Last News

در تازه‌ترین فهرست اعلام شده از سوی نظام رتبه‌بندی «نیچر ایندکس»، دانشگاه رازی موفق به کسب رتبه 11 در بین دانشگاه‌های جامع کشور شد.

دکتر کیانوش چقامیرزا در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی اظهار داشت: در تازه‌ترین فهرست اعلام شده از سوی نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس، دانشگاه رازی موفق شده رتبه 22 را در بین دانشگاه‌های کشور و رتبه 11 را در بین دانشگاه‌های جامع کشور کسب کند.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه نظام رتبه‌بندی«نیچر ایندکس»، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را بر اساس تولیدات علمی باکیفیت ارزیابی می‌کند، افزود: نیچر ایندکس، پایگاهی از اطلاعات کتاب شناختی مقالات گروهی از مجلات باکیفیت است که توسط دو گروه از متخصصین حوزه‌های مختلف موضوعی انتخاب می‌شوند و دربرگیرنده  عنوان 82 مجله است. شرط ورود در این نظام رتبه‌بندی، داشتن حداقل یک مقاله در یکی از نشریات نمایه شده در نیچر ایندکس است.

دکتر چقامیرزا گفت: نظام رتبه‌بندی هر ساله به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سراسر جهان بر پایه دستاوردهای پژوهشی با کیفیت بالای آنها که در 82 مجله تحت پوشش این مؤسسه چاپ می‌شوند، می‌پردازد.

وی با اشاره به شاخص‌هایی که نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس با کمک آنها ارزیابی خود را انجام می‌دهد، یادآور شد: نمایه نیچر، سه شاخص برای بررسی­های خود  فراهم می‌کند: 1. تعداد مقالات 2. میزان مشارکت نسبی هر مولف در انتشار یک مقاله 3.شمارش سهمی وزن دهی شده .

دکتر چقامیرزا افزود: در این نظام رتبه‌بندی، تولیدات علمی در حوزه علوم طبیعی در شاخه‌های  علوم زیستی، شیمی، فیزیک، علوم زمین و محیط‌ زیست رتبه‌بندی می‌شوند.

مدیر امور پژوهشی در ادامه با اشاره به اینکه چاپ مقاله در مجلات نیچر ایندکس در بسیاری از نظام‌های رتبه‌بندی دارای امتیاز است، افزود: در نظام رتبه بندی ISC نیز مقالات نمایه شده در مجلات نیچر ایندکس در قسمت شاخص‌های پژوهشی و در بخش "کیفیت مقالات انتشار یافته" دارای ضریب 3 هستند.

وی یادآور شد: در سال 2021 نیز مانند سال قبل دو مقاله با آدرس دانشگاه رازی موفق شده‌اند در رتبه‌بندی نیچر ایندکس قرار گیرند. که یک مقاله در حوزه فیزیک و مقاله دیکر در حوزه علوم زیستی قرار دارد.

2 مقاله با آدرس دانشگاه رازی در تازه‌ترین  رتبه‌بندی نیچر ایندکس در سال 2021

ردیف

عنوان

نویسنده

حوزه موضوعی

1

Nonlinear corrections on the parametrization methods

دکتر غلامرضا برون

Physical Sciences

2

Herded and hunted goat genomes from the dawn of domestication in the Zagros Mountains

دکتر حجت دارابی

Life science

جهت بررسی وضعیت دانشگاه‌های ایران و دانشگاه رازی در تازه‌ترین رتبه بندی نیچر ایندکس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.natureindex.com/annual-tables/2021/institution/academic/all/countries-Iran

جهت اطلاع از لیست 82 نشریه نمایه شده در نیچر ایندکس بر روی لینک زیر کلیک کنید.

https://www.natureindex.com/faq#journals

Tags:

دانشگاه رازی
نظام رتبه‌بندی نیچر ایندکس
دانشگاه جامع

آخرین اخبار