آخرین اخبار

چهاردهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با شرکت میهمانانی از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، چهاردهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران با شرکت میهمانانی از سراسر کشور، از 15 شهریور ماه 1401 به میزبانی دانشگاه رازی و با همکاری انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران در سالن همایش‌های پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی برگزار شد.

در آغاز این همایش، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی با اشاره به اهمیت توجه به حوزه‌های اشتغال‌آفرین و مهارت‌افزایی اظهار داشت: متأسفانه مبحث آموزش در دانشگاه‌ها و جامعه آموزش عالی کشور هدفمند نیست و به تبع پژوهش‌ها نیز هدفمند نمی‌باشد، در این راستا باید ظرفیت‌های استان را بشناسیم و متناسب با آن ظرفیت‌ها، امر آموزش را پیش ببریم.

وی کشاورزی را ظرفیت مهم استان کرمانشاه دانست و گفت: باید آموزش‌های آکادمیک ما در استان نیز در زمینه کشاورزی پررنگ باشد و به تبع پژوهش‌های ما نیز در این راستا هدفمند شوند. همچنین در حوزه قیرطبیعی که بیش از 60 درصد آن در استان کرمانشاه تولید می‌شود، آموزش‌ و پژوهش ما باید هدفمند باشد.

دکتر احمدی بیان کرد: بسیاری از رشته‌های دانشگاه متناسب با نیاز استان نیست و باید برای نقش‌آفرینی در مسیر توسعه استان تحولات جدی در این زمینه ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه رازی با بیان اینکه در ارائه آموزش‌های آکادمیک امر مهم «مهارت افزایی» به صورت جدی دیده نشده است، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی فارغ‌التحصیل مرتبط با صنایع استان داریم، اما صنایع ما زیر بار آنها نمی‌روند، چراکه آنها تنها این رشته را آموخته‌اند اما به‌صورت عملی و کاربردی آن را فرا نگرفته‌اند.

دکتر احمدی توجه جدی به مهارت‌افزایی را سبب اشتغالزایی در استان دانست و یادآور شد: متأسفانه مهارت افزایی درحین تحصیل برای دانشجویان لحاظ نشده و همین مسئله باعث می‌شود که اشتغالزایی پس از تحصیل صورت نگیرد. صنایع ما در استان به کار و تخصص نیاز دارند و نیروی کاری را می‌خواهند که آچار بدست و کار بلد باشد، اما عمده فارغ‌التحصیلان ما فاقد مهارت هستند و این وضعیت در همه بخش‌ها از جمله کشاورزی وجود دارد.

وی با ادامه توضیحات بیان کرد: علیرغم اینکه به کم‌کاری آموزش عالی برای تربیت فارغ‌التحصیلان کارآمد و ماهر اذعان داریم، اما در حوزه کشاورزی مشکلات دیگری در کرمانشاه وجود دارد. در این حوزه تنها به عبور کشاورزی از شیوه سنتی به مدرنیزه و هوشمند شدن توجه شده، این درحالی است که اصل و اساس مسئله، «بهره‌وری در صنایع تبدیلی» است که به صورت جدی به آن توجه نشده است.

رئیس دانشگاه رازی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای همگان ابراز امیدواری کرد: نتایج و خروجی این کنگره منجر به تحولات اساسی در حوزه کشاورزی استان کرمانشاه شود.

در ادامه دکتر حسین دهقانی رئیس مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی ایران ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران این نشست، در سخنانی اظهار داشت: ما برای برای تحرک و پویایی بیشتر بخش کشاورزی باید شناخت خود را نسبت به محیط اطراف افزایش دهیم، درحالیکه اکنون این شناخت خوب و کافی نیست.

وی در ادامه با اشاره به معرفی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران افزود: مؤسسه تحقيقات فني و مهندسي کشاورزي با توجه به نیاز بخش‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مسائل و مشکلات فنی و مهندسی بخش کشاورزی، با تعیین حدود و اولویت‌های تحقیقاتی، از سال 1369 فعالیت های علمی و پژوهشی خود را آغاز و به جمع مؤسسات تحقیقاتی کشور پیوست.

