7332
دکتر احمدی در نشست با هسته‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان:

مهارت‌آموزی کلید حل بسیاری از مشکلات است / باید بن‌بست‌ها را بشکنیم

رئیس دانشگاه رازی مهارت‌آموزی را کلید حل بسیاری از مشکلات دانست و گفت: مهارت‌آموزی مانع از هدررفت منابع می‌شود و به دنبال آن اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مسئولین هسته‌ها، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد با حضور ریاست دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری و سایر مسئولین، پنجم مهرماه 1402 در سالن اجتماعات پروفسور شمسی‌پور کتابخانه مرکزی برگزار شد.

در آغاز، دکتر مهدی طلایی سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حاضرین در این نشست، در سخنانی، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه پرداخت.


وی با بیان اینکه اقدامات بزرگی در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی طی یک سال گذشته صورت گرفته است، افزود: در ابتدای شروع به کار، استراتژی اول را بر بازگشت هسته‌های فناور راکد به چرخه فعالیت، نوآوری و ایده‌پردازی نهادیم و در گام دوم، تخصیص عادلانه منابع را در دستور کار قرار دادیم.

دکتر طلایی ایجاد زیرساخت و تخصیص منابع از طریق صندوق قرض‌الحسنه دانشگاه را از جمله اقدامات صورت گرفته برای کمک به هسته‌ها و واحدهای فناور دانشگاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر تعداد ۵۰ هسته فناور در دانشگاه فعال هستند و تعداد واحدهای فناوری نیز افزایش یافته است و تمرکز ما هم بر روی افزایش تعداد واحدهای فناور در دانشگاه است.

وی بسترسازی و ایجاد فضای مناسب برای ورود هرچه بیشتر دانشجویان، صاحبان ایده و فناوران به مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه و پرهیز از اتخاذ رویکردهای سختگیرانه را مورد تاکید قرار داد.

دکتر طلایی راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی را از جمله اقدامات صورت گرفته در سطح دانشگاه عنوان کرد و گفت: برنامه ما راه‌اندازی ۸ مرکز نوآوری در ۸ دانشکده است و در حال حاضر سه مرکز در سه دانشکده فعال شده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر مراکز نوآوری شتاب بگیرند و با کارکرد درست فعالیت کنند، به حرکت مرکز رشد و همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه کمک بسیاری خواهند کرد.

دکتر طلایی یادآور شد: در حال حاضر ما در ابتدای راه هستیم و نیاز به همراهی و همکاری همه عزیزان داریم تا با کمک پارک علم و فناوری بتوانیم اتفاقات خوبی را در استان رقم بزنیم. برای حرکت در این مسیر، نیاز به طرح و نقشه‌های جدید و ایده‌های جدید داریم.

در ادامه، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی با تبریک ایام ربیع‌الاول و هفته دفاع مقدس، در سخنانی، مهارت‌آموزی را کلید حل بسیاری از مشکلات دانست و اظهار داشت: مهارت آموزی مانع از هدررفت منابع می‌شود و به دنبال آن اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: در دانشگاه‌های کشورهای توسعه‌یافته دنیا همچون دانشگاه‌های استنفورد، سوربن، مونیخ، کره جنوبی و... بنا را بر اصل مهارت‌آموزی نهاده‌اند و حتی در دانشگاه آمریکایی بیروت مهارت آموزی غوغا می‌کند.

دکتر احمدی با ادامه توضیحات افزود: متاسفانه در کشور ما به ندرت دانشگاه‌هایی هستند که در زمینه مهارت آموزی موفق باشند، از جمله؛ دانشگاه علامه طباطبایی؛ صنعتی شریف و...، بنابراین ما باید به این سمت حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه رازی یادآور شد: در سال ۱۳۷۲، ۷۹ درصد بودجه دانشگاه‌های کشور وابسته به بودجه عمومی بودند، در سال ۱۳۹۰ این عدد به ۸۲ درصد رسید، درحالیکه در دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته که ذکر شد، ریالی به بودجه عمومی اتکا ندارند و این دانشگاه‌ها خودشان را اداره می‌کنند و از سرمایه نجومی نیز برخوردار هستند و اگر بخواهیم این اتفاق در دانشگاه ما نیز رخ دهد باید به سمت مهارت آموزی حرکت کنیم و لازمه آن نیز شکستن بن‌بست‌ها است.

وی بار دیگر مهارت‌آموزی در دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما در دانشگاه شورای آموزشی، شورای پژوهشی، شورای فرهنگی و... داریم، اما آیا از شورای فناوری نیز برخوردار هستیم؟ در صورتی که افراد بسیار خلاقی در دانشگاه داریم اما راه را گم کردیم و امیدواریم اولین خروجی این جلسه تشکیل شورای فناوری دانشگاه باشد.

دکتر احمدی در ادامه بیان کرد: امروز فناوری در دنیا همه عرصه‌ها را پیش می‌برد اما در کشورهای جهان سوم در زمینه فناوری مشکل داریم و باید در این زمینه کار شود و به همین خاطر سهم دانشگاه‌های ما در تولید ناخالص ملی بسیار اندک است.

دکتر احمدی در ادامه خواستار اهتمام جدی معاونت پژوهش و فناوری و همچنین مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه برای راه‌اندازی خانه‌های خلاق در دانشگاه رازی شد و افزود: اقدامات و تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد که مهارت‌آموزی در دانشگاه ملموس باشد و ما نیز همه توان خود را برای حمایت از این موضوع به کار خواهیم گرفت.

دکتر احمدی همچنین خواستار تخصیص بودجه مناسب برای تقویت مهارت‌آموزی در دانشگاه شد و افزود: اگر بخواهیم دانشگاه به سمت دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ حرکت کند و مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند باید مهارت‌آموزی را تقویت کنیم.

دکتر احمدی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای همه دانشجویان و فعالان مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه ابراز امیدواری کرد که با توکل به خدا و امید و تلاش بیش از پیش شاهد تحولات چشمگیر در عرصه مهارت‌آموزی در دانشگاه باشیم.

ادامه این نشست با پرسش و پاسخ همراه بود.

آخرین اخبار