قائم مقام هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی از اختصاص امتیاز ارتقا به اعضای هیأت علمی برای برگزاری کرسی ترویجی علمی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور اظهار داشت: هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و آزاداندیشی، اختصاص امتیاز به اعضای هیأت علمی برای برگزاری کرسی در آیین‌نامه ارتقا اساتید را تصویب و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است.

قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش‌های دیگر آموزش عالی آن را اعمال کرده‌اند.

وی افزود: بنابراین هر کرسی برگزار شود، چه کرسی ترویجی و چه کرسی علمی باشد در صورتی که کرسی موفقی باشد، توسط هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره به فرد برگزار کننده کرسی گواهی ارائه می‌دهد که توسط دبیر هیأت حمایت و مسئول دستگاه مربوطه امضا می‌شود و در اختیار فرد یا دانشگاه قرار می‌دهند تا امتیاز‌های مذکور اعمال شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ادامه داد: کرسی‌های نظریه‌پردازی مورد تأکید امام (ره) و شورای عالی انقلاب فرهنگی مولود چنین نگاهی بود، حضرت امام (ره) با نگاه دوراندیشانه مسأله تغییر فرهنگی در کشور را مورد توجه و توصیه داشتند که متفکران در ستادی حاضر شوند تا انقلاب فرهنگی در ایران اسلامی را سامان دهند.

این مسئول افزود: هر چه پیش رفتیم و رشد انقلاب اسلامی را شاهد بودیم این نگاه توسعه پیدا کرد و در سال 1381 به واسطه درخواست گروهی از فضلا از مقام معظم رهبری زمینه ایجاد هیأت‌های کرسی نظریه‌پردازی و نقد و مناظره فراهم شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در پاسخ به فضلا فرمودند: کرسی نظریه‌پردازی باید از طرف نخبگان مورد توجه بیشتر قرار گیرد، ایشان به صراحت می‌فرمایند: برای تمدن‌سازی راهی جز گفت‌وگوی آزاد، نقد و نوآوری در میدان‌هایی که فرهیختگان هستند، نیست تا گفتمان نظریه‌پردازی غالب شود و گرنه شکل‌گیری تمدن اسلامی با چالش مواجه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور ادامه داد: در ادامه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه جلسه برگزار کرد و نظام‌نامه کرسی را به تصویب رساند و ابعاد آن را مشخص کرد و نسبت به مدیریت این جریان تدبیر لازم را انجام دادند.

وی گفت: هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در فرهنگستان علوم شکل گرفت و به دنبال برخی گفت‌وگو‌های پویاتر دبیرخانه به پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی منتقل شد، در سال 1392 هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی مجدداً کار خود را شروع کرد و دبیرخانه آن به دبیرخانه شورای عالی انتقال یافت.

آخرین اخبار