نشست هم‌اندیشی دبیر و اعضای کمیته علمی همایش بین المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی دبیر و اعضای کمیته علمی همایش بین المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، برگزار شد. ارائه گزارش اقدامات انجام شده در کمیته علمی، تبادل نظر پیرامون داوری چکیده‌ها و مقالات دریافتی، هم‌اندیشی در خصوص برگزاری پیش نشست‌ها و فرآیند برگزاری همایش در روز‌های ۲۵ و ۲۶ تیرماه، بررسی برنامه‌های پنل‌ها، سخنرانان اصلی و سفارش مقالات، تبادل نظر پیرامون برگزاری نمایشگاه و پیوست‌های فرهنگی، هنری، آئینی و اجتماعی همایش از مهم‌ترین محور‌های مورد بحث در این نشست بود.

دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" ضمن قدردانی از همراهی اهضای هیت علمی، مسئولان، دانشجویان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای و دیگر اقشار در خصوص همایش هورمان طی سخنانی اظهار داشت: منطقه اورامانات (هورامان) ۴۰۹ هزار هکتار مساحت دارد و بخشی از استان‌های کرمانشاه (جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی)، کردستان (کامیاران، سروآباد، بخشی از شهرستان سنندج) و حلبچه عراق را در برمی‌گیرد و به نوعی بزرگترین میراث ثبت شده جهانی در داخل کشور و سراسر دنیا است.

وی افزود: منطقه هورامان به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد و ۱۸۶ کشور به جهانی شدن هورامان رأی مثبت دادند، لذا باید در مسیر توسعه این منظر فرهنگی و فراهم آوردن زیرساخت‌های آن تلاش کنیم.

دکتر نادری با اشاره به راه اندازی سایت همایش بین المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" به آدرس https://hamayesh.razi.ac.ir/hawraman گفت: در این فرصت کوتاه قریب به ۴۰ هزار نفر از این سایت بازدید نموده‌اند که نشان از تبلیغات و اطلاع‌رسانی مؤثر در این زمینه می‌باشد.

وی با یادآوری اینکه ۶۰ درصد «منظر فرهنگی هورامان» در استان کرمانشاه، ۳۰ درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد در حلبچه عراق واقع شده است، گفت: از زمان اعلام فراخوان ارسال مقالات به دبیرخانه همایش ۲۲۰ چکیده و مقاله دریافت شده و با توجه به درخواست پژوهشگران مهلت ارسال چکیده تا ۳۰ اردیبهشت ماه تمدید شده است و مهلت ارسال اصل مقالات تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه اعلام شده است.

وی ۲۵ و ۲۶ تیر ماه را زمان برگزاری رویداد بین‌المللی هورامان به میزبانی دانشگاه رازی اعلام کرد و افزود: تاکنون ۲۵۲ نفر از طریق وبسایت همایش برای شرکت در این رویداد بین المللی ثبت نام نموده‌اند که حدود ۱۴۰ نفر از این عزیزان دارای مدرک PHD هستند.

دکتر نادری با اشاره به شروع فعالیت داوران همایش برای بررسی مقالات ارسالی پژوهشگران ابراز امیدواری کرد: با استقبال گسترده همه اقشار شاهد برگزاری بزرگترین و باشکوه‌ترین رویداد علمی و فرهنگی هورامان در تیر ماه باشیم.

در ادامه دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" در سخنانی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم این همایش برگزاری نمایشگاهی از آثار صنایع دستی، خوراک، پوشاک و نماد‌های فرهنگ و آداب و رسوم منطقه هورامان است و تاکنون نیز هماهنگی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته و این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های کرمانشاه واقع در پارک شد به مدت ۵ الی ۶ روز دایر خواهد شد.

وی با تشکر از استاندار محترم، فرماندار محترم، ائمه جمعه محترم کرمانشاه و دیگر مسئولان به پاس همراهی و یاری دست اندرکاران همایش بین المللی هورامان افزود: برگزاری برنامه‌های دیگری همچون لیگ بازی‌های بومی-محلی، برجسته نمودن میراث و رهاورد‌های فرهنگی و هنری منطقه هورامان در این همایش نیز در دست اقدام می‌باشد.

دکتر زردشتیان همچنین از دعوت مسئولان و مقامات عالی رتبه کشوری و بین المللی برای حضور در همایش هورامان خبر داد.

در ادامه این نشست، اعضای کمیته علمی به بیان پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

آخرین اخبار