Last News

جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان کرمانشاه با حضور رؤسا و معاونین دانشگاه‌های استان، با موضوع «بررسی حضوری شدن دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای اجرا» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه مجازی شورای مدیریت آموزش عالی استان کرمانشاه، در مورخ 26 مهر ماه 1400، به ریاست دکتر اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی به‌عنوان رئيس دانشگاه معين استان و نيز با حضور رؤسا و معاونین دانشگاه‌های استان، با موضوع بررسی « حضوری‌شدن دانشگاه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای اجرا» برگزار شد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی در این جلسه ضمن خیرمقدم به مدعوین، با اشاره به تأکید وزیر علوم تحقیقات و فناوری مبنی بر فراهم نمودن بسترهای لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌های كشور گفت: در شرایط فعلی مشکلاتی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها داریم؛ اما سیاست وزارت عتف حرکت به سمت حضوری‌کردن دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با بیان اینکه کلاس‌های مقطع دکتری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از نیمه دوم آبان ماه به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد، افزود: برگزاری کلاس‌های مهارتی و آزمایشگاهی به صورت غیرحضوری ممکن نیست؛ لذا باید تدابیر لازم برای این مهم اندیشیده شود.

رئیس دانشگاه رازی همچنین بیان کرد: در صورت برگزاری آموزش مجازی در دوران پساکرونا برای برخی دروس، تأکید می‌شود که آزمون مربوطه به صورت حضوری برگزار شود.

در ادامه دکتر غلامرضا سالمیان، معاون آموزشی دانشگاه رازی با اشاره به دستورالعمل‌های ابلاغی مراجع بالادستی، نظیر ستاد ملی و ستاد استانی مدیریت کرونا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از مباحث طرح‌شده در جلسه ستاد بحران دانشگاه و شورای آموزشی دانشگاه‌های منطقه پنج ارائه کرد.

در ادامه دکتر علی‌اکبر اختری، رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه ضمن اشاره به چالش‌های آموزشی و بودجه‌ای این دانشگاه اظهار داشت: براساس یک نظرسنجی که در دانشگاه صنعتی انجام داده‌ایم، تعداد کمی از افراد دُز اول واکسن کووید 19 را دریافت نموده‌اند.

وی خواستار تأمین بودجه مورد نیاز دانشگاه صنعتی شد و آن را شرط لازم برای برگزاری کلاس‌های حضوری در این دانشگاه دانست: در شش ماه نخست امسال تنها 41 درصد از اعتبارات دانشگاه را دریافت کرده‌ایم و در صورت برگزاری حضوری کلاس‌ها، برای تأمین تغذیه و خوابگاه دانشجویان با مشکلات مالی مواجه خواهیم بود.

دکتر اختری به مشکلات آموزشی و امتحانات مجازی اشاره کرد و افزود: در صورت تداوم برگزاری امتحانات مجازی، باید تصمیمات جدی و اثرگذار برای جلوگیری از تخلفات پیش‌بینی شود.

در ادامه دکتر حسن شرفی، رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کرمانشاه گفت: ماهیت دانشگاه علمی و کاربردی، پُررنگ نمودن بُعد مهارت‌آموزی دانشجویان است، به همین دلیل بیشتر کلاس‌ها به صورت عملی باید برگزار شود. بر این اساس مطالبه جدّی ما حضوری‌شدن کلاس‌ها در اسرع وقت است. از طرفی بومی‌بودن اکثر دانشجویان سبب شده مشکلی برای تأمین تغذیه و خوابگاه و اسکان نداشته باشیم.

در ادامه دکتر بهمن سعیدی‌پور، رئیس دانشگاه پیام‌نور کرمانشاه از پذیرش پنج‌هزار دانشجوی جدیدالورود در این دانشگاه خبر داد و گفت: کلاس‌های دانشگاه پیام‌نور مانند سالیان گذشته به شیوه غیرحضوری برگزار می‌شود امّا در ایام همه‌گیری کووید 19 برای برگزاری کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم؛ از سویی نیز ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی هستیم و در ترم جاری برگزاری حضوری کلاس‌ها تقریباً غیرممکن است.

در ادامه دکتر ابراهیم پوریان، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با اشاره به اجرای برنامه واکسیناسیون دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامي کرمانشاه گفت: در دانشگاه آزاد دو پایگاه واکسیناسیون راه‌اندازی شده و تاکنون اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه موفق به دریافت واکسن کووید 19 شده‌اند اما آمار دقیقی از وضعیت واکسیناسیون دانشجویان نداریم.

او گفت: از اسفند‌ماه سال 1398 تاکنون کلاس‌های این دانشگاه به صورت مجازی و در بستر سامانه LMS برگزار شده است.

در ادامه دکتر محسن سعیدی، معاون دانشجویی دانشگاه رازی، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در خصوص آمادگی برای برگزاری کلاس‌های حضوری ارائه داد و افزود: خوشبختانه از نظر تأمین خوابگاه و تغذیه مشکلی نداریم.

وی دانشگاه رازی را از مراکز مهم واکسیناسیون در استان اعلام کرد و گفت: برای ارائه خدمات واکسیناسیون دو پایگاه در سطح دانشگاه مستقر کرده‌ایم و خوشبختانه خدمت‌رسانی مطلوبی به سایر دانشگاه‌ها و ادارات استان صورت گرفته است.

دکتر سعیدی یادآور شد: بر اساس آمار، حدود 91 درصد از کارکنان، حدود 92 درصد از اعضای هیئت علمی، حدود 82 درصد از دانشجویان مقطع دکتری، حدود 75 درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد و حدود 87 درصد از دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه رازی واکسن دریافت کرده‌اند.

در پایان دکتر سالمیان ضمن جمع‌بندی موارد مطروحه در این نشست، گفت: با توجه به متفاوت بودن شرایط هر یک از دانشگاه‌های استان، به‌زودی مفاد این جلسه در قالب صورتجلسه‌ای مبتنی بر چارچوب‌های کلّیِ مورد توافق همه دانشگاه‌ها و جزئیات خاص هر دانشگاه تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

لازم به ذکر است این جلسه، حسب دستور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر اتخاذ تصمیم در خصوص حضوری‌شدن دانشگاه‌ها در شوراهای استانی آموزش عالی برگزار شد.

Tags:

دانشگاه رازی
محمد ابراهیم اعلمی آل آقا
وزارت علوم
شورای مدیریت آموزش عالی استان کرمانشاه
آموزش مجازی
آموزش حضوری
بازگشایی دانشگاه

آخرین اخبار