اولین نشست کمیته علمی سومین همایش ملّی «معماری فضاهای دانشگاهی» با مشارکت گروه­‌های معماری، شهرسازی، اقتصاد، جغرافیا، روانشناسی و باستان­‌شناسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین جلسه کمیته علمی سومین همایش ملّی «معماری فضاهای دانشگاهی» روز دوشنبه 23 خرداد ماه 1401 با هدف هم­فکری و تبادل­ نظر با اعضای هیأت علمی دانشگاه در ساختمان هنر و معماری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر کولیوندی، مدیر گروه معماری دانشگاه رازی ضمن خوشامدگویی، بر ضرورت همکاری گروه­‌های مختلف آموزشی و مهندسی دانشگاه در برگزاری هرچه­ بهتر «همایش معماری فضاهای دانشگاهی» تأکید کرد.

سپس دکتر جواد گودینی، دبیر اجرایی سومین همایش ملّی «معماری فضاهای دانشگاهی» به ­معرفی اقدامات صورت‌‌گرفته (تا این مقطع زمانی) پرداخت.

وی ضمن طرح­ مسأله چالش‌­ها و راهکارهای پیشِ‌­روی معماری فضاهای دانشگاهی، ابراز امیدواری کرد که در جلسات آتی از  دانش و تخصص استادان دیگر رشته­‌ها نظیر عمران، مکانیک، کشاورزی و... نیز بهره گرفت.

سپس دکتر سعید مرادی، دبیر علمی سومین همایش ملّی «معماری فضاهای دانشگاهی» اظهار داشت: با پشت­‌ سر گذاشتن یک دوره‌ی ساخت­ و سازی وسیع و سریع در دانشگاه­‌ها، امروز شرایطی پیشِ‌­روی ماست که باید به بحث کیفی­‌سازی فضاهای دانشگاهی توجه کنیم.

وی یادآور شد: «برای ­مثال، مقاوم­‌سازی ساختمان­‌های دانشگاهی از جمله ضروریات امروز است؛ به‌­ویژه اینکه بعد از زلزله‌‌های متعدد در کشور، آیین‌­نامه­‌ها دچار تغییراتی شده‌­اند. لذا تطبیق ساختمان‌­ها با این آیین‌­نامه­‌ها نیازمند اهتمام جدّی است».

دکتر مرادی ضمن اشاره به ظرفیت‌­های تخصصی استادان گروه عمران دانشگاه رازی، یادآور شد: مشارکت این عزیزان در همایش معماری فضاهای دانشگاهی می­‌تواند به غنای مباحث مطرح­‌شده از جمله همین موضوع مقاوم‌­سازی فضاهای دانشگاهی کمک نماید.

در ادامه، دکتر بیژن کلهرنیا عضو هیأت علمی پیشکسوت گروه معماری اظهار داشت: ما باید درخصوص مفهوم توسعه فضاهای دانشگاهی بازنگری کنیم. ما بیشتر از آنکه به کیفیات فضایی توجه کنیم، ساختمان ساخته‌­ایم. امروزه دیدگاه‌­های جدیدی مطرح است. باید با آنها تطبیق یابیم.

وی افزود: در رویکردهای جدید، فضاها آمیزه­‌ای از ابعاد مختلف انسانی، فرهنگی، اجتماعی و... هستند. در مبحث توسعه باید به موضوع بحران­‌های اجتماعی کنونی توجه نمود. ما به انعطاف‌­پذیری؛ تنوع در عملکردها، فضاها و... نیازمندیم. در این انعطاف­‌پذیری باید به ابعاد مشارکتی نیز بها داد. باید نگاه و دیدگاه دانشجویان را نیز به مشارکت گرفت، موضوع دیگری که باید در توسعه مدنظر قرار داد، آسیب‌زدایی از توسعه کلاسیک و مدرن است.

سپس، دکتر حجت دارابی عضو هیأت علمی گروه باستان­‌شناسی به ارائه پیشنهاداتی درخصوص محورهای همایش پرداخت.

وی در بخشی از این پیشنهادات عنوان داشت: تأکید بر بحث میراث فرهنگی در محورهای همایش یا تأکید بر سوابق تاریخی فضاهای دانشگاهی در ایران نظیر مدارس و مساجد و ... می­‌تواند بر افزایش مخاطبین مرتبط با حوزه میراث مؤثر باشد و زمینه‌­ای ایجاد کند تا بتوانیم نظرات استادان و صاحب­نظران میراثی را در همایش اخذ نمائیم.

در ادامه، دکتر جهانگیر کرمی، عضو هیأت علمی گروه روانشناسی اظهار داشت: بحث روانشناسی محیطی از موضوعاتی است که می‌تواند جایگاه ویژه­‌ای را در همایش از آن خود سازد.

وی افزود: تعامل انسان با محیط به‌­ویژه در بحث فضاهای دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است. فضاهای آموزشی باید برانگیزاننده خلاقیت باشند و در فرآیند یادگیری مؤثر واقع شوند. نور، ازدحام، سروصدا و... از عوامل محیطی هستند که در فرآیند آموزش و یادگیری تأثیرگذارند. حتی مشاهده آسمان هم در این فرآیند مؤثر است. برای­ مثال در همین مدرسه چابهار که در جایزه آغاخان مطرح شده، شما می‌­توانید به تعامل افراد با محیط توجه کنید. بازی کودکان در فضاهای ایجاد شده در دیوارها، در محیط خلوت، توأم با آسایش و سکوت بسیار جالب ­توجه است. ... کاهش ارتباط با محیط می­‌تواند در کاهش سلامت و روان نیز مؤثر باشد.

