Last News

اولین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران، 19 بهمن ماه 1400 به میزبانی دانشگاه رازی آغاز به کار کرد.

در افتتاحیه این همایش، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه ضمن تبریک ایام الله دهه شکوهمند پیروزی انقلاب، با قدردانی از برگزارکنندگان همایش و دست‌اندرکاران دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: ما در طول انقلاب اسلامی در بسیاری از رشته‌های علمی پیشرفت‌های فوق العاده در جهان داشتیم اما در بحث اقتصاد کشاورزی و اصلاح بذر چنین توفیقی حاصل نکرده‌ایم.

وی افزود: در اهمیت «بذر» مرغوب محصولات کشاورزی همین بس که اگر آب، خاک مرغوب، نیروی انسانی متخصص، کود و سم مناسب، دستگاه‌های مکانیزه به طور مطلوب فراهم باشد اما بذر محصول خوب نباشد، همه زحمات و منابع به هدر می‌رود.

دکتر احمدی بیان کرد: بنابراین با توجه به اهمیت امنیت غذایی کشور و استقلال و پیشرفت در مباحث اقتصاد کشاورزی؛ توجه علمی به اصلاح و تولید «بذر» متناسب در اقیلم های متنوع و زیست محیطی بسیار مهم و حیاتی است و اهمیت آن از علم، سلول‌های بنیادی و پزشک هسته‌ای، نانو و دیگر رشته‌های بیشتر نباشد کمتر نیست، لذا استادان و نخبگان دانشگاه باید در این زمینه جهاد شبانه روزی داشته باشند.

وی تأکید کرد: توجه به موضوع بذر، یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه کنیم برهمین اساس باید قدردان برگزارکنندگان این گونه همایش‌ها باشیم و تلاش کنیم خروجی خوب و پرباری از این همایش‌ها حاصل شود.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های علمی کشور در زمینه‌های نظامی گفت: دشمنی فقط این نیست که ما را با صنایع نظامی تهدید کنند بلکه در حوزه بیوتروریسم، مباحث زیست محیطی و بذر محصولات کشاورزی نیز هست، اگر به ما بذرآلوده بدهند، آن وقت اقتصاد کشاورزی ما آلوده می‌شود و امنیت غذایی ما به خطر می‌افتد و وابستگی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به موفقیت استادان و نخبگان دانشگاه رازی در زمینه تولید بذر سازگار با تنوع اقلیمی استان کرمانشاه به ویژه دکتر دانیال کهریزی و دکتر صحبت بهرامی نژاد، افزود: امروز از نخبگان و استادان دانشگاه انتظار داریم در تولید بذر و اصلاح آن گام بزرگ بردارند.

استادان دانشگاه ابعاد و برکات انقلاب اسلامی را در جامعه تبیین کنند / هژمونی استکبار فرو ریخته است

سرپرست دانشگاه همچنین با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر و تبریک چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛ از استادان دانشگاه به عنوان حلقه واسط دانشگاه و جامعه خواست با استفاده از دانشجویان، زوایا و ابعاد انقلاب اسلامی را به طور شایسته برای مردم و حتی مجامع بین‌المللی بیان کنند و در مسأله «جهاد تبیین» به عنوان امر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب کوشش جدّی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی معادلات جغرافیای سیاسی و راهبردی در عرصه بین‌المللی تعریف و تبیین کرده و هرجا لازم باشد خواست خود را بر دشمنان تحمیل می‌کند.

 دکتر احمدی افزود: انقلاب اسلامی ایران دیگر آن نهال ضعیف سال ۵۷ نیست بلکه درختی تنومندی است که سایه خود را در جهان گسترانده است، به ویژه برای مستضعفان نقطه اتکای امنی است، هژمونی استکبار فرو ریخته و این همه به برکت انقلاب ۲۲ بهمن سال ۵۷ است.

راهیمایی۲۲ بهمن 1400 برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود

سرپرست دانشگاه با استناد به آیات قرآن کریم؛ که خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه خودشان بخواهند، گفت: انقلاب اسلامی برپایه آرمان‌های مردم ایران و به پیروی از امام خمینی (ره) در ۲۲ بهمن سال ۵۷ پیروز شد و در کمتر از ۵۰ روز یعنی در ۱۲ فروردین با برگزاری انتخابات بر سرنوشت خود حاکم شدند و تا امروز نیز با تقدیم خون هزاران شهید براساس همان آرمان‌ها، استوار پایدار و به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه «انقلاب اسلامی»، کشور ایران را به یکی از اضلاع هندسه قدرت جهان تبدیل کرده است، افزود: پیشرفت کشور ما در بسیاری از عرصه‌ها و رشته‌های علمی باعث متحیرشدن کشورهای دیگر شده  و این از برکات انقلاب است و ما باید قدر این نعمت بدانیم.

