آخرین اخبار

نشست‌های مشترک کمیته‌های علمی و اجرایی همایش بین‌المللی هورامان با دستگاه‌های اجرایی و فعالان فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، حدود دو ماه تا برگزاری بزرگترین رخداد علمی-فرهنگی «هورامان» باقی مانده است؛ کمیته‌های علمی و اجرایی، کارگروه‌های مختلف و همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط، شبانه‌روز در تدارک برنامه‌ریزی‌های لازم برای برنامه‌های «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» هستند.

در هفته‌ای که گذشت اما نشست‌ها و دیدارهای مختلفی توسط دبیران علمی و اجرایی همایش با مسئولان و مدیران اجرایی، فعالان فرهنگی، دانشجویی و... در استان کرمانشاه، در راستای هماهنگی و پیشبرد برنامه‌های همایش برگزار شد.

در دیداری که با حضور مسئولان همایش با فرماندار روانسر و جمعی از سرمایه‌گذاران و دهیاران این شهرستان برگزار شد، دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش اظهار داشت: این همایش برای اولین بار است که در استان برگزار می‌شود و مسیر توسعه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری را هموار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اکنون فصل بهره‌برداری از ثبت جهانی اورامانات است و برای تحقق این مهم دولت به تنهایی نمی‌تواند کار کند بلکه نیازمند مشارکت و همراهی بیشتر مردم و فعالان و سرمایه‌گذاران هستیم.

همچنین دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش گفت: بیش از ۶۰ درصد از وسعت منطقه اورامانات در استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگر در استان کردستان و بخشی نیز در حلبچه عراق قرار دارد و با توجه به این ظرفیت ارزشمند در کرمانشاه باید آن را به کشور و جهانیان بشناسانیم.

وی افزود: این همایش رویدادی شاخص خواهد بود چرا که فقط یک همایش علمی نیست بلکه غرفه‌های متنوع صنایع دستی و موسیقی، برگزاری مسابقات بومی و محلی و تور هورامان گردی از جمله برنامه‌های جانبی این همایش است.

سعدی مصطفی‌زاده فرماندار روانسر نیز اظهار داشت: تبلیغات و اطلاع‌رسانی مهمترین ابزار برای معرفی بیشتر اورامانات است و باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد ، شوراها ، دهیاران و ائمه جمعه و جماعات در این راستا بهره برد.

وی افزود: توسعه اورامانات و به ویژه شهرستان روانسر در گرو توجه ویژه به گردشگری است و ثبت جهانی اورامانات یک رویداد و فرصت مهم برای منطقه است و باید مردم به خوبی از آن استقبال کنند.

مصطفی‌زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه این منطقه همواره مقصد گردشگری است، با تقویت زیرساخت‌ها و معرفی بیشتر این توانمندی‌ها می‌توان صنعت گردشگری و در نتیجه بنیه اقتصادی را تقویت کرد.

پویا طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات نیز اضافه کرد: از ظرفیت گردشگری روانسر به عنوان دروازه اورامانات به خوبی استفاده نشده و مهمترین دغدغه اعضای هیات علمی و اجرایی همایش بهره برداری از ظرفیت های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این دیار است.

وی افزود: باید تلاش کنیم روانسر به مقصد گردشگری تبدیل شود و ماندگاری مسافر را در این شهرستان بیشتر کنیم.

همچنین نشستی با حضور مسئولان دانشگاه و استاندار کرمانشاه برگزار شد و دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش بین