در نشست هم‌اندیشی که با هدف ارائه راهکارهای مناسب جهت ارتقاء عرصه دانش‌بنیانی در دانشگاه رازی برگزار شد، دکتر خالقی شنوای دغدغه‌ها، مطالبات، نقطه‌نظرات و خواسته‌های دانشگاهیان بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در دومین روز سفر هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری به استان کرمانشاه، دانشگاه رازی میزبان دکتر مهدی خالقی مدیر امور مجلس و ذینفعان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، هیأت همراه و فعالان حوزه دانش‌بنیان بود.

در نشست هم‌اندیشی که با هدف ارائه راهکارهای مناسب جهت رسیدن به فعالیت‌های موثر پژوهشی و فناوری و ارتقاء عرصه دانش‌بنیانی در دانشگاه رازی برگزار شد، دکتر خالقی شنوای دغدغه‌ها، مطالبات، نقطه‌نظرات و خواسته‌های دانشگاهیان بود.

این نشست ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور مدیر امور مجلس و ذینفعان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و هیأت همراه، دکتر محمدنبی احمدی ریاست دانشگاه رازی، مسئولان حوزه پژوهش و فناوری و مدیران شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه برگزار شد.

دکتر امین زارع مدیر حوزه ریاست دانشگاه در آغاز این نشست، ضمن خیرمقدم به میهمانان ابراز امیدواری کرد که سفر دکتر خالقی و هیأت همراه به استان کرمانشاه منشأ خیر و برکات بسیار برای استان به ویژه در عرصه دانش‌بنیان و پژوهش و فناوری باشد.

در این نشست، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه رازی هر یک طی سخنانی، به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و خواسته‌های خود پرداختند.

از مهمترین موضوعاتی که در این حوزه مطرح شد؛ ضرورت تخصیص منابع کافی به حوزه دانش‌بنیان، کمک برای خرید و تامین تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری، توجه به فعالان دانش بنیان و مساعدت برای تامین فضا و مکان مناسب جهت استقرار شرکت‌ها و... بود.

دکتر کیانوش چقامیرزا معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گزارش مختصری از وضعیت پژوهش و فناوری دانشگاه ارائه کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر کیفیت مقالات تولیدی دانشگاه رازی افزایش یافته و درصد مقالات Q1 "کیو وان" دانشگاه به ۵۴ درصد مقالات رسیده است.

وی با اشاره به افزایش شمار دانشمندان پراستناد یک و دو درصد برتر جهان در دانشگاه رازی افزود: دانشگاه رازی خوشبختانه وضعیت خوبی در پایگاه‌های معتبر رتبه‌بندی دارد و هم اکنون رتبه ۹ را در میان دانشگاه‌های جامع کشور داریم.

دکتر چقامیرزا از فعالیت ۱۷ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: در حال حاضر تعداد شاغلین این شرکت‌ها در دانشگاه ۲۱۵ نفر می‌باشد.

وی با اشاره به وجود ۲۳ نشریه علمی در دانشگاه رازی افزود: راه‌اندازی واحدهای پژوهش، پرداخت بیش از ۱۶ میلیارد پژوهانه، جذب پژوهشگران پسادکترا و عقد قرارداد ۳۴ طرح پژوهشی در سال ۱۴۰۳ از دیگر موضوعات قابل توجهی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در ادامه دکتر مویدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه رازی در سخنانی با اشاره به روند راه‌اندازی این پارک اظهار داشت: پارک علم و فناوری دانشگاه در سال ۱۴۰۱ موفق به اخذ مجوز شورای گسترش شد اما فعالیت‌های موثر برای پیگیری این پارک از شهریور ماه آغاز شد و از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ شاهد افتتاح این پارک با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بودیم.

دکتر مویدی از وجود ۶۸ هسته و واحد فناور در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: حوزه فعالیت‌ها بر زنجیره‌های اولویت‌دار در بحث توسعه فناوری متمرکز شده و اولین شاخص نیز بحث شیمی و صنایع شیمیایی است و در حوزه کشاورزی، کامپیوتر، دامپزشکی و... شرکت‌های فعال داریم.

وی با اشاره به رویکرد پارک علم و فناوری دانشگاه رازی، خواستار تخصیص بودجه مناسب و ردیف بودجه جداگانه برای توسعه این پارک و تجهیز و ارتقاء آن شد و افزود: نگاه ماده ۱۳ قانون جهش تولید به ارتباط دانشگاه با صنعت است و در حال حاضر نیاز پارک علم و فناوری دانشگاه رازی استفاده از این ظرفیت‌هاست و امیدواریم که سازمان‌های دیگر با دانشگاه همکاری نمایند.

