آخرین اخبار

نشست بین‌المللی "محور مقاومت علیه تروریسم" با حضور شخصیت‌های برجسته بین‌المللی به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی،  نشست بین‌المللی «محور مقاومت علیه تروریسم»، ۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور چهره‌های شاخص جبهه مقاومت به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

این همایش به مناسبت گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد پیروزی عملیات غرورآفرین مرصاد، نشست بین‌المللی «محور مقاومت علیه تروریسم» با همکاری دانشگاه رازی، استانداری کرمانشاه و جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.

با تشکیل محور مقاومت دشمنان دچار انقباض استراتژیک و سردرگمی شده‌اند

در ابتدای این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از حضور شخصیت‌هایی برجسته کشور‌های محور مقاومت در این همایش بین‌المللی، در سخنانی، تروریسم را نشأت گرفته از اسکتبار دانست و  اظهار داشت: مستکبر کسی است که شأنی فراتر از شأن واقعی برای خود قائل است و خود را برتر دانسته و حقی اضافی برای خود در نظر می‌گیرد.

وی اولین مستکبر عالم را "شیطان" دانست و افزود: بر همین اساس امام(ره) آمریکا را شیطان بزرگ نامید، چرا که این کشور بزرگترین مستکبر جهان است.کسی هم که از آن سوی دنیا در منطقه ما حاضر می‌شود و قصد دارد برای همه کشور‌ها تصمیم گیری کند مستکبر است و نیاز است که در برابر این مستکبر محور مقاومت شکل گیرد که همین امر صورت گرفته است.

دکتر احمدی بیان کرد: ما به هیچ عنوان نمی‌پذیریم که حزب‌الله لبنان خلع سلاح شود و افتخار می‌کنیم که بر اساس روح حماسی مبتنی بر عقلانیت با تشکیل محور مقاومت، دشمنان را دچار انقباض استراتژیک و سردرگمی کرده‌ایم چرا که نتوانستند با هزینه‌های فراوانی که در کشور‌های منطقه انجام دادند به اهداف پلید خود برسند.

سرپرست دانشگاه رازی بیان کرد: تشکیل محور مقاوت هزینه‌هایی مانند تحریم و مشکلات اقتصادی هم دارد، اما با وجود این هزینه‌ها باز هم محور مقاومت کوتاه نیامده و به مسیر روشن خود پرقدرت ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: همه کشور‌های محور مقاومت باید با کار جهادی در برابر این مشکلات بایستند و مشکلات را رفع کنند و باید قدر این عزت و اقتدار در کشور‌های محور مقاومت را بدانیم.

دکتر احمدی تأکید کرد: با توجه به محور مقاومت شکل گرفته در کشورهای مختلفِ منطقه، امروز معادلات جهانی آنگونه که مستکبران می‌خواهند، پیش نمی‌رود. امروز برخلاف تصور مستکبران، یمن بلای جانشان شده، ابتکار عمل دست غزه افتاده و پنج تریلیون دلار در عراق هزینه کرده‌اند، اما این کشور اکنون محور مقاومت شده است. همه اینها نشان می‌دهد که با تشکیل محور مقاومت، مستکبران سردرگم شده و نمی‌توانند کشورهای منطقه را با خواست خود همراه کنند.

وی افزود: همین که امروز علی رغم تهدیدهای آمریکا، نفتکش‌های غول پیکر ایران با محموله بنزین وارد ونزوئلا می‌شوند یعنی امروز این محور مقاومت است که معادلات را تعریف و تبیین و هرجا که لازم باشد تحمیل می‌کند.

سرپرست دانشگاه رازی بیان کرد: امروز تنها کشورهایی که سرتعظیم فرود نمی‌آورند و با اقتدار زندگی می‌کنند، کشورهای محور مقاومت هستند، اما به این مسأله واقف باشیم که جهان کفر و استکبار بیکار نمی‌نشیند. همین که امروز در آلبانی لشکر 12 هزار نفره علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و همین که سالانه 1200 دکترای شیعه‌شناسی در اسرائیل فارغ التحصیل می‌شود، نشان از فعالیت شبانه‌روزی دشمنان علیه محور مقاومت دارد.

وی افزود: امروزه بیشتر فعالیت‌ مستکبران به حوزه فضای مجازی و تحریف واقعیت‌ها کشیده شده و دراین حوزه باید با جهاد تبیین پیش رفته و محور مقاومتی نیز در این زمینه شکل گیرد.

