با تحصیلات و علاقه خود برود.

رئیس دانشگاه رازی تأکید کرد: چنانچه نیروی کار ماهر باشد، نه تنها در کرمانشاه بلکه در استان‌های دیگر نیز برای او تقاضای کار وجود دارد و از همه شهرها متقاضی نیروی کار ماهر هستند.

دکتر احمدی از اهمیت مهارت‌آموزی یاد کرد که دانشگاه رازی در این زمینه اقدامات سازنده‌ای انجام داده است و یادآور شد: دانشگاه رازی در سال گذشته رتبه سوم مهارت‌آموزی را در کشور کسب کرد و با اقداماتی که انجام شده انتظار داریم امسال در جایگاه اول مهارت‌آموزی دانشجویان و دانش‌آموختگان در سطح کشور باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از راهکارهای مهمی که می‌تواند به تقویت مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی کمک کند، طرح بورسیه شغلی در صنایع است. ماده 11 و 13 قانون جهش تولید نیز به صراحت مؤید این نکته است که اگر صنایعی که مشکلی در حوزه تحقیق و پژوهش دارند با مراکز آموزش عالی با اولویت مراکز آموزش عالی استان خود قرارداد ببندند، هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌کنند، به جای مالیات قطعی شده آنها محسوب می‌شود. این طرح می‌تواند کارخانجات ما را شکوفا و دانشگاه‌ها را متحول کند، اما متأسفانه اجرای این قانون را در استان را نمی‌بینیم، چگونه انتظار می‌رود با عدم اجرای چنین قوانینی صنعت و دانشگاه متحول شود. اگر این قانون اجرایی شود، اساتید و دانشجویان ما صاحب مهارت می‌شوند و اشتغالزایی برای آنها به همراه خواهد آورد.

دکتر احمدی خواستار استقبال و توجه صنایع استان به ماده 11 و 13 قانون جهش تولید و تعامل هرچه بیشتر با دانشگاه‌ها شد و افزود: بر اساس طرح بورسیه شغلی دانشجویان ۴۰ واحد را متناسب با واحد صنعتی که بورسیه شده‌اند، می‌گذرانند و در طول هفته دو روز را در آن واحد صنعتی مشغول به کار می‌شوند و علاوه بر بهره‌مندی از مزایای حقوق و بیمه، این امر نه تنها به مهارت‌آموزی دانشجویان کمک می‌کند، بلکه برای استفاده از ظرفیت علم در بخش تولید نیز بسیار اثربخش است.

رئیس دانشگاه رازی بیکاری را سبب ناامیدی و بی‌انگیزگی دانست و افزود: اشتغال و کار جوانان، کاهش معضلات اجتماعی و امید به آینده را به دنبال خواهد داشت. خوشبختانه استاندار محترم کرمانشاه نیز فردی انقلابی و دغدغه‌مند و پای کار در حوزه اشتغال هستند و امیدواریم با تلاش و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، شاهد کاهش نرخ بیکاری در استان باشیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه رازی از وجود نخبگان، متخصصان و صاحب‌نظران بسیاری برخوردار است که تاکنون منشأ خیر بسیار بوده‌اند؛ به عنوان نمونه راه حل مشکل فروریزش چاه‌های نفت، تولید کود ال ان دی و اختراعات بسیار در زمینه‌های مختلف توسط استادان و محققان دانشگاه رازی صورت گرفته است و باید از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد.

دکتر احمدی تأکید کرد: ما دو درخواست از استاندار محترم داریم؛ ایشان برای استادان و دانشجویان وقت بگذارند و اساتید دانشگاه بتوانند با حضور در استانداری مطالبات و درخواست‌های خود را در خصوص  محصولاتی که اختراع، ثبت و تجاری‌سازی نموده‌اند و برای تولید انبوه به حمایت نیاز دارند، مطرح کنند. همچنین استاندار محترم بازدیدی از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی داشته باشند و ظرفیت‌های این مجموعه را از نزدیک ببینند.

در ادامه دکتر محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه با قدردانی از برگزاری این رویداد در دانشگاه، در سخنانی با ابراز تأسف از نرخ بالای بیکاری در استان اظهار داشت: دولت سیزدهم به جای پنهان کاری مسائل، برای حل آنها پای کار می‌آید. ما هم نرخ بیکاری کرمانشاه را پنهان نمی‌کنیم، از مردم نیز بابت این وضعیت عذرخواهی می‌کنیم، اما پای آن ایستاده‌ایم تا روند کاهشی نرخ بیکاری ادامه‌دار باشد.

