گردهمایی سراسری دانشجویان بسیجی استان کرمانشاه به مناسبت هفته بسیج، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

گردهمایی سراسری دانشجویان بسیجی استان کرمانشاه به مناسبت هفته بسیج، یکم آذرمه 1401 در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، قاسم امجدیان مسئول بسیج دانشجویی کرمانشاه ضمن خیرمقدم به حاضرین و تبریک فرارسیدن هفته بسیج، در سخنانی اظهار داشت: تشکّل بسیج دانشجویی و طلاب در ۲ آذر ۱۳۶۷ به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شکل گرفت و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب به شمار می‌آید.


 

وی در ادامه، با قرائت پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در خصوص تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب بیان کرد: در بخشی از این پیام آمده است: «بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گل‌دسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند».

امجدیان افزود: حضرت امام خمینی(ره) در بخشی از پیام تاریخی صدور فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب فرمودند: «اگر بر کشوری نوای دلنشین تفکر بسیجی طنین‌انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان‌خواران از آن دور خواهد گردید؛ و الا هر لحظه باید منتظر حادثه ماند. بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد».

وی بیان کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از پیام تاریخی خود فرمودند: «امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند و فرزندان بسیجی‌ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییرناپذیر "نه شرقی و نه غربی " باشند. امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

در ادامه دکتر محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی کشور با گرامیداشت هفته بسیج، در سخنانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به برکت جهاد و خون شهدای والامقام، امروز به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است.


 

وی استان کرمانشاه را سرزمین مجاهدت، ایثار و دفاع از میهن اسلامی دانست و گفت: کرمانشاه برای همه کسانی‌که دفاع مقدس را از نزدیک دیدند و تجربه کردند؛ نماد پایمردی، شجاعت و بی‌باکی است و زوایای با ارزش دفاع جانانه مردم این استان از قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی تا مرداد 1367 باید توسط شما دانشجویان عزیز بررسی و برای نسل‌های آینده تبیین شود.

دکتر مردانی ثبت و نشر هنرمندانه دلاوری‌های زنان و مردان غیور استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس را از رسالت‌های بسیج دانست و گفت: در وصف شجاعت مردان و زنان این خطه، خانم "فرنگیس حیدرپور" را می‌توان نام برد، بانوی کُرد اهل شهرستان گیلانغرب که با شجاعت تمام با یک تبر برای دفاع از خود به نظامیان بعثی حمله کرد و از آنها اسیر گرفت؛ این ماجراها می‌تواند بهترین الگو برای ساخت فیلم‌ها و تولید آثار هنری باشد و چنین مردان و زنان غیوری باید الگوی نسل جوان ما باشند.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج و مروری بر ابعاد پیام تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در روز دانشجو بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در 2 آذر ماه 1367 طی پیامی؛ فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلاب را صادر کرد، این پیام حضرت امام(ره)، حاوی ابعاد مهمی است و رسالت سنگینی برای شما دانشجویان بسیجی تعیین شده است.

دکتر مردانی افزود: فضای ضد استکباری و ضد استعماری که بر کشور ما حاکم است، به برکت انقلاب اسلامی در سراسر جهان نیز حاکم شده؛ این مسئله مخالفت با استکبار جهانی هم‌سن فعالیت‌های جنبش دانشجویی است. به فرموده امام(ره) شعار "مرگ بر آمریکا" یادگار دوران قبل از انقلاب است؛ کما اینکه 16 آذر 1332؛ چند ماه بعد از کودتای 28 مرداد همان سال، سه دانشجو هنگام اعتراض به دیدار "ریچارد نیکسون" در دانشگاه تهران کشته شدند، به عنوان روز دانشجوی نامگذاری شد.


 

وی در ادامه با اشاره به ناآرامی‌ها و حوادث اخیر در کشور بیان کرد: دشمنان ایران اسلامی برای تحت تأثیر قرار دادن دانشگاه‌ها و دانشجویان، توطئه‌های متعددی را برنامه‌ریزی کرده‌اند که بحمدالله جز موارد معدودی همه تیرهای آنها به سنگ خورد. امروز ایران اسلامی به برکت تلاش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها و تولید علم و تبدیل علم به فناوری؛ در جایگاه بسیار با ارزشی در علوم نوین، فناوری، برنامه هسته‌ای، نانو، پزشکی، دفاعی و... قرار گرفته است. دشمن همه تلاش خود را به کار گرفته که فناوری هسته‌ای به نتیجه نرسد؛ دانشی که دانشمندان ما در دانشگاه‌ها به آن دست یافته‌اند و بر این اساس دشمن در پی به‌حاشیه کشاندن دانشگاه‌ها و انحراف دانشجویان از مسیر تولید دانش و تمدن‌سازی است.

