04 09 2021
463

دومین جلسه گفتگوی عمومی با ‌عنوان «گزارش و بررسی عملکرد مدیریت دانشگاه رازی» برگزار شد.

ایجاد فضای نقد در دانشگاه به عنوان یک نهاد نخبگانی، نوعی احساس مسوولیت در قبال جامعه و گسترش فضای هم‌اندیشی در بین همکاران دانشگاهی به شمار می‌آید. دانشگاه رازی، با نصب‌العین قراردادن شعار «اخلاق‌محور و پیشرو در تحقق جامعه دانش‌بنیان»، با استقبال از فرهنگ نقد منصفانه و سازنده، همواره درصدد ایجاد فضای گفتگو و تعامل میان دانشگاهیان بوده، تا با تشکیل اجتماع گفتمانی، گام ارزشمندی در مسیر فرهنگ نقد، به عنوان یکی از شاخص‌های بالندگی دانشگاه بردارد.

در همین راستا، در ادامه سلسله‌‌نشست‌های هم‌اندیشی استادان دانشگاه، دومین جلسه گفتگوی عمومی با ‌عنوان «گزارش و بررسی عملکرد مدیریت دانشگاه رازی» با حضور هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی، 19 مرداد ماه 1400 توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی، به صورت مجازی برگزار شد و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در خصوص عملکرد مدیریت دانشگاه در وجوه مختلف و تصمیمات مدیریتی ایشان به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات، مطالبات و بعضاً انتقادات خود پرداختند.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا در این نشست، پس از استماع نقطه‌نظرات همکاران، در پاسخ به دغدغه‌های ایشان توضیحاتی ارائه داد.

رشد ۴۵ درصدی سطح زیربنای دانشگاه رازی و توسعه سطح فضای سبز دانشگاه از ۱۵ هکتار به ۱۲۰ هکتار طی هشت سال اخیر

رئیس دانشگاه ضمن قدردانی از مشارکت مدیران و اعضای هیئت علمی در این جلسه، اظهار داشت: خداوند متعال را شاکر هستم که توفیقی حاصل شد تا در یک فضای صمیمی در خدمت همکاران محترم باشم و امیدوارم به مثابه آیه شریف «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»  برخوردار از تقوا بوده و بدانیم که خداوند متعال به آنچه انجام می‌دهیم آگاه است. در ماه محرم قرار داریم و ضمن عرض تسلیت این ایام به تمام همکاران دانشگاهی، امیدوارم خداوند متعال به ما توفیق عطا فرماید که از پیروان راستین راه امام حسین (ع) و منش ایشان باشیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه به گوشه‌ای از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه رازی طی ۸ سال اخیر اشاره‌ داشت و بیان کرد: قریب به ۵۰ سال از قدمت دانشگاه رازی می‌گذرد و بنده مدت کوتاهی توفیق خدمت در عرصه مدیریتی این مجموعه را به عهده داشته‌ام و طی این مدت، در نتیجه تلاش‌های قابل تقدیر همکاران گرامی، شاهد رشد ۴۵ درصدی سطح زیربنای دانشگاه و توسعه سطح فضای سبز دانشگاه از ۱۵ هکتار به ۱۲۰ هکتار هستیم.

ایشان ضمن اشاره به توسعه متوازن پردیس­‌های دانشگاه در طی دوران مسوولیت خود، اظهار داشت: قریب به ۴۰ سال از فعالیت دانشکده کشاورزی می‌گذرد و بسیاری از مدیران برجسته دانشگاه از اعضای هیئت علمی دانشکده کشاورزی بوده‌اند و فعالیت‌هایی در رده ریاست و معاونین دانشگاه را بر عهده داشته‌اند؛ اما در دوره اخیر حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی در پردیس کشاورزی صورت گرفته است. بنده به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه قبول مسوولیت کردم و در عرصه مدیریت دانشگاه پیش آمدم، یقیناً دوستان دیگر نیز این توفیق را خواهند داشت و در آینده عهده‌دار مسوولیت خواهند شد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به توفیقات دانشگاه در عرصه‌های مختلف تاکید کرد: یقیناً حوزه‌های مختلف دانشگاه در ایفای نقش رسالت و مسوولیت اجتماعی باید فعال­تر باشند. در مبحث مدیریت، تصمیم‏‌گیری، یک فرایند بنیادی و ساختاری در سازمان‌ها به شمار می‌رود و مدیران ارشد بر پایه ارتباطات و اطلاعاتی دریافتی از ساختار سازمان و یا مشاوران خود تصمیم‌‏گیری می‏‌کنند. در همین راستا، دانشگاه باید بتواند در همه ادوار به عنوان نهاد دانش با ارائه تحلیل‌های علمی و مناسب در پیشبرد اهداف جامعه تاثیرگذار باشد تا خیرات و برکات آن در تصمیم سازی مسوولین نصیب مردم گردد. متاسفانه سابقه بی‌توجهی به نخبگان در استان کرمانشاه به قبل از حضور بنده در عرصه مدیریتی دانشگاه می‌رسد که نتیجه آن فرار نخبگان از استان بوده است و بنده همواره به این مسئله معترض بوده‌ام.

