دومین جلسه کمیته علمی سومین همایش ملی "معماری فضاهای دانشگاهی" در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دومین جلسه کمیته علمی سومین همایش ملی «معماری فضاهای دانشگاهی» روز چهارشنبه 22 تیرماه 1401 با هدف هم­فکری و تبادل­ نظر با اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این جلسه که موضوع آن، برنامه‌­ریزی درخصوص پیش‌­نشست­‌های تخصصی همایش بود، ابتدا دکتر گودینی دبیر اجرایی همایش، به تشریح فعالیت­‌های انجام­ گرفته (تا این مقطع زمانی) پرداخت.

دکتر گودینی افزود: تا این مقطع زمانی، جلسات متعددی در سطح گروه، دانشکده، معاونت، شورای سیاست­گذاری و کمیته علمی برگزار شده که نتایج آنها در فراخوان دوم لحاظ گردیده و برای کلیه دانشگاه­‌ها و موسسات آموزش عالی ارسال شده است.

وی بیان کرد: «معماری یک سیستم پیچیده تلقی می­‌شود که مبتنی بر یافته­‌های علمی و دستاوردهای ادبی-هنری بسیاری از رشته‌­هاست. لذا در همایش معماری فضاهای دانشگاهی و در برگزاری پیش‌‌نشست­‌های آن به ­دنبال همین نگاه بین­‌رشته‌­ای هستیم و قصد داریم با مشارکت و بهره‌­گیری از دانش تخصصی استادان دانشگاه رازی و سایر دانشگاه‌­ها، چالش‌­ها و راهکارهای پیشِ­ روی معماری فضاهای دانشگاهی را از دیدگاه‌­های مختلف بررسی نمائیم».

در ادامه دکتر مرادی، دبیر علمی همایش، با اشاره به تجربه پیش‌­نشست‌­های مجازی دو همایش قبلی دانشگاه رازی یعنی همایش بین­‌المللی سردار سلیمانی و همایش بین‌­المللی هورامان، اظهار داشت: ما نیز قصد داریم از ظرفیت فضای مجازی و از دانش استادان رشته­‌های مختلف بهره بگیریم. در این راستا، برنامه‌­ریزی اولیه ما، برگزاری حدود 10 پیش‌­نشست تا روز همایش است که با همکاری و مشارکت گروه­‌های مختلف معماری، شهرسازی، عمران، مکانیک، باستان­‌شناسی، روانشناسی، جغرافیا، اقتصاد، کشاورزی و... محقق خواهد شد. در هر یک از این پیش‌­نشست‌­ها و در ظرف زمانی حدود 2 ساعت، چند متخصص از رشته‌­های یادشده، به چالش­‌ها و راهکارهای پیشِ­روی معماری فضاهای دانشگاهی می­‌پردازند.

سپس، دکتر زینی‌­وند، مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی، ضمن حمایت همه­‌جانبه از برگزاری هرچه بهتر همایش پیشِ‌­رو، به تجربه پیش‌­نشست‌­های دو همایش قبلی دانشگاه رازی اشاره کرد.

وی بیان کرد: در برخی از پیش­‌نشست­‌های مذکور، حاضرین جلسه حدود 700 نفر بودند که آماری چشمگیر در برگزاری این جلسات تلقی می‌شود. برگزاری چنین نشست‌­هایی می­‌تواند زمان ارائه مطالب تخصصی را بسط دهد.

در ادامه، دکتر رادملکشاهی رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی و دبیر شورای سیاست­گذاری همایش افزود:  در راستای تدقیق عناوین و رئوس مطالب پیش‌­نشست­‌ها باید به خروجی همایش توجه نمود و اینکه دستاورد همایش برای دانشگاه‌­ها بالاخص دانشگاه رازی چه خواهد بود.

سپس، دکتر مصطفایی، مدیر امور پژوهش دانشگاه رازی، به ظرفیت و پتانسیل انجمن­‌های علمی دانشجویی اشاره کرد و گفت: در برگزاری پیش‌­نشست‌­ها از توان، شور و شوق، خلاقیت و ابتکارعمل آنها بهره گرفته شود.

وی عنوان کرد: «برگزاری پیش‌­نشست­‌ها و حتی نشست­‌های نهایی به­‌صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) هم می‌­تواند مدنظر قرار گیرد؛ هرچند نشست حضوری به سخت­‌افزارهای خاص خود نیازمند است، اما مهیابودن بسیاری از این الزامات در دانشگاه رازی، به عملیاتی‌­نمودن ایده نشست ترکیبی کمک می­‌کند».

