08 12 2020
202

نشست هیئت رئیسۀ دانشگاه رازی با دانشجویان و نمایندگان گروه های دانشجویی برگزار شد.

نشست هیئت رئیسه دانشگاه رازی و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، ۱۶ آذر‌ماه ۱۳۹۹ به‌دعوت دکتر «طهماسب علی‌پوریانی» معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی با حضور حجت‌الاسلام  والمسلمین «جواد افشار نجفی» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی، دکتر «غلامرضا سالمیان» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر «فرزاد ویسی» معاون پژوهشی و فناوری، دکتر  «مهرداد نیاپرست» معاون اداری و مالی، دکتر «محسن سعیدی» معاون دانشجویی، دکتر «یاسر شهبازی» مسئولت حوزه ریاست دانشگاه و با حضور آزاد برای تمام دانشجویان به صورت مجازی از ساعن 20 الی 23 برگزار شد.

دکتر علی‌پوریانی در ابتدا عنوان کرد که این جلسه گزارش‌گونه و صوری نیست؛ بلکه فضایی برای شنیدن «چه باید کرد»ها از زبان دانشجویان و معاونین دانشگاه است. او با امید خروجی قابل‌توجه و معطوف به حل مسائل اساسی دانشگاه از این جلسه، معاونین را ملزم دانست که حل موارد جدی و اورژانسی را در دستور کار خود قرار دهند.

انتقاد نمایندگان دانشجویان از رئیس دانشگاه

نمایندگان دانشجویان در ابتدای صحبت‌هایشان به «هیئت رئیسه بدون رئیس» اشاره کردند آن‌ها از عدم حضور دکتر «ابراهیم اعلمی آل آقا» درمقام رئیس دانشگاه انتقاد کردند و مخاطب اصلی صحبت‌هایشان را دکتر اعلمی دانستند. «محمدحسین عربی» نماینده انجمن «فرهنگ و سیاست» دانشگاه، نقدش را این‌گونه آغاز کرد: «امروز آخرین روز دانشجویی است که در زمان ریاست دکتر اعلمی اتفاق می‌افتد، باید از فرصت‌سوزی‌های ایشان از سال ۹۳ تا ۹۹ صحبت کرد تا تجربه‌ای باشد برای کسانی که از این به بعد پا به عرصه مدیریت دانشگاه می‌گذارند. آن‌ها باید از فرصت‌سوزی‌ها بپرهیزند، یک نسل دانشجو را فدا نکنند و انرژیشان را هدر ندهند. مساله دیگری که در دوره ایشان به هیچ‌وجه انجام نشد؛ مساله ارتباط‌گیری تصمیم‌گیران دانشگاه با مجموعه دانشجویی بود. دکتر اعلمی بارها درباره مسئولیت اجتماعی دانشگاه صحبت کرد و اینکه دانشگاه باید حتی با محلات اطرافش ارتباط داشته باشد و روی آن‌ها تاثیر بگذارد. اما از این صحبت نکرد که خود دانشگاه از دانشجویانش جدا افتاده و در دو دنیای متفاوت قرار دارند. تا زمانی که دانشگاه، نظر دانشجویان را در حوزه‌های مختلف نپرسد و طبق نظر آن‌ها حرکت نکند؛ این دو مجموعه نمی‌توانند به‌هم برسند. تصمیم‌گیران مانند دولت و دانشجویان مانند ملت هستند و تنها راه کم‌کردن فاصله، اعتماد متقابل بین این دو است.» او همچنین با حمایت از آزاداندیشی، سرکوب صداها را عمل نادرستی دانست که حذف آن‌ها باور عملی به آزاداندیشی را زیر سوال می‌برد. «محمد حجتی» نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه نیز حضور دکتر اعلمی را ضروری دانست، هرچند به این مساله که سال‌های قبل هم با شنیدن صحبت‌های دانشجویان توسط مسئولین هیچ اتفاقی نیفتاده است اشاره کرد.

