به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین جلسه شورای راهبردی مرکز استارتاپ استان کرمانشاه، امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸، با حضور مهندس شهریار بهنیا مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه، دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، دکتر مهدی طلایی مدیر مرکز استارتاپ استان، دکتر رضا بختیاری مدیر کارآفرینی، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با جامعه دانشگاه، نمایندگان دانشگاه‌های آزاد، علوم پزشکی، پیام نور، صنعتی، جامع علمی-کاربردی، بنیاد نخبگان، پارک علم و فناوری و مؤسسه جهاد دانشگاهی استان، به همّت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی ضمن خوشامدگویی به حاضرین، طی سخنانی با اشاره به فعالیت مرکز استارتاپ استان کرمانشاه در دانشگاه طی سه سال گذشته، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴، با کمک مؤثر آقای مهندس بهنیا، فعالیت مرکز استارتاپ استان در دانشگاه رازی آغاز شد، در آن بُرهه مفهوم استارتاپ در استان واقعا غریب بود به‌طوریکه در برخی دستگاه‌ها حتی در حد مدیریت دستگاه‌ها سوال می‌کردند که استارتاپ چیست، اما امروز خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، چندین دوره استارتاپ برگزار شده و مایه بسی خرسندی است که استارتاپ امروز موضوع جدید و ناشناخته‌ای نیست و به طور میانگین هر هفته و یا هر ماه رویدادهایی مرتبط با حوزه استارتاپ و کارآفرینی داریم.

ایشان در ادامه ICT را بازوی توانمند کسب و کارها دانست و بیان کرد: امروز بحث کسب وکارهای استارتاپی و رویدادهای استارتاپی واژه غریبی نیست و به جایی رسیدیم که از دوستان و دستگاه‌ها و سازمان‌های مؤثر در رویدادهای استارتاپی، دعوت کردیم و شورایی برای بحث و تبادل نظر در جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی و استارتاپ تشکیل شده، دانشگاه رازی نیز به عنوان دبیرخانه استارتاپ استان سعی در ارائه خدمات در برگزاری رویدادهای استارتاپی می‌نماید.

 

دکتر ویسی ادامه داد: حدود دو سال قبل در جلسه‌ای که با آقای دکتر واعظی داشتیم، بنده گزارشی از برگزاری رویدادهای استارتاپی ارائه دادم و بلافاصله دکتر واعظی گفتند که "استارتاپ‌ها را که نباید دستگاه‌های دولتی برگزار کنند"، و البته گفته ایشان درست است و واقعا قرار نیست ما استارتاپ برگزار کنیم و بخش خصوصی که قصد راه‌اندازی کسب و کارها و حمایت از آن را دارد باید وارد حیطه برگزاری رویدادهای استارتاپی شود اما واقعیت این است که بخش خصوصی در کشور و به ویژه استان خیلی ضعیف‌تر از آن است که خودش بتواند یک کار را شروع کند، بهتر است علاقه‌مندان به کسب و کار و سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان در این عرصه خود ورود کنند و استارتاپ برگزار کنند، ما هم بیشتر نقش حمایتی، هدایتی، آموزشی و ترویجی را داشته باشیم.

 

دکتر ویسی  افزود: اعضای حاضر در این شورا، از مراکز دانشگاهی و مؤسساتی هستند که مخاطبین استارتاپ بیشتر در آن مراکز حضور دارند، جاییکه نخبه‌ترین جوانان و تحصیل‌کرده‌هایی که می‌توانند در رویدادهای استارتاپی مؤثر باشند و قشر جوان و تحصیل کرده هستند و انتظار می‌رود کسب وکارهای استارتاپی راه‌اندازی کنند، این جمع برای پیشبرد اهداف می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و إن‌شاءلله به کمک همدیگر در آینده در خصوص رونق کسب و کارهای استارتاپی برنامه خیلی بهتری داشته باشیم.

در ادامه، مهندس شهریار بهنیا مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، از حضور در این جمع دانشگاهی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: همواره وقتی در جمع خدمت دوستان حاضر می‌شوم بدون اغراق از این جمع استفاده می‌کنم و معتقدم اگر قرار است اتفاق و تحول مثبتی انجام شود در همین جمع‌ها اتفاقات بزرگی انجام می‌شود.

ایشان با اشاره به توسعه ICT در کشور، افزود: در شرایط فعلی با حضور ICT شرایط آماده شده و قطعا می‌تواند با یک جرقه و حرکت و تصمیم‌گیری صحیح به یک اتفاق بسیار بسیار بزرگ در تمام عرصه‌ها منجر شود، بحث ICT امروز بسیاری از محدودیت‌ها را برداشته و بستر بسیاری از کارها را فراهم کرده است و هر چه جلوتر برویم تغییرات نیز بیشتر می‌شود. یک تحول بسیار بزرگ در اقتصاد و فرهنگ و خدمات‌رسانی و... در حال انجام است که جنس آن "فناورانه" و "دانش‌بنیان" است، اگر ما بسترهای لازم و آمادگی لازم را نداشته باشم، شاید نتوانیم بازیگر حرفه‌ای در این زمینه باشیم.

 

ایشان با تشکر از زحمات دکتر ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در پیشبرد اهداف مرکز استارتاپ استان، افزود: دکتر ویسی همیشه پای کار بوده‌اند و نقش اصلی را داشتند، همچنین از زحمات دکتر اعلمی‌آل‌آقا، دکتر طلایی و... در این راستا تشکر می‌کنم.