دانشگاه رازی بالاترین تعداد استادپروازی را در بین دانشگاه‌های منطقه دارد / در برخی از شهرها مدیران استانی از میان اساتید دانشگاه منصوب می‌شوند اما شاهد کم‌توجهی مسوولین  به دانشگاه و نخبگان در استان کرمانشاه هستیم

ایشان افزود: دانشگاه رازی در کلانشهر کرمانشاه مستقر است و بالاترین تعداد استاد پروازی را دارد که یکی از دلایل این مسئله، توسعه‌نیافتگی شهر کرمانشاه است که سبب شده تعدادی از همکاران به منظور برخورداری از رفاه و دسترسی به امکانات بیشتر در تهران ساکن شوند. علی‌رغم تلاش‌های بسیار، شاهد کم‌توجهی مسوولین به دانشگاه و نخبگان در استان کرمانشاه هستیم در حالیکه در برخی از استان های همجوار مدیران استانی از میان اساتید دانشگاه منصوب می‌شوند؛ البته در جلساتی که با حضرت آیت‌الله علما، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در استان داشته‌ام نسبت به ضرورت توجه جدی مسوولان به دانشگاه و جایگاه آن تاکید نموده‌ام.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا یادآور شد: یکی دیگر از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی در استان، مهاجرت فرهیختگان و نخبگان شهر کرمانشاه است. ایشان کمبود امکانات رفاهی، سطح پایین درآمد، کمبود امکانات تخصصی-علمی و... را از جمله دلایل مهاجرت نخبگان ذکر کرد و افزود: این مسائل باید دغدغه تک تک مسوولان استان باشد و دانشگاهیان نیز باید مطالبه‌گرانه در جهت رفع این مشکلات قدم بردارند و خداوند را شاکرم که چنین فضای گفتگویی برپا شده که می‌توان در ارتباط با این موضوع تبادل نظر کرد.

رئیس دانشگاه در ادامه به برخی انتقادات و مطالبات اعضای هیئت علمی پاسخ داد و گفت: بنده در طی سالیان حضور در عرصه مدیریت دانشگاه همواره مشتاق حضور در جلسات بسیج اساتید بوده‌ام و قبلا نیز آمادگی خود را برای پاسخگویی به دغدغه‌ها و مطالبات عزیزان در محافل فرهیختگان بسیج اساتید اعلام نموده‌ام (اما تاکنون دعوتی از سوی بسیج اساتید از اینجانب صورت نگرفته است).

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه واگذاری پروژه طرح آمایش سرزمینی به دانشگاه رازی، با رد هرگونه اقدام غیرقانونی در این خصوص، افزود: دکتر فتح‌اللهی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه، در سال ۱۳۹۲ به عنوان مجری طرح آمایش سرزمین انتخاب شدند در حالیکه بنده ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ مسوولیت دانشگاه را پذیرفتم، دانشگاه در شرایطی عهده‌دار انجام طرح مطالعات آمایش سرزمینی استان کرمانشاه شد که قبلاً دانشگاه‌ها و گروه‌های مهندسین مشاور دیگری نیز متقاضی انجام طرح آمایش بودند اما در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ کما اینکه قبلا نیز این طرح به یکی دانشگاه­‌های تهران واگذار شده بود اما در عمل ناموفق بود و خوشبختانه دانشگاه رازی، یکی از سیزده دانشگاه کشور است که توانسته طرح مطالعات آمایش استان را با موفقیت به اتمام برساند.

گزارش طرح موفقیت‌آمیز آمایش سرزمینی خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده و طرح مطالعات آمایش سرزمینی با مسئولیت دانشگاه رازی یکی از طرح‌های موفق اعلام شده است

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: در سایت سازمان برنامه و بودجه کشور جزییات سند ملی آمایش سرزمین شامل ۳۴ عنوان مطالعه توسط ۲۵۰ نفر از صاحب نظران در ۱۸ گروه مطالعاتی و اسناد استانی آمایش سرزمین برای ۳۱ استان، شامل ۱۰۳۲ مجلد که توسط ۱۳ دانشگاه تهیه شده به طور شفاف وجود دارد.

ایشان بیان کرد: دفتر طرح‌های آمایش سرزمینی بعد از چهار دهه مطالعه بسته شد و گزارش آن هم خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد، طرح دانشگاه رازی در خصوص آمایش سرزمینی استان کرمانشاه یکی از طرح‌های موفق اعلام شده و آقای دکتر فتح‌اللهی نیز آمادگی دارند تا در هر جلسه‌ای که بسیج اساتید تمایل داشته باشد و دعوت نماید حاضر شود و ساعت‌ها در خصوص طرح آمایش صحبت کنند. از آقای دکتر دل‌انگیزان نیز خواستیم همایشی ملی با دعوت از ۱۳ دانشگاه متولی انجام طرح آمایش سرزمینی برگزار گردد و این مباحث در آن همایش مطرح شود.

پرونده ارتقاء مرتبه هیچکسی به خاطر مخالفت با ابراز عقیده در هیئت ممیزه دانشگاه رازی رد نشده است / دانشگاه محل تضارب آراست و ضدیتی با هیچ فردی ندارم

از دیگر موضوعاتی که رییس دانشگاه به آن پاسخ گفت؛ ادعای رد پرونده ارتقاء مرتبه برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه در جلسات هیئت ممیزه با انگیزه سوگیری و انتقاد علیه مدیریت دانشگاه بود که دکتر اعلمی‌آل‌آقا در این خصوص اظهار داشت: در این مدت پرونده ارتقاء مرتبه تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی متقاضی ارتقاء در جلسات هیئت ممیزه تأیید شده و اگر پرونده برخی دیگر تایید نشده است خدایی ناکرده دلیل بر سوگیری نیست، دکتر قلی‌وند، دکتر خدایی و دکتر رفیعی برای شفافیت در این خصوص و رفع تردید دوستان می‌توانند توضیحات لازم را ارائه نمایند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا به صراحت اعلام کرد: در دوره مدیریتی بنده پرونده ارتقاء مرتبه هیچکسی به خاطر مخالفت با ابراز عقیده در هیئت ممیزه دانشگاه رازی رد نشده است، هرگز چنین نبوده که با مخالف خودم در محیط مقدس و علمی دانشگاه چنین رفتاری را روا دارم، ما با کسی دعوا و جدال نداریم، ما جمع دانشگاهی و افرادی با سلایق مختلف هستیم و می‌خواهیم هم‌اندیشی و گفتگو داشته باشیم.

در این جلسه برخی از معاونین و مدیران دانشگاه ضمن ابراز نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود، پاسخگوی پاره‌ای از سوالات و شبهات مطرح شده در این محفل هم‌اندیشی بودند.

اعلام آمادگی معاونت پژوهش و فناوری برای همکاری با دانشکده‌ها در برگزاری همایش‌ها و سمینارهای ملی و بین‌المللی، اعطای پژوهانه و مشوق‌های پژوهشی، ضرورت پرداختن به مقالات باکیفیت و توجه به طرح‌های تقاضامحور و همچنین تبیین فرایند اخذ طرح پژوهشی توسط همکاران عضو هیئت علمی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود که توسط معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صورت گرفت.

انجام اصلاحات ساختاری در هیئت ممیزه جهت سرعت بخشیدن به روند بررسی پرونده‌های ارتقاء مرتبه، تلاش در جهت یکسان‌سازی روند بررسی پرونده‌­ها در کمیته‌­های منتخب دانشکده‌های مختلف و کمیسیون­‌های تخصصی ذی­ربط، تشکیل جلسه با اعضای هیئت علمی دانشگاه به منظور تبیین سیاست­‌های هیئت ممیزه دانشگاه، ایجاد پورتال هیئت ممیزه جهت بارگذاری اطلاعاتی از قبیل شرح وظایف، چارت‌های سازمانی و فرم‌های مربوطه، سامانه‌سپاری با هدف کاهش حجم کاغذ در روند پرونده اعضای هیئت علمی از موضوعاتی بود که توسط دبیر هیئت ممیزه دانشگاه مطرح شد.

فرآیند جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی و پاسخ به سوالات و شبهات مطرح شده در خصوص نحوه جذب تعدادی از اعضای هیئت علمی نیز از مواردی بود که توسط دبیر هیئت اجرایی جذب دانشگاه پاسخ داده شد.

سیاست‌های انقباضی دانشگاه در رابطه با طرح هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و کاهش تعداد واحد حق‌التدریس آنها، ابهام در روند بررسی پرونده‌­ها در هیئت ممیزه دانشگاه، ابهام در نحوه اخذ تعدادی از طرح‌های پژوهشی توسط برخی از اعضای هیئت علمی، عدم ارتباط مناسب هیئت رئیسه دانشگاه با تیم مدیریتی استان، ابهام در خصوص نحوه بررسی صلاحیت عمومی تعدادی از متقاضیان جذب در دانشگاه، عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در دانشگاه رازی، انتقاد از چارت‌ قدیمی دانشگاه و عدم تطابق آن با نیازهای فعلی دانشگاه، ضرورت تجهیز سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی دانشکده کشاورزی، عدم تعامل مدیریت دانشگاه با اعضای کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه، عدم هم­اهنگی و هماهنگی تخصص‌­های اعضای هیئت امناء با نیازهای دانشگاه، انتقاد از عدم برگزاری جلسات نقد مدیران دانشگاه و ارتباط بیشتر مدیریت دانشگاه با اعضای هیئت علمی در سال‌های اخیر و بی‌توجهی به این مسئله، ضرورت چابک‌سازی دانشگاه و تقویت انجمن‌های علمی از دیگر موضوعات و مطالبات مطرح شده در این جلسه بود.

در این جلسه، همچنین برخی از اعضای هیئت علمی ضمن قدردانی از سال‌ها تلاش و پیگیری مجدانه تیم مدیریتی دانشگاه به ویژه دکتر اعلمی‌آل‌آقا در به ثمر رسیدن موفقیت‌ها و دستاوردهای ارزشمند عمرانی، پژوهشی، فرهنگی و...، به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

مسلط بودن رئیس دانشگاه به امور دانشگاه، عملکرد بسیار خوب رئیس دانشگاه و تیم مدیریتی ایشان در پروژه‌های عمرانی و مالی در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی، آماده‌سازی بستر نقد سازمانی در قالب راه‌اندازی نامه فرهنگ رازی، انضباط مالی بسیار خوب دانشگاه، بهبود سرعت بررسی پرونده­‌ها در هیئت ممیزه دانشگاه در سال­‌های اخیر، بهبود فضای نقد و گفتگو در دانشگاه، افزایش مساحت فضای سبز دانشگاه، برگزاری دوره‌­های مختلف فرهنگی و تغییر ماهیت معاونت فرهنگی متناسب با نیازهای دانشگاه، واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان بر علیه بیماری کرونا، بهبود همکاران دانشگاهی توسط ستاد رفاهی، رفع مشکلات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه از قبیل دیوار محوطه دانشکده، آسانسور، پارکینگ، سیستم روشنایی، احیای باغ پسته و توسعه نهالستان از مواردی بود که در این جلسه به عنوان اقدامات شاخص و قابل تقدیر مطرح شد.

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا ضمن قدردانی از مشارکت اعضای هیئت علمی و بیان نقطه‌نظرات و انتقادات در این جلسه، تداوم نشست‌های هم‌اندیشی و نقد و گفتگو را مورد تاکید قرار داد و برای پاسخگویی به مطالبات و انتقادات دانشگاهیان اعلام آمادگی و استقبال نمود.

آخرین اخبار