دشمن به «ترور شخصیتی» روی آورده است

در ادامه محمدحسین کاظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در سخنانی با اشاره سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد اظهار داشت: منافقین در هر عصر و دوره‌ای حضور دارند و اگر این افراد نبودند خیلی از مسائلی که آزادیخواهان جهان و محور مقاومت با آن درگیر شده‌اند، ایجاد نمی‌شد.

وی افزود: حذف شخصیت‌های بزرگ یکی از شاخصه‌های منافقین است و در کشور خودمان شاهد بودیم که چه بزرگانی که هرکدام ستون‌های انقلاب بودند به‌وسیله منافقین به شهادت رسیدند، اما به یاری خداوند علی‌رغم این حجم ترور، انقلاب اسلامی به برکت خون‌های پارک ریخته شده پرقدرت‌تر به مسیر خود ادامه داده است.

کاظمی گفت: در حال حاضر هم باز فعالیت منافقین را در کشور‌های منطقه شاهد هستیم و اگر این افراد نبودند عادی‌سازی با اسرائیل شکل نمی‌گرفت و شاهد حضور آمریکا و اسراییل در منطقه نبودیم.

وی افزود: افرادی که امروز همراه با اسرائیل علیه مسلمانان توطئه می‌‌کنند از هر کشوری که باشند منافق هستند، این افراد در پی تفرقه و ایجاد نفاق در محور مقاومت هستند. اگر این حرکت‌های منافقانه نبود آمریکا جرأت نمی‌کرد سردار دل‌ها را در منطقه ترور کند و شاهد این حجم ترور در کشور‌های منطقه نبودیم.

کاظمی افزود: ایران کشوری است که انواع ترور‌ها را به خود دیده؛ از ترور شخصیت‌های سیاسی و دینی گرفته تا ترور شخصیت‌های علمی و در حال حاضر هم منافقین و محور استکبار به ترور شخصیتی روی آورده‌اند. در حال حاضر شاهد هستیم که محور نفاق در فضای مجازی به دنبال ترور شخصیتی نیرو‌های انقلابی است و باید در زمینه مقابله با این نوع ترور‌ها یک محور مقاومت شکل گیرد.

وی افزود: تشکیل محور مقاومت در برابر ترور شخصیتی تنها با "جهاد تبیین" امکان‌پذیر است و این همایش یکی از زنجیره‌های این جهاد است. امروز ما دانشجویان چنین برنامه‌هایی را برگزار می‌کنیم که ارتباط میان محور مقاومت تقویت شود و مسئولین هم باید در کنار ما قرار گرفته و این زنجیره را تکمیل کنند.

ایران مفهومی به اسم "باشگاه تحریمی‌ها" ایجاد کرده

در ادامه دکتر حمیدرضا غلام‌زاده دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی، در سخنانی آمریکا را محور استکبار جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته این کشور ژست حقوق بشری گرفته و با همین ژست دست به بزرگترین جنایات ضدبشری زده، امّا در چند دهه اخیر رویکرد تغییر کرده و این کشور به صورت آشکارا دست به فعالیت ضدحقوق بشری می‌زند.

وی افزود: یکی از علل این تغییر رویکرد و موضع‌گیری شفاف آمریکا در قبال برخی موضوعات حقوق بشری این است که حنای آمریکا رنگ باخته، چرا که بارها برای مردم جهان ثابت شده اقدامات این کشور برخلاف ژست حقوق بشری است که در دهه‌های گذشته به خود گرفته است.

غلام‌زاده دوره ریاست جمهوری ترامپ را اوج رسوایی آمریکا دانست و افزود: در این دوره ماهیت ضدحقوق بشری آمریکا به وضوح برای جهان آشکار شد و عملاً افول قدرت آمریکا در رهبری غرب بیش از هر زمان دیگر آشکار شد.

وی با اشاره به تقویت روزافزون محور مقاومت در برابر آمریکا و متحدانش گفت: در مصداق افول قدرت آمریکا و متحدانش همین بس که یک دهه است می‌گویند "اسد" (رئیس جمهور سوریه) باید از این کشور برود و ایران و محور مقاومت می‌گویند که "اسد" باید بماند و با گذشت بیش از 10 سال رئیس جمهور سوریه همچنان بر سر کار مانده و سوریه همچنان مقاومت می‌کند.