دکتر دهقانی بیان کرد: این مؤسسه در چهار زمینه مهندسی آبیاری و زهکشی، مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون، صنایع غذایی و فناوری‌های پس از برداشت و مهندسی گلخانه و در 14 مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استانی دارای بخش تابعه و همچنین در 6 مرکز دارای گروه تحقیقاتی فعالیت می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران به منظور شناخت بیشتر از حوزه‌های کشاورزی، پژوهش‌هایی را در دستورکار قرار داده است. در این راستا، بر اساس پژوهش‌هایی که سال گذشته صورت گرفته، در کشور 609 دشت کشاورزی داریم که از این تعداد 410 دشت شرایط بحرانی دارند.

رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ایران با ادامه توضیحات: اطلاعات فوق بیانگر این است که اگر بخواهیم در حوزه کشاورزی اقدامی را انجام دهیم، باید مواظب دشت‌های کشاورزی‌مان باشیم، چراکه بخش قابل توجهی از آنها شرایط مساعدی ندارند.

وی تأکید کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، در سال‌هایی که شرایط اقلیمی کشور نامناسب بوده تا حدود 30 درصد به لحاظ انرژی و پروتئین به خارج از کشور وابسته شدیم و لذا باید در بخش کشاورزی باید بر «بهره‌وری» تمرکز کنیم تا وضعیت نامطلوب موجود را به سمت بهبود سوق دهیم.

دکتر دهقانی وجود اراضی خرد و کوچک، در دسترس نبودن ماشین آلات مناسب، توان اقتصادی و فنی ناکافی را سبب شکل‌گیری کشاورزی کم برخوردار در برخی از مناطق کشور دانست و بیان کرد: حدود  50 درصد از اراضی کشاورزی کشور زیر دو هکتار هستند و 70 درصد کشاورزان ما مالک اراضی زیر یک هکتار هستند که نشان می‌دهد اراضی کشاورزی ما در مقیاس‌های کوچکی قرار دارند که این مسئله افزایش بهره‌وری را سخت می‌کند.

در ادامه، دکتر حسن ذکی دیزجی رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران در سخنانی با اشاره به 23 سال فعالیت این انجمن، اظهار داشت: در سطح کشور قریب به 500 انجمن علمی زیرنظر وزارت عتف وجود دارد که شلوغ‌ترین بخش مربوط به فنی و مهندسی است.

دکتر ذکی دیزجی افزود: انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران طی سالها فعالیت خود توانسته یکی از انجمن‌های فعال باشد که دامنه فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.

وی یکی از رویکردهای وزارت علوم را مرجعیت بخشی به انجمن‌های علمی در حوزه فعالیت‌های مربوطه دانست و افزود: علیرغم اینکه انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران و دیگر انجمن‌های مهندسی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و در حوزه فکر، ایده، آموزش و تحقیقات کارهای خوبی دارند، اما در بخش اجرا مشکل داریم و طی سال‌های گذشته این مسئله را به مسئولین اعلام کرده‌ایم.

دکتر ذکی دیزجی افزود: برای اجرایی شدن هر طرح به‌ویژه در حوزه مکانیزاسیون، به آموزش، پژوهش و اجرا نیاز است و اگر هرکدام از اینها نباشند، کار پیش نمی‌رود و از طرفی اجرایی شدن هر طرح هم مستلزم همکاری و همراهی دستگاه‌های مربوطه همچون وزارت علوم، کشاورزی و صنعت است.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران در پایان اظهار امیدواری کرد که توجه مسئولین برای اجرایی شدن آموزش‌ها و پژوهش‌ها بیشتر شود.