دکتر مویدی افزایش مهارت دانشجویان را از موضوعات مهم در رویکردهای پارک علم و فناوری دانست و افزود: ما پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با مدیر مرکز رشد دانشگاه ملی مهارت کرمانشاه در پیش داریم و امیدواریم در این راستا شاهد اتفاقات خوب و مثبت باشیم.

همچنین در این نشست، دکتر مهدی طلایی مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: یک سری ساختارها و استراتژی خاصی در مرکز رشد دانشگاه در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت و خوشبختانه هم اکنون شاهد اتفاقات خوب از نظر کمی و کیفی در این مجموعه‌ هستیم.

دکتر طلایی سیاستگذاری‌های موثر برای توسعه و گسترش فضا و شبکه‌سازی را از اقدامات موثر در مرکز رشد عنوان کرد و افزود: برنامه مهم ما این است که همه دانشکده‌های دانشگاه رازی دارای هسته و واحد فناور و شرکت‌های دانش بنیان با ارزش مشخص باشند، هم‌اکنون به دنبال ایستگاه نوآوری دانشگاه هستیم و در حال حاضر چند مرکز نوآوری تخصصی در حوزه کشاورزی، دامپزشکی و علوم ورزشی نیز راه اندازی شده است.

در ادامه دکتر تورج زینی‌وند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی، با اشاره به توسعه مرزهای دانش و اهمیت تحول در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: در بحث ارتباط با جامعه در حوزه تولیدات فرهنگی ما نیازمند توجه متولیان حوزه دانش‌بنیان هستیم.

دکتر زینی‌وند خواستار توجه متولیان امر به ایده‌ها و برنامه‌های مناسب برای تحول در علوم انسانی شد و افزود: ایده‌های خلاقانه بسیار زیادی وجود دارد اما متاسفانه به عنوان یک شرکت خاص که در حوزه خدمات جامعه شناختی، روانشناختی و فعالیت‌های فرهنگی ورود کند، به این حوزه توجه نشده است.

در ادامه دکتر مهدی خالقی مدیر امور مجلس و ذینفعان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در سخنانی با قدردانی از میزبانی دانشگاه رازی برای این نشست، ابراز امیدواری کرد که قدم‌های مثبتی در راستای ارتقاء حوزه دانش‌بنیان در استان برداشته و گره‌های کاری فعالان این عرصه گشوده شود.

دکتر خالقی در ادامه بیان کرد: عرصه دانش‌بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری است و این همان عرصه‌ای است که کشور به آن نیاز دارد و مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان را باید طی کنیم.

وی در ابتدای صحبت‌هایش توضیحاتی در خصوص قوانین بالادستی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه کرد و اظهار داشت: در حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی، قانون شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس رسید و از سال ۱۳۹۱ با تشکیل صندوق، فعالیت‌ها آغاز و اولین شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۹۲ تشکیل شد.

دکتر خالقی ناهماهنگی میان برخی دستگاه‌ها و مشکلات منابع و بودجه را از جمله موانع بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان در اوایل تصویب این قانون برشمرد و یادآور شد: طی این ۱۲ سال خوشبختانه حوزه دانش‌بنیان رشد بسیار خوبی پیدا کرده و این نتیجه توجه و تاکید مقام معظم رهبری و حمایت ویژه ایشان و سپس مجلس بود. خوشبختانه هر دولتی نیز که روی کار آمد کمک خاص خود را در حوزه دانش بنیان ارائه داد و حمایت از حوزه دانش بنیان موضوعی است که همه دولت‌ها روی آن اتفاق نظر داشته‌اند.

دکتر خالقی در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ در مجلس بروزرسانی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح شد و در این راستا ۱۱۰ مشکل احصا گردید که در قالب ۲۰ ماده دیده شد و ۲۳ ماه زمان برد.

وی همچنین قول مساعد برای تشکیل یک نشست با حضور استادان دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان عرصه فناوری برای تبیین قانون جهش تولید داد و افزود: قانون جهش تولید ظرفیت‌های بسیاری دارد که در هر مواد آن میلیاردها تومان سرمایه برای دانشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها به ارمغان خواهد داشت و در حقیقت قانون جهش تولید قانونی بسیار مهم برای کمک به اقتصاد دانش بنیان است.

دکتر خالقی با بیان اینکه خروجی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باید منجر به تغییرات ملموس در سطح زندگی مردم شود، گفت:د ر حقیقت نباید هزینه‌های گزافی برای بحث R&D شود و نتیجه آن صرفاً مقاله محور باشد بلکه مقاله باید وارد سفره‌های مردم شود و در حقیقت تبدیل به یک دستاورد، پژوهش موثر و تجاری‌سازی گردد.