دکتر مردانی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در مسیر گام دوم انقلاب؛ تمدن نوین اسلامی را پایه‌ریزی کنند، افزود: این تمدن نوین اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری با محوریت جوانان عزیز خواهد بود. امروز دشمنان ما از دانشگاه قطع امید کرده‌اند و می‌طلبد که اساتید و دانشجویان گرامی دست به دست هم دهند و إن‌شاءالله سرعت پیشرفت فعالیت‌های علمی را شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند؛ دشمن با ایران قوی مشکل دارد و مسأله آنها صرفاً اسلام نیست؛ مگر در دوره مشروطه، جمهوری اسلامی وجود داشت؟ بدانید که مشکل اصلی دشمن نه فقط اسلام و روحانیت بلکه استقلال ایران است؛ آنها با ایران قوی و مستقل مشکل دارند.

دکتر مردانی افزود: مشکل اصلی دشمنان این است که امروز ایران اسلامی با شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" در دنیا الگوسازی کرده است، در ناآرامی‌های اخیر شعار "زن، زندگی، آزادی" در حالی سرداده می‌شود که قبل از انقلاب فقط ۶ درصد از فارغ التحصیلان را زنان تشکیل می‌دادند اما امروز ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان ما خانم‌ها هستند، بانوان در میادین ورزشی پرچمدارند و امروز ۴۰ درصد از حوزه‌های مدیریتی در کشور به خانم‌ها تعلق گرفته است.

وی بیان کرد: طرح شعارهای فریبنده دشمنان از یکسو و کم‌اطلاعی برخی جوانان از سوی دیگر سبب شده که شبهاتی در میان جوانان ما ایجاد شود؛ عزیزان! باید تاریخ را مطالعه کرد؛ به ویژه تاریخ معاصر را. در حوزه دشمن‌شناسی مطالعه کنید. در طول چهار دهه اخیر چندین جنگ بر ما تحمیل شده است؛ اولین آن جنگ هشت سال دفاع مقدس بود که با حمایت تسلیحاتی و مالی غرب و حتی حمایت کشورهای مرتجع منطقه علیه کیان اسلامی رقم خورد و با دستان خالی مبارزه کردیم؛ جنگ دیگر، جنگ اقتصادی است که از ابتدای انقلاب اسلامی، کشور در تحریم اقتصادی قرار گرفت امروز سنگین‌ترین و بیشترین تحریم‌ها بر کشور تحمیل شده است. همچنین دشمن در عرصه شبیخون فرهنگی نیز با ایران اسلامی وارد نبرد شده و ده‌ها شبکه فارسی زبان علیه نظام در حال فعالیت هستند.


 

دکتر مردانی جنگ اخیر دشمنان علیه کشور را جنگ تمام عیار ترکیبی دانست و افزود: در این جنگ، کشور از سویی در تحریم اقتصادی قرار دارد، از سویی درگیر جنگ فکری و شناختی شده، فشارهای سیاسی نیز اعمال شده است. بنابراین باید برای حفظ استقلال کشور، ادامه راه شهیدان، یکپارچه ماندن ایران، جلوگیری از تضعیف کشور و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان آگاهی و بصیرت داشته باشیم.

وی تلاش جدی دانشجویان بسیجی در عرصه "جهاد تبیین" و آگاهی‌بخشی را مورد تأکید قرار داد و افزود: پرچم انقلاب بدست شما بسیجیان رسیده است، شما دانشجویان بسیجی امروز باید در تمدن‌سازی نوین اسلامی و در اداره جامعه نقش‌آفرین باشید و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ در عرصه "تحصیل، تهذیب و ورزش" مسیر خوبی را برای الگو شدن طی نمایید.

دکتر مردانی در پایان دو قطبی‌سازی را توطئه دشمن دانست و گفت: دشمن در تلاش است تا شعارهای جنبش آرمان‌خواهی دانشجویی را به هتاکی تبدیل کند، بنابراین باید مراقب عملیات روانی دشمن باشید و با آگاه‌سازی هم‌نوعان خود، رسالت خود را در ادای دِین به شهدا و انقلاب ایفا نمایید.

آخرین اخبار