آخرین اخبار

کارگاه آموزشی و هم‌اندیشی "منابع انرژی و مصرف بهینه" با معرفی برگزیدگان مسابقات نقاشی و پیامکی در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کارگاه آموزشی و هم اندیشی «منابع انرژی و مصرف بهینه»، 21 دی ماه 1401، توسط معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت طرح، برنامه و نظارت راهبردی، ویژه اعضای هیأت علمی و یاوران علمی دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، دکتر تورج زینی‌وند سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: رشد روزافزون جمعیت، نیازهای صنعتی و استفاده نادرست از منابع انرژی ما را با محدودیت در حوزه انرژی مواجه می‌کند.

وی ترویج گفتمان مصرف بهینه را موضوع این نشست عنوان کرد و افزود: مصرف بهینه به معنای درست مصرف کردن و رعایت الگوها و استانداردهای مصرف است.

دکتر زینی‌وند بیان کرد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رسالت خود را ترویج فرهنگ مصرف بهینه می‌داند و همکاران ما در حوزه طرح و برنامه نیز مشتاقانه آماده دریافت نظرات و پیشنهادات همه عزیزان در زمینه مصرف انرژی هستند.

در ادامه، مهندس ناصر حسینی مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه در سخنانی، بر تعامل و ارتباط دوجانبه دانشگاه رازی و شرکت گاز استان با رویکرد حمایت از پژوهش‌های کاربردی تأکید کرد.

وی «انرژی» را موضوع اول دنیا دانست و افزود: توسعه و ادامه زندگی نیازمند انرژی است و انرژی موردنیاز کشورهای جهان از روش‌های متعددی استحصال می‌شود.

مهندس حسینی انرژی حصل از گاز را از مهمترین منابع انرژی در دسترس عنوان کرد و افزود: بیش از 75 درصد سبد انرژی کشور را گاز تأمین می‌کند. بنابراین این منبع انرژی در کشور نقش مؤثری در رفاه و پیشرفت اقتصادی دارد اما باید به دنبال مصرف بهینه از آن باشیم.

وی بیان کرد: مردم هزینه بسیار پایینی برای گاز می‌پردازند درحالیکه تأمین گاز هزینه بسیار زیادی برای کشور دارد و چندین فرآیند استحصال، پالایش، انتقال و توزیع، این منبع انرژی را پرهزینه کرده است.

مهندس حسینی افزود: کشور ایران از نظر برخورداری از منابع گازی جایگاه دوم را در جهان دارد اما از نظر میزان مصرف نیز در رده دوم قرار دارد و لذا باید موضوع مهم مصرف بهینه گاز را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه ایران در 10 سال اخیر دومین مصرف‌‍کننده گاز در جهان است، افزود: روسیه با 142 میلیون جمعیت، در جایگاه اول مصرف گاز در دنیا قرار دارد، ایران با 85 میلیون جمعیت در جایگاه دوم و آمریکا با 332 میلیون جمعیت در جایگاه سوم قرار دارد. اما چین با یک میلیارد جمعیت در جایگاه چهارم است.

مهندس حسینی با اشاره به مصرف بی‌رویه گاز در کشور گفت: کشور ترکیه با 85 میلیون جمعیت در سال گذشته 57.3 میلیارد مترمکعب گاز مصرف کرد اما مصرف گاز در مدت مشابه در ایران با جمعیت مشابه، 238.5 میلیارد مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه بر مشارکت همه شهروندان برای رعایت مصرف بهینه گاز به ویژه در ماه‌های سرد سال تأکید.

در بخش اول این کارگاه آموزشی، دکتر میثم سعیدی عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه رازی به تشریح انواع منابع انرژی و اهمیت موضوع پرداخت و توزیع ناهمگن انرژی در موقعیت‌های جغرافیایی و مصرف نامتوازن در زمان‌های مختلف را از چالش‌های مصرف انرژی عنوان کرد.

وی در ادامه ضمن معرفی انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر، نیروگاه‌های مختلف خورشیدی، بادی، برق آبی، گازی، حرارتی و سیکل ترکیبی به همراه نقاط قوت و ضعف هر یک از این روش‌های تبدیل انرژی معرفی شد.

دکتر سعیدی با اشاره به مصرف سرانه انرژی معادل با 23 بشکه نفت خام که به معنی مصرف انرژی سالانه معادل نزدیک به 2 میلیارد بشکه نفت خام در ایران است بر ضرورت مصرف بهینه انرژی تأکید کرد و همچنین به بیان وضعیت میدان‌های نفتی و گازی کشور، خطوط انتقال و پتانسیل نیروگاه‌های استان کرمانشاه پرداخت.

این عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه رازی به پیوند آب و انرژی، کاهش منابع آبی، گرمایش زمین، افزایش آلاینده‌ها و مشکلات سلامتی اشاره کرد و  نقش 35 درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف 80 درصد آب مصرفی بخش صنعت و مصرف 30 درصد گاز طبیعی کشور را به عنوان تبعات تولید توان نیروگاهی برشمرد.

 در سخنرانی دوم این نشست، دکتر علی امیری جا غرق عضو هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه رازی به موضوع مصرف بهینه انرژی پرداخت و راه‌کارهایی عملی در این زمینه ارائه کرد.

وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت مبنی بر الزام رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های جدیدالاحداث، اظهار داشت: ساختمان‌های منطبق بر مبحث 19 از ابتدای سال 1402 مشمول حداقل 5 درصد تخفیف در گاز بها و تعرفه برق شده و در صورت عدم رعایت آن مشمول 30% افزایش گاز بها و 20% افزایش تعرفه برق میشوند؛ بعلاوه ساختمانهای در حال بهرهبرداری دستگاه‌های اجرایی نیز در صورت عدم رعایت مبحث 19، از ابتدای سال 1403 مشمول 30% افزایش گاز بها و تعرفه برق میشوند.