غلام‌زاده گفت: این مصداق و نمونه آشکاری از افول قدرت آمریکا و غرب است و در مقابل چهل سال است در محور مقاومت انقلابی شکل گرفته که مبتنی بر مبانی اسلامی است و بر پشتوانه مردمی تکیه کرده است.

دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی افزود: ایران همواره موضع ثابتی داشته و همواره تاکید داشته که سرنوشت هر کشور باید به دست مردم آن رقم بخورد نه بیگانگان، اما شاهد هستیم که در برخی کشورهای منطقه مواضع مدام تغییر می‌کند، چرا که مبنای قدرت در این کشورها مردم نیستند و افراد برای روی کار ماندن، دست به دامن قدرت بیگانگان می‌شوند.

غلام‌زاده تأکید کرد: این افراد باید بدانند که آمریکا در طول تاریخ همواره ثابت کرده که طبق منافع خود پیش می‌رود و زمانی که نیاز باشد افرادی مانند صدام را متحد خود می‌گرداند و زمانی که به ضررش باشد همان فرد را دشمن خود اعلام می‌کند.

وی افزود: تنها راه مقابله با این کشور و محور استکبار جهانی، محور مقاومت است و خوشبختانه این محور مقاومت روز به روز پرقدرت‌تر به مسیر خود ادامه می دهد.

وی به گستردگی محور مقاومت اشاره کرد و افزود: امروز این محور مقاومت تنها به منطقه غرب آسیا و کشورهای اسلامی محدود نمی‌شود و وجود کشورهایی مانند ونزوئلا نشان از گستردگی این محور دارد.

غلام‌زاده با بیان اینکه کشورهای محور مقاومت همواره تحت تحریم قرار گرفته‌اند، گفت: امروز چشم امید بسیاری از این کشورهای تحریم شده به ایران است و تلاش دارند از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنند.

معاون امور بین الملل شهرداری تهران افزود: در روسیه در حال حاضر مستندی از مقابله ایران با تحریم ساخته شده که در "یوتیوب" چندین میلیون بازدید داشته و این کشور تلاش دارد از تجربیات کشور ما برای مقابله با تحریم استفاده کند. ایران در حال حاضر مفهومی به نام "باشگاه تحریمی‌ها" تشکیل داده که به کشورهای تحریم شده یاد بدهد چطور با شرایط تحریم و با تجارت با یکدیگر به مسیر حرکت خود ادامه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: آمریکا بیش از هر کسی به خوبی قدرت این کار را می‌داند و از این روز تلاش دارد با هر روشی که شده جلوی این روند را بگیرد، چرا که خوب می‌داند اگر کشورهای تحریم شده با یکدیگر تجارت کنند، عملا رژیم تحریم فروریخته و تحریم‌ها کاملا بی‌اثر می‌شود. همین ترس موجب شده که امروز آمریکا عریان‌تر از هر زمان دیگری از تروریسم حمایت کند تا بتواند به هر نحوی که شده جلوی این روند را بگیرد.

غلام‌زاده تصریح کرد: این کشور در حال حاضر درکنار حمایت از گروه‌های تروریستی به روش‌های نرم و خطرناکی روی آورده که از جمله آن نفوذ فرهنگی در کشور و تزریق تفکرات آمریکایی در بدنه جوان کشورهای محور مقاومت است. در این زمینه بنیاد "نِد" آمریکا فعالیت می‌کند و آنطور که بررسی کرده ایم بطور مثال در کشور عراق در سالهای 2007 تا 2013 بیشترین هزینه را در زمینه توانمندسازی زنان و جوانان انجام داده و اکنون که این جوانان به دوران میانسالی نزدیک شده‌اند آنها را به سمت مبانی حاکمیتی سوق می‌دهد تا افرادی که تفکرات خود را به آنها تزریق کرده حاکمیت را در عراق در دست بگیرند.

وی افزود: این حرکت‌ها نشان می‌دهد که تروریسم همیشه نظامی نیست و به قول مقام معظم رهبری می‌تواند با کت و شلوار و خیلی شیک با پنبه سر افراد جامعه را ببرد، بنابراین باید در این زمینه به‌‍طور جدی هوشیار باشیم.

غرب مفهوم تروریسم و مقاومت را عوض کرده است

 در ادامه دکتر راشد عباس نقوی، کارشناس و فعال سیاسی پاکستانی با اشاره به اینکه امروزه در غرب جای ۲ مفهوم تروریسم و مقاومت را عوض کرده‌اند، اظهار داشت: این جابجایی به نحوی است که اگر کاری را ما انجام دهیم تروریستی است، اما اگر همان کار را آن‌ها انجام دهند تروریستی نیست.