دکتر احمدی یادآور شد: متأسفانه نتوانستیم زوایا و ابعاد حرکت بزرگ انقلاب اسلامی را حتی در جامعه داخلی خوب تبیین کنیم، لذا تکلیف، رسالت و وظیفه ما «تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی» است.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید دیگران هیچ خطری برای ما ایجاد نخواهند کرد، مگر اینکه خود ما ناسپاسی کنیم، امیدواریم با شرکت پرشور در مراسم راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن امسال، یک برگ زرین دیگر در تاریخ انقلاب اسلامی رقم بخورد.   

قوانین و مقررات باید به کمک حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری کشور بیاید / حفظ این ذخایر برابر با حفظ مرزهای کشور است

در ادامه دکتر محسن شریفی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش در سخنانی اظهار داشت: یکی از مهمترین سرمایه‌های ثابت و متغیر کشور، ذخایر ژنتیکی گیاهان، محصولات و جانوران زیست بوم کشور است و  اهمیت این ذخایر کمتر از ذخایر ژنتیکی انسانی کشور یعنی نخبگان نیست.

وی افزود: خروج ذخایر ژنتیکی گیاهان و جانوران از مرزهای کشور کمتر از مهاجرت نخبگان نیست و مسئولان سطوح مختلف کشور باید نسبت به اهمیت بسیار بالای این موضوع آگاه شوند و اسناد بالادستی مهمی در راستای حفظ امنیت غذایی و زیست محیطی و آینده کشور در این راستا تصویب شود؛ زیرا دانشگاه و تحقیق و پژوهش و تشکیل بانک ژنتیکی فقط یک بُعد این قضیه است.

دکتر شریفی اظهار کرد: یکی از بیشترین آسیب‌هایی که در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری در کشور دیده‌ایم، نبود برخی از اسناد بالادستی و مقرارت و قوانین در راستای جلوگیری از خروج بذر محصولات و گیاهان است و برخی‌ها به بهانه‌های پژوهشی و تحقیقاتی آن را به راحتی از کشور ما خارج می‌کنند.

وی خواستار لحاظ کردن بودجه‌های کلان تحقیقی در راستای ایجاد پارک‌های حفظ ذخایر ژنتیکی و بذری محصولات شد و گفت: باید در این راستا اقدام ضروری و مؤثر شود زیرا اکنون نیز بسیار دیر شده و گیاهان و جانواران فراوانی که در گذشته داشته‌ایم الان دیگر نداریم و اگر اقدامی صورت نگیرد ذخایر بسیاری را از دست می‌دهیم.

دکتر شریفی افزود: شرایط زیست‌محیطی ایران سخت است، خشکسالی‌ و بحران‌های محیطی باعث از بین رفتن ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری می‌شود. به همین خاطر نیازمند اختصاص بودجه‌های کلان برای شناسایی و معرفی حفظ آنها هستیم و بدانیم حفظ این ذخایر برابر با حفظ مرزهای کشور است و اهمیت بالایی دارد.

وی از پژوهشگران، محققان و دانشمندان در این زمینه خواست با تلاش و کوشش خود دیدگاه جامعه، مسئولان را نسبت به این موضوع مهم باز کنند و مدیران و مسئولان نیز بدانند اگر اشتغال و رونق و توسعه می‌خواهند لازمه آن توجه به اصلاح و تولید بذرهای محصولات گیاهی است.

در ادامه دکتر سعید جلالی هنرمند، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی این همایش در سخنانی ضمن خیرمقدم به میهمانان، با اشاره به پتانسیل‌های بالای پردیس کشاورزی دانشگاه رازی، اظهار داشت: باتوجه به تعدد رشته‌ها، وجود اساتید توانمند و برجسته و ظرفیت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه به‌ویژه در گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی برآن شدیم تا میزبانی پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران را در کرمانشاه داشته باشیم.