آموزش مجازی

آموزش مجازی موضوعی بود که توسط بیشتر نمایندگان مطرح شد که پس از گذشت حدود ۱۰ ماه، ارتقا سامانه را امری ضروری و مهم دانستند. «محمد حسین عربی» گفت: «در حال حاضر عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، حجم عظیمی از بودجه‌ها را کم کرده است. این بودجه‌هایی که در دانشگاه کاهش یافته در کجا و به شکلی هزینه می‌شوند؟ این حق دانشجو است که بداند این بودجه‌ها به چه شکلی مصرف می‌شوند.» او دانشگاه را ملزم به فراهم‌کردن امکانات آموزش مجازی از محل همین کاهش بودجه‌ها برای دانشجویانی دانست که به این امکانات دسترسی ندارند و تهیه آن‌ها برایشان سخت و هزینه‌بر است.

«مهرداد الهی» نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: «آموزش صددرصد حضوری در دانشگاه رازی به صددرصد مجازی تغییر پیدا کرد و این اتفاق مشکلاتی را به‌وجود آورد. یکی از فرصت‌ها برای ارتقا این سیستم، تابستان بود تا با اساتید برای نحوه ارزیابی و چگونگی تدریس صحبت شود. آیا هیئت ناظری تشکیل شده که از اساتید و دانشجویان نظرخواهی کند و کیفیت کلاس‌ها را بسنجد؟ باید ببینیم دانشگاه برای این مساله چه اقداماتی انجام داده است؟ بعد از گذشت مدت‌ها ما هنوز مشکلات آموزش مجازی را داریم. دانشجوها مساله اصلی هستند که باید توسط دانشگاه درک شوند. اساتید می‌گویند: «اگر من مشکل دارم مشکل سامانه است، اگر شما مشکل دارید بهانه می‌آورید.» همه از امکانات لازم برخوردار نیستند و دانشگاه در این زمینه خوب ورود نکرده است. لازم است بررسی شود که چرا بیشتر دانشجویان حذف ترم کرده‌اند؟ آیا از درس فرار می‌کنند؟ اگر بله چرا به دانشگاه آمده‌اند؟ باید از دانشجوها و اساتید نظرخواهی کرد تا سامانه درستی تعریف شود. چند سال بعد مشخص می‌شود که دانشجویان در دوران کرونا و قبل از آن با چه کیفیتی فارغ‌التحصیل شده‌‌‌اند.»

اینترنت رایگان

با توجه به عدم دسترسی تعداد زیادی از دانشجویان به اینترنت و لزوم فراهم‌کردن اینترنت رایگان برای آن‌ها، نمایندگان تشکل‌ها انتقاداتی را در این زمینه از مسئولان دانشگاه مطرح کردند. «زهرا زمانی» نماینده شورای صنفی دانشجویان گفت: «دغدغه امروز دانشجوی دانشگاه رازی قبل از هر چیزی آموزش مجازی است و در آن ابلاغیه‌ای که در دانشگاه نیز بازتاب پیدا کرد؛ اسم دانشگاه رازی به‌عنوان دانشگاهی که امکان استفاده از اینترنت رایگان داشت دیده می‌شد. اما به دلیل کارشکنی اپراتور، این اتفاق تا به امروز نیفتاده است. سوال بنده این است آیا دانشگاه بنابر ابلاغیه‌ای که از طرف وزرات علوم بوده؛ تاکنون این مساله را پیگیری کرده است؟ اگر بله به چه صورتی بوده؟ شورای صنفی به همراه ۳۵ دانشگاهی که وضعیت مشابه داشته‌اند؛ نامه‌ای تنظیم کرده‌اند. اما اگر این موضوع از طرف هیئت رییسه دانشگاه پیگیری شود؛ نتیجه سریع‌تر و بهتری خواهد داشت.»