وی افزود: مثلا اگر جمهوری اسلامی در ۴۰ سال ۴۰ انتخابات برگزار کند دموکراسی نیست و یا اگر به پیامبر ما توهین شود، آزادی بیان است، اما ما هرگز نمی‌توانیم درباره هلوکاست سخن بگوییم و این دوگانگی کماکان هم ادامه دارد.

دکتر نقوی با اشاره به اینکه استقبال از محور مقاومت در پاکستان بسیار زیاد است، گفت: محور مقاومت نباید فقط به کشور‌های عربی محدود شود و باید در همه کشور‌ها این تفکر گسترش پیدا کند.

وی اظهار داشت: مردم پاکستان در زمینه مقاومت بسیار علاقه‌مند و فداکار هستند لذا جهت بهره‌گیری از این ظرفیت باید هماهنگی‌های بیشتری صورت یگیرد و ارتباطات محور مقاومت را قوی‌تر کنیم.

این فعال سیاسی، پاکستان را یکی از کشور‌های پیشرو در مبارزه با استکبار عنوان کرد و گفت: این کشور از سال ۱۸۵۷ مبارزه خود را علیه استعمار انگلستان آغاز کرد و تا به امروز هزاران قربانی را در این مسیر تقدیم کرده است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که محور مقاومت در منطقه شکل گرفت، لا اله الی الله مفهوم اصلی مورد تایید مردم پاکستان قرار گرفت و امروز هم شعار «مرگ بر آمریکا» محبوبترین شعار در پاکستان است.

دکتر نقوی افزود: کشور‌های استعمارگر بسیار تلاش کردند تا اختلافات مذهبی و قومی را در پاکستان افزایش دهند و از این طریق از شکل گیری پاکستان مستقل جلوگیری کنند. این تفرقه‌افکنی‌ها خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را به پاکستان تحمیل کرد، اما این نهضت کماکان ادامه دارد و امروز اگر در کشور‌های محور مقاومت مشکلی پیش بیاید، مردم پاکستان به حمایت از آن‌ها می‌شتابند.

دنیا در حال حرکت به سمت ۲ قطبی حق و باطل است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید ثارالله ظهوری روحانی و فعال سیاسی افغانستان اظهار داشت: قرآن کریم به صراحت جریان جبهه حق و باطل را تبیین کرده است، به‌طوریکه مصداق بارز یکی از آیات به عنوان جبهه باطل، رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: هرآن تفکر، جنبش، حزب و ملتی که در مسیر سیاست‌های صهیونسیم جهانی باشد، جبهه باطل است و هر آن تفکر، حرکت و ملتی که در تقابل با آنها باشد در جبهه حق قرار دارد، تقابل جبهه حق و باطل امروز از هر زمان دیگری نمایان شده است لذا جبهه حق به رهبری واحد نیاز دارد و آن کسی نیست جز آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای که آگاه به زمان است، دنیا را پیش از همگان می‌بیند و دوراندیشی، شجاعت، رشادت و از خودگذشتگی از ویژگی‌های بارز ایشان است.

این فعال سیاسی افغانستانی بر نگاه واحد امتی و ایجاد یک ادبیات مشترک در جبهه حق تأکید کرد و در ادامه اظهار داشت: این ادبیات جدید باید از شعار عبور کند و به عملکرد و تفکر برسد و ادبیاتی باشد که فراتر از زبان، مرز، رنگ، قومیت، ملیّت و مذهب و ادبیاتی باشد که در آن ایرانی، لبنانی، افغانی و پاکستانی فرقی با هم نداشته باشند و این موضوع هضم شده باشد.

حجت الاسلام ظهوری انحصار محور مقاومت در یک کشور را جفای بزرگی دانست و گفت: افغانستان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در نجف، اروپا و ایران در کنار امام راحل(ره) قرار داشت به‌طوریکه این کشور در دفاع مقدس سه هزار شهید، هزاران جانباز و رزمنده را تقدیم انقلاب اسلامی کرد و به اذعان فرماندهان، افغانستان در دفاع مقدس و دفاع از حرم سردمدار فتح دلها و فتح مرزها بودند و رزمندگان فاطمیون افغانستان در کنار زینبیون پاکستان، حشد الشعبی عراق، حزب الله لبنان، حسینیون آذربایجان و سایر گروه های جهادی، بینی تکفیر را به خاک مالیدند.