وی افزود: در این راستا با همکاری انجمن علمی بذر ایران از چندماه پیش مقدمات برگزاری این همایش فراهم شد و با در نظر گرفتن لزوم بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، تصمیم بر آن شد تا این همایش را برای اولین بار به شکل بین‌المللی برگزار کنیم.

دبیر علمی این همایش دو روزه، شعار انتخاب شده برای این همایش را «بذر بهتر، سلامتی و امنیت غذایی بیشتر، هدر رفت منابع کمتر» اعلام کرد و افزود: «زیست‌شناسی بذر»، «فنآوری تولید و فرآوری بذر»، «کنترل و گواهی بذر» و «صنعت و اقتصاد» بذر چهار محور اصلی این همایش است.

وی به اقدامات انجام شده برای طراحی پوستر همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی و راه اندازی سامانه‌ اختصاصی برای آن اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم یک نمایه‌سازی معتبر ملی و بین‌المللی از این همایش داشته باشیم، با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(isc) و پایگاه داده‌های سیویلیکا مکاتباتی داشتیم تا مقالات برتر همایش در آنها نمایه‌سازی شود.

دکتر جلالی هنرمند ادامه داد: برای کمیته داوری و علمی این همایش در بخش داخلی 34 عضو برجسته هیئت علمی کشور و در بخش خارجی نیز 17 عضو هیئت علمی دانشگاه‌های مطرح دنیا حضور داشتند.

وی تعداد کل مقالات ارسال شده به این همایش را 184 مقاله اعلام کرد و گفت: از این تعداد 155 مقاله پذیرش نهایی شدند که موضوع حدود 60 درصد از آنها مربوط به بیولوژی است.

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه تا پیش از برگزاری همایش 24 پیش‌نشست تخصصی با حضور اعضای هیئت علمی مطرح کشور برگزار شد، گفت: در مجموع تا امروز 103 هزار نفر از صفحه این همایش بازدید کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد: همایش علوم و تکنولوژی بذر ایران منجر به خروجی ارزشمند برای کمک به بخش کشاورزی در کشور و به ویژه استان کرمانشاه گردد.

عضویت 40 شرکت در انجمن علمی بذر ایران

در ادامه این همایش دکتر آیدین حمیدی، رئیس انجمن علمی بذر ایران ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این همایش، به ارائه تاریخچه‌ای از شکل‌گیری این انجمن پرداخت و اظهار داشت: تشکل‌های علمی تأثیر زیادی در پیشبرد اهداف و توسعه علمی و فنی جهان دارند.

وی افزود: سابقه تشکیل انجمن‌های علمی در ایران به حدود یک قرن پیش بر می‌گردد که انجمن فیزیک در ایران شکل گرفت و پس از آن توسعه علوم در کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشت. از آن زمان تاکنون بیش از 300 انجمن علمی در کشور شکل گرفته که تعداد زیادی از آنها انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هستند.

دکتر حمیدی بیان کرد: انجمن علمی بذر ایران در سال 1387 پس از برگزاری اولین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران به میزبانی گرگان شکل گرفت که باتوجه به احساس نیاز برای ایجاد یک تشکل علمی و تخصصی در زمینه مهمی مانند بذر در این همایش پیشنهاد داده شده و مصوب شد.

وی با بیان اینکه در سال 1390 انجمن علمی بذر ایران مجوز فعالیت گرفت، عنوان کرد: این انجمن طی حدود یک دهه فعالیت خود با سایر انجمن‌های علمی حوزه کشاورزی همکاری داشته و موفق به انتشار اولین نشریه علمی و پژوهشی در این زمینه شده است.

رئیس انجمن علمی بذر ایران از عضویت بیش از 400 فرد حقیقی و حقوقی در این انجمن خبر داد و افزود: حدود 40 شرکت تولیدکننده، واردکننده و سازنده تجهیزات بذر نیز عضو این انجمن هستند.

وی یادآور شد: انجمن علمی بذر ایران طی سال‌های اخیر، شاخه دانشجویی خود را راه‌اندازی کرده که اولین آن، سه سال پیش در دانشگاه رازی بود و در ادامه تفاهم‌نامه‌هایی را نیز با دانشگاه‌ها و اتحادیه‌های علمی مختلف داشته است.

۲۰ و ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

لینک ورود به همایش:   vpadink.ir/seed2022

برای دریافت برنامه های کامل این همایش اینجا کلیک کنید.

آخرین اخبار