آخرین اخبار

فرماندار پاوه در نشست با مسئولان همایش بین‌المللی هورامان گفت: ثبت جهانی هورامان در یونسکو، اتفاقی مبارکی است که می‌تواند به خلق موقعیت‌های جدیدی بینجامد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" با حضور دبیران همایش و جمعی از مسئولان شهرستان پاوه در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

فرماندار پاوه در سخنانی از تلاش‌های دکتر نادری و دکتر زردشتیان دبیران همایش بین‌المللی هورامان، دکتر خسروی پژوهشگر دانشگاه رازی، دکتر طالب نیا مدیر فرهنگی منظر جهانی هورامان قدردانی کرد و مقدم مدعوین نشست را گرامی داشت.

دکتر اردشیر رستمی در ادامه اظهار داشت: برگزاری این نشست حسب پیشنهاد دانشگاه رازی با موضوع برنامه‌ریزی، حمایت فرمانداری‌های اورامانات از جمله فرمانداری پاوه به منظور برگزاری مطلوب همایش بین‌المللی که در ۲۵ و ۲۶ تیرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود، تشکیل گردید.

وی در ادامه افزود: لازم می‌دانم از ریاست دانشگاه رازی و همچنین برگزارکنندگان این همایش که قطعاً فرصتی برای استان کرمانشاه، اروامانات و از جمله پاوه رقم خواهد خورد، تشکر نمایم.

فرماندار پاوه به نقش‌آفرینی و حمایت شهرستان پاوه در این همایش پرداخت و افزود: حسب مطالبات مردم، با توجه به اینکه بخش عمده سرزمینی منظر فرهنگی هورامان در اورامانات (۶۵ درصد در استان کرمانشاه و ۳۵ درصد در استان کردستان) است، در همین راستا انتظار می‌رود از لحاظ حریم و عرصه حقوقی برای شهرستان پاوه بیشتر از آنچه برای ما پیش بینی شده، لحاظ شود.

دکتر رستمی افزود: از لحاظ عرصه و حریم، جا‌هایی خاص به عنوان جامعه هدف مشخص و معین شده که تابع ضوابطی خاصی است، به خاطر اینکه این‌ها را در حریم قرار دهند شاخص‌ها و پارامتر‌های خاص می‌طلبد، بنابراین مردم پاوه دوست دارند برای شناسایی بیشتر، نقاط گردشگری و فرهنگی حتی دارای میراث فرهنگی و قدمت پاوه در عرصه دیده شود درهمین راستا با دکتر طالب نیا به رایزنی پرداخته و ایشان ضمن پذیرش مراتب، وعده نمودند، با گروه فنی وزارتخانه در پاوه حضور یابند و به بازنگری مجدد اهتمام ورزند.

وی افزود: اگر نقشه‌ راه درستی پیش پای ما باشد و بتواند محاسن و معایبی را به خوبی بنمایاند بهتر می‌توانیم تصمیم سازی نماییم، در چنین شرایطی حتی اگر نگاه بیرونی ناشناخته و غیرکارشناسی وجود داشته باشد، به عنوان دستگاه اجرایی وظیفه‌ ماست تا نگاه‌ها را در جهت مطالبه‌ عمومی تغییر دهیم.

فرماندار پاوه ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در یونسکو را اتفاقی مبارکی دانست که می‌تواند به خلق موقعیت‌های جدیدی بینجامد، ما هرچه بتوانیم عرصه وذحریم را معرفی کنیم قطعاً در جذب گردشگران داخلی و خارجی تاثیرگذار خواهد بود و این‌ها هریک می‌توانند مبلّغی برای دیگران باشند.

دکتر نادری دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان ضمن قدردانی از همراهی مجموعه شهرستان، به اهمیت ثبت جهانی هورامان در یونسکو پرداخت و گفت: کم افتخاری نیست که هورامان جهانی شده است، ۱۸۶ کشور جهان به سربلندی هورامان به میراث فرهنگی هورامان به عظمت تاریخ و طبیعت هورامان و آثار باستانی‌اش رأی دادند در شرایطی که استعمار به نوعی علیه ماست، ۱۸۶ کشور دنیا تائید می‌کنند که هورامان دارای پیشینه‌ تاریخی، فرهنگی، باستانی و مردمان اصیل و با فرهنگ‌اند.