حقانیت جبهه مقاومت را باید به جهانیان نشان دهیم

در ادامه حضرت آیت‌الله محمود محمدی عراقی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم و عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی پیرامون "مقاومت" اظهار داشت: مقاومت ریشه قرآنی دارد، استقامت برای رسیدن به یک هدف والا و ایستادگی و مبارزه در برابر انسان‌هایی است که قصد جلوگیری از رسیدن انسان به اهداف والا را دارند، مقاومت محسوب می‌شود.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: یک زمانی رژیم صهیونیستی به راحتی وارد لبنان می‌شد اما امروز رزمندگان جریان مقاومت این رژیم را کاملا زیر نظر و سلطه خود دارند.

وی افزود: مهم‌ترین مسأله‌ای که در موضوع مقاومت و مقابله با تروریست وجود دارد، پرداختن به ارزش‌ها است؛ باید مراقب باشیم که ارزش‌ها از بین نروند و جایشان عوض نشود.

حضرت آیت‌الله محمدی عراقی با تأکید بر اینکه مقاومت امروز تنها یک کلمه و شعار نیست، گفت: انقلاب اسلامی ایران و مقاومت‌های امام خمینی (ره) جریان مقاومت را زنده کرد و ما امروز شاهد ظهور جهادگرانی در سراسر جبهه مقاومت هستیم.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه امروز استکبار با تمام قدرتی که دارد مقابل استکبار عقب نشینی می‌کند، گفت: این مکتب امام راحل(ره) بود که مقاومت را به اوج اقتدار امروز رساند و منجر به تعالی آن شد.

حضرت آیت‌الله محمدی عراقی با بیان اینکه ادبیات مقاومت امروز در جمهوری اسلامی ایران به برکت مقام معظم رهبری رشد چشمگیری داشته است، گفت: رساله‌ها، پژوهش‌ها و ادبیات مقاومت به طور کلی باید به نحوی باشد که بتوانیم افتخارات خود را به جهانیان نشان دهیم.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ ترکیبی حضور دارد و ما برای پیروزی در این زمینه باید خود به سلاح‌های روز به ویژه سلاح رسانه مجهز کنیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در اوج اقتدار قرار دارد، گفت: این اقتدار نظام جمهوری اسلامی بود که به تروریست‌ها اعلام کرد اگر به چهل کیلومتری مرزهای ایران نزدیک‌ شوید نابود خواهید شد.

حضرت آیت‌الله محمدی عراقی افزود: کرمانشاه خاستگاه شهیدان بزرگی از ابتدای انقلاب تا دوران دفاع از حرم است که با تمام توان از انقلاب خود دفاع کردند. در استان کرمانشاه زنان نیز دوشادوش مردان در مقابل دشمنان مقاومت کردند و به شهادت رسیدند تا شهرها در مقابل دشمنان خالی نشود.

آیت‌الله محمدی عراقی استکبار را ریشه تروریسم دانست و افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس دو تن از مهم‌ترین افراد شاخص محور مقاومت در برابر استکبار هستند و یاد و خاطره این شهدای گرانقدر را گرامی می‌داریم.

وی اتحاد و به هم پیوستن نیروهای محور مقاومت را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی خون جهاد در رگ‌های محور مقاومت جاری شد و همچنان این محور مستحکم و پرقدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به فرارسیدن سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد صیاد شیرازی افزود: شهید صیاد شیرازی از قبل از انقلاب تا بعد از انقلاب و تا زمان شهادت با همراهی و کمک‌های مردم غیور و ولایتمدار کُرد در این منطقه خدمات بسیاری داشته و ما مدیون خون شهدا هستیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در محور مقاومت گفت: کار رسانه‌ای باید به‌گونه‌ای باشد که موفقیت‌های محور مقاومت به گوش تمام دنیا برسد.

حضرت آیت‌الله محمدی عراقی جنگ امروز دشمن علیه محور مقاومت و نظام اسلامی را جنگ ترکیبی دانست و بیان کرد: مصداق این جنگ ترکیبی؛ "جنگ رسانه‌ای" است. نوجوانان و جوانان ما هدف جنگ ترکیبی دشمن هستند که با "جهاد تبیین" آنها را نجات داد.

گزارش ویدیویی این نشست:

گزارش صدا و سیمای مرکز کرمانشاه از این نشست:

 

آخرین اخبار