نشست دبیران همایش بین‌المللی هورامان با هیأت‌های ورزشی همگانی و روستایی و بومی و محلی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی دبیران همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار با مسئولان هیأت‌های ورزشی همگانی و روستایی و بومی و محلی استان کرمانشاه، 31 اردیبهشت ماه 1401 در مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه شناسی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هورامان، دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش بین المللی هورامان،  دکتر نریمان رحمانی رئیس هیئت ورزش همگانی استان،  زهرا کشتمند رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان و آقای روشن زاده حضور داشتند.


دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین المللی هورامان در سخنانی با اشاره به اهمیت توجه به جاذبه‌های فرهنگی هورامان در این همایش طی سخنانی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تدارک دیده شده برای همایش، برپایی نمایشگاه هورامان در قالب ویترینی از داشته‌های فرهنگی اعم از خوراک، پوشاک، صنایع دستی، موسیقی، عکس و... است.

وی افزود: با توجه به اینکه بازی‌های بومی محلی یکی از نمادهای اصیل فرهنگی و ظرفیت حائز اهمیت در جذب گردشگران به شمار می‌آید، لذا یکی از بخش‌های نمایشگاه هورامان به جشنواره بازی‌های بومی محلی اختصاص می‌یابد.

دکتر زردشتیان بیان کرد: جشنواره بازی‌های بومی محلی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کرمانشاه واقع در پارک شاهد تدارک دیده شده و همه سعی ما بر این است که با همکاری متولیان ذی ربط به ویژه هیئت ورزش‌های همگانی و هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان جشنواره‌ای جذاب، مخاطب پسند و در شأن برگزار نماییم.

وی روزهای ۲۳ لغایت ۲۷ تیرماه را بازه زمانی برگزاری نمایشگاه هورامان اعلام کرد و گفت:  برگزاری مراسم آیینی در اختتامیه همایش در محوطه باستانی طاق بستان از دیگر برنامه‌ها خواهد بود.

در این جلسه رؤسای هیئات ورزش‌های همگانی، روستایی و بازی‌های بومی محلی استان ضمن تشریح ظرفیت‌ها و بسترهای همکاری برای برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی استان در همایش بین‌المللی هورامان، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

از مهمترین محورهای که در این نشست مورد تأکید و استقبال قرار گرفت؛ ساخت مستند بازی های بومی و محلی هورامان برای نمایش در همایش بین‌المللی هورامان، تهیه اطلس بازی‌های بومی محلی، حضور هنرمندانی از منطقه هورامان در همایش و به ویژه جشنواره بازی‌های بومی محلی، برگزاری انواع بازی‌های هوشی و جسمی با تأکید بر ویژگی مخاطب پسند بودن آن‌ها و امکان مشارکت بازدیدکنندگان در این بازی‌ها و... بود.

همچنین دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش بین المللی هورامان در سخنانی اظهار داشت: «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» رویدادی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد بود.

وی با اشاره به کشور شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف در همایش، افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری باشکوه همایش صورت گرفته و با هماهنگی و پیگیری فراوانی که تاکنون توسط دست‌اندرکاران همایش انجام شده امیدواریم رویدادی ماندگار رقم بزنیم که توجه ایرانیان و کشورهای جهان به سمت هورامان جلب شود.

آخرین اخبار