Last News
2506
دانشگاه رازی در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان؛

جذب دانشجو و ایجاد رشته‌های اشتغالزا در دانشگاه رازی

دکتر سالمیان گفت: دانشگاه رازی موفق به اخذ موافقت قطعی پذیرش دانشجو در رشته مهندسی پلیمر و مهندسی تجارت الکترونیک شد.

دکتر غلامرضا سالمیان در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی اظهار داشت: دانشگاه رازی موفق به اخذ موافقت قطعی پذیرش دانشجو از شورای گسترش آموزش عالی در دو رشته جدید مهندسی پلیمر (مقطع کارشناسی) و مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک (مقطع کارشناسی ارشد) در سال 1400 شده است و إن‌شاءالله مهرماه 1400 نخستین گروه از دانشجویان پذیرفته‌شده در این دو رشته، تحصیلات خود را در این دانشگاه آغاز خواهند کرد.

راه‌اندازی رشته مهندسی پلیمر / ظرفیت‌های اشتغال رشته مهندسی پلیمر

معاون آموزشی دانشگاه رازی در خصوص راه اندازی رشته مهندسی پلیمر گفت: مهندسی پلیمر، یکی از رشته‌های نسبتاً جوان مهندسی است که شکوفایی آن از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شده‌است. این رشته مهندسی به دلیل کاربرد روزافزون پلیمرها در صنایع مختلف، به سرعت رشد کرده‌است و امروزه جزو یکی از رشته‌های مهم کشورهای صنعتی پیشرفته محسوب می‌شود. هدف رشتۀ مهندسی صنایع پلیمر، تولید کلیۀ محصولات پلیمری، از قبیل لاستیک، پلاستیک، الاستومر، چسب، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. طراحی و تولید تایر ماشین در صنایع لاستیک، لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیک و انواع الیاف شیشۀ فایبرگلاس در کامپوزیت به یاری متخصصان مهندسی صنایع پلیمر انجام می‌گیرد.

فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی بزرگ در مجاورت دانشگاه رازی

دکتر سالمیان بیان کرد: وجود خط اتیلن غرب سبب شکوفایی زمینه‌های رشد رشتۀ پلیمر در غرب ایران شده است. هم‌اکنون در غرب کشور و در مجاورت دانشگاه رازی، مجتمع‌های پتروشیمی بزرگی در تولید مواد پلیمری فعال هستند؛ از جمله: پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی ایلام، پتروشیمی کردستان و پتروشیمی لرستان. از طرفی صنایع نظامی موجود در منطقه، مانند هوانیروز کرمانشاه که نیازمند قطعات کامپوزیتی بسیاری در جهت رفع مشکالت خود است، بر اهمیت رشتۀ پلیمر در غرب کشور افزوده‌است؛ همچنین وجود کارخانه‌های متعدد پلیمری در سطح استان کرمانشاه و استان‌های مجاور، نظیر کارخانۀ تایر کُرد و تولید لوله‌هایPVC  در اسلام‌آباد غرب، خط تولید لاستیک بارز در کردستان و ... اهمیت ایجاد رشتۀ مهندسی پلیمر در غرب کشور را بیش از پیش نشان می‌دهد.

ایشان یادآور شد: گروه مهندسی شیمی دانشگاه رازی در سال 1373 با پذیرش دانشجوی مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی تأسیس شد و هم اکنون دارای 16 عضو هیات علمی تمام‌وقت، شامل 3 استاد، 5 دانشیار و 8 استادیار است. در این گروه علاوه بر وجود مقطع کارشناسی رشتۀ مهندسی شیمی و مهندسی نفت، پنج گرایش (پلیمر، طراحی فرایندها، فرایندهای جداسازی، ترموسینتیک و کاتالیست، و بیوتکنولوژی) در مقطع کارشناسی ارشد و رشتۀ مهندسی شیمی در مقطع دکتری،  فعال است. در سال 1395 ساختمان جدید دانشکده مهندسی نفت و پتروشیمی افتتاح گردید. این دانشکده با زیربنای 7000 متر مربع احداث شده و در حال حاضر دارای 15 کلاس درس، سالن سمعی بصری، سالن مطالعۀ خواهران و برادران، سایت کامپیوتر، آزمایشگاه‌های آموزشی و 7 آزمایشگاه تحقیقاتی است.

همکاری اعضای هیات علمی دانشگاه رازی با بخش صنعت

دکتر سالمیان بیان کرد: از گذشته تاکنون همکاری‌های تنگاتنگی بین استادان گروه مهندسی شیمی و صنایع استان در جهت رفع مشکلات صنعت استان برقرار بوده است و اخیراً در همین راستا پروژۀ موفقی را اعضای هیأت علمی گروه مهندسی شیمی (گرایش پلیمر و فرایند) در زمینۀ بهبود واکس پلی‌اتیلن مجتمع پلیمر کرمانشاه انجام داده‌اند. ایجاد رشتۀ پلیمر می‌تواند افزون بر تأمین نیاز صنایع استان و کشور به نیروی متخصص، زمینه‌های همکاری‌های بیشتر پژوهشی را در زمینۀ مسائل گوناگون صنعتی حوزۀ پلیمر فراهم آورد.

راه‌اندازی رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک / ظرفیت‌ها و کاربردهای رشته تجارت الکترونیک

ایشان در خصوص راه اندازی رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک گفت: با توجه به معادلات دنیای امروز در روند پیشرفت کشورها، مقولۀ تجارت الکترونیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ در واقع تجارت الکترونیک مبادلۀ الکترونیکی داده‌ها و انجام فعالیتهای تجاری به کمک شبکه‌های ارتباطی رایانه‌ای، بخصوص اینترنت به شمار می‌آید. در حال حاضر واژه‌های تجارت الکترونیک و اینترنت، واژه‌هایی هستند که تصور دنیای امروزی بدون آن‌ها تقریباً غیر ممکن است؛ در نتیجه با توجه به نیازهای کشور در این حوزه، ضرورت وجود رشتۀ «فناوری اطلاعات - گرایش تجارت الکترونیک» از اهمیت بالای برخوردار است. دانشکدۀ علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه رازی به منظور تربیت نیروی متخصص در این گرایش اقدام به جذب دانشجو در گرایش تجارت الکترونیک نموده‌است.

دکتر سالمیان بیان کرد: هدف این گرایش، تربیت متخصصانی با قابلیت به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته، تدوین راهبرد، طراحی و مدیریت سامانه‌های تجارت الکترونیکی و رفع موانع پیش‌رو در استفاده از توان موجود در تجارت الکترونیک است. دانش‌آموختگان این رشته قادر خواهند بود، راه‌حل‌هایی کاربردی در زمینۀ تهیه، بهینهسازی، بهبود و بسترسازی سامانه‌های تجارت الکترونیک ارائه دهند و با توجه به آموخته‌های خود و با رعایت تمامی جوانب علمی و فنی و با توجه به نیازهای جامعه، راه‌حل‌های بهینه را انتخاب کنند و آنها را به نتیجه برسانند.

معاون آموزشی دانشگاه افزود: درخواست ایجاد رشته مهندسی فناوری اطلاعات - گرایش تجارت الکترونیکی توسط دانشکدۀ علوم و فناوری‌های نوین، با همکاری گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه رازی ارائه شده‌است. دانشکدۀ علوم و فناوری‌های نوین دانشگاه رازی با منشوری مبتنی بر نسل سوم دانشگاه‌ها تاسیس گردیده‌است. حرکت به‌سوی دانشکده کارآفرین، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پژوهش‌های تقاضامحور از اهداف اصلی این دانشکده است.

آخرین اخبار