دغدغه‌های دانشجویان ورودی‌ جدید

با توجه به اینکه شروع ارتباط ورودی‌های جدید از مرحله ثبت‌نام تاکنون به صورت مجازی بوده است؛ این امر مستلزم اطلاع‌رسانی‌هایی بوده که با توجه به صحبت‌های آن‌ها، این نیاز به‌درستی برآورده نشده است. «امیرمحمد کولانی» نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در این خصوص گفت: «ورودی‌ها از دست دانشگاه ناراحت هستند. دانشجویی که از دبیرستان وارد دانشگاه می‌شود و به صورت مجازی ثبت‌نام و شروع به یادگیری می‌کند؛ نیازمند راهنمایی‌هایی است که باید انجام شود. درحالی‌که آموزش پاسخ‌گوی سوالاتش نیست و او را به دیگران واگذار می‌کند تا با ده نفر تماس بگیرد بلکه کسی پاسخش را بدهد. این دغدغه مهمی است و حتی تعداد زیادی از دانشجویان، در جریان کلاس‌ها هم قرار نگرفته‌اند. بعد از ۱۰ ماه هنوز زیرساخت مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است. درست است این مساله جهانی است اما در دانشگاه‌های پایین‌تر از رازی ما دوستانی داریم که ورودی‌هایشان را چه در زمینه فرهنگی و کار تشکیلاتی و چه در زمینه آموزشی و تحصیلات جذب کرده‌اند. آن هم دانشگاه رازی که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار است و ردیف بودجه برای آن در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است. این پول‌ها مخصوصا در این شرایط که هزینه‌ها کاهش پیدا کرده‌اند، چه می‌شود؟ مسئولان با چه رویی می‌خواهند جواب‌گوی جامعه دانشگاهی باشند؟ آن‌ها حقوقشان را می‌گیرند و دانشجویان زیر دغدغه کلاس مجازی خورد می‌شوند. دانشگاه برای ورودی‌ها یک منبع اطلاع‌رسانی درست ندارد و ما در نیازهای اولیه‌ دانشجویی خود مانده‌ایم.»

زهرا زمانی نیز وجود یک پشتیبان برای پاسخ‌گویی به دانشجویان ورودی را لازم دانست و گفت: «تعداد زیادی از دانشجویان مشکل ارتباط‌گرفتن با پشتیبانی را دارند. آیا نمی‌شد یک پشتیبان قرار داد که خارج از زمان اداری در دسترس باشد و چند پشتیبان آنلاین برای رفع این مشکلات وجود داشته باشند؟ دانشجویان ورودی نتوانستند با بخش‌های مختلف برای ثبت‌‌نام ارتباط بگیرند و دست‌به‌دامن شورای صنفی شدند اما خیلی از مسئولان حتی جوابگوی تلفن‌های شورای صنفی هم نبودند. تقاضا داریم به جای شماره‌هایی که داخل سایت دانشگاه وجود دارند و اکثرا پاسخ‌گو نیستند؛ شماره‌هایی فعال برای ارتباط‌گیری با دانشجویان در زمان دورکاری وجود داشته باشد.»

سلامت روان دانشجویان و اساتید

استرس‌های ناشی از کرونا و اقتصاد بیمار جامعه، ناگزیر شرایطی را بر افراد تحمیل کرده است که سلامت روان آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است که توجه به این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. «امیرمحمد شهبازی» دبیرشورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی با اشاره به این موضوع گفت: «دانشجویان با مشکلات زیادی مواجه‌اند. از یک طرف خانواده بسیاری از آن‌ها دچار بیماری کرونا شده‌اند و از طرف دیگر اساتید فشار زیادی بر آن‌ها وارد می‌کنند، بحث مسائل اقتصادی هم مطرح است و همه این‌ها باعث کاهش سطح تاب‌آوری دانشجویان شده است. در دانشگاه طی مدت یک ماه، چند مورد اقدام به خودکشی داشتیم. اگر دانشگاه محلی باشد برای تحصیل؛ چرا دانشجویان به خاطر مشکلات دانشگاه باید خودکشی کنند؟ ما کارگاه‌های مختلفی برای دانشجویان با موضوع سلامت روان برگزار کردیم، شاید بهتر است این کارگاه‌ها را برای اساتید نیز برگزار کنیم تا دانشجویان را بهتر درک کنند.»