درادامه، دکتر کولیوندی، مدیر گروه معماری بیان کرد: همایش به­‌دنبال آن است تا با بهره‌­گیری از توان دانشی گروه‌­های مختلف، نگاه عمیق‌­تری به معماری فضاهای دانشگاهی ارائه نماید.

سپس، دکتر کرمی، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی اظهار داشت: در راستای بازدهی بیشتر پیش‌‏نشست‏‌ها، مؤلفه زمان بسیار مهم است؛ هم از نظر اینکه فرصت کافی برای هماهنگی با متخصصان موردنیاز دراختیار دبیر نشست قرار گیرد و هم اینکه مخاطبین پیش‌­نشست­‌ها بتوانند در آن حضور یابند.

وی همچنین یادآور شد: محورهای کلی و رئوس هر نشست نیز باید با هماهنگی سخنرانان، دبیر نشست و دبیرخانه تدقیق یابد. «در برگزاری نشست­‌ها و برای هماهنگی بیشتر باید به عنوان همایش و اولویت آن دقت نمود تا به جزئیات بیشتری دست یافت. همچنین به­‌عنوان یک پیشنهاد می­‌توان مبحثی را به معماری دانشگاه رازی و ارزیابی آن اختصاص داد».

در ادامه، دکتر کلهرنیا عضو هیأت علمی پیشکسوت گروه معماری اظهار داشت: «در تدقیق عناوین و رئوس مطالب برای پیش‌­نشست­‌ها، علاوه‌­بر دیدگاه‌­های مطرح در رشته­‌های مختلفی که ذکر شد، باید به سرفصل‌­هایی همچون پیوست­‌های فرهنگی، اجتماعی؛ محیط­ زیست و پایداری؛ جهان­‌بینی توسعه یا بینش‌­های نوین توسعه بها داده شود. به ­عنوان ­مثال، همین سرفصل جهان‌بینی توسعه نباید حذف گردد؛ چراکه آنچه باعث تحول می­‌شود از بستر همین مبحث زاده می‌­شود. همین تلسکوپ جیمزوب و جهش اطلاعاتی که سبب شده را درنظر بگیریم. شاید لازم باشد ما هم در پایان همایش به یک جمع­‌بندی درخصوص جهش در فضاهای دانشگاهی برسیم».

سپس، دکتر ذوالفقاری از گروه جغرافیا ضمن تأکید بر ضرورت همفکری برای تدقیق عناوین و رئوس مطالب پیش‏‌نشست‌‏ها، اظهار داشت: برخی از نشست‌­ها می‌­تواند تجمیع گردد تا شاهد بازدهی بیشتری بود؛ برای ­مثال، مباحث مربوط به جغرافیا می‌‍­تواند با مباحث همچون محیط زیست، اقلیم، انرژی و بهینگی مصرف انرژی توأم با یکدیگر ارائه گردد.

در ادامه، دکتر حقی، عضو هیأت علمی گروه معماری اظهار داشت: در تعیین و تعریف پیش‌­نشست­‌ها می‌­توان برخی مباحث فنی را معیّن و براساس آن تعداد نشست­‌ها را مشخص کرد.

سپس، دکتر عبادی، عضو هیأت علمی گروه معماری اظهار داشت: «یکی از مباحثی که در پیش‌­نشست­‌ها می­‌توان به آن پرداخت، موضوع مدیریت سبز است. بررسی موضوعات مطرح­‌شده در دو دوره پیشین همایش نیز نشان می‌­دهد که مدیریت سبز می‌­تواند یکی از نکات برجسته و متمایزکننده این دوره باشد. مضاف ­براینکه، وزارتخانه نیز به این موضوع، بهای زیادی می‌­دهد. نیازهای کاربران و نیازسنجی آنها هم از دیگر موضوعاتی است که در این پیش‌­نشست­‌ها می‌­توان به آنها پرداخت. برای ­مثال اینکه، دانشجویان به‌­عنوان مهمترین مخاطب فضاهای دانشگاهی چه نیازهای دارند؟ درنهایت نیز این همایش باید راهکارهایی برای تبدیل فضاهای دانشگاهی به فضاهای دانشگاهی قابل­زیست دانشجویان ارائه نماید».