سپس، دکتر سهراب دل‌­انگیزان عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اظهار داشت: دانشگاه یک آرمانشهر محسوب می­‌شود. دانشگاه، زیست انسانی دارد، اما آرمانی است. لذا آرمانگرایی را نباید از موضوعات همایش کم­رنگ نمود.

وی به توالی ماهیت دانشگاه‌­ها و تغییر این ماهیت درطول تاریخ اشاره کرد و افزود: مأموریت دانشگاه­‌ها در برهه­‌های مختلف تاریخی متفاوت بوده و براساس این تفاوت در مأموریت‌­ها، طبیعتاً معماری آنها نیز ماهیتی متفاوت داشته است. مراکز دانشگاهی در این توالی، از کاخ-دانشگاه­‌ها به­سمت دانشکده­‌های فنی/مهندسی و درنهایت به­س مت دانشگاه­‌های توأم با کسب­ وکار حرکت نموده است. امروزه معماری دانشگاه‌­ها با فضاهای کسب­ وکار ادغام شده است. مراکز رشد، شهرک­‌های فناوری، شتاب­دهنده­‌ها و...، فضاهای دانشگاهی امروز را متأثر از خود ساخته‌اند.

دکتر دلانگیزان افزود: فضاهای دانشگاهی باید بتواند ارتباط بین نسلی را ایجاد نماید. ایجاد این احساس در فضاهای دانشگاهی به­ لحاظ روانی و تاریخی می­‌تواند در آموزش هم مؤثر باشد. اکثر همایش‌­ها، بیشتر به­ سمت دریافت مقاله متمایل شده‌­اند. حال­ آنکه باید در همایش‌­ها به­ دنبال طرح ایده­‌ها باشیم. باید فضایی ایجاد نمود که علاقه‌مندان، به ارائه ایده­‌های خود در زمینه معماری فضاهای دانشگاهی بپردازند.

در ادامه، دکتر حسن ذوالفقاری عضو هیأت علمی گروه جغرافیا، ضمن اشاره به حمایت مجلّه علمی-­پژوهشی جغرافیا و پایداری محیط از همایش، متذکر شد: مطرح­ شدن پایداری در موضوعات جغرافیا باعث شده که آموزش جغرافیا و موضوعات آن نیز تغییر نماید.

وی عنوان کرد: فضاهای دانشگاهی هم نمی­‌تواند متمایز از پایداری و پایداری محیط مطرح شود. لذا باید سعی نمود در همین همایش معماری فضاهای دانشگاهی، به­ شکل عملی هم بر پایداری محیط تأکید کرد. رابطه جغرافیا و به ­ویژه آب­ و هوا با فضاهای دانشگاهی؛ همسازی معماری دانشگاهی با محیط؛ توجه به رابطه فضاهای دانشگاهی با عوامل محیطی؛ همسازی معماری با اقلیم؛ توجه به مبحث انرژی، آب و... از موضوعاتی است که می­‌تواند در این همایش مدنظر قرار گیرد.

سپس، دکتر الهام بختیاری­ منش عضو هیأت علمی گروه معماری با اشاره به اهمیت موضوعات مطرح ­شده در جلسه، اظهار داشت: بحث کیفی‌­سازی فضاهای دانشگاهی، دغدغه ما معماران نیز محسوب می­‌شود.

وی در برخی از صحبت­‌های خود متذکر شد: تعدد موضوعات مطرح­ شده نیازمند آن است که برخی از آنها با تفصیل بیشتری در همایش‌ها، سمینارها یا کارگاه‌­های آینده دنبال شوند.

دکتر بختیاری­ منش افزود: برخی از کیفیات و الگوها می­‌توانند از کاربری­‌های دیگر اخذ شوند و به فضاهای دانشگاهی تعمیم داده شوند. لذا می‌توان محوری را مطرح کرد که در آن، الگوهای معماری که قابلیت تعمیم به فضاهای دانشگاهی را دارند، شناسایی و معرفی نمود.

در ادامه، دکتر محمدرضا حقی، عضو هیأت علمی گروه معماری به طرح پیشنهاداتی همچون استفاده از ظرفیت مخاطبین مختلف (دانشجویی و...) در همایش؛ توجه به موضوع سراهای دانشجویی یا فضاهای ورزشی دانشگاه‌­ها؛ توجه به موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با شهر و... در این همایش پرداختند.

وی افزود: می­‌توان شرایطی فراهم کرد که علاوه­ بر مقالات همایشی بتوان ایده‌­های مخاطبین را در قالب مقاله کوتاه (500 تا 1000 کلمه‌­ای) دریافت کرد.

در این نشست، اعضای حاضر ضمن تبادل­ نظر به ارائه پیشنهاداتی برای برگزاری هرچه ­بهتر همایش پرداختند.


 

آخرین اخبار