اهمیت مساله‌محوری در دانشگاه

«محمد حجتی» بحث اصلی دانشگاه را بحث علمی دانست و آن را یکی از الویت‌های اصلی و اساسی دانشگاه عنوان کرد. او در این خصوص گفت: «دانشجو به جای اینکه به سمت مساله‌محوری برود به سمت حافظه‌محوری رفته است. یعنی دانشجو صرفا یک سری درس‌های تئوری را می‌آموزد که بسیاری از اساتید حتی زحمت به‌روز کردن آن‌ها را نیز به خود نمی‌دهند. درس‌های تئوری دردی از جامعه دوا نمی‌کند و باید کنار گذاشته شود. در بحث پایان‌نامه‌ها نیز همین مساله مطرح است. چند درصد آن‌ها می‌توانند معضلات جامعه را حل کنند؟ در بحث استعدادهای درخشان نیز همین‌طور. تنها معدل معیار است، به این نگاه نمی‌کنند که نظر و ایده‌ دانشجو چیست و آیا دانشجو توان این را دارد که معضلات دانشگاه را حل کند یا نه؟» «آرمین امیریان» دبیر دبیران انجمن‌های علمی دانشگاه نیز با تاکید بر اهمیت این موضوع عنوان کرد که دبیران انجمن‌ها به دنبال آن هستند که مساله‌محوری را از دل انجمن‌های علمی شروع کنند.

آینده شغلی

آینده شغلی موضوعی است که حتی قبل از انتخاب رشته و ورود به دانشگاه، ذهن دانشجو را درگیر خود می‌کند. این دغدغه در ترم‌های بالاتر پررنگ‌تر شده و به مساله اصلی و اساسی دانشجو تبدیل می‌شود. مهرداد الهی در این باره گفت: «طبق قانون اساسی هر شخصی، متناسب با رشته تخصصی خودش باید سر کار باشد. اما تعداد قابل‌توجهی از افراد شاغل، یا ناراضی هستند یا شغل آن‌ها به رشته تخصصی‌یشان ربطی ندارد. کجا باید این مشکلات حل شود؟ قاعدتا یکی از مکان‌های حل این مشکل دانشگاه است. نمی‌توانیم بگوییم همه مشکلات مربوط به دولت است، چرا که بخش عمده‌ای از آن را دانشگاه بر عهده دارد. دانشگاه تعدادی افراد باسواد به جامعه تحویل می‌دهد که سواد مدیریتی ندارند و این در آینده مشکل‌ساز است.»

آزمون جامع دانشجویان دکترا

تعداد زیادی از دانشجویان دکترا از نحوه اطلاع‌رسانی در خصوص آزمون جامع رضایت نداشتند و از برخورد نامناسب کارمند مسئول پاسخ‌گویی به دانشجویان دکترا درخصوص این آزمون گله‌مند بودند. نماینده دانشجویان دکترا گفت: «درخصوص آزمون جامع، نامه درخواست به دکتر سالمیان تحویل داده شده اما پاسخی دریافت نکرده‌ایم. درحالی‌که آزمون قبل یک سال به تعویق افتاد و باید برای این دوره بهتر عمل می‌کردند. ما اکنون آمادگی لازم برای آزمون را نداریم و برنامه‌ریزی درست منوط به تعیین تاریخ آن است. با توجه به الزامی‌بودن نمره زبان برای دانشجویان دکترا، و با توجه به مجازی‌شدن آزمون جامع، آیا فراهم‌کردن شرایط آزمون زبان به صورت مجازی وجود ندارد؟ چرا این اتفاق نمی‌افتد؟»

زهرا زمانی نیز خواستار پاسخ‌گویی به این سوالات شد: «زمان و نحوه برگزاری آزمون جامع دکترا، مهلت دفاع از پایان‌نامه‌ها، حضور و غیاب، حذف ترم بدون سنوات برای دانشجویان ارشد و دکترا در ترم گذشته، تقویم آموزشی و سنوات تحصیلات تکمیلی برای کسانی که حذف ترم کرده‌اند و نکرده‌اند به چه صورتی است؟»

