170

سمینار “الگوی خوب در معماری” توسط انجمن علمی دانشجویی معماری برگزار شد.

   

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سمینار "الگوی خوب در معماری" با حضور "ژان مارک کاسترا" امروز دهم آذر ۱۳۹۷ با همکاری انجمن علمی معماری دانشگاه رازی در دانشکده علوم برگزار شد.

دکتر محسن حیاتی رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی در ابتدای این سمینار با اشاره به روند توسعه این دانشکده اظهار داشت: دانشکده فنی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ با زیربنای ۱۲۹۰۰ مترمربع را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۷، ۲۸۵۰ مترمربع به زیربنای آن افزوده شد.

وی بیان کرد: ساختمان دانشکده هنر و معماری در سال ۱۳۹۵ با ۶۷۲۰ زیربنا افتتاح شد، در سال ۱۳۹۶ نیز دانشکده نفت و پتروشیمی با ۵۴۰۰ مترمربع زیربنا به بهره‌برداری رسید و امسال دانشکده برق و کامپیوتر فعالیت آموزشی خود را با ۶۰۰۰ مترمربع زیربنا آغاز کرد.

 دکتر حیاتی برق، کامپیوتر، مهندسی شیمی، معماری، عمران، مکانیک و مواد و نساجی را ۷ گروه فعال دانشکده فنی برشمرد و گفت: در این دانشکده ۲۵۳۰ دانشجو مشغول به تحصیل‌اند که ۴۰ درصد آنان را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند.

 این مسئول با اشاره به فعالیت ۹۴ همکار هیأت علمی در دانشکده فنی مهندسی گفت: از این تعداد عضو۱۲ هیأت علمی شامل ۸ استادیار و ۴ مربی متعلق به گروه معماری هستند.

 وی با اشاره به تاریخچه گروه معماری گفت: گروه معماری از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را در مقطع کاردانی شروع کرد و در سال ۸۴ تا ۸۶ مقطع کاشناسی ناپیوسته معماری و از سال ۸۷ مقطع کارشناسی پیوسته معماری را داشتیم. از سال ۹۴ نیز مقطع کارشناسی ارشد معماری با پذیرش دانشجو فعال شد.

 دکتر حیاتی تعداد دانشجویان گروه معماری را ۱۸۰ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۴۸ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد اعلام کرد و افزود: مرکز پژوهشی معماری نیز مجوز داخلی دارد و در دانشکده هنر و معماری فعالیت می‌کند.

*نیازمند تقویت انجمن‌های علمی هستیم / دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد

 وی در ادامه حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را سیاست وزارت علوم دانست و بیان کرد: ارتباط بیشتر دانشگاه با جامعه و اینکه دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، ویژگی مهم دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم است.

 دکتر حیاتی با تأکید بر اینکه دانشکدۀ پویا باید ارتباط خود را با فضای بیرون دانشکده بیشتر کند، گفت: ما نیازمند تقویت انجمن‌های علمی هستیم، این انجمن‌ها فعالیت‌های خود را بیشتر کنند و سیاست بنده نیز تقویت این انجمن‌ها است.

 رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی تأکیدکرد: انتظار ما برای پویایی یک جامعه علمی، تقویت مرکز پژوهشی و مشارکت و همفکری دانشجویان است.

 وی موتور محرکه پویایی جامعه علمی را برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌ها دانست و بیان کرد: این برنامه‌ها می‌‌تواند باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان شود و با توجه به سخنرانی‌ها می‌توان ایده گرفت. همچنین باید به دنبال برگزاری کارگاه‌های متعدد باشیم.

 دکتر حیاتی در ادامه تعداد مقالات دانشکده فنی مهندسی طی ۵ سال گذشته را ۲۳۲۱ مقاله اعلام کرد و گفت: دانشکده فنی دانشگاه رازی در بُعد عملکرد پژوهشی از بین ۲۱ دانشگاه برتر ایران رتبه ۱۷ را دارد که بیانگر تلاش جدّی همکاران ما است.

