Last News
7723
در نشست دانشگاه‌های استان با معاون پدافند غیرعامل کشور تأکید شد؛

تأسیس دانشکده پدافند غیرعامل غرب کشور با محوریت دانشگاه رازی

نشست هم اندیشی دانشگاه‌های استان با معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور با محوریت پیگیری ایجاد دانشکده پدافند غیر عامل در غرب کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی،  نشست هم اندیشی دانشگاه‌های استان کرمانشاه با معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پدافند غیرعامل کشور با محوریت پیگیری ایجاد دانشکده پدافند غیر عامل در غرب کشور،  پنج شنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در  استانداری کرمانشاه برگزار شد.
در آغاز این نشست، دکتر رسول مجد، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری کرمانشاه ضمن خیرمقدم به حاضرین و با تسلیت ایام وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سخنانی به اهداف تشکیل این جلسه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان کرمانشاه نیازمند به الزامات پدافندی و طرح پدافند غیرعامل است، کارهای پژوهشی و علمی که باید صورت بگیرد عمدتاً به دانشگاه‌های خارج از استان واگذار می‌شود.



وی افزود: در صورتی که این سرمایه‌ها باید وارد استان ما شود و مردم استان از آن منتفع شوند و لذا ما خواستار این هستیم که دانشکده‌ای با محوریت پدافند غیرعامل در استان تأسیس شود که طرح‌های پدافند غیرعامل به دانشگاه‌های همین استان واگذار شود.
در ادامه دکتر رضا کلهر معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و گرامیداشت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل، در سخنانی اظهار داشت: امروز توفیقی حاصل شده است که در خدمت اساتید، فرهیختگان و اندیشمندان استان همیشه سرفراز کرمانشاه هستیم و از ریاست دانشگاه رازی به جهت اهتمام نسبت به موضوع پدافند غیرعامل و تلاش برای هماهنگی و هم افزایی میان دانشگاه‌های استان در این زمینه قدردانی و تشکر ویژه می‌نمایم.



وی در ادامه با اشاره به گستردگی موضوعات در حوزه پدافند غیرعامل افزود: پدافند غیرعامل حوزه‌های مختلفی را در حوزه‌های تخصصی از جمله شیمیایی، پرتویی، زیستی، سایبری، اقتصادی، مردم محور اجتماعی، دفاع غیرعامل و... دارد که نیازمند کار پژوهشی و مطالعات است و جای رسیدگی و پرداختن و پاسخگویی به این مسائل در دانشگاه‌ها است.
دکتر کلهر دانشگاه را مرجع مهم پایش علمی تهدیدات و مسائل و موضوعات حوزه پدافند غیرعامل و همچنین مرجع پاسخ علمی برای این موضوعات دانست و افزود: در تمام استان‌ها این موضوعات با محوریت دانشگاه مادر استان انجام می‌شود و در استان کرمانشاه نیز دانشگاه رازی محور این مهم خواهد بود اما از ظرفیت همه دانشگاه‌های استان باید استفاده شود چراکه مجموعه‌ای از پژوهشگران و محققان و اساتید علوم تخصصی باید برای حوزه پدافند غیرعامل پای کار باشند و خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این راستا همراه و هماهنگ است و قول مساعد برای تأسیس دانشکده پدافند غیرعامل در استان‌ها را داده است
وی یادآور شد: پیش از این، دانشگاه‌های گیلان و علم و صنعت ایران دارای پژوهشکده پدافند غیرعامل شده‌اند و امیدواریم در دانشگاه رازی نیز با همکاری و هم افزایی دیگر دانشگاه‌های استان، این مهم به سرانجام برسد.
در ادامه، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن تشکر از مسئولان حاضر در جلسه و با عرض تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و گرامیداشت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل، در سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بیانات خود می‌فرمایند که پدافند غیرعامل یک اصل خاص است و مربوط به زمان خاصی نیست. بنابراین همواره باید نسبت به این مهم اهتمام جدی داشته باشیم.



دکتر احمدی شبیه سازی حملات احتمالی دشمنان، به روز بودن در مسائل پدافند غیرعامل، ارتقاء امنیت برنامه‌ها، ساماندهی و کنترل دسترسی سامانه‌ها در موضوع پدافند غیرعامل، مستحکم سازی و مقاوم سازی در دو بعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: اگر در حوزه پدافند غیرعامل به خصوص از زاویه نرم‌افزاری و انسانی کارهای جدی صورت بگیرد، یقیناً انقلاب و نظام را بیمه کرده‌ایم.
وی شهید حاج قاسم سلیمانی را شخصیتی سرآمد در بحث آفندی در کل دنیا دانست و افزود: امروز دشمن در عرصه جنگ نرم به مقابله با نظام پرداخته است و لذا اهمیت پدافند غیرعامل بیش از پیش آشکار می‌شود.
دکتر احمدی تربیت نیروی متخصص و آموزش بهنگام را موضوعی بسیار مهم در بحث پدافند غیرعامل دانست و تأکید کرد: در حوزه پدافند غیرعامل باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود تا از بروز تهدیدات جلوگیری به عمل آید.
وی با اشاره به موقعیت مرزی استان کرمانشاه تأکید کرد: همجواری این استان با کشور عراق مزیتی است که ما در حوزه پدافند غیرعامل می‌توانیم از آن بهره ببریم، به عنوان مثال با راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در عراق و تسهیل امکان تحصیل دانشجویان عراقی فرصت‌های مناسبی برای گسترش تعاملات فراهم می‌گردد.
دکتر احمدی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید نگاه ویژه‌ای به موضوع پدافند غیرعامل داشته باشند، افزود: با یاری خداوند متعال و حمایت مسئولان ذیربط، درصدد راه‌اندازی دانشکده پدافند غیرعامل در دانشگاه رازی با محوریت همه دانشگاه‌های استان هستیم تا إنشاالله از یک مجموعه شاخص، گسترده و تأثیرگذار در غرب کشور برخوردار شویم.
وی همچنین با اشاره به حضور ده‌ها دانشمند برجسته جهان اسلام و پژوهشگران برتر جهان در دانشگاه رازی افزود: با وجود این ظرفیت‌های عظیم، پروژه‌های پدافند غیرعامل نباید به خارج از استان ارجاع شود بلکه در همین استان و توسط دانشگاه‌ها با کار علمی، تحقیقاتی و پژوهشی به نتیجه برسند.
در ادامه، روسای دانشگاه‌های استان و دیگر مدیران حاضر در این جلسه به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص تأسیس دانشکده پدافند غیرعامل در استان و همچنین بسترهای همکاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان برای پیشبرد اهداف این مهم پرداختند.
در پایان مقرر شد؛ تفاهم نامه‌ای با محوریت تشکیل دانشکده پدافند غیرعامل غرب کشور با محوریت دانشگاه مادر استان و با همکاری همه دانشگاه‌های استان تهیه و پس از بررسی و تایید به امضا برسد.

آخرین اخبار