نشست مشترک رئیس دانشگاه رازی با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و رئیس دانشکده محیط زیست کرج برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ نشست صمیمانه رئیس دانشگاه رازی با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه و رئیس دانشکده محیط زیست کرج، 25 آبان ماه 1401 در حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه که با حضور دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، دکتر الماسی رئیس دانشکده محیط زیست کرج و مهندس جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه برگزار شد، بر تعامل و همکاری هرچه بیشتر دانشگاه و اداره کل محیط زیست تأکید شد.

در این نشست؛ دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی برای همگان در سخنانی با اشاره به نقش محیط زیست در زندگی بشر و تأکید بر ضرورت اهمیت حفظ آن برای آیندگان گفت: دستیابی به توسعه و پیشرفت پایدار بر اساس توان اکولوژیکی و آمایش سرزمینی کشور، مسئله بسیار مهم و استراتژیکی است که در پرتو شعار حکیمانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص تولید دانش‌بنیان، به طور حتم در دسترس بوده و این امر می‌تواند گام بلندی برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست باشد.

دکتر احمدی افزود: دانشگاه‌ها به دلیل ضریب تأثیر بسیار بالای خود در آگاهی بخشی و ارتقای قابلیت‌های مورد نیاز افراد جامعه، دارای ظرفیت لازم برای خدمت به محیط زیست هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی دانشگاه رازی گفت: دانشگاه رازی می‌تواند به طور مستقیم در زمینه‌های مختلف کشاورزی از جمله مباحث کشت بافت، ریزازدیادها، در زمینه گیاهان دارویی که بالغ بر ۵۰ نوع آن در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تولید می‌شود، در زمینه ارقام گیاهی مانند یولاو، کاملینا که برای اولین بار در کشور در این دانشگاه صورت گرفته است، در زمینه تولید ذرت هیبرید و همچنین در بخش دامداری و به‌طور غیر مستقیم از طریق هرگونه اطلاعات و آموزش‌های لازم در زمینه انرژی و بافت‌های گیاهی و پوشش جنگلی و... با سازمان محیط زیست همکاری عمیق در جهت نیل به اهداف سازمانی داشته باشد.

دکتر احمدی از اعلام آمادگی دانشگاه رازی در جهت خدمت به محیط زیست خبر داد و گفت: دانشگاه رازی به عنوان مرجعیت علمی غرب کشور زمانی می‌تواند به خودش افتخار کند که بتواند در راستای خدمت به جامعه و به ویژه محیط زیست استان قدم بردارد.

در ادامه، مهندس جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ضمن قدردانی از حُسن توجه و نگاه علمی ریاست دانشگاه و اساتید؛ همکاری گسترده و مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه رازی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ محیط زیست را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: شعار امسال سازمان حفاظت محیط زیست (محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه) است.

مهندس جلیلیان افزود: مردم پایه بودن محیط زیست به معنای استفاده از ظرفیت مردم برای حفظ و ارتقای محیط زیست است و در همین راستا با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و اساتید برجسته می‌توان مسئله محیط زیست را به عنوان یک امر مهم و حیاتی مطرح و به ارائه راهکار‌هایی بر پایه علم و فناوری در جهت حل معضلات و چالش‌های زیست محیطی پرداخت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از واگذاری آزمایشگاه معتمد محیط زیست، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی این اداره کل، سایت داربادام جهت انجام مطالعات زیست محیطی همچنین سایت پرنده نگری تالاب هشیلان با کاربرد علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و اکوتوریسم به دانشگاه رازی خبر داد و گفت: اساتید و دانشجویان علاقه‌مند دانشگاه رازی می‌توانند از مراکز فوق جهت تحقیق، پژوهش و مطالعات علمی استفاده نمایند.

در ادامه دکتر الماسی رئیس دانشکده محیط زیست استان کرج از تدوین کتابی با موضوع محیط زیست خبرداد و گفت: تدوین و تدریس کتاب‌هایی با این مضمون می‌توانند گامی مؤثر در جهت فرهنگ‌سازی برای نسل آینده ورویداد مهمی در حوزه توسعه فرهنگ حفاظت و آشنایی با محیط زیست باشند.

دکتر الماسی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای حل معضلات محیطی زیستی را مهم دانست و خواستار تعامل و همکاری هرچه بیشتر بین دانشگاه و محیط زیست شد.

 

دانشگاه رازی
دکتر محمد نبی احمدی
پردیس کشاورزی
محیط زیست

آخرین اخبار