 رئیس دانشکده فنی مهندسی دانشگاه رازی با اشاره به تلاش و جدّیت دانشجویان گروه معماری، از اختصاص ۳۰ میلیون ریال جهت تقویت کتابخانه دانشکده معماری خبر داد.

 در ادامه دکتر سعید مرادی مدیر گروه معماری دانشگاه رازی اظهار داشت: هندسه برای ایرانیان تقدس خاصی داشته و آنچنان در ایجاد فضای مناسب و مکان‌های جذاب قدرت داشته که حتی عنوان سازنده بنا را به کسی اطلاق شده که هندسه می‌داند.

وی بیان کرد: معماری ایرانی و اسلامی از آنچنان قوام و حکمت استواری برخوردار است که سالیان سال سرآمد هنرهای جهان متمدن خود بوده و همچنان خواهد بود و حرف برای گفتن دارد و پروفسور ژان مارک در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده است.

 دکتر مرادی افزود: معماری ایرانی توأم با رمز و رازهای فراوانی است و در گستره توسعه خود دچار چنان چالش‌هایی شده که معمار تنها به وسیله رمز و رموز و انتزاعی کردن هنر  به ویژه در ایجاد تزئینات منحصر به فرد توانسته آن را قوام ببخشد.

 وی به افرادی که در دوره‌های تکمیلی فعالیت می‌کنند توصیه کرد که زمینه‌های تحقیقاتی خود را روی این موضوع قرار دهند چراکه قطعا نتیجه آن برای جامعه بشری می‌تواند مفید فایده باشد.

دکتر هادی عبادی عضو هیأت علمی گروه آموزشی معماری دانشگاه رازی و مشاور انجمن علمی گروه معماری دانشگاه در این سمینار با اشاره به موفقیت انجمن علمی معماری دانشگاه رازی در یازدهمین جشنواره حرکت گفت: انجمن علمی معماری دانشگاه رازی در این جشنواره جایزه برتر در حوزه فضای مجازی را کسب کردند که مایه افتخار و بسی خرسندی است.

وی بیان کرد: انجمن علمی معماری دانشگاه رازی در چهار سال اخیر، سه سال رتبه‌های برتر در میان تمامی دانشگاه‌های ایران را داشته که نشان از همت و تلاش آنان دارد.

 هندسه کوازی کریستال‌ها یا غیرتکرارشونده‌ها و ارتباط آنها با نقوش هندسی سنتی و آنچه که سبب می‌شود با اشکال محدود طرح‌های متنوع خلق شود و راز تفاوت این نقوش در ایران با کشورهای دیگر و اینکه آیا راهی وجود دارد تا بتوان از طریق فرمول‌های ریاضی به این هندسه رسید، از محورهای سخنرانی "ژان مارک کاسترا" در این سمینار بود.

 

پروفسور "ژان مارک کاسترا" مشاور معمار مشهور "نورمن فاستر" است، او ریاضی دانی با سابقه تحصیل و تدریس در دانشگاه پاریس است و در دنیای هنرمندان برجسته فرانسه می‌درخشد. "ژان مارک کاسترا"  ۴۷ سال از عمر خود را وقف مطالعه هنر اسلامی کرده است.

از جمله آثار وی در حوزه معماری که با مشارکت "نورمن فاستر انجام شده می‌توان به انستیتو علوم و تکنولوژی شهر مصدر امارات، ساختمان پارلمان ملی ابوظبی امارات و موزه ملی شیخ زاید ابوظبی اشاره کرد.

 دکتر حمیدرضا کاظم‌پور مدرس و محقق دانشگاه علم و صنعت و دارای دکترای معماری سنتی ایران و دارای درجه یک هنری در زمینه مرمّت ابنیه تاریخی از دیگر مهمانان ویژه این سمینار بود.

 در این سمینار دانشجویانی از دانشگاه‌های دیگر کشور و استان حضور یافتند، برگزاری نشست پرسش و پاسخ از دیگر برنامه‌های این سمینار بود.


شناسه : 1012687

آخرین اخبار