اولین جلسه شورای سیاست­گذاری "سومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی" در دانشگاه رازی برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین جلسه شورای سیاست­گذاری سومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی، 9 خرداد ماه 1401 در حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد. در این جلسه، دکتر سعید مرادی دبیر علمی همایش و دکتر جواد گودینی دبیر اجرایی همایش ضمن خیرمقدم به اعضاء، به معرفی اجمالی برنامه‌های همایش پرداختند.

دکتر سعید مرادی دبیر علمی همایش در سخنانی اظهار داشت: در دوره‌­های گذشته، این همایش طی سال­های 1394 و 1398 در دانشگاه یزد و با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و در این رویدادها علاوه ­بر استادان، پژوهشگران و دانشجویان؛ تعدادی از مسئولین استانی و کشوری مشارکت فعال داشته‌­اند.

وی افزود: در «سومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی» محورهای همایش در راستای اولویت چالش‌­ها و راهکارهای پیشِ­روی معماری فضاهای دانشگاهی تعریف شده‌­اند. این محورها برگرفته از وضعیت فعلی دانشگاه‌­های کشور، ادبیات معماری حال ­حاضر، دغدغه­‌های زیست‌‏محیطی ایران و جهان و... تدوین شده­‌اند.

دکتر جواد گودینی دبیر اجرایی همایش بیان کرد: توجه به دغدغه­‌های پایداری در سطوح مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست­‌محیطی، نیازمندی‌های دانشگاه‌­ها برای انطباق با نسل‌­های جدید دانشگاهی، موضوعیت ثبت و مرمت فضاهای دانشگاهی، توجه به مبحث پدافند غیرعامل در فضاهای دانشگاهی، ارتقاء یادگیری در پرتو معماری فضاهای دانشگاهی و... از موضوعاتی است که امروز بعد از دو دهه رشد (عمدتاً) کمّی فضاهای دانشگاهی باید مدنظر قرار گیرند.

وی همچنین به معرفی ساختار این رویداد اعم ­از شورای سیاست­گذاری، کمیته‌های علمی و اجرایی و... پرداخت و افزود: در این همایش اساتید برجسته‌ای از 17 دانشگاه مطرح کشور در قالب کمیته علمی و داوران با همایش همکاری می‌­کنند. در این همایش، علاوه بر حضور اساتید معماری، شهرسازی و هنر دانشگاه رازی، استادان دیگری نیز از گروه­‌های مهندسی مکانیک، عمران، جغرافیا، باستان­شناسی، روانشناسی، اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی مشارکت دارند.    

در ادامه، دکتر زینی­‌وند مدیر حوزه ریاست دانشگاه، ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط کمیته‌های علمی و اجرایی همایش، به بیان پیشنهاداتی در راستای برگزاری هرچه ­بهتر همایش پرداخت.

 تشکیل جلسه با معاون اداری مالی دانشگاه برای برنامه­‌ریزی مباحث مالی همایش؛ استفاده از ظرفیت‏ دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد اسلامی کرمانشاه و نیز دیگر دانشگاه‌های استان؛ هدف­گذاری برای تبیین دقیق ضرورت موضوع؛ استفاده از ظرفیت­‌های دانشجویی و همکاران هیئت علمی دانشگاه رازی به­‌ویژه انجمن­‌های علمی و ... برخی از پیشنهادات مطرح ­شده از سوی دکتر زینی‌وند بود.

در ادامه دکتر مصطفایی مدیر امور پژوهشی دانشگاه، به حمایت همه‌­جانبه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از برگزاری همایش­‌های علمی به‌ویژه همایش معماری فضاهای دانشگاهی اشاره کرد و بر استفاده از ظرفیت مطالعات بین­‌رشته‌­ای برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر همایش در میان مشارکت­‌کنندگان تأکید کرد.

در ادامه مهندس حیدری رئیس نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به حمایت مالی و معنوی از این همایش افزود: باید تعامل و ارتباط میان دانشگاه‌ها و سازمان­‌های اجرایی بیش از پیش تقویت شود و از ظرفیت­‌های علمی دانشگاه رازی به­‌عنوان دانشگاه جامع استان برای تأثیرگذاری مضاعف بر پروژه‌­های استانی استفاده شود.

دکتر رادملکشاهی معاون پژوهشی و اجرایی دانشکده فنی و مهندسی نیز اظهار داشت: همایش معماری فضاهای دانشگاهی فرصتی است که در افق آن می‌توان ظرفیت­‌های علمی گروه معماری را در سطح استان و کشور معرفی نمود. لذا برای تحقق این هدف باید از مشارکت همه اعضای گروه و به ویژه دانشجویان بهره گرفت.

در ادامه دکتر دارابی رئیس پژوهشکده هنر و معماری نیز ضمن تأکید بر ضرورت هم‌­افزایی بین پژوهشکده و نظام­ مهندسی ساختمان استان کرمانشاه، تأکید کرد: امیدواریم این ارتباطات و تعامل با نهادهای دیگری همچون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایجاد شود چراکه ایجاد این پل‌­های ارتباطی می‌­تواند به برنامه‌­ریزی بهتر در پروژه‌­های عمرانی، میراث فرهنگی، مدیریتی و... منتهی شود.

در ادامه دکتر کولیوندی مدیر گروه مهندسی معماری نیز با اشاره به تلاش‌­ها و همکاری‌­های اعضای هیأت علمی این گروه در انجام مقدمات و برنامه‌ریزی‌های همایش، یادآور شد: گروه مهندسی معماری دارای ظرفیت­‌های خوبی برای عملیاتی ­نمودن برنامه­‌های علمی است.

وی با اشاره به افتخارات انجمن علمی معماری در جشنواره ملی - بین‌­المللی حرکت، از این انجمن به‌­عنوان یکی از ظرفیت‌­های ارزشمند موجود یاد کرد.

در ادامه، اعضای حاضر به ارائه پیشنهاداتی در زمینه محورهای همایش، کمیته‌­ها، برنامه­‌های جانبی، اجرای مسابقه دانشجویی و ... پرداختند.

آخرین اخبار