آخرین اخبار
12780
با هدف بررسی زمینه‌های همکاری دوجانبه؛

نشست مشترک دانشگاه رازی و مؤسسه شهداء عراق برگزار شد

نشست مشترک دانشگاه رازی با مؤسسه شهداء عراق، با حضور آقای حیدر موفق حسین الشریفی و هیئت همراه ایشان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه با مؤسسه شهداء عراق، 10 بهمن ماه 1401 با حضور آقای حیدر موفق حسین الشریفی و هیئت همراه ایشان، در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر امین زارع مدیر حوزه ریاست دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اظهار داشت: ملّت ایران و عراق زیر پرچم «حب الحسین یجمعنا» گردهم آمده‌اند و مردم ایران هیچگاه مهمان‌نوازی مردم عراق را در ایام اربعین فراموش نخواهند کرد.

دکتر زارع با یادآوری پیوند دوستی بین ملّت ایران و عراق، یاد و خاطره شهدای دو کشور را گرامی داشت و افزود: پیوند حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تداعی پیوند تاریخی مردم ایران و عراق است.

وی بار دیگر به میهمانان خیرمقدم گفت و با آرزوی توفیق برای همگان، ابراز امیدواری کرد که این نشست منجر به همکاری‌های مؤثر دوجانبه میان دانشگاه رازی و مؤسسه شهداء عراق باشد.

در ادامه دکتر شهاب مرادخانی مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌الملل دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی به تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه رازی با نیم قرن قدمت، قدیمی‌ترین دانشگاه در غرب ایران است و به استناد پایگاه‌های معتبر رتبه‌بندی، در زمره 10 دانشگاه جامع برتر کشور قرار دارد.

دکتر مرادخانی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه در حوزه بین‌الملل افزود: دانشگاه رازی اولین مقصد دانشجویان عراقی برای تحصیل به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است.

وی با اشاره به قرابت فرهنگی، دینی و جغرافیایی کشور ایران با عراق و به ویژه همجواری استان کرمانشاه افزود: دانشگاه رازی با دانشجویان بین‌الملل با احترام مضاعف برخورد می‌کند و این احترام در مورد خانواده معظم شهدا تشدید می‌شود؛ شهدایی که پا به پای رزمندگان ایرانی در جبهه‌های جنگ علیه تروریسم ایستادند.

دکتر مرادخانی با اشاره به اینکه ملّت ایران و عراق در جبهه مشترک مبارزه با تروریسم جوانان عزیز خود را تقدیم کردند، افزود: بر ما واجب است که میزبان شایسته‌ای برای دانشجویان خانواده شهدا باشیم و در بهترین شرایط در این دانشگاه به تحصیل بپردازند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشگاه رازی و مؤسسه شهدای عراق زمینه برای پذیرش دانشجویان خانواده‌های شهدا عراق در این دانشگاه تسهیل شود و این جلسه سرآغازی برای همکاری‌های بیشتر دو کشور دوست و برادر به ویژه همکاری های مشترک دانشگاه رازی و موسسه شهدای عراق باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشارنجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اظهار داشت: ملّت ایران و عراق از قدیم‌الایام از علائق فرهنگی، دینی و پایبندی به مذهب تشیّع برخوردار بوده‌اند و به همین دلیل دشمنان همواره در پی جدایی این دو ملّت برخاسته‌اند.

وی افزود: آنچه بر ما شیعیان امیرالمؤمنین(ع) لازم است؛ تقویت ارتباط بین دو ملّت ایران و عراق است، دشمن نه تنها در حوزه دین و مذهب تشیّع بلکه در حوزه علمی نیز درصد است که این دو ملّت در درجات پایین علمی باشند. بنابراین دو ملّت باید با سلاح علم و ایمان در کنار هم باشند، همانگونه که جبهه مقاومت از جهت تجهیزات نظامی در حال پیشرفت است از نظر علمی نیز باید سردمدار علمی باشیم.

در ادامه آقای حیدر موفق حسین الشریفی معاون دانشجویی مؤسسه شهداء عراق ضمن قدردانی از میهمان‌نوازی دانشگاه رازی و تدارک این نشست، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که این دیدار منجر به تقویت مناسبات علمی طرفین شود.

وی در ادامه افزود: پیش از این با دانشگاه آزاد اصفهان موضوع تبادل دانشجو را پیگیری کردیم اما با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و با توجه به رغبت دانشگاه رازی، إن‌شاءلله این نشست سرآغازی برای همکاری‌های ما با دانشگاه رازی در زمینه تبادل دانشجو باشد.

آقای حسین الشریفی بیان کرد: در بحث تبادل دانشجو، تصمیم گیرنده نهایی وزارت علوم عراق است اما تلاش خود را برای این مهم و همکاری با دانشگاه رازی جهت اعزام دانشجویان خانواده شهداء عراق به این دانشگاه به کار خواهیم گرفت و مذاکرات لازم صورت می‌گیرد.

وی همچنین یادآور شد: در صورت انعقاد تفاهم‌نامه و امکان همکاری مؤسسه شهداء عراق با دانشگاه رازی، تخفیف شهریه به میزان قابل توجهی برای دانشجویان عراقی در نظر گرفته می‌شود و همچنین از مزایای بورسیه تحصیلی برخوردار خواهند شد.

آقای حسین الشریفی در ادامه با اشاره به مبارزات دو ملّت ایران و عراق علیه تروریست‌ها به ویژه در مبارزه با داعش افزود: به جهت فراوانی حوادث و جنگ‌ها تعداد شهدای عراق همچون شهدای ایران فراوان است.

در ادامه دکتر مجتبی بیگلری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اظهار داشت: خدمت به خانواده شهدا توفیق الهی است و جایگاه شهدا در قرآن کریم جایگاهی بسیار والاست به نحوی که مقام و جایگاه شهدا برابر با مقام انبیاء و صالحین عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه عراق بیش از ۳۵۰ هزار شهید در راه اسلام، عقیده، وطن و آزادی تقدیم کرده است، افزود: بیش از ۶۰ هزار نفر از مردم عراق به دست صدام ملعون به شهادت رسیدند، بیش از ۱۴ هزار نفر از شهدای حشدالشعبی هستند. همچنین شهدای عملیات‌های تروریستی که در رأس آنها شهید ابومهدی المهندس قرار دارند.

دکتر بیگلری تنظیم تفاهم‌نامه برای پیشبرد همکاری‌های علمی و تربیتی میان دانشگاه رازی و مؤسسه شهداء عراق را از اهداف مهم این جلسه عنوان و ابراز امیدواری کرد که این تفاهم‌نامه منجر به همدلی، برابری و وحدت بیشتر میان دو ملّت دوست و برادر ایران و عراق باشد.

در ادامه این نشست، مفاد تفاهم‌نامه همکاری علمی به ویژه در زمینه تبادل دانشجو میان دانشگاه رازی و مؤسسه شهداء عراق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد پس از بررسی دقیق همه جوانب، یادداشت تفاهم میان طرفین به امضا برسد.

آخرین اخبار