بحث‌های موازی دیگر

بحث‌های دیگری در این نشست مطرح شد که به بخش‌های مختلف تشکل‌ها مربوط می‌شد. «ارسلان ویسی» نماینده نشریات دانشجویی گفت: «اصلی‌ترین مشکل ما عداوت‌های غیرقانونی بود که در سالیان گذشته منجر به وضعیت امروز شد و فضای بهار نشریات رازی از سوی نهادهای انتصابی و اشخاص دیگر به خزان تبدیل شد. در این زمینه قلدرمأبی‌هایی صورت گرفت و اقداماتی غیرقانونی انجام شد که این اقدامات، ابطال انتخابات انجام شده را منجر شد. کسانی که تخلف کردند مطابق قانون باید به هیئت رئیسه و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع داده می‌شدند اما به هیئت جذب رفتند. بحث دیگر این است که انتصاب‌های اعضای کمیته ناظر بعد از روند غیرقانونی پیش گرفته‌شد، ادامه‌دار شد و نماینده‌های دانشجویی مشکلاتی با این اعضا و انتصاب‌ها داشتند. به طور مثال نمایندگان دکتر اعلمی با فضای نشریات بیگانه بودند؛ درحالی‌که دانشگاه رازی اساتیدی در حوزه نشریات دارد که می‌شود از حضورشان استفاده کرد.»

آرمین امیریان خواستار تغییر رویکرد به انجمن‌های علمی شد و گفت: «انجمن‌های علمی نزدیک‌ترین فعالیت به ماهیت دانشگاه را دارند که آن تحصیل و پژوهش است. خیلی مهم است که از انجمن‌های علمی در بسیاری از مباحث استفاده کنیم و این هم‌افزایی را در بین نهادهای مختلف دانشگاه داشته باشیم. با توجه به فعالیت‌های چشم‌گیر دبیران انجمن‌ها، انجمن‌های علمی را به گروه‌ها بشناسانیم تا این ارتباط و هم‌افزایی شکل بگیرد. دانشگاه باید انجمن‌های علمی را به‌شکل یک همراه ببیند چرا که می‌توانند با برگزاری نشست‌ها در سطح ملی و بین‌المللی، کارگاه‌ها و فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقی در زمینه ارتقا آموزش تاثیرگذار باشند.»

امیرمحمد شهبازی نیز از فرسایشی‌بودن فعالیت‌های دانشجویان به دلیل عدم همکاری دانشگاه، برگزاری نامنظم جلسات شورای فرهنگی و عدم حمایت دانشگاه از مجموعه‌های دانشجویی؛ مخصوصا کانون‌ها ابراز ناراحتی کرد.»

پاسخ‌گویی معاونین دانشگاه به سوالات دانشجویان

بعد از صحبت‌های نمایندگان، معاونین دانشگاه هریک در حوزه‌های مربوط به خود، پاسخ‌گوی سوالات و تقاضاهای آن‌ها شدند. دکتر سالمیان در خصوص مساله ورودی‌ها این‌گونه پاسخ داد: «یک تیم دانشجو برای بررسی پرونده ورودی‌ها در اتاق بنده بودند اما تمدید مهلت‌ها چالش‌ها را بیشتر کرد. بنده حق می‌دهم جاهایی ناهماهنگی‌هایی ایجاد شد و کار را برای ورودی‌ها سخت کرد. اما خیلی از ورودی‌ها هم کم‌لطفی کرده بودند و مدارکشان را برای ما نفرستاده بودند. اگر ورودی‌ها همه مدارکی که می‌خواستیم را ارسال می‌کردند؛ آموزش مجازی از ۱۷ آبان ماه آغاز می‌شد. ما در ابتدای کار برای ورودی‌ها پیامک فرستادیم و درنهایت به خاطر تعطیل‌شدن ادارات پست برخی شهرها، به جای پست‌کردن از آن‌ها خواستیم عکس مدارکشان را در واتساپ بفرستند. آن‌ها همین کار را هم نکردند. اگر اطلاع‌رسانی نشده دانشجو ورودی از کجا می‌داند که در دانشگاه رازی قبول شده است؟ سازمان سنجش اطلاعیه داده است که از نحوه ثبت‌نام و … از طریق سایت دانشگاه مطلع شوند. خودم شخصا اطلاعیه‌های ثبت‌نام را تهیه کردم و از طریق کانال‌های موجود و سایت دانشگاه که معتبرترین مکان برای اطلاع‌رسانی است، اطلاع‌رسانی کردیم. حتی شماره تماس برخی مدیران را قرار دادیم و شماره‌هایی را نیز اعلام کردیم که دانشجویان به جای تماس، در واتساپ ارتباط بگیرند. گروه‌هایی در واتساپ بین مدیران دانشکده و مدیران سازمان مرکزی داشتیم و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب کارکنان مشغول کار بودند. البته می‌پذیریم کاستی‌هایی وجود داشته است.»

