Last News
13660
در مراسمی با حضور ایده‌پردازان، صنعت‌گران و مسؤولان؛

ایده‌های برگزیده "رویداد استارتاپی با رویکرد کسب و کارهای نوین صنعتی" معرفی شدند

«رویداد استارتاپی با رویکرد کسب و کارهای نوین صنعتی» با معرفی ایده‌های برتر، در دانشگاه رازی به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، «رویداد استارتاپی با رویکرد کسب و کارهای نوین صنعتی» با حضور جمعی از ایده‌پردازان، فعالان حوزه کارآفرینی و مسؤولان استان، 25 آذر ماه 1400 در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم، دکتر تورج زینی‌وند، مشاور و سرپرست حوزه ریاست دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از دست‌اندرکاران این برنامه، در سخنانی اظهار داشت: در وهله اول میزبانی دانشگاه رازی در برگزاری این رویداد استارتاپیِ ارزشمند را مایه خرسندی و مباهات می‌دانم اما افسوس که دانشجویان عزیز در جمع ما نیستند؛ چراکه این رویداد بیشتر برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی معنا و مفهوم دارد که جویای کار و اشتغال هستند.

وی با تشکر از همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان و پارک علم و فناوری کرمانشاه در برگزاری این رویداد افزود: امیدوارم با شروع ترم تحصیلی آینده شاهد حضور پرشور دانشجویان در دانشگاه و بهره‌مندی از ایده‌ها، تجارب و تخصص صنعت‌گران، کارآفرینان و ایده‌پردازان باشیم.

دکتر زینی‌وند در ادامه با اشاره به آیات قرآن کریم در باب سعی و تلاش انسان، بیان کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه نجم می‌فرماید؛ «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعیٰ » «براى انسان جز حاصل تلاش او نيست»؛ این آیه شریفه بیانگر این است که سعی، تلاش و کار انسان در بينش قرآنی از ارزش و اهميت والایی برخوردار است.

وی با اشاره به نسل سوم دانشگاه‌ها و ضرورت توجه به حوزه‌های کارآفرینی، اشتغال‌زایی و ارتباط با بخش صنعت گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته توجه شایانی به حوزه‌های استارتاپی، کارآفرینی و ایده‌پردازی صورت نگرفته و پیامد این مسأله؛ انبوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در کشور و به ویژه استان کرمانشاه است؛ افرادی که با داشتن مدارک تحصیلی بالا اما شغل مناسبی ندارند.

مشاور و سرپرست حوزه ریاست دانشگاه رازی مهارت‌آموزی، کارآفرینی و ارائه‌ آموزش‌های تخصصی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: رویکرد دانشگاه رازی توجه جدّی به ارتباط با بخش صنعت، گسترش مهارت‌آموزی و تقویت حوزه‌های استارتاپی است و امیدواریم با همّت همه عزیزان در دانشگاه‌ها، مراکز صنعتی و مجموعه‌های ذی‌ربط، نخبگان و صاحبان ایده، شاهد تحوّل اساسی در حیطه کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان باشیم.

دکتر زینی‌وند بار دیگر اعلام آمادگی دانشگاه رازی در حمایت از رویدادهای استارتاپی، ایده‌پردازی و ارتباط با بخش صنعت را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد؛ در آینده نزدیک با حضور پرشور دانشجویان، صاحبان ایده و نخبگان، تحرک جدّی در حیطه مهارت‌آموزی، کارآفرینی و ارتباط با بخش صنعت ایجاد گردد.

در ادامه مهندس علیرضا محمدی، معاون شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه، ضمن قدردانی از دانشگاه رازی برای میزبانی این رویداد استارتاپی، در سخنانی اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی علاوه بر فراهم نمودن خدمات زیرساختی برای استقرار بخش صنعت در شهرک‌های صنعتی، یک سبد حمایتی شامل خدمات متنوع برای توسعه صنایع کوچک در همه استان‌ها تعریف کرده است که از مهم‌ترین این خدمات؛ ایجاد مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، فعالیت مشاوران تخصصی، ایجاد کلینیک صنعت در استان، حمایت از واحدهای صنعتی در نمایشگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، شبکه‌سازی، تحقیق و توسعه و... است.

وی «حمایت از ایده‌ها» را از مهم‌ترین خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه به صنایع کوچک دانست و گفت: اگر از ایده‌پردازی و حمایت از ایده‌ها غافل شویم؛ صنایع کوچک از گردونه رقابت خارج می‌شوند و اثربخشی آنها کاهش می‌یابد.

مهندس محمدی بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه از سال 1397 تاکنون با کمک و همراهی همه ذی‌مدخلان، از سه رویداد بزرگ استارتاپی حمایت نموده و ایده‌های برتر زیادی نیز مطرح گردیده است که خوشبختانه حداقل پنج ایده به مرحله تجاری‌سازی رسیده و یک ایده در سطح کشور حائز رتبه اول شد.