در ادامه دکتر اسماعیل میرزایی قلعه دبیر اجرایی این کنگره ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: چهادهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران طی روزهای 15 تا 17 شهریور در دانشگاه رازی میزبان میهمانانی از سراسر کشور خواهد بود.

دکتر میرزایی قلعه از ارسال 256 مقاله به دبیرخانه چهاردهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران خبر داد و گفت: از این تعداد 210 مقاله پذیرفته شد که بخشی به صورت شفاهی و بخشی نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: همزمان با این کنگره، نمایشگاه سراسری ماشین آلات کشاورزی در محل دائمی نمایشگاه‌های کرمانشاه در حال برگزاری است. همچنین برگزاری انتخابات مجمع هیأت مدیره انجمن مهندسی ماشین‌های کشاورزی و مکانیزاسیون ایران و جلسه هم‌اندیشی مدیران گروه‌های مهندسی مکانیک بیوسیتم سراسر کشور از جمله برنامه‌های این کنگره خواهد بود.

دکتر میرزایی قلعه محورهای تخصصی این همایش را به شرح ذیل اعلام کرد:

1) فناوری پس از برداشت و ماشین‌‍‌های صنایع غذایی

ماشین‌های صنایع غذایی

فناوری‌های نوین در سامانه‌های پس از برداشت

طراحی خطوط تولید، سامانه‌های انتقال، ضدعفونی، سرمایش و گرمایش در صنایع غذایی

خواص مکانیکی و رئولوژیکی محصولات کشاورزی و مواد غذایی

بسته‌بندی‌های هوشمند و نوین مواد غذایی

روش‌های نوین جداسازی، فرآوری و نگهداری

روش‌های غیر مخرب در ارزیابی کیفی مواد غذایی

نانو فناوری در صنایع غذایی

بیوسنسورها

کنترل کیفیت محصولات کشاورزی و مواد غذایی

ترمودینامیک و انتقال حرارت در فرآوری محصولات

تبدیل و بازیافت پسماندها

2) طراحی ماشین‌های کشاورزی

طراحی ماشین‌های کشاورزی

توان، ماشین، نیرو محرکه

گلخانه

رابطه ماشین و خاک

ماشین بینایی و ترموگرافی در کشاورزی

استفاده از تجهیزات بدون سرنشین

طراحی اپلیکیشن سامانه‌های زیستی

کشاورزی دقیق

مکاترونیک و رباتیک در کشاورزی

سامانه های هوشمند

اتوماسیون و کنترل، رباتیک

بیومکانیک، میکرو و نانومکانیک

تحلیل ارتعاشات، عیب یابی و پایش وضعیت

اینترنت اشیا در کشاورزی

3) انرژی‌های تجدید پذیر

انرژی خورشیدی

انرژی باد

بیودیزل (سوخت‌های زیستی)

زمین گرمایی

آب شیرین کن

انرژی و محیط زیست

تولید انرژی از پسماندها

انرژی در گلخانه

مدل‌سازی سیستم‌های انرژی

طراحی سامانه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر

مدیریت سبز (مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی و مواد، حفظ محیط زیست)

تولید و فراوری انرژی‌های زیستی و اثرات زیست محیطی انرژیهای زیستی

فرایندها و سامانه‌های تبدیل انرژی

4) مکانیزاسیون کشاورزی

مدیریت و تحلیل سامانه‌ها در صنایع کشاورزی

اقتصاد و بازاریابی در صنعت کشاورزی

مدل‌ها و الگوهای مناسب برای مدیریت یکپارچه آب و خاک

مدیریت ماشین و منابع انسانی در کشاورزی

کارآفرینی و ارتباط با صنعت در حوزه بیوسیستم و مکانیزاسیون

مدیریت پسماندها

5) کشاورزی هوشمند

آیین اختتامیه چهاردهمین کنگره ملی مهندسی مکانیک بیوسیستم و مکانیزاسیون ایران پنجشنبه 17 شهریور ماه 1401 با تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

ادامه دارد...

 

آخرین اخبار