نشست هم‌اندیشی مدیران گروه‌های آموزشی، رؤسا و معاونین دانشکده‌ها، با محوریت بحث و بررسی پیرامون مسائل پژوهشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی مدیران گروه‌های آموزشی، رؤسا و معاونین دانشکده‌ها، 11 اسفندماه 1400، با حضور سرپرست دانشگاه، معاون پژوهش و فناوری و سایر مدیران ذیربط، با محوریت بحث و بررسی پیرامون مسائل پژوهشی برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی با قدردانی از تلاش‌های دکتر زبرجدی و دکتر چقامیرزا در معاونت پژوهش و فناوری در سخنانی اظهار داشت: در حوزه پژوهشی از جمله در بحث نشر مجلات علمی، تلاش‌های موفقی صورت گرفته است؛ امّا در حوزه ارتباط با صنعت، عملکرد دانشگاه قابل قبول نبوده و در حقیقت ضعیف عمل شده است.

وی برنامه‌ریزی مناسب برای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را مورد تأکید قرار داد و گفت: یکی از اقدامات مؤثر در این زمینه، تحرک گروه‌های آموزشی و فعالیت جدی اعضای هیئت علمی است، باید در هر گروه آموزشی یک نفر که ارتباط بهتر و بیشتری با حوزه صنعت دارد، به عنوان مسئول ارتباط با صنعت معرفی گردد و سپس در هر دانشکده از میان این عزیزان یک نفر به عنوان سرگروه رابطین ارتباط با صنعت گروه‌‌های آموزشی معرفی گردد و این عزیزان جلسات مستمر با معاونت پژوهش و فناوری داشته باشند.

دکتر احمدی، کمک به فراهم نمودن زمینه اشتغال دانش آموختگان و مهارت افزایی را بسیار مهم خواند و گفت: امروزه، دانشگاه‌های مطرح دنیا از جمله ادینبورگ، بیرمنگام و... در زمینه مهارت‌افزایی بسیار خوب کار کرده‌اند، در دانشگاه‌های داخل کشور نیز دانشگاه‌های امیرکبیر و علامه طباطبایی عملکرد موفقی در زمینه ارتباط با صنعت و تقویت مهارت‌افزایی داشته‌اند و لذا ما باید از دانشگاه‌های موفق داخل و خارج برای تقویت مهارت افزایی و اشتغال‌پردازی دانش‌آموختگان الگو بگیریم.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی اعضای هیئت علمی، کار جمعی و تیمی در سایه وفاق و همدلی را امری بسیار مهم و ضروری برای پیشبرد اهداف متعالی دانشگاه دانست و یادآور شد: ارائه نقطه‌‎نظرات، طرح مطالبات، نقاط ضعف و قوت و دیدگاه‌های اعضای هیئت علمی، ما را در مسیر هدف‌گذاری دانشگاه در تقویت ارتباط با صنعت و بسترهای نوآوری و فناوری یاری خواهد کرد.

در ادامه دکتر علیرضا زبرجدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در سخنانی با اشاره به اهمیت مقوله پژوهش و فناوری، در سخنانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب "مسئله ارتباط دانشگاه و صنعت" را بسیار مهم خواندند؛ براین اساس اهمیت و ضرورت ورود به این مقوله برای همه ما مشهود است، در چند دهه گذشته نیز توجه خوبی به مقوله آموزش و پژوهش صورت گرفته و پیشرفت‌هایی حاصل شده، امّا با توجه به نیازهای جامعه انتظار می‌رود که دانشگاه نسبت به تقویت ارتباط با جامعه و صنعت ورود جدی داشته باشد کما اینکه این مهم از رسالت‌های اصلی معاونت پژوهش و فناوری به شمار می‌آید.

وی با تأکید بر ضرورت تلاش برای ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در حال حاضر دانشگاه رازی رتبه 11 را در بین دانشگاه‌های جامع کشور دارد و رتبه قابل قبولی است امّا هدف‌گذاری ما، ارتقاء رتبه دانشگاه در شاخص‌های مختلف به ویژه "نوآوری و فناوری" است و امیدواریم از توان و ظرفیت اساتید متخصص و مشاوران مجرب دانشگاه بیش از پیش بهره‌مند باشیم.

دکتر زبرجدی راه‌اندازی مدیریت فناوری در ذیل معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، ایجاد بسترهای اشتغال‌زایی و مهارت‌افزایی برای دانش‌آموختگان متناسب با مزیت‌های استانی، ملّی و منطقه‌ای، تخصیص بودجه مناسب پژوهشی و به‌روزرسانی چارت سازمانی معاونت پژوهش و فناوری را ضروری دانست و افزود: در حوزه پژوهش و فناوری هر روز شاهد تغییر و تحول در دنیا هستیم و باید با این تغییرات پیش برویم.