 

مهندس بهنیا بیان کرد: یکی از اهداف ما راه‌اندازی هسته‌هایی در استان کرمانشاه بود تا این هسته‌ها در کنار هم یک شبکه را تشکیل بدهند تا این شبکه، آمادگی لازم و پرورش نیروی کار، سازماندهی و توانمندسازی و هدایتگری را انجام دهد. یکی از هسته‌های بسیار مهم، "مرکز استارتاپ" بود و در تقسیم‌بندی که میان دانشگاه‌های استان انجام دادیم، دانشگاه رازی با توجه به عملکرد شایسته‌اش بهترین گزینه برای راه‌اندازی مرکز استارتاپ استان بود، همچنین دانشگاه صنعتی متولی مرکز "اپ‌سنتر"، دانشگاه آزاد متولی مرکز خدمات فناورانه و تولید نرم افزار، پارک علم و فناوری متولی "گیم سنتر" و مرکز توانمندسازی و آموزش‌های تخصصی شدند. همچنین در  دانشگاه رازی نیز مرکز معماری سازمانی، مرکز آپا و... شکل گرفت و تا در کنار هم زنجیره‌ای را تشکیل بدهیم.

 

مهندس بهنیا تأکید کرد: این ماهیت فناورانه رو به رشد است و به مرور، هسته‌ها ارتقاء می‌یابند و هر روز باید خود را برای بروز رسانی‌های جدید آماده کنیم. مرکز استارتاپ یکی از اساسی‌ترین نقش‌ها را دارد زیرا نقطه ورود ایده و دانشجو و نقطه تماس و آشنایی قشر جامعه علمی، دانشجویان و نخبگان و سرمایه‌گذاران، فناوران و... است.

 

ایشان در ادامه به ظرفیت بزرگ مدل‌های مختلف کسب و کارها از جمله اسنپ و دیجی کالا اشاره کرد و گفت: "اسنپ" بستر بسیار خوبی ایجاد کرده و خدمات بسیار زیادی دارد و مردم هم از این شغل استفاده کردند، در کشور قریب به ۲۰۰ هزار نفر با اسنپ کار می‌کنند، در استان کرمانشاه ۳۰۰۰ نفر  در اسنپ کار می‌کنند و این یعنی ۳۰۰۰ شغل.

 

مهندس بهنیا تأکید کرد: کرمانشاه پُر از پتانسیل و استعداد است و باید از آن استفاده شود، گردشگری بشدّت در استان در حال رونق است، در تعطیلات اخیر طبق آمارهای رسمی ۶۲ هزار نفر از شهرستان پاوه دیدن کردند.

 

ایشان افزود: ما جامعه علمی بسیار قوی داریم، در استان کرمانشاه حدود ۱۰ هزار نفر در رشته‌های ICT تحصیل می‌کنند، باید بستر کسب و کار ایجاد شود، اینجا استارتاپ نقش مهمی دارد و گام بعدی شتاب دهنده‌ها هستند.

در ادامه دکتر مهدی طلایی مدیر مرکز استارتاپ استان کرمانشاه با اشاره به حمایت‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات از این مرکز، گفت: در استان کرمانشاه سرمایه‌های سرگردان زیادی داریم که در اختیار مردم است و  ده‌ها برابر بودجه دستگاه‌هاست، اما مردم نمی‌دانند که با این سرمایه‌ها چکار کنند و کجا سرمایه‌گذاری کنند، ما با راه‌اندازی مرکز استارتاپ در سال ۹۴، بر آن بودیم که مأوایی متمرکز برای علاقه‌مندان این حوزه ایجاد کنیم و در حقیقت به دنبال تشکیل اتاق فکر و جایگاه ملاقاتی برای سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه و ایده‌پردازان بودیم تا این افراد در تعامل قرار بگیرند، ارتباطات دانشگاه‌ها و صنعت تقویت شود، ایده‌پردازان مأوایی برای ورود به صنعت داشته باشند.

 

دکتر طلایی با اشاره به اینکه در راه‌اندازی مرکز استارتاپ استان کرمانشاه از تجربه‌های جهانی استفاده شده است، گفت: اولین رویداد استارتاپی را در سال ۹۴ برگزار کردیم که بسیار رویداد موفقی بود.

 

این مسئول، به دلایل تشکیل شورای راهبردی مرکز استارتاپ استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: به دنبال این هستیم تا با همکاری اثرگذاران در حوزه استارتاپ، با هم رویدادها را جلو ببیریم و اهداف مرکز استارتاپ را تقویت کنیم و بستر هرچه بهتر کار را فراهم نماییم.

 

وی در ادامه، برگزاری پیش‌رویدادها و نشست‌های تخصصی، برنامه فکرینو، رویداد Startup Training، رویداد ایده شو و استارتاپ دمو را از اقدامات انجام شده در مرکز استارتاپ استان عنوان کرد و گفت: از جمله‌ برنامه‌های آتی این مرکز نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، برگزاری پیش‌رویدادها در دانشگاه، برگزاری رویداد مشترک استارتاپ با دانشگاه علوم پزشکی، برگزاری رویداد مشترک سرمایه‌گذاری با اتاق بازرگانی، پارک علم و فناوری، خانه صنعت، برگزاری رویداد استارتاپ گردشگری و کسب و کارهای روستایی می‌باشد.

 

در ادامه آقای مسلم حدیدی نماینده جهاد دانشگاهی استان از اجرای طرح "نیشتمان" (نواندیشی، یادگیری، شناخت، تلاش، مهارت، امید، نوآوری،) به همت مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در استان خبر داد و توضیحاتی را در خصوص این رویداد کارآفرینی ارائه نمود.

 

در پایان سایر نمایندگان دانشگاه‌ها و مؤسسات مدعو، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند و آمادگی خود را برای تقویت و پیشبرد اهداف مرکز استارتاپ استان کرمانشاه اعلام کردند.