وی ماده ۱۱ قانون جهش تولید را مربوط به حوزه اعتبار مالیاتی دانست و افزود: این ماده قانونی بسیار مهم است و در حقیقت شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌های کلان در حوزه زیرساخت دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دکتر خالقی خواستار تبیین مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید برای دانشگاهیان و صنعتگران شد و گفت: در بحث R&D چهار و نیم همت ابلاغیه سازمان مالیاتی صادر شده و این مهم ارتباط موثر دانشگاه با صنعت را در بحث توسعه دانش‌بنیان و کمک به حل مسائل جامعه نشان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از حوزه‌های دانش‌بنیان اشاره و بیان کرد: 69 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمانشاه موفق شده‌اند که هرکدام یک بار از خدمات مالی صندوق در حوزه‌های تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی بهره مند شوند و تلاش ما این است که برای آن ۳۱ درصد باقیمانده نیز برنامه‌ریزی و مساعدت صورت بگیرد تا از طرح‌های دانش بنیان حمایت مالی انجام شود.

این مسئول همچنین یادآور شد: تاکنون ۶۶ همت تسهیلات و سرمایه‌گذاری و ضمانت‌نامه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.

دکتر خالقی در خصوص مطالبه مهم دانشگاه رازی برای تامین تجهیزات آزمایشگاه ۱۷۰۲۴، قول مساعد برای پیگیری بررسی و پیگیری نیازهای این آزمایشگاه داد و یادآور شد: بند ت ماده ۱۲ قانون جهش تولید تاکید می‌کند که مقام عالی استان در عرصه دانش‌بنیان می‌تواند به پارک‌های دانشگاهی و دانشگاه‌ها کمک کند.

وی به فعالان حوزه دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها توصیه کرد که صرفاً تعاملات و ارتباط خود را به صنایع استانی محدود نکنید و از صنایع استان‌های دیگر نیز در راستای جهش تولید غافل نشوید.

دکتر خالقی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین حمایت‌های معنوی نیز به عمل خواهد آورد، افزود: مدیران این شرکت‌ها حتماً مسائل، نیازمندی‌ها و مشکلات خود را مطرح کنند تا در راستای رفع آن اقدام شود.

وی همچنین از حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری خبر داد و افزود: در این راستا شرط برخورداری از حمایت‌های صندوق این است که از محصولات دانش‌بنیان برای تجهیزات آزمایشگاه خریداری شود و در این زمینه تسهیلاتی در اختیار دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

دکتر خالقی همچنین یادآور شد: از ایده‌های شرکت‌های استارتاپی در قالب شتاب دهنده‌ها حمایت می‌کنیم و هر چقدر که تیم‌های منسجم و فعال تشکیل شود، حمایت‌های ارزشمندی صورت می‌گیرد کما اینکه از ۵۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ارائه می‌گردد.

وی همچنین از حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های فعال در حوزه علوم انسانی خبر داد و تأکید کرد: در این زمینه از فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و خلاق، حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش بنیان نوع ۳ داشتیم که در عرصه علوم انسانی فعالیت داشتند اما فعالیت‌ها در این حوزه باید بیشتر و جدی‌تر باشد.

همچنین در این نشست دکتر محمد نبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به دکتر خالقی و هیأت همراه ابراز امیدواری کرد که طی این سفر پر خیر و برکت اتفاقات مثبت و تحولات ارزشمندی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در استان کرمانشاه و به ویژه در دانشگاه رازی حاصل شود.

دکتر احمدی در ادامه با انتقاد از عدم توجه به قانون جهش تولید در استان در سخنانی، اظهار داشت: مشکل حوزه شرکت‌های دانش بنیان عدم قانون حمایتی نیست بلکه مشکل بی‌توجهی و عدم توجه جدی مسئولان نسبت به این مهم است.

وی افزود: طی مدت کوتاهی از ابلاغ قانون جهش تولید در خصوص مواد ۱۱ و ۱۳ این قانون در شورای برنامه‌ریزی استان کرمانشاه در حضور استاندار توضیحات لازم را ارائه نمودم. درخواست ما از استانداری در بحث قانون جهش تولید این بود که دانشگاه را برای ارتباط بیشتر با واحدهای صنعتی، کارخانجات و واحدهای تولیدی کمک کند اما متاسفانه شاهد اقدامات جدی در این حوزه نبودیم.

