آخرین اخبار

دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان در نشست با استاندار کرمانشاه از تدارک  20 پیش نشست و کارگاه تخصصی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر نادر نادری دبیر علمی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در نشست شامگاه شنبه 17 اردیبهشت ماه 1401 با استاندار کرمانشاه اظهار داشت: در مورخ 5 مرداد 1400، در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، منطقه اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات»  با رأی ۱۸۶کشور از طرف یونسکو به ثبت رسید.

وی افزود: منطقه هورامان ۴۰۹ هزار هکتار مساحت دارد و شامل مناطقی از استان‌های کرمانشاه، کردستان و حلبچه در اقلیم کردستان عراق است و استان کرمانشاه چهار شهرستان شامل پاوه، جوانرود ثلاث باباجانی و روانسر و در استان کردستان شهرستان‌های کامیاران سروآباد و بخشی از سنندج و استان حلبچه را شامل می‌شود.

دکتر نادری بیان کرد: ۶۰ درصد از «منظر فرهنگی هورامان» در استان کرمانشاه، 30 درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد در حلبچه عراق واقع شده و گستره وسیعی از این منطقه بکر و زیبا در استان کرمانشاه واقع گردیده که ظرفیت بسیار ارزشمندی است.

وی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» را رویدادی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری باشکوه همایش صورت گرفته و با هماهنگی و پیگیری فراوانی که تاکنون توسط دست‌اندرکاران همایش انجام شده امیدواریم رویدادی ماندگار و بی‌نظیر را رقم بزنیم که توجه ایرانیان و نیز کشورهای جهان به سمت هورامان جلب شود.

دکتر نادری، تشکیل گروه مطالعاتی هورامان شناسی و تأسیس مرکز اسناد توسعه هورامان را از اقدامات و اهداف صورت گرفته برشمرد و گفت: برنامه ریزی لازم برای برگزاری بیش از ۲۰ پیش نشست و کارگاه تخصصی در زمینه هورامان‌شناسی و معرفی این اثر بزرگ فرهنگی صورت گرفته و در حال جریان است.

وی با بیان اینکه اساتیدی ازدانشگاه‌های مختلف ایران و جهان برای همکاری در راستای همایش هورامان اعلام آمادگی نمودند، افزود: تاکنون مهمانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ترکیه، عراق و... به رویداد بزرگ «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» پیوستند و همکاری خواهند داشت.

دکتر نادری، تعمیق همبستگی علمی، قومی، فرهنگی و اجتماعی و تحکیم وحدت ملی را از نتایج مثبت این همایش پیش بینی کرد و گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی)، باید نگاه دانش‌بنیان را بر این همایش حاکم نماییم و مبتنی بر ایده‌های صاحب‌نظران از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استانداری کرمانشاه به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری همایش ایفای نقش می‌نماید، افزود: به دلیل اهمیت این همایش، آیت‌الله علما، ماموستا ملا قادر قادری، استاندار کرمانشاه و مدیران ارشد استان ما را در برگزاری هرچه بهتر همایش یاری خواهند نمود.

دکتر نادری چند درخواست را در خصوص «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» مطرح کرد و گفت: انتظار داریم این رویداد در شورای اداری استان به طور ویژه مطرح شود و در نشست با مدیران ارشد و دستگاه‌های ذی ربط برنامه ریزی و مساعدت لازم برای برای دعوت از افراد شاخص در داخل کشور به ویژه وزرای میراث فرهنگی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز از اقلیم کردستان عراق و جلب حمایت ایشان صورت گیرد.

وی همچنین خواستار همکاری استانداری و نهادهای متولی برای دعوت از استانداران کردستان، همدان، لرستان، ایلام و نمایندگان سیاسی ایران در اقلیم کردستان، وزیر میراث اقلیم کردستان، استانداران سلیمانیه، حلبچه و اربیل شد و بر جلب حمایت مالی دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری کرمانشاه برای برگزاری همایش بین المللی هورامان تأکید کرد.

 

 

آخرین اخبار