دکتر مصطفایی از راه اندازی سامانه علم سنجی در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: بر اساس این سامانه فعالیت‌های اعضای هیأت علمی رصد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر مصطفایی در خصوص سامانه علم سنجی دانشگاه اظهار داشت: سامانه علم­‌سنجی دانشگاه رازی به آدرس scimet.razi.ac.ir در سال گذشته خریداری و در حال حاضر تولیدات علمی اعضای هیأت علمی که در پایگاه‌­های اسکوپوس، WOS و گوگل اسکولار نمایه شده، در این سامانه قابل نمایش است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه شاخص‌­های  علم­ سنجی ارائه شده اعضای هیأت­ علمی در این سامانه را شامل: تعداد مقالات نمایه شده هر عضو هیات­ علمی در بانک‌های اطلاعاتیScopus ، WoS وGoogle Scholar  اعلام کرد و افزود: تعداد کل استنادات دریافت شده در هریک از این پایگاه‌­ها ، میانگین استناد به ازای هر مقاله، شاخص  H-Index، شاخص H-Index بدون خوداستنادی و شاخص‌های دیگر مانند G-Index  است.

وی افزود: سامانه علم­ سنجی یک پروفایل پژوهشی آنلاین جهت اعضای هیأت علمی تهیه می‌­کند تا وضعیت فعالیت­‌های پژوهشی خود را مشاهده کنند و از وضعیت پژوهشی سایر افراد و گروه‌­های آموزشی مطلع شوند، این سامانه همچنین فهرست محققان برتر دانشگاه، دانشکده و گروه­‌های آموزشی دانشگاه را فراهم کرده و امکان استفاده از شاخص H- Index افراد برای هیأت ممیزه دانشگاه جهت ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی و یا ارزیابی اعضای هیأت علمی را فراهم می‌کند.

دکتر مصطفایی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت پروفایل‌های ثبت شده در سامانه پرداخت و اظهار داشت: بنابر اطلاعات ثبت شده در سامانه، 450 عضو هیأت علمی در سامانه عضویت دارند که 324 نفر (74 درصد ) به پایگاه استنادی اسکوپوس، 329 نفر به پایگاه استنادی گوگل اسکولار (73 درصد) و 92 نفر (20 درصد) به پایگاه استنادی WOS لینک شده‌اند. 334 نفر در شبکه اجتماعی ارکید و تنها 6 نفر لینک عضویت خود در پایگاه ریسرچ گیت را در سامانه علم­ سنجی ثبت کرد‌ه‌اند.

وی یادآور شد: ثبت‌نام و عضویت در شبکه‌­های اجتماعی علمی علاوه بر مزیت­‌های بسیار برای پژوهشگران، سبب ارتقای جایگاه دانشگاه در نظام‌­های رتبه­‌بندی معتبر بین‌­المللی می‌شود. به این منظور آن دسته از اعضای هیأت علمی که تاکنون در پایگاه‌­های اجتماعی علمی ثبت‌نام نکرده‌اند، لازم است پس از عضویت در شبکه­‌های اجتماعی نظیر گوگل اسکولار، ارکید، پابلونز، و ریسرچ گیت، شناسه خود در این پایگاه‌­ها را در سامانه علم­‌سنجی وارد کنند.

لینک نحوه ثبت نام و عضویت در شبکه اجتماعی علمی پابلونز

لینک نحوه ثبت‌ نام و عضویت در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت

راهنمای نحوه ورود شناسه‌­‌های آکادمیک در سامانه علم­‌سنجی

دکتر مصطفایی افزود: همچنین لازم است اعضای هیأت علمی لینک صفحه خود در سامانه علم‌­سنجی را در صفحه شخصی خود در پورتال دانشگاه قرار دهند. اعضای هیأت علمی می­‌توانند در صورت مشاهده هرگونه خطا در اطلاعات و پروفایل خود به دو طریق اقدام نمایند:

در صفحه اختصاصی خود در سامانه علم­ سنجی، وارد سامانه شده و پروفایل خود را اصلاح و یا درخواست اصلاح و تغییر اطلاعات را در سامانه ثبت کنند.

تماس تلفنی یا حضوری با کارشناس علم­ سنجی دانشگاه.

دانشگاه رازی
سامانه علم سنجی

آخرین اخبار