مراسم افتتاحیه اردوهای راهیان نور بسیج دانشجویی استان کرمانشاه و یادواره شهدای دانشجو در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، مراسم افتتاحیه اردوهای راهیان نور بسیج دانشجویی استان کرمانشاه و یادواره شهدای دانشجو امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 در آمفی‌تئاتر فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی با حضور مسئولان استانی و جمع کثیری از دانشجویان سراسر استان برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی و رئیس قرارگاه راهیان نور دانشجویی علم الهدی در استان کرمانشاه، ضمن خیرمقدم به حاضرین، در سخنانی یاد و خاطره شهدای میهن اسلامی به ویژه شهدای عملیات غرورآفرین بازی دراز را گرامی داشت.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه با اشاره به حوادث و بحران‌هایی که کشورمان طی چهار دهه گذشته پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: در همان شروع انقلاب اسلامی، کشورمان درگیر جنگ تحمیلی گسترده‌ای شد، درحالیکه نیروهای مسلح ما توان لازم و تجهیزات نظامی کافی را در اختیار نداشتند.

وی افزود: باوجود اینکه حتی برای تجهیزات ساده‌ای مانند سیم خاردار هم با مشکل مواجه بودیم، اما جوانان ما توانستند در عملیات‌های مختلف دشمن را شکست دهند که یکی از این عملیات‌ها، عملیات غرورآفرین بازی دراز بود، منطقه‌ای استراتژیک در سرپلذهاب که به تصرف رژیم بعثی افتاده بود، اما با خون پاک شهدایی همچون شهید علی اکبر شیرودی، شهید غلامعلی پیچک، شهید محسن وزوایی و... آن منطقه را از چنگال دشمن بیرون آوردیم و اکنون هرساله تعداد زیادی از عاشقان و مشتاقان مانند دانشجویان در قالب اردوهای راهیان نور عازم این منطقه از استان می‌شوند.

دکتر احمدی در ادامه بیان کرد: هرچند که جنگ تحمیلی خسارات زیادی را به کشورمان وارد کرد و جوانان زیادی در راه حفظ خاک وطن شهید شدند، اما به برکت این جنگ امروز به یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا تبدیل شده‌ایم. زمانی که دشمن در جنگ فیزیکی ناتوان ماند، کشور را در تحریم‌های سخت اقتصادی قرار داد تا معیشت مردم ما را دچار اختلال کنند، اما مردم ما تحمل کردند و همین تحریم‌های اقتصادی باعث شد تا اقتصاد کشورمان به رشد و پویایی برسد.

وی خاطرنشان کرد: از حدود دو سال پیش که جهان وارد مشکلات اقتصادی شد و حتی در برخی از کشورها مانند آمریکا فروشگاه‌های بزرگ مورد غارت قرار گرفتند، در کشور ما به واسطه تجربه‌ای که از تحریم‌های اقتصادی داشتیم، کمتر دچار چالش شدیم.

رئیس دانشگاه رازی همچنین به حوادث سال ۱۴۰۱ در کشورمان نیز اشاره کرد و افزود: در آن زمان کشورهای غربی نیروهای زیادی را سازماندهی کرده بودند تا کشور را به آشوب بکشانند، اما امروز به یک ثبات مثال زدنی دست یافته‌ایم. در مقابل امروز می‌بینیم در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا خیزش‌های دانشجویی در حال شکل گرفتن است و دانشجویان بیدار آمریکایی و برخی کشورهای اروپایی علیه نسل‌کشی در غزه و سیاست‌های کشورهایشان در حمایت از رژیم جنایتکار صهیونیستی دست به اعتراض زده‌اند.

وی در ادامه اردوهای راهیان نور غرب و صعود کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی بازی دراز را بزرگترین رزمایش فرهنگی دانست و افزود: در روزهای ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت ماه 1403، بازی دراز میزبان حدود 40 هزار نفر از سراسر کشور است.

دکتر احمدی سالروز عملیات بازی دراز را یادآور حماسه‌آفرینی رزمندگان سپاه اسلام در سنگرهای جهاد در مقابل دشمنان دانست و افزود: رزمندگان ایران اسلامی با اخلاص، ایمان، توکل و مقاومت در برابر دشمنان، اجازه ندادند گوشه‌ای از خاک این سرزمین مقدس به دست دشمن بیفتد.

وی عملیات بازی دراز را نماد مقاومت و حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام دانست و تأکید کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آرمان‌های والای شهیدان به نسل جوان به ویژه دانشجویان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و اردوهای راهیان نور فرصتی بسیار مغتنم برای این مهم و انجام فعالیت‌های فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی هرچه بیشتر جوانان با آرمان‌های والای شهیدان و انقلاب اسلامی است.

همچنین سرهنگ قاسم امجدیان، فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه اظهار داشت: برنامه راهیان نور کشور هر ساله در استان کرمانشاه با صعود سراسری راهیان نور سراسر کشور به ارتفاعات بازی‌دراز، در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا هر ساله در بسیج دانشجویی، مراسم افتتاحیه اردوهای راهیان نور غرب کشور را با نام و یاد شهدا در قالب برگزاری یادواره شهدا برگزار می‌کنیم.

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمانشاه تصریح کرد: دانشجویان بسیجی امروز و بعد از برگزاری مراسم، از دانشگاه رازی برای شرکت در مراسم بزرگداشت عملیات بازی‌دراز، راهی سرپل ذهاب خواهند شد.

در پایان این مراسم، 1000 نفر از دانشجویان استان کرمانشاه در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی بازی دراز اعزام شدند.

مراسم بدرقه کاروان‌های راهیان نور دانشجویی با حضور مسئولان دانشگاه در جوار یادمان شهدای گمنام دانشگاه رازی برگزار شد.

آخرین اخبار