طی مراسمی با حضور مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور، ریاست دانشگاه رازی و جمعی از دانشگاهیان و طلاب حوزه‌های علمیه استان، حوزه علوم اسلامی امام مهدی(عج) در دانشگاه رازی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آیین افتتاحیه حوزه علوم اسلامی امام مهدی(عج) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد دادسرشت مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور، دکتر محمدنبی احمدی ریاست دانشگاه رازی، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق ایرانی مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه، مسئول سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه، مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و جمعی از طلاب و دانشگاهیان در دانشگاه رازی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ترکاشوند معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: دانشگاهیان استان در سالیان اخیر از برکات وجود حوزه علوم اسلامی محروم بودند اما با یاری خداوند متعال و پیگیری‌های جدی صورت گرفته، شاهد گشایش حوزه علمیه دانشگاهیان استان کرمانشاه در دانشگاه رازی هستیم.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن تبریک اعیاد مبارک ذی‌الحجه و با خیر مقدم محضر همه میهمانان، روحانیت معزز، اساتید فرهیخته و به ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت ریاست حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاه‌های کشور، در سخنانی از پیگیری دست‌اندرکاران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه رازی قدردانی کرد.

دکتر احمدی راه‌اندازی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان در دانشگاه رازی را اقدامی بسیار ارزشمند دانست و در ادامه خواستار اتخاذ تدابیر و برنامه‌های مناسب و همچنین فعالیت‌های زیربنایی و مبنایی در حوزه معرفت افزایی و اقدامات تأثیرگذار از سوی این حوزه شد و افزود: امروز در کشور با مشکلات و مسائل فرهنگی مواجه هستیم که باید بی‌پرده از آنها صحبت کرد و اقدامات و برنامه‌های زیربنایی و مبنایی را برای رفع آسیب‌های فرهنگی به کار گرفت.

رئیس دانشگاه رازی تأکید کرد: پاسداشت و تعظیم شعائر الله بسیار ارزشمند است اما باید به سمت برنامه‌های مبنایی و زیربنایی برای تاثیرگذاری جدی در جامعه برویم.

دکتر احمدی برنامه عفاف و حجاب را از اقدامات بسیار دقیق و ارزشمند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی دانست و با قدردانی از دست‌اندرکاران این برنامه تاکید کرد: طرح عفاف و حجاب یک کار مبنایی است در این راستا فعالیت حوزه علوم اسلامی در دانشگاه نیز یک کار مبنایی و زیربنایی خواهد بود.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه حوزه علوم اسلامی دانشگاه باید محل تجمع فرهیختگان، اصحاب خرد و دانایی و همچنین تضارب آرا و تعاطی افکار برای برنامه‌ریزی جهت احصاء، شناسایی و رفع مشکلات باشد، افزود: باید بپذیریم که نقاط ضعف داریم اما دانشگاه محیط متفاوتی است و امید ما این است که حوزه علوم اسلامی دانشگاه نیز متفاوت باشد. معتقدیم که حوزه‌های علمیه سرمایه‌های ما هستند و به منزله بال قدسی، معرفتی و معنوی برای اهل علم و دانش حسوب می‌شوند که در جهت تعالی دانشگاه اثرگذار خواهد بود.

دکتر احمدی تأکید کرد: حوزه علوم اسلامی دانشگاه رازی باید متفاوت باشد و خروجی کار نه صرفاً تربیت طلبه بلکه تربیت انسان تأثیرگذار در محیط دانشگاه باشد. باید آسیب شناسی لازم در خصوص مسائل و مشکلات فرهنگی نیز صورت بگیرد تا پس از آن بتوان با ارائه برنامه و راهکار مناسب در صدد رفع و کاهش مشکلات باشیم.

وی در ادامه از اجرای طرح «بر بال ملائک تا اوج» در دانشگاه رازی خبر داد و افزود: ین طرح قرآنی برکات بسیاری دارد و مشوق‌های خوبی نیز برای ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های قرآنی و به ویژه حفظ قرآن کریم در نظر گرفته‌ایم و هدف از اجرای این طرح تربیت دانشجوی قرآنی است.

دکتر احمدی در پایان بار دیگر از تلاش‌های دست‌اندرکاران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برای راه‌اندازی حوزه علوم اسلامی در دانشگاه رازی قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد که با بهره‌مندی از تجارب استادان فرهیخته حوزه‌های علمیه شاهد اثرگذاری هرچه بیشتر این حوزه در دانشگاه باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین ایرانی مدیر حوزه‌های علمیه استان کرمانشاه با تبریک اعیاد مبارک قربان و غدیر در سخنانی ابراز امیدواری کرد که حوزه علوم اسلامی دانشگاه منجر به خیر و برکت برای دانشگاهیان استان باشد.

