دومین همایش ملی "جغرافیا و پایداری محیط" با محوریت مدیریت و مسائل مربوط به آب، به میزبانی دانشگاه رازی برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری تشریح برنامه‌های دومین همایش ملی "جغرافیا و پایداری محیط"، 16 مهر ماه 1403 در سالن جلسات معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر آئیژ عزمی دبیر اجرایی دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط بااشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری این همایش ملی به میزبانی دانشگاه رازی، در سخنانی اظهار داشت: این همایش با محوریت "مدیریت و مسائل آب و چشم انداز آن در ایران"، روز ۲۳ آبان ماه 1403 برگزار خواهد شد.

وی افزود: اولین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط در سال ۱۳۹۱ برگزار شد و با پیگیری‌های گروه جغرافیای دانشگاه رازی، برگزاری دومین همایش در دستور کار قرار دارد.

این عضو هیأت علمی گروه جغرافیا دانشگاه رازی با بیان اینکه فراخوان این همایش از آبان سال گذشته اعلام شد، گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و باتوجه به اینکه مهلت ارسال مقالات تا ۳۰ مهر خواهد بود، پیش بینی می‌شود حدود ۱۵۰ مقاله در این همایش داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش به مدت هفت روز داوری خواهند شد و ۱۰ تا ۱۵ مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب می‌شود.

دکتر عزمی با بیان اینکه این همایش یک روزه خواهد بود، عنوان کرد: مقالات برتر علاوه بر اینکه در همایش ارائه می‌شوند، در دو مجله جغرافیا و پایداری محیط و نیز آب منتشر خواهند شد.

وی در خصوص میهمانان حاضر در این همایش نیز گفت: با رایزنی‌های انجام شده، احتمالا حضور دو نفر از اساتید دانشگاه‌های آمریکا را در این همایش داشته باشیم. همچنین از مدیران و مسئولان ذیربط و وزارتخانه‌های متبوع دعوت به عمل خواهد آمد.

دکتر عزمی در ادامه هدف از برگزاری این همایش را شناسایی ابعاد مختلف مدیریت و مسائل حوزه آب، چالش‌ها، تعریف راهبردها و ارائه الگویی‌هایی برای آینده کشور عنوان کرد تا به ابزاری برای سیاستگذاری آینده در حوزه آب تبدیل شود.

به گفته این مسئول، چالش‌های اصلی ایران در ارتباط با منابع آبی کشور، برنامه‌های توسعه اول تا ششم و رویکرد پیشگیری از وقوع بحران‌های آبی، کفایت برنامه توسعه هفتم دولت برای حل پایدار مسائل آبی کشور و چالش‌های اجتماعی پیش روی منابع آبی کشور با توجه به برنامه هفتم توسعه، چهار محور اصلی این همایش است.

وی در ادامه بااشاره به اهمیت بسیار بالای آب، عنوان کرد: آب مهمترین چالش عصر جدید است و تا ۲۰ سال آینده به یکی از مهمترین چالش‌های کشور و منطقه تبدیل خواهد شد.

دکتر عزمی با بیان اینکه معتقدیم که آب در همه ابعاد مختلف کشور می‌تواند تاثیر گذار باشد، تاکید کرد: آب می‌تواند بستر رخدادهای سیاسی، اجتماعی و حتی نظامی در آینده شود.

همچنین در این نشست، دکتر ایرج جباری دبیر علمی دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط در سخنانی بااشاره به چالش‌های پیش روی آب در کشور، اظهار داشت: برای این چالش‌ها باید راهکارهای اساسی ارائه گردد و دانشگاه در این زمینه کمک کننده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های علمی خود یک نقش مرجع را برای حل مشکلات مختلف جامعه داشته باشد، اما متاسفانه تاکنون آنگونه که باید به این مسئله توجه نشده است، درحالیکه جامعه دانشگاهی در جریان آخرین و بروزترین اتفاقات جهانی در هر حوزه‌ای قرار دارند.

دکتر جباری از تلاش این همایش برای کمک به حل برخی از چالش‌های آب خبر داد و گفت: آلودگی آب، مصرف بی رویه، آب‌های زیرزمینی و تجدید ناپذیر، از مهمترین این چالش‌ها هستند که هرکدام تبعات منفی زیادی را به دنبال دارند.

وی فرونشست زمین را یکی از ابعاد خیلی مهم این همایش دانست و افزود: فرونشست زمین به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اتفاق افتاده که به هر میانی که برداشت‌ها بیشتر باشد بیشتر خواهد شد.

دکتر جباری با تأکید بر اینکه برای حل مشکلات جامعه باید با علم و دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کرد، یادآور شد: کل زندگی موجودات زنده وابسته به آب هستند، برای استفاده طبیعت و انسان از آب نیاز به مدیریت مناسب داریم، لذا راهکارهایی باید از سوی دانشگاه‌ها برای مدیریت آب ارائه شود.

دبیر علمی دومین همایش ملی جغرافیا و پایداری محیط خاطرنشان کرد: در این همایش راهکارهای مدیریتی برای چالش‌های پیش‌روی آب و راهکار منطقی برای حل مسئله ارائه خواهد شد.

 

آخرین اخبار