Last News

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه رازی منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دانشگاه رازی و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در آغاز این نشست، دکتر چقامیرزا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن خیرمقدم به حاضرین، هدف از تشکیل این جلسه را آشنایی بیشتر همکاران با برنامه‌ها و اهداف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران عنوان کرد. 

در ادامه دکتر جوانمردی در سخنانی با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه اظهار داشت: کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی توسط دانشگاه رازی مایه مباهات است و این افتخارآفرینی را تبریک عرض می‌کنم.

دکتر جوانمردی سپس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یکی از مجموعه‌های وزارت علوم دانست و افزود: ۷۶ وظیفه در این سازمان تعریف شده و این مجموعه برای حمایت از اختراعات و نوآوری‌ها تشکیل شده که در طول زمان ارتقاء پیدا کرده است.

وی افزود: از فعالیت‌های این سازمان می‌توان به برگزاری جشنواره‌ها از جمله جشنواره خوارزمی و فعالیت‌های ملی می‌توان اشاره کرد. اگر هریک از اعضای هیأت علمی، محصولی را بعد از ثبت اختراع، تجاری سازی کند بر اساس آیین نامه موجود، حداکثر دو پایه تشویقی به وی اعطا خواهد شد. 

دکتر جوانمردی به وظایف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اشاره کرد و محور‌ها و زمینه‌های فعالیت هر مورد را در رشته‌های گوناگون برای همکاران حاضر در جلسه جهت اطلاع و آشنایی بیشتر تشریح کرد.

وی همچنین از اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی درخواست کرد که در صورت امکان در حوزه‌های مختلف برای توسعه سازمان و همچنین تبادل اطلاعات همکاری نمایند.

در ادامه دکتر حسن زمانیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به تشریح مهمترین فعالیت‌های این سازمان از جمله کوانتوم، هوش مصنوعی، آب و هوا، نانو، الکترونیک، بهداشت، امنیت غذایی، فلز و معدن و... پرداخت و به این نکته اشاره کرد که پژوهش‌های تکراری در این سازمان وجود ندارد. 

دکتر زمانیان در رابطه با «شورای حکیمان» که متشکل از بزرگان دانشگاه‌ها هستند، توضیح داد: این شورا مسئولیت دارد که تصمیمات مهم دنیا و آنچه در حال انجام است از نظر علمی را مورد بررسی قرار دهد. شورای حکیمان آینده پژوهشی دنیا را تا سال ۲۰۵۰ مطالعه و بررسی کرده است.

 دکتر زمانیان پیشنهاد کرد که در هر دانشگاه «شورای حکیمان» برای آن دانشگاه به صورت مستقل تشکیل شود تا از دنیا عقب نمانیم و آینده پژوهشی کشور را بر اساس مقیاس جهانی تا سال ۲۰۵۰ ترسیم کنیم.

وی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری که تأکید نمودند نباید دنبال مقاله باشیم بلکه باید از مقاله نگاری خارج شویم و مقالات را از حالت متنی خارج کنیم تا بتوانیم علم و دانش اقتصاد را تقویت کنیم. 

دکتر زمانیان افزود: امروز ما از مرحله آموزش محوری عبور کردیم، همچنین در زمینه کیفی سازی پژوهش توفیقات بسیاری حاصل شده و اکنون در فاز فناوری هستیم.

وی توسعه شرکت‌های دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: اکنون ۵۴ پارک علم و فناوری و ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان داریم. توسعه شرکت‌های دانش بنیان راه پیشرفت است که اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند آن را گسترش دهند. متاسفانه در کشور فرهنگ توسعه ضعیف است و مقیاس شرکت‌های دانش بنیان در شهرستان‌ها بسیار پایین است. 

دکتر زمانیان این پیشنهاد را مطرح کرد که یک تور فناوری برای بازدید اساتید دانشگاه‌ها از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در نظر گرفته شود تا اساتید از آزمایشگاه‌های مرجع و قسمت‌های مختلف که می‌تواند جهت همکاری دو طرف مفید باشد، بازدید نمایند.

وی در رابطه با طرح «سیمرغ» گفت: این طرح بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه‌های مادر هر استان منعقد می‌شود که طی آن دانشگاه مادر معضلات استان را مطرح می‌کند و برای آن پروپوزال می‌نویسد و اساتید دانشگاه‌های استان با اساتید پژوهشگاه با هم برای حل معضلات آن استان مشارکت می‌کنند که در این طرح اعتبار با پژوهشگاه است. زیرا یکی از وظایف این پژوهشگاه حل معضلات کشور است. متاسفانه مقالات برای تولید دانش فنی به کار گرفته نشده است به همین دلیل باید از مقاله محوری خارج شویم.

در ادامه دکتر صالحی‌ای فعالیت ۱۲ کرسی تخصصی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خبر داد و گفت: این کرسی‌ها شامل غذا و دارو، معدن، نفت و گاز، محیط زیست، مواد پیشرفته، حمل و نقل، کشاورزی، برق، مدیریت، فناوری، مکانیک و ماشین آلات، صنایع پیشرفته، صنایع شیمیایی و نیز بنیاد مستضعفین و کمیته امداد تشکیل شده که اساتید محترم در هر یک از این زمینه‌ها می‌توانند از این کرسی‌ها استفاده کنند.

در ادامه این جلسه که تعدادی از استادان دانشگاه رازی نیز حضور داشتند، هر یک از اساتید به بیان پیشنهادات نظرات و دغدغه‌های خود در رشته‌های تخصصی خود پرداختند.

همچنین دکتر محمدنبی احمدی ریاست دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: باید واحد‌های تحقیق و توسعه را رتبه‌بندی کنیم و صنایع را پای کار بیاوریم.

دکتر احمدی به ظرفیت‌های بسیار بالای علمی پژوهشی و فناوری دانشگاه رازی برای همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اشاره کرد.

در ادامه، تفاهم‌نامه همکاری مشترک در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در جهت تحقق بخشیدن به اهداف مشترک و توسعه همکاری‌ها در زمینه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به نمایندگی دکتر حسن زمانیان به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه رازی به نمایندگی دکتر محمدنبی احمدی به عنوان رئیس دانشگاه رازی منعقد شد.

این تفاهم‌نامه همکاری علمی تحقیقاتی و فناوری مشترک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و دانشگاه رازی در اجرای سه طرح کلان ملی «فناوری غشایی»، «فرآوری قیر معدنی» و «کود‌های آلی کشاورزی» به امضا رسید.

آخرین اخبار