وی با بیان اینکه نرخ بالای بیکاری کرمانشاه مربوط به دیروز نیست و ما میراث‌دار این وضعیت هستیم، افزود: کرمانشاه در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ در رتبه اول بیکاری کشور قرار داشته و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کرمانشاه رتبه دوم بیکاری را داشت.

استاندار کرمانشاه از روند کاهشی بیکاری استان در سال گذشته خبر داد و گفت: نرخ بیکاری استان در بهار سال گذشته ۵.۲ درصد، در تابستان ۳.۳ درصد و در پاییز ۱.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن کاهش یافته است، اما در زمستان ۲.۳ درصد بیشتر شده است و اگرچه هنوز نرخ بیکاری مجموع سال ۱۴۰۲ در کشور اعلام نشده، اما احتمالا میانگین کاهش نرخ بیکاری سال گذشته استان دو درصد بوده است.

دکتر صحرایی درباره چرایی افزایش نرخ بیکاری در فصل زمستان یادآور شد: در وهله اول نباید فراموش کنیم که فصل زمستان به دلیل شرایط اقلیمی که دارد صرفا باید با زمستان سال‌های قبل مقایسه شود، نه فصل‌هایی مانند بهار و تابستان. به علاوه، عوامل مختلفی از جمله عدم تحقق برخی وعده‌های بانکی نیز در افزایش بیکاری فصل زمستان بی‌تأثیر نبوده است.

استاندار کرمانشاه بیان کرد: مجموع این آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته حرکت به سمت کاهش بیکاری اتفاق افتاده اما کافی نبوده، دلیل اینکه با وجود روند کاهشی نرخ بیکاری باز هم جزو استان‌های اول هستیم، فاصله زیاد نرخ بیکاری کرمانشاه با میانگین کشور است که باعث می‌شود کاهش روند بیکاری چشمگیر نباشد.

وی با بیان اینکه حل مشکل بیکاری دغدغه شبانه‌روزی مسئولین و حق مردم است، خاطرنشان کرد: به جای اینکه وارد حاشیه شوم، تمام قد برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه تلاش می‌کنم. برای اصلاح این وضعیت بیش از هر چیز نیازمند اصلاح فرهنگ کار در کرمانشاه هستیم.

استاندار کرمانشاه همچنین از توجه به دانشجویان و دانشگاهیان یاد کرد و گفت: از ابتدای فعالیتم تاکنون بیش از ۲۲ جلسه با دانشگاهیان داشته‌ام که از خروجی آن برای پیشنهاد به دولت استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در دیدار مقامات ارشد دولت مطالبات دانشگاه را مطرح کرده است، از قشر دانشگاهی خواست برای کمک به حل مشکلات استان نسخه ارائه بدهند.

در ادامه دکتر مختار احمدی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در سخنانی، با اشاره به وضعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان و اشتغال آنها، اظهار داشت: در حال حاضر در استان کرمانشاه بالغ بر ۲۸۲ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که از این تعداد ۵۶ هزار و ۹۰۰ نفر در مقطع کاردانی، ۱۷۸ هزار نفر در مقطع کارشناسی و ۴۶ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر هستند.

دکتر احمدی افزود: سهم فارغ التحصیلان مقطع کاردانی از مجموع فارغ‌التحصیلان استان ۲۰ درصد، مقطع کارشناسی ۶۳ درصد و مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر ۱۶ درصد است.

وی تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در استان کرمانشاه را حدود ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: ۴۰ درصد جمعیت ۹۸ هزار نفری بیکاران استان را تشکیل می‌دهند، بیکاری فارغ‌التحصیلان، پاشنه آشیل بیکاری در کرمانشاه است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه اظهار کرد: سهم فارغ‌التحصیلان کاردانی از تعداد بیکاران ۵۶۴۵ نفر، مقطع کارشناسی بیش از ۲۸ هزار نفر و مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر ۶۲۶۸ نفر است.

وی بیان کرد: سهم فارغ‌التحصیلان کاردانی از مجموع بیکاران فارغ‌التحصیل ۱۴.۱ درصد، مقطع کارشناسی ۷۰.۲ درصد و کارشناسی ارشد و بالاتر ۱۵.۷ درصد است و فارغ‌التحصیلان کارشناسی بیشترین سهم را در زمینه بیکاری دارند.

