مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی از برنامه‌ریزی برای راه اندازی مرکز اسناد و مطالعات هوارمان‌شناسی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی به نقل از ایسنا، دکتر روح الله بهرامی بااشاره به درپیش بودن همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" به میزبانی دانشگاه رازی، اظهار داشت: باتوجه به نقش و اهمیتی که منطقه اورامانات از منظر فرهنگی پیدا کرده و به عنوان دومین اثر ثبت جهانی شده کرمانشاه در یونسکو ثبت شده، به منظور توسعه همه‌جانبه این منطقه و پایداری این منظر فرهنگی لازم بود که دانشگاه رازی به عنوان یک نهاد علمی در منطقه غرب کشور نقش علمی و فرهنگی خود را در حفظ این میراث جهانی ایفا کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که ۶۰ درصد از منطقه اورامانات در قلمرو استان کرمانشاه قرار دارد، رسالت علمی و فرهنگی دانشگاه رازی ایجاب می‌کرد تا در این زمینه اقداماتی را در دستورکار قرار دهد، لذا اعضای هیئت علمی این دانشگاه با پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات و اداره کل میراث فرهنگی استان رایزنی‌هایی را انجام دادند.

عضو کمیته اجرایی و علمی همایش بین‌المللی هورامان تصریح کرد: برگزاری نشست‌ها و رایزنی‌های انجام شده منتج به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه شد تا برای حفظ و پایداری این منظر فرهنگی به لحاظ علمی و عملی برنامه‌هایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این رابطه، دانشگاه رازی سه اقدام را در دستور کار قرار داد که یکی از آن‌ها برگزاری همایشی بین‌المللی تحت عنوان "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" بود و پس از اخذ مجوز‌های لازم مقرر شد طی روز‌های ۲۵ تا ۲۷ تیر در این دانشگاه برگزار شود.

به گفته این مسئول تاکنون سه فراخوان و چند پیش‌نشست برای این همایش در دانشگاه رازی برگزار شده است.

دکتر بهرامی در ادامه در خصوص اقدامات دیگر این دانشگاه در حوزه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات هم گفت: تأسیس گروه مطالعاتی هوارمان پژوهشی با هشت کارگروه علمی اقدام دیگری است که در این رابطه در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این گروه مطالعاتی در پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی به تصویب رسیده و قرار است کارگروه‌هایی همچون کارآفرینی و گردشگری، باستان‌شناسی و تاریخ، محیط‌زیست و اکوتوریسم و... در زیرمجموعه آن راه‌اندازی شود.

به گفته این مسئول، این گروه مطالعاتی به‌زودی با حضور مسئولین کشوری، استانی، اعضای هیئت علمی دانشگاه و علما و اندیشمندان کرمانشاه افتتاح خواهد شد.

مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در دانشگاه رازی در ادامه از برنامه‌ریزی برای راه اندازی مرکز اسناد هورامان شناسی به عنوان یکی دیگر از اقدامات این دانشگاه یاد کرد و گفت: مرکز اسناد و مطالعات هورامان شناسی قرار است در مرکز اسناد و کرمانشاه شناسی دانشگاه رازی افتتاح شود.

وی ادامه داد: بنا داریم در این مرکز کلیه داده‌های اطلاعاتی، اسناد، مدارک، کتاب‌ها، یادداشت‌ها، طرح و برنامه‌های مختلف پیشنهادی که تاکنون درباره هورامان به‌وجود آمده را گردآوری کنیم تا به تعبیری بزرگ‌ترین مرکز فرهنگی و اسناد و مطالعات هورامان پژوهشی را در غرب کشور راه اندازی کنیم.

دکتر بهرامی اظهار کرد: تا پیش از برگزاری همایش بین‌المللی هورامان این مرکز را طی مراسمی افتتاح خواهیم کرد تا بستری مناسب برای مطالعات در حوزه هورامان باشد.

آخرین اخبار