وی اعضای هیئت علمی را سرمایه‌های ارزشمند و بازوان اصلی پیشبرد اهداف پژوهش و فناوری در دانشگاه دانست و گفت: باید نسبت به تقویت جایگاه اعضای هیئت علمی و پاسخگویی به نیازهای این عزیزان تلاش کنیم، از سویی مشوق‌ها و برنامه‌هایی برای تقویت ارتباط با صنعت با استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی از جمله ایجاد فرصت مطالعاتی داخل و خارج صورت گرفته است و امیدواریم از این ظرفیت استفاده شود.

دکتر زبرجدی بر تقویت ظرفیت بین‌المللی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تأکید کرد و گفت: این مهم امری ضروری برای تثبیت مرجعیت دانشگاه و معرفی ظرفیت‌های آن به دنیا است، در این زمینه برگزاری همایش‌های بین‌المللی گامی در جهت برقراری ارتباط با محققین خارج از کشور است و گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها باید نسبت به برگزاری رویدادهای بین‌المللی اهتمام ویژه داشته باشند.

وی بر به‌روز رسانی اطلاعات «سامانه علم سنجی» از سوی اعضای هیئت علمی و تلاش در جهت عملیاتی نمودن ارتباط مؤثر دانشگاه با بخش صنعت تأکید کرد و گفت: فعال نمودن رابطین ارتباط با صنعت و جامعه در گروه‌های آموزشی، برگزاری دوره‌های پسادکترا و جذب دستیار پژوهشی در راستای ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی، ظرفیت‌های خوبی است که باید استفاده و بهره‌برداری مناسب از آن به عمل آید.

دکتر زبرجدی با اشاره به راه‌اندازی "کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره" گفت: این کرسی‌ها ظرفیتی بسیار ارزشمند است و از پایه علمی برخوردار است و امیدواریم که با استقبال اعضای هیئت علمی شاهد رونق و شکوفایی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه باشیم.

وی از افزایش 50 درصدی ضریب گرنت اعضای هیئت علمی و راه اندازی ۱۷ واحد پژوهشی در دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۰ مجله علمی-پژوهشی در دانشگاه داریم که هدف‌گذاری ما دوبرابر شدن تعداد مجلات دانشگاه و نمایه‌سازی در سامانه‌های اعتبارسنجی مجلات علمی از جمله اسکوپوس (SCOPUS) است.

معاون پژوهش و فناوری از هزینه‌کرد ۱۳۱ میلیون تومان برای تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی خبر داد و گفت: در زمینه گرنت آزمایشگاهی اقدامات خوبی صورت گرفته و تعدادی از اعضای هیئت علمی ثبت‌نام نموده‌اند. موضوع مهم دیگر؛ امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در سطح دانشکده‌ها است، هدف‌گذاری ما ارائه خدمات آزمایشگاهی به مجموعه‌های بیرونی است و امیدواریم در این زمینه توفیقات ارزشمندی حاصل گردد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه رازی در سال‌جاری تعداد 56 طرح مشترک پژوهشی به ارزش ۳۲۳۵ میلیون تومان با دستگاه‌های اجرایی داشته است، افزود: عزم دانشگاه برای تقویت شاخص "نوآوری و فناوری" جدی است، در روزهای اخیر نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترکی با فرمانداری، شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و شرکت خمیرمایه صورت گرفته است و مشارکت اعضای هیئت علمی برای عملیاتی نمودن اهداف و مفاد این تفاهم‌نامه‌ها مورد تأکید است.

دکتر زبرجدی مشارکت اعضای هیئت علمی در راه اندازی شرکت‌‎های دانش‌بنیان و مراکز رشد را ضروری دانست و گفت: یکی از برنامه‌های هدف‌گذاری شده؛ استفاده از "بروکرهای فناوری" است که واسطه بین دانشگاه و مجموعه‌های بیرونی هستند و شرایط تعامل بین فن آوران و سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند و امیدواریم که در این زمینه نیز موفقیت‌های موردنظر حاصل گردد.

وی هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام پژوهش‌های مرتبط با موضوعات "فناوری و نوآوری"، ایجاد نمایشگاه دائمی در دانشگاه برای شرکت‌های فعال در داخل و خارج از کشور، راه‌اندازی دفتر ارتباط با صنعت برای شرکت‌های مختلف، عملیاتی نمودن اعطای پایه تشویقی فناوری و نوآوری در زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری بخش خصوصی و پذیرش عضو هیئت علمی فناوری را از دیگر راهکارها برای تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت دانست و بر عملیاتی نمودن آن تأکید کرد.

در ادامه، اعضای حاضر در این جلسه، به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود در خصوص راه‌کارهای تقویت ارتباط با بخش صنعت پرداختند و با بررسی نقاط قوت و ضعف در این زمینه، بر همراهی و تحرک جدی همه بخش‌های دانشگاه در زمینه فناوری، نوآوری و ارتباط با جامعه و صنعت تأکید شد.

آخرین اخبار