دکتر احمدی در ادامه با اشاره به مزایای بسیار خوب «قانون جهش تولید» برای حمایت از فناران و دانشگاهیان یادآور شد: مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید بر این نکته تاکید دارد که شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی به جای مالیات قطعی شده خود، از دانشگاه برای حل مشکل و مسئله‌ای از همان واحد، قرارداد منعقد کند که در این صورت منفعت و خدمات بسیاری نصیب واحدهای صنعتی و تولیدی می‌شود و در عوض دانشجویان و استادان ما نیز آچار به دست می‌شوند و مهارت آنان بیش از پیش افزایش می‌یابد و میدانی کار می‌کنند اما متاسفانه سیستم وزارت کشور ممکن است در این زمینه توجیه نباشد تا به استانداران تاکیدات لازم را برای حمایت از قانون جهش تولید و ارتباط با دانشگاه‌ها داشته باشد

دکتر احمدی تاکید کرد: اگر قانون جهش تولید به درستی اجرا می‌شد میلیاردها تومان بودجه وارد دانشگاه‌ها می‌شد و همینطور عرصه صنعت ما نیز متحول می‌شود در این راستا استانداران باید حمایت می‌کردند و به نظر میرسد که باید یک الزام از سوی وزارت کشور صورت می‌گرفت تا در نهایت این علم نهان، عیان شود و تبدیل به پتنت و پدیده و تجاری‌سازی و تولید انبوه شود.

رئیس دانشگاه رازی بار دیگر تاکید کرد: نیاز است که برای اجرای درست قانون جهش تولید و به ویژه مواد ۱۱ و ۱۳ این قانون، اراده قوی از زاویه حاکمیتی داشته باشیم و به استانداران تاکید شود که در اجرای این قانون حمایت لازم از دانشگاه‌ها به عمل آید.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در خط مقدم روزهای دفاع مقدس برای دفاع از ایران اسلامی بوده است، افزود: با توجه به مشکلات و مسائل ناشی از جنگ، مشکل بیکاری و فلاکت در استان، در راستای قانون جهش تولید باید حمایت بیشتری از دانشگاه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: کلید ثروت آفرینی و اشتغال در دانشگاه است. متاسفانه صندوق پژوهش و فناوری زاگرس را در استان داریم اما دانشگاه مادر استان عضو این صندوق نیست. دانشگاه رازی در شرایطی که از ظرفیت  بسیار بالایی برخوردار است و برای اولین بار در تاریخ این دانشگاه ۱۱۰ درصد بودجه تخصیصی دریافت شده است اما نیاز به بودجه حمایتی از سوی استان نیز دارد.

دکتر احمدی خواستار حمایت صندوق نوآوری و پژوهشی ریاست جمهوری از حوزه شرکتهای دانش بنیان دانشگاه رازی شد و افزود خوشبختانه با یاری خداوند متعال و پیگیریهای صورت گرفته دانشگاه رازی هم اکنون صاحب پارک علم و فناوری است اما برای توسعه و فعالیت این پارک در حال حاضر نیازمند ۳ میلیارد تومان بودجه هستیم و امیدواریم صندوق نوآوری و پژوهشی بتواند از دانشگاه حمایت کند.

دکتر احمدی همچنین خواستار مساعدت صندوق نوآوری زاگرس برای اختصاص یک زمین جهت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه رازی شد و افزود: درخواست ما این است که یک بخشی را برای فعالیت منسجم شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه رازی تخصیص دهند و در راستای رسالت این صندوق گوشه‌ای از مشکلات دانشگاه برطرف شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که پارک علم و فناوری دانشگاه رازی نیاز به حمایت ویژه از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی دارد و خطاب به مسئولان افزود: همچنان که دانشگاه مادر استان همواره به صورت دغدغه مند پیگیر مسائل استان است و حتی با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالای این مجموعه یاری رسان دیگر دانشگاه‌ها است، درخواست ما این است که پارک دانشگاه رازی را به صورت ویژه دریابید.

دکتر احمدی تاکید کرد: اگر پارک علم و فناوری دانشگاه رازی جان بگیرد کمک بسیار بزرگی به روند دانش‌پایه و دانش‌بنیان بودن علم در استان خواهد شد.

وی با اشاره به اخذ مجوز آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ دانشگاه رازی یادآور شد: با تلاش بسیار مجوز راه‌اندازی این آزمایشگاه را گرفتیم و در شرایطی که یک فرصت بسیار ارزشمند برای آنالیز مواد نفتی و ارائه خدمات به حوزه ترانزیت سنگین نفتی است، نیازمند به ۲۰ میلیارد تومان تجهیزات دارد و در حقیقت تامین این تجهیزات برای این آزمایشگاه فوق العاده حیاتی است.

دکتر احمدی بار دیگر خواستار مساعدت و کمک صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برای تامین تجهیزات آزمایشگاه ۱۷۰۲۵ دانشگاه رازی شد.

دکتر احمدی در پایان با قدردانی از حضور دکتر خالقی در دانشگاه رازی یادآور شد: تا لحظه‌ای که در دانشگاه رازی حضور داشته باشم تلاش خواهم کرد که قدم‌های مفیدی برای ارتقاء و تعالی دانشگاه بردارم و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نخواهم کرد.

آخرین اخبار