وی شناسایی ایده‌های برتر، حمایت از آنها با حضور صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران، ورود به فرآیند تجاری‌سازی و تولید ثروت را سبب موفقیت در عرصه صنعت و اقتصاد دانست و گفت: خوشبختانه مراکز تولیدی ما در استان مراکزی غنی هستند و اگر ارتباط بیشتری با بخش صنعت برقرار شود، ایده‌ها هدفمندتر و اثربخش‌تر می‌شوند.

مهندس محمدی دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی استان را مراکز ارزشمند تولید ایده دانست و بر حمایت از فارغ التحصیلان دانشگاهی و صاحبان ایده تأکید کرد.

در ادامه دکتر سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه، ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه رازی در برگزاری این رویداد استارتاپی، در سخنانی اظهار داشت: باعث خرسندی است که اجزای زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان روز به‌روز قوی‌تر و منسجم‌تر می‌شود و امیدوارم ترویج فرهنگ و توسعه مفاهیم کارآفرینی در استان تداوم یابد.

وی با تشکر از نگاه ویژه سرپرست دانشگاه رازی در حمایت از استارتاپ‌ها و ارتباط با بخش صنعت گفت: اتفاقات خوبی در زمینه رویدادهای استارتاپی در دانشگاه رازی شکل گرفته که قطعاً خیر و برکات آن به جامعه خواهد رسید.

دکتر آزادی ورود فعالان صنعتی، نخبگان، ایده‌پردازان و دانشگاهیان به رویدادهای استارتاپی را نویدبخش آینده‌ای روشن دانست و افزود: در دنیای امروز باید در عرصه رقابت با بازارهای بین‌المللی حرف برای گفتن داشته باشیم و پل ارتباطی برای دستیابی به این بازارها باشیم.

وی حمایت از اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی را رسالت مهم پارک علم و فناوری استان اعلام کرد و گفت: حمایت از صاحبان ایده در کشورهای همسایه نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ کشور امارات متحده عربی برنامه‌ای برای جذب ۱۰۰ هزار برنامه‌نویس و فارغ‌التحصیل دانشگاهی در زمینه‌ برنامه‌نویسی دارد و جذابیت‌های کشورهای اطراف ایران از جمله امارات نگران کننده است؛ لذا عرصه مهارت‌آموزی و حمایت از ایده‌پردازان باید توسعه یابد.

در ادامه مهندس شادرام، فعال کارآفرینی، اظهار داشت: دانشگاه‌های ما سرمایه‌ای با پتانسیل‌های بالا هستند اما آنگونه که باید از این پتانسیل استفاده نشده است. در دنیای امروز، دانشگاه باید برای رفع نیازها و حل مشکلات بخش صنعت ورود کند در غیراینصورت بخش صنعت، اعتماد خود را به دانشگاه از دست می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه تولیدات پژوهشی و علمی دانشگاه‌ها باید منجر به کارآفرینی و اشتغال‌زایی شود، گفت: یک عامل بسیار مهم در موفقیت استارتاپ‌ها، فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی، «تیم ورک یا کارِ گروهی» است اگر از این مهم غفلت شود دچار رکود می‌شوید و نتایج مطلوب حاصل نمی‌شود.

مهندس شادرام ضرورت تقویت استارتاپ‌ها را یادآور شد و گفت: «مهارت‌آموزی» اصل مهم در رسیدن به موفقیت است؛ اگر خواهان تحوّل در اقتصاد و صنعت هستیم، باید پژوهش‌های دانشگاهی در مسیر رفع نیازهای بخش صنعت انجام و ارتباط دانشگاه و صنعت تقویت شود.

شایان ذکر است؛ در «رویداد استارتاپی با رویکرد کسب و کارهای نوین صنعتی»، 24 ایده به دبیرخانه رویداد ارسال شد و از این تعداد، در در فرآیند منتورینگ، 10 ایده انتخاب شدند که بعد از ارائه هشت ایده، ایده‌های ذیل برگزیده و شایسته دریافت جایزه شناخته شدند.

ایده اول: دستیار صوتی آسانسور، میلاد اختراعی (صاحب ایده)، برنده 50 میلیون ریال جایزه نقدی

ایده دوم: تجهیزات بازی‌های روانشناختی کودکان، فرهاد فولادی‌نیا (صاحب ایده)، برنده 40 میلیون ریال جایزه نقدی

ایده سوم: تولید سولفات باریم سنتزی، احمد باقری (صاحب ایده)، برنده 30 میلیون ریال جایزه نقدی

داوران رویداد:

دکتر مهدی طلایی؛ مدیر مرکز استارتاپ استان و مرکز TMC دانشگاه رازی

دکتر کامبیز ورمیرا؛ مدیر مرکز رشد و‌ فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کرمانشاه

مهندس مسعود نیک‌روش؛ مدیر عامل شرکت صندوق پژوهش و‌فناوری غیر دولتی زاگرس

مهندس وحید نوری؛ مدیر کارخانه نوآوری کرمانشاه.

Tags:

دانشگاه رازی
تورج زینی وند
دانشجویان
رویداد استارتاپی
ایده پردازی
کسب و کار

آخرین اخبار