آخرین اخبار

نشست گروه کاری آموزش استان کرمانشاه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست گروه کاری آموزش استان کرمانشاه، روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ریاست دکتر مجتبی بیگلری در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه، دکتر مجتبی بیگلری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و رئیس گروه کاری آموزش استان کرمانشاه ضمن خیرمقدم به مدعوین در سخنانی به تشریح وظایف گروه کاری آموزش استان پرداخت و اظهار داشت: بررسی وضعیت کمّی و کیفی مراکز آموزش عالی استان، مهم‌ترین وظیفه این کارگروه است.

وی بررسی عملکرد فعالیت‌های آموزشی دانشگاه‌های اجرایی، بررسی رشته‌های تحصیلی مراکز آموزش عالی متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان را از جمله وظایف گروه کاری آموزش استان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه استان کرمانشاه از قطب‌های کشاورزی و و دامپروری در کشور به شمار می‌آید، توجه به این مهم و ارائه رشته‌های تحصیلی متناسب با نیاز استان بسیار حائز اهمیت است.

دکتر بیگلری بازنگری در رشته‌های تحصیلی را از مسائل مهم به منظور ارتقاء آموزش استان دانست و گفت: ارتقاء سطح کیفی آموزش عالی استان، هدایت و تربیت دانشجویان و دانش‌آموزان و ترغیب آنها به ادامه تحصیل در رشته‌های مورد نیاز جامعه، هدفمند نمودن آموزش عالی و ایجاد تحوّل در رویکردهای مهارتی در آموزش عالی استان از اهداف مهم کارگروه آموزش استان است.

رئیس کارگروه آموزش استان ایجاد توازن در آموزش و پژوهش را مورد تأکید قرار داد و گفت: آموزش و پژوهش در کنار هم مانند دو بال هستند که می‌توانند جامعه را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهند و لذا باید به هر دو بخش توجه ویژه شود.

در ادامه دکتر جلیل کریمی عضو هیأت علمی گروه آموزشی جامعه‌شناسی دانشگاه در سخنانی به ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه آمایش آموزش عالی استان پرداخت و اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات آموزش عالی استان، فقدان هماهنگی در حوزه‌های ذبربط است

دکتر کریمی گرایش افراطی به رشته‌های پزشکی، رشد بی‌رویه آموزش عالی خارج از وزارت عتف، عدم ثروت‌آفرینی در آموزش، رشد بی‌رویه دانشجویان ورودی‌ جدید ، افزایش دوره‌های شبانه، سرانه پایین هیئت علمی به خصوص در دانشگاه رازی و اِشکال در نحوه جذب دانشجو را از مشکلات حوزه آموزش عالی برشمرد.

وی یادآور شد: در برنامه سند آمایش سرزمینی استان که در 6 قسمت تهیه شده؛ با توجه به قابلیت‌های هر منطقه و رشته‌‍های موجود، رشته‌های آموزشی پیشنهادی را مطرح نمودیم و تمام دغدغه‌های مسئولان و دست‌اندرکاران حیطه آموزش عالی نیز در این سند تبیین شده است.

دکتر کریمی بازاندیشی، همراهی و همدلی متولیان امر را مهم‌ترین راه برای ارتقاء آموزش عالی استان دانست و گفت: کارگروه آموزش عالیاستان باید در برخی از بخش‌نامه‌ها و برنامه‌ها فعالیت و حضور جدی داشته باشد تا بتواند به طور مؤثر نقش‌آفرینی کند. در سند آمایش آموزش عالی استان نیز اهداف و راهبردها و برنامه‌های اجرایی برای دستگاه‌های مسئول پیشنهاد شده است.

در ادامه دکتر سیاوش قلی‌پور عضو هیأت علمی گروه آموزشی جامعه‌شناسی دانشگاه اظهار داشت: در بررسی‌های به عمل آمده، رشته‌های تحصیلی آموزش عالی در استان تناسبی با نیاز و قابلیت‌های منطقه ندارد،به عنوان مثال در منطقه هورامان با توجه به ظرفیت‌های این منطقه صنعت زنبورداری موردنیاز است امّا در قالب رشته تحصیلی ارائه نشده است.

وی افزود: در دو دهه اخیر، تغییر و تحولات اساسی در جامعه رخ داده و باید متناسب با این تحولات، رشته‌های تحصیلی جدید کارآمد راه‌اندازی شود، در دنیای امروز حوزه فضای مجازی و کسب‌وکارها بسیار حائز اهمیت است و رشته‌های تحصیلی نیز ضمن برخورداری از ارزش ثروت آفرینی باید متناسب با این موضوعات ارائه گردند.

در ادامه دکتر رجب‌زاده، مدیر توسعه و برنامه‌ریزی دانشگاه اظهار داشت: هدفگذاری در حوزه اشتغالزایی از اهداف مهم آموزش عالی در استان است و دانشگاه باید در این زمینه نقش‌آفرینی کند.

وی توجه به رویکرد مهارت‌آفرینی و مهارت‌آموزی اثربخش از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: بر اساس ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1395، دانشگاه‌ها موظف هستند که 4 تا 10 واحد مهارتی برای رشته‌های دارای ظرفیت اعمال کنند.

دکتر رجب‌زاده با اشاره به نامگذاری شعار سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، بازنگری دروس با محوریت توجه به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها برای ارتقای آموزش عالی استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: یکی دیگر از راهکارهای بهبود آموزش عالی در استان تکثر در برنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی است.

وی یادآور شد: بر اساس آمار ارائه شه در سال 1396، میانگین اشتغال فارغ‌التحصیلان در دانشگاه رازی 30 درصد است و این عدد نسبت به میانگین کشوری که 50 درصد است، امیدوارکننده است امّا باید جهش جدی در این زمینه صورت بگیرد.

همچنین دکتر جعفری، دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و کنترل آموزش عالی استان اظهار داشت: در مجموع با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، وضعیت مراکز آموزش عالی در استان در شاخص‌های مختلف مطلوب است اما نیازمند ارتقاء و توسعه در همه بخش‌ها می‌باشد.

در ادامه این نشست، سایر مدعویت و اعضای گروه کاری آموزش عالی استان به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

لزوم بررسی مشکلات آموزشی از بُعد فراسازمانی، ضرورت ظرفیت‌سازی در حیطه آموزش عالی متناسب با نیازهای استان، توجه به کیفیت آموزش، تغییر در سرفصل‌های دروس آموزشی، جای خالی رشته‌های "هنر" در استان و ضرورت توجه دانشگاه‌ها به این حوزه، واکاوی و ریشه‌یابی علل گرایش دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی و اتخاذ راهکارهایی برای برقراری توازن رشته‌ای از مهم‌ترین موضوعات و دغدغه‌های مطرح شده در این نشست بود.

آخرین اخبار