دکتر احمدی درباره وضعیت تحصیلی شاغلین فارغ‌التحصیل گفت: سهم بخش کاردانی حدود ۲۰ درصد، کارشناسی حدود ۶۰ درصد و کارشناسی ارشد و بالاتر حدود ۲۰ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه میانگین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در استان کرمانشاه را ۲۳.۱ درصد اعلام کرد که از نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کشور با ۱۲.۹ درصد، بسیار بیشتر است و گفت: نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاردانی در کرمانشاه ۱۷.۲ درصد، کارشناسی ۲۶.۴ درصد و کارشناسی ارشد و بالاتر ۱۸.۶ درصد است.

همچنین دکتر چقامیرزا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی اظهار داشت: «دومین رویداد بزرگ مردمی اشتغال استان کرمانشاه» با هدف توازن عرضه و تقاضای نیروی کار با تمرکز بر کلیه حوزه‌های صنعت، معدن، خدمات و کشاورزی با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه و معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، با حضور شرکت‌های تولیدی و مدیران کاریابی‌های تخصصی (غیردولتی) استان کرمانشاه در دانشگاه رازی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

وی افزود: در این رویداد، رؤسای دانشگاه‌های کرمانشاه، رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیران کل‌ اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و استاندار حضور دارند.

دکتر چقامیرزا بیان کرد: حدود 20 مؤسسه کاریابی برای ارتباط مستقیم بین کارفرما، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و انجام مشاوره‌های شغلی رایگان در محوطه برگزاری این رویداد میز خدمت دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی حضور کلیه دانشجویان به منظور ملاقات با مؤسسات کاریابی و ارتباط مستقیم با کارفرمایان را بسیار مغتنم دانست و در ادامه توضیحاتی در خصوص طرح بورسیه شغلی در صنعت و مشوق‌های مالیاتی برای صنایع در راستای اجرای قانون جهش تولید ارائه نمود.

در ادامه مهندس جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سخنرانی کرد.

تشریح چشم‌انداز و اهداف کلی برنامه کارآفرینی در دوران دانشجویی، تجارب شخصی در کسب مهارت‌آموزی، کار و درآمدزایی، اهمیت تلاش برای شروع یک کسب‌وکار در دوران دانشجویی، خلاقیت، توانایی برقراری ارتباط با افراد و امید به آینده از محورهای سخنرانی مهندس شکری بود.

سخنرانی دکتر کیومرث زرافشانی عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه در خصوص اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از دیگر برنامه‌های این رویداد بود که با محوریت تعاونی دانشجویی دانشگاه رازی صورت گرفت.

دکتر زرافشانی توضیحاتی در خصوص سوابق تشکیل و راه‌اندازی تعاونی دانشجویی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، تلاش دانشجویان برای به ثمر نشستن فعالیت‌ها در این مجموعه، دستاوردهای دانشجویان از قبیل تولید سیب زمینی بنفش، گوجی بری، انواع مرکبات، میوه، محصولات زراعی و باغی، نوغان‌داری و... ارائه کرد.

وی امید به آینده، تلاش و کوشش و خستگی ناپذیری، خلاقیت و پشتکار فراوان را از دلایل موفقیت تعاونی دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی عنوان کرد و افزود: دانشجویان ما ثابت کردند که می‌توانند با پشتکار به اهداف خود برسند اما در این مسیر به حمایت مسئولان استان نیاز داریم.

تشریح سامانه جستجوی شغلی توسط مدیر کاریابی، ارائه گزارش فعالیت‌های کاریابی‌های استان توسط دکتر احمدوند رئیس انجمن صنفی کاریابی‌های استان، بازدید کارفرمایان و دانشجویان حاضر در رویداد از ارائه خدمات تأمین نیروی انسانی، مراکز مشاوره و کاریابی‌های غیردولتی داخلی استان از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

در ادامه این رویداد، تعدادی از دانشجویان به بیان دغدغه‌های شغلی خود پرداختند.

حدود 20 موسسه کاریابی و مرکز مشاوره شغلی فعال در سطح استان کرمانشاه در حاشیه این رویداد میز خدمت برپا کردند تا به عنوان حلقه واسطه بین جویندگان کار و کارآفرینان به معرفی فرصت‌های شغلی بپردازند.

همچنین برخی کارفرمایان و دانشجویان حاضر در این رویداد به بیان دغدغه‌ها و مطالبات خود در حوزه اشتغال پرداختند.

آخرین اخبار