وی به طرح سوالاتی پرداخت و افزود: آیا در راستای جهانی شدن هورامان اقدام خاصی انجام گرفته شده است؟ مهم‌ترین زیرساخت راه است، آیا راه پاوه، ترافیک شهر پاوه، مشکلات اماکن دیدنی و... حل و فصل گردیده است؟ در نشستی با حضور استاندار کرمانشاه خاطرنشان ساختیم؛ از آنجاییکه این رویداد یک رویداد جهانی است، بنابراین از درجه اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و باید همگی پای کار باشیم و استاندار محترم به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری «همایش بین‌المللی هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار»، تأکید نمایند که تمام مدیران کل، فرمانداران، شهرداری‌ها، میراث فرهنگی و... پای کار آیند تا همایشی در شأن و به یادماندنی برگزار کنیم.

دکتر نادری به برگزاری همایش در استان‌های کرمانشاه و کردستان اشاره داشت و ابراز امیدواری کرد: اندیشه‌ مشترکی برای جذب گردشگر در این راستا داشته باشیم، این درحالی است که هر ساله از طریق یونسکو، ارزیابی‌های مجددی صورت می‌گیرد و همواره باید بر این مهم واقف باشیم که نگهداری آن به مراتب بسیار مهم‌تر از ثبت جهانی آن می‌باشد.

دبیر علمی همایش بین المللی هورامان به استقبال گرم صاحب نظران اشاره کرد و افزود: در فرصت محدود زمانی دو ماه‌ موردنظر، بیش از ۲۲۰ مقاله دریافت نمودیم، این اتفاق بسیار ارزشمند است و درحالی است که همچنان زمان دریافت مقالات جدید نیز وجود دارد.

وی افزود: این همایش به فضل خداوند متعال در ۲۵ و ۲۶ تیرماه در دانشگاه رازی برگزار می‌شود و در کنار آن نمایشگاهی از آثار فرهنگی، هنری، باستانی و غذایی، لباس و … و به عبارتی ویترینی از هورامان به نمایش بگذاریم، از استان کردستان و حلبچه نیز دعوت نمودیم تا در این نمایشگاه حضوری پررنگ داشته باشند.

دکتر نادری عظمت کار را بسیار بالا دانست و خواستار همراهی کلیه مقامات مسئول و نیز مردم فهیم منطقه به امید که خروجی این همایش توسعه‌ای برای سربلندی هورامان تلقی گردد، شد. وی در این راستا همگان را دعوت به حضور فعال در این نمایشگاه نمود.

در ادامه دکتر زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین المللی هورامان اظهار داشت: فرصت و ظرفیت خوبی برای ما پیش آمده که بتوانیم چهار شهرستان هورامان کرمانشاه را در سطوح ملی و بین المللی به خوبی معرفی نماییم، شاید بسیاری از مناطقی که در این چهار شهرستان وجود دارد، خیلی معرف حضور کشورمان نباشد، ما از محققین و پژوهشگران زیادی در سراسر دنیا دعوت نمودیم که در این همایش شرکت کنند و به نوعی با هورامان و کرمانشاه آشنا باشند.

وی حضور تعدادی از وزیران در این همایش را فرصتی مناسب و مغتنم برشمرد تا به کمک آن دغدغه‌ها و چالش‌های چهار شهرستان اورامانات مورد توجه قرار گیرد. ما به دنبال راهکار‌هایی هستیم که بتوانیم مشکلات موجود در این چهار شهرستان را با تأکید بر حفظ منظر فرهنگی حل و فصل نماییم و از این ظرفیت خدادادی حداکثر بهره وری را بکار گیریم تا همواره پایداری تصمیم یونسکو در جهانی شدن منطقه را شاهد باشیم.

 

آخرین اخبار