در ادامه، دکتر ویسی عضو هیأت علمی گروه مکانیک با اشاره به ظرفیت­‌های قابل ­توجه انجمن‌­های علمی دانشجویی و اینکه مشارکت در همایش‌­ها و برگزاری نشست­‌ها یکی از رسالت‌­های آنهاست، ابراز امیدواری کرد: در این پیش‌­نشست­‌ها از انجمن­‌های علمی گروه‌­های مختلف بهره گرفت.

وی یادآور شد: برگزاری پیش‌­نشست‌­ها به‌­صورت ترکیبی، امتیازات بیشتری خواهد داشت؛ مضاف ­براینکه، الزامات سخت­‌افزاری و نرم­‌افزاری آن در دانشگاه رازی فراهم است. استفاده از موضوعات و دغدغه­‌های مقالات، برای تعریف دقیق‌­تر پیش‌­نشست­‌ها یکی دیگر از پیشنهادات ایشان بود.

سپس، دکتر دل­‌انگیزان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد با طرح سؤالاتی اظهار داشت: «هدف از این همایش چیست؟ قطعاً به­‌دنبال آینده‏‌سازی برای فضاهای دانشگاهی هستیم. در این تصویرسازی باید به روابط متقابل دانشگاه و جامعه فکر کنیم. درست است که دانشگاه­‌ها از جامعه بیرون خود تأثیر می­‌گیرند، اما باید بر جامعه هم تأثیرگذار باشند؛ چراکه دانشگاه‌­ها قرار است جامعه را بسازند. امروزه دانشگاه را می‌­توان یک مؤسسه ثروتمند ثروت­‌ساز تعریف کرد. برای­ مثال، قدرت اقتصادی دانشگاه استنفورد به­‌شکلی است که می‌­توان آن را یازدهمین کشور اقتصادی جهان تصور کرد. پس در تدقیق عناوین و رئوس مطالب پیش‌­نشست­‌ها می­‌توان به این مباحث توجه نمود.

وی افزود: شعار سال هم توجه به همین نکات است. از مباحث دیگری که باید موردتوجه قرار دهیم بحث پاکی است. دانشگاه پاک، دانشگاه سبز، دانشگاه پایدار و... در ذیل همین مبحث قرار دارند. در ذیل همین مباحث باید گفت که انرژی، محور اقتصاد آینده است و باید در معماری فضاهای دانشگاهی دیده شود. مسأله دیگری که جامعه ما با آن درگیر شده، مسأله آب است که بسیار هم جدی است. مصرف آب، بازیافت آب و مباحث این‌­چنینی، اگر برای جامعه یک مسأله است و اگر قرار است، دانشگاه برای آنها پاسخی ارائه نماید، باید در قالب همین معماری فضاهای دانشگاهی به آن فکر کرد. بحران محیط­‌زیست که در اطراف ما قرار دارد، را می­‌توان در ایجاد یک الگوی مناسب زیست­‌محیطی در معماری فضاهای دانشگاهی پاسخ داد. خروجی همایش، باید نگاه­‌های محتوایی این­‌چنینی داشته باشد. به ­همین­ شکل می‌­توان به بحران‌­های دیگری اشاره کرد: بحران چالش هویتی دانشگاه در نگاه جامعه؛ بحران مدیریت؛ بحران انرژی؛ بحران محیط‌زیست و...».

سپس، دکتر کاووسی، عضو هیات علمی گروه معماری ضمن اشاره به آمار بیماری­‌های ناشی از آلودگی هوا در اروپا و ایران اظهار داشت: بحث محیط­‌زیست و پایداری بحث امروز دنیا است. پس بخشی از رئوس مطالب پیش­‌نشست­‌ها می­‌تواند به این مباحث اختصاص یابد. بحث دیگری که می­‌تواند ارائه گردد و در ارتباط با دانشگاه رازی هم تعریف شود، فضاهای سبزی است که در سال­‌های اخیر به محیط دانشگاه اضافه شده است.

وی افزود: «دانشگاه رازی می­‌تواند الگویی برای عملیاتی­‌شدن همین مباحث باشد. مثلاً فرض کنیم که به­‌دنبال راهکار جمع‌­آوری آب­های سطحی و بازیافت آن باشیم، یا دروسی با محوریت محیط­‌زیست و پایداری به مجموعه دروس آموزشی رشته‌­های مختلف افزوده شود».

در نهایت، اعضاء ضمن تبادل­ نظر به ارائه پیشنهاداتی برای زمان، تعداد و رئوس مطالب پیش‌­نشست­‌های همایش پرداختند.

آخرین اخبار