دکتر سالمیان با در‌نظر‌گرفتن پتانسیل‌های استان، مساله‌محوری را از دغدغه‌های خود دانشگاه و وزارت دانست و درخصوص استعدادهای درخشان نیز گفت: «برنامه‌های استعدادهای درخشان دست ما نیست و آیین‌نامه‌های کشوری دارند. ما دانشجویانی با سطح هوشی بالا و معدل‌های متوسط داریم اما مجاز نیستیم در آیین‌نامه‌های پذیرش دانشجو دست ببریم. هرچند گاهی در جلسات به‌صورت حضوری یا مکاتبه‌ای نظراتمان را به وزارت علوم اعلام می‌کنیم.» و ایشان اشاره کرد: «بحث تغییر و تحول در سرفصل‌ها و همین‌طور مهارت‌آموزی به دانشجویان کارشناسی را مد نظر داریم که بعد از دانش‌آموختگی وضعیت اشتغالشان را رصد کنیم. حتی در حال تعریف مدیریتی در ذیل معاونت آموزشی هستیم، اما دیده‌شدن نتایج این برنامه‌ها زمان‌بر است.»

دکتر سالمیان در خصوص کیفیت‌سنجی کلاس‌ها اضافه کرد: «پایان ترم قبل نظرسنجی بر مبنای آزمون مجازی انجام شد و در تابستان اقداماتی برای ارتقا سیستم انجام دادیم. معاونت اداری مالی، زیرمجموعه‌هایش و آی‌تی سرورها را ارتقا داد و چندین سرور جدید نیز اضافه شد. اگر جایی دانشجویان که بهترین قاضی هستند احساس کردند کلاس از کیفیت کافی برخوردار نیست؛ می‌توانند به حوزه آموزش و دفتر نظارت و ارزیابی گزارش کنند.»

دکتر سالمیان در پاسخ به سوالات مطرح‌شده دانشجویان دکترا نیز گفت: «همانطور که گفتید ترم قبل، ما به طور ناگهانی با این پدیده روبرو شدیم. اما حالا می‌دانیم تا پایان سال آزمون جامع خواهیم داشت و قبلا هم به‌صورت غیررسمی عنوان کرده بودیم زمان آن اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه است. ممکن است در یک تاریخی تعدادی از دانشجویان درگیر کرونا باشند و در تاریخی دیگر عده‌ای دیگر. اما به احترام روز دانشجو و نامه‌ای که دانشجویان دکترا به معاونت ارائه دادند؛ سعی می‌کنیم آزمون جامع در هفته اول بهمن‌ماه برگزار شود. به‌دلیل وضعیت کرونا و لزوم رفت‌و‌آمد دانشجویان شهرستانی تلاش بر این بوده آزمون کتبی و شفاهی به صورت مجازی برگزار شود. تقویم دانشجویان ۹۸ و قبل از آن تغییری نمی‌کند اما در مورد ورودی‌های جدید سه هفته کلاس‌ها طولانی‌تر می‌شود. دفاع نیز متناسب با ترم تعریف می‌شود و آخرین مهلت دفاع نیمسال اول، اواخر بهمن‌ماه است. اگر کسی عقب بیفتد و بخواهد شهریه بدهد هزینه به‌صورت روزشمار محاسبه می شود و جای نگرانی نیست. سنوات ترمی برای تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی که ترم قبل، واحد آزمون جامع یا پایان‌نامه داشتند حذف می‌شود.»