وی با درود بر روح پرفتوح بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی افزود: حضرت امام خمینی(ره) شیوه خاصی از حکمرانی را ارائه کردند که بی‌نظیر بود و عرفان و اخلاق را وارد سیاست کردند و افق‌هایی که امام دیدند به عنوان راهبرد مطرح شد. یکی از افق‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، همفکری و هم‌اندیشی حوزه و دانشگاه بود و در حقیقت بنای وحدت حوزه و دانشگاه را امام(ره) مطرح کردند و هدف این بود که در این چهارچوب انسانی در تراز نظام و حاکمیت و آرمان‌های والای انقلاب تربیت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایرانی تأسیس حوزه علوم اسلامی را زمینه‌ساز خیرات و برکات بسیار برای تعالی معنوی جامعه دانست و افزود: از وظایف همه ما مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم است، همچنان که مقام معظم رهبری طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم را مطرح کردند. تأسیس مدارس قرآنی و تربیت حفاظ از برنامه‌های حوزه‌های علمیه نیز بوده است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی در سخنانی، ضمن خیرمقدم به میهمانان، از حمایت‌های ریاست دانشگاه رازی، مدیر حوزه‌های علمیه و همچنین حجت‌الاسلام و مسلمین دادسرشت مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد که حوزه علوم اسلامی دانشگاه رازی منجر به خیر و برکات فراوان برای جامعه بزرگ دانشگاهیان استان کرمانشاه شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت مدیر حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور در سخنانی با قدردانی از ریاست دانشگاه رازی، مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و مدیران حوزه‌های علمیه استان، گزارش کوتاهی از فعالیت‌های حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان در سالهای اخیر ارائه کرد.

وی اظهار داشت: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در نیمه دهه ۷۰ به دنبال دغدغه‌ای که بعضی از دانشگاهیان راغب بودند نسیمی از حوزه را درک کنند، در تهران شروع به کار کرد و تا دهه ۸۰ گسترش پیدا کرد. در دهه ۸۰ افزونه تهذیبی معرفتی به این ساختار ایجاد شد اما در دهه ۹۰ شاهد تغییر جدی در سیاست‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بودیم و کار ویژه ما تربیت انسان اثرگذار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت افزود: از دهه ۹۰ هدف اصلی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، تربیت انسان اثرگذار و کنشگر بود که دغدغه انقلاب اسلامی و مسائل تمدنی را داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان در دانشگاه رازی بیان کرد: بسیار خرسندیم که دانشگاه رازی به جمع بیش از ۸۰ هزار نفری خانواده حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور بازگشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار دانشجو در ۷۰ مرکز حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کشور مشغول به تحصیل هستند، افزود: قرار است مجموعه‌ای منسجم برای تربیت انسان اثرگذار ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های بسیار متنوعی در حوزه‌‍های علوم اسلامی دانشگاهیان صورت می‌گیرد، به بخشی از این اقدامات اشاره کرد و گفت: ما در بخشی از حوزه، «مدرسه رشد و نوآوری هدات» را داریم که فعالیت‌های خوبی در آن صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادسرشت کنشگری اساتید و دانشجویان را از اهداف حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان دانست و افزود: راه‌اندازی تیم ایده‌های متعدد در سراسر کشور از اقداماتی بوده که در حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان صورت گرفته است. ما امیدوار هستیم که اثر عینی معارف الهی را در کنشگری دانشجویان ببینیم.

وی در ادامه یادآور شد: حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در صورتی موفق است که از حمایت تمام قد دانشگاه و حوزه علمیه استان بهره‌مند باشد و خوشبختانه این ظرفیت بسیار ارزشمند در استان کرمانشاه وجود دارد. إن‌شاءالله فعالیت حوزه علوم اسلامی دانشگاه رازی سنت حسنه و باقیات صالحات برای همه ما باشد و همچنان که دانشگاه رازی یک مجموعه بسیار اثرگذار و دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر است، شاهد اثرگذاری جدی حوزه علوم اسلامی در این مجموعه و خیرات و برکات آن برای دانشگاه‌های استان نیز باشیم.

طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، دانشگاهیان و طلاب حوزه‌های علمیه، حوزه علوم اسلامی امام مهدی(عج) در دانشگاه رازی افتتاح شد.

 

آخرین اخبار