آخرین اخبار

نشست هم‌اندیشی با موضوع "میراث امام خمینی(ره)؛ واکاوی جایگاه و نقش رهبری در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران" در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ نشست هم‌اندیشی با موضوع "میراث امام خمینی(ره)؛ واکاوی جایگاه و نقش رهبری در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران"، با سخنرانی دکتر مسعود اخوان کاظمی عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه رازی، 8 خرداد ماه 1402 در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری برگزار شد.

در این جلسه، دکتر اخوان کاظمی در سخنانی با بیان مقدمه‌ای در خصوص علم سیاست، عبارت معروفی از ارسطو فیلسوف بزرگ یونان باستان را یادآور شد و اظهار داشت: علم سیاست با سعادت و شقاوت انسان‌‍ها در یک جامعه سر و کار دارد  و بر این اساس غایت دانش سیاسی بالاترین و ارجمندترین علوم است.

وی با بیان اینکه سعادت انسان در جامعه و در یک حکومت مطلوب حاصل می‌شود، افزود: همه فلاسفه بحث‌هایی در رابطه با حکومت مطلوب دارند. در علم سیاست اگر کسی رهبری یک جامعه را برعهده بگیرد می‌تواند با یک تصمیم نادرست میلیون‌ها نفر را به تباهی بکشد و یا با یک تصمیم درست جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد. به همین جهت است که ارسطو مدعی است دانش سیاسی و علم سیاست بالاترین نوع دانش است. افلاطون نیز معتقد است که اگر انسان بخواهد به سعادت برسند باید تحت یک حکومت مطلوب زندگی کند و در دسته‌بندی‌های افلاطون بدترین حکومت حکومتی است که توسط یک فرد مستبد اداره شود و بهترین نوع حکومت از نظر افلاطون این است که فردی که در راس قدرت قرار می‌گیرد فردی حکیم و فیلسوف باشد.

دکتر اخوان کاظمی در ادامه بیان کرد: امروزه فکر و تصمیم گیری درباره سیاست به دموکراسی رسیده است. اما دموکراسی بهترین شکل حکومت نیست. دموکراسی از دیکتاتوری بهتر است. هنوز هم اندیشمندان در تلاش‌اند که به بهترین نوع حکومت دست پیدا کنند. ما در جمهوری اسلامی ادعا داریم که دموکراسی را اصلاح کرده‌ایم. در انتخاب رهبری در جمهوری اسلامی که بالاترین مقام در جمهوری اسلامی را دارند نقش مردم را حذف نکردیم و امام و رهبری در جمهوری اسلامی به صورت غیرمستقیم انتخاب می‌شود. به طوریکه مردم به افرادی به نام خبرگان رأی می‌دهند و به آنها وکالت می‌دهند که رهبر را انتخاب کنند. زیرا رهبر جایگاه بسیار مهمی دارد و برای اینکه خطا را کاهش دهیم این مهم را به مجلس خبرگان سپردیم اما رئیس جمهور و نمایندگان مجلس توسط مردم به صورت مستقیم انتخاب می‌شوند.

وی اظهار داشت: یکی از امتیازات بسیارمهم نظام جمهوری اسلامی ایران که درعین دمکراتیک بودن آفات و انحرافات دموکراسی را کنار گذاشته، تعیین رهبری است. رهبری در جمهوری اسلامی زمانمند نیست. در تفکر اسلامی افراد تاریخ مصرف ندارند که با گذشت زمان تاریخ مصرف افراد تمام شود، همه چیز بر اساس شایستگی‌ها و لیاقت‌ها تعیین می‌شود و مادامی که صفات و ویژگی‌های مورد نظر را دارند قابل استفاده هستند. رهبری در جمهوری اسلامی ایران مادام العمر نیست اما مادام الصفات است.

دکتر اخوان کاظمی  افزود: نکته بسیار مهم دیگر در ساختار جمهوری اسلامی این است که مجلس خبرگان رهبری بالقوه رهبر بعدی را تعیین می‌کنند بدون اینکه خود افراد از آن اطلاع داشته باشند که در صورت وجود هرگونه مغایرت با قوانین مورد نظر کنار گذاشته می‌شوند. سیستم سیاسی کشور ما بسیار دقیق تنظیم شده است و آفت‌های دموکراتیک در آن کنار گذاشته شده است. متاسفانه در معرض تبلیغات غرب قرار داریم و موجی از خود کم‌بینی در کشور در حال رواج است که ما را نسبت به نظام، جامعه و کشور خود بدبین کرده است.

وی یادآور شد: باید تلاش کنیم اگر ایراداتی در کشور وجود دارد باید خود ما آن را رفع کنیم، بنابراین ادعای امروز ما این است که نظام دموکراتیک آخرین دستاورد جامعه بشری از نظر سیاسی است که دارای ایرادات و اشکال‌های قابل توجهی دارد، نه تنها ما بلکه اندیشمندان غربی نیز ایرادات اساسی را بر آن ابراز کردند که ما در جمهوری اسلامی، دموکراسی را چند قدم به جلو بردیم و ایرادات آن را رفع کردیم و معتقدیم که نظام مردم سالاری دینی همان دموکراسی است که نسخه اصلاح شده و تعریف شده است و با اعتقادات دینی و مبانی اعتقادی ما همخوانی دارد.

در ادامه برخی از حاضران پرسش‌هایی را مطرح کردند و دکتر اخوان کاظمی به این پرسش‌ها پاسخ داد.

 

آخرین اخبار