دکتر ویسی در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان دانشجویان درخصوص مساله‌محوری پایان‌نامه‌ها و آینده شغلی گفت: «کشور ما در حوزه علمی و پژوهشی دارای رتبه ۱۶ است و در حوزه اقتصاد و یا کسب‌و‌کار رتبه ۱۳۰ تا ۱۴۰ را در بین ۱۹۰ کشور دنیا دارد. یک دلیل وضعیت نامناسب در حوزه‌های اقتصاد و یا کسب‌وکار این است که آن جایگاه‌های علمی را در جهت رفع مشکلات کشور به کار نبرده‌ایم. یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه و وزارت این است که پایان‌نامه‌ها را در جهت حل مسائل دانشگاه و استان، پژوهشی و مساله‌محور کنند و این کار تا حدی انجام شده است. مثلا الزام شود اگر قرار است دانشجوی دکترا جذب شود؛ این جذب از سوی دانشگاه برای حل مشکلی در نظر گرفته شده باشد. یکی دیگر از مسائل دانشجویان مساله آینده شغلی است. ما سه سال است مرکز مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی را راه انداخته‌ایم و در هر حوزه مهارتی آماده برگزاری دوره‌های آزاد با هزینه بسیار کم هستیم. همین‌طور مراکز رشد ما برای تجاری‌سازی، ایده‌های دانشجویان را پوشش می‌دهد، به دانشجویان مشاوره و تسهیلات برای شروع کار داده می‌شود و در صورت پیشرفت کار، ایده‌ها می‌توانند در پارک علم و فناوری استان مطرح شوند.»

دکتر نیاپرست ارتقا سامانه ال‌ام‌اس را مناسب ارزیابی کرد و از صرف بودجه بسیار برای آن سخن گفت: «ما از یک سیستم ال‌ام‌اس با ظرفیت ۴۰۰ نفر، به این مرحله رسیدیم که سه هزار نفر بتوانند هم‌زمان به سامانه دسترسی داشته باشند. در این مدت، بیشتر از هزینه‌های متعارف دانشجویی در ایام عادی، هزینه زیرساخت داده‌ایم. نزدیک به چهار میلیارد تومان هزینه زیرساخت شبکه‌ها، پشتیبانی و … شد، آن هم در سالی که بیشترین تورم را داشتیم و هزینه‌های جاری دانشگاه بالا رفته است.»

دکتر سعیدی نیز با اشاره به بیماری کرونا و به‌تبع آن در‌نظر‌گرفتن رویکرد جدید برای ارائه خدمات، هدف معاونت دانشجویی را ارائه هر چه بهتر خدمات رفاهی دانست.

دکتر شهبازی دلیل عدم حضور دکتر اعلمی را سفر ایشان به تهران جهت پیگیری و راه‌اندازی پارک علم و فناوری عنوان کرد که این پیگیری در جهت تحقق درخواست‌های دانشجویان از جمله بحث آینده شغلی، مساله‌محور‌بودن پایان‌نامه‌ها و … است. دکتر شهبازی همین‌طور به ارتقای فضای کالبدی دانشگاه، افزایش تعداد ساختمان‌ها و ایجاد فضای آموزشی بیشتر در زمان مدیریت دکتر اعلمی اشاره کرد. حجت الاسلام افشار نیز به رونق دانشگاه از ارتباط با دانشجویان صحبت کرد و ارتباط بین هیئت رئیسه، کانون‌ها، تشکل‌ها و باشگاه دانشجویان را سبب رساتر‌شدن این صداها برای رسیدن به گوش مسئولین دانست.

در پایان نشست، دکتر علی‌پوریانی با اشاره به اعتماد دکتر اعلمی به معاونینش در تمام حوزه‌ها، اعتماد به لایه‌های پایین‌تر در دانشگاه را ضروری دانست.

آخرین اخبار