در ادامه، این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی ضمن معرفی راهبردهای غیرفعال در کاهش مصرف انرژی در ساختمان مانند عایق‌کاری، استفاده از پنجره دوجداره با شیشه کم‌گسیل، استفاده از سایبان و درختان و وجود جرم حرارتی کافی، بیان کرد: با استفاد از این روش‌ها می‌توان مصرف انرژی ساختمان را تا 80 درصد کاهش داد.

استادیار گروه مهندسی مکانیک در پایان با اشاره به این‌که 33 درصد از مصرف انرژی در منازل مسکونی مربوط به تجهیزات خانگی است، افزود: در بین این تجهیزات یخچال و فریزر، وسایل پخت و پز و تلویزیون به ترتیب بالاترین رتبه مصرف را دارند.

طرح سؤال و هم‌اندیشی، برگزاری مسابقه نقاشی فرزندان همکاران و مسابقه پیامکی با محوریت موضوع این کارگاه، اعلام پیشنهادات همکاران به سامانه نظام پیشنهادات دانشگاه و پخش کلیپ‌های آموزشی از جمله برنامه‌های این کارگاه بود.

در پایان، برندگان مسابقه نقاشی با موضوع «منابع انرژی و مصرف بهینه» اعلام شد.

برندگان مسابقه نقاشی

ردیف

نام و نام خانوادگی

ردیف

نام و نام خانوادگی

1

ریحانه منصوری 8 ساله، فرزند آقای دکتر عباسعلی منصوری

14

بهار شایسته 5 ساله، فرزند خانم شکوفه برون

2

ثنا کاویانی 9 ساله، فرزند آقای مسلم کاویانی

15

فاطمه مرادی بابازیدی 13 ساله، فرزند آقای پیمان مرادی بابازیدی

3

سما بیگی 11 ساله، فرزند آقای اصغر بیگی

16

محمد مرادی بابازیدی 9 ساله، فرزند آقای پیمان مرادی بابازیدی

4

حنانه صفدری 6 ساله، فرزند آقای بابک صفدری

17

نگار سلیمانی 11 ساله، فرزند آقای برزو سلیمانی

5

مانیا گلی احمدآبادی 11 ساله،  فرزند خانم لیلا غلامی

18

محمدمهدی نجاتی منش 10 ساله، فرزند خانم کبری بساطی

6

دانا عشایری 9 ساله، فرزند آقای دکتر ایمان عشایری و خانم دکتر مهنوش بیگلری

19

مهلا نجاتی منش 8 ساله، فرزند خانم کبری بساطی

7

راینیک احمدی 5 ساله،  فرزند آقای دکتر محمود احمدی

20

علیرضا فاضلی 13 ساله، فرزند خانم زهرا شکری

8

رونیک احمدی 5/6 ساله، فرزند آقای دکتر محمود احمدی

21

حمیدرضا فاضلی 10 ساله، فرزند خانم زهرا شکری

9

بهار کوثر باتمانی 5 ساله، فرزند خانم دکتر طلعت ده‌پهلوان

22

نگار امیری نژاد 6 ساله، فرزند آقای دکتر مهدی امیری نژاد

10

زینب حیاتی 10 ساله، فرزند آقای محمدجواد حیاتی

23

یاسین جلیلیان 7 ساله، فرزند آقای دکتر عبداله جلیلیان

11

رها رحیمی نسب 9 ساله، فرزند آقای شاهو رحیمی نسب

24

محمد شریفی 7 ساله، فرزند خانم آمینه رضایی

12

محمدامین لرستانی 11 ساله، فرزند آقای دکتر علی نجات لرستانی

25

آلا شریفی 10 ساله، فرزند خانم آمینه رضایی

13

محمدپرهام احسانی 11 ساله،  فرزند خانم فاطمه آقابابایی

26

ثمین ولی‌زاده 9 ساله، فرزند آقای علیرضا ولی‌زاده

برای مشاهده نقاشی‌های مسابقه اینجا کلیک کنید.

همچنین برندگان مسابقه پیامکی با موضوع «منابع انرژی و مصرف بهینه» اعلام شد. اسامی برگزیدگان به شرح ذیل است:

مسابقه پیامکی

ردیف

منتخبین در بخش منابع انرژی و مصرف بهینه

ردیف

منتخبین در بخش فرهنگی دانشگاه

1

هاجر استوشین، مادر همکار خانم نسرین ویس‌ملکشاهی، عضو غیر هیأت علمی اداره کارپردازی دانشگاه.

1

 محمد احمدی، فرزند محمد ناصر‌احمدی، عضو غیر هیأت علمی امور قراردادهای دانشگاه.

2

حمیدرضا پیره، عضو غیر هیأت علمی اداره روابط عمومی دانشگاه.

2

زهرا رضایی، عضو غیرهیأت علمی حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه.

3

دکتر ثریا سجادی مجد، عضو هیأت علمی پژوهشی  دانشگاه.

3

دکتر رسول کرمیانی، عضو هیأت علمی پژوهشی دانشکده علوم پایه.

4

صدیقه جمالی، عضو غیر هیأت علمی حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه.

4

سمانه بهاری، عضو غیر هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی.

5

 گلسا چقامیرزا،‌ فرزند دکتر کیانوش چقامیرزا، عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی .

5

مریم امیری، عضو  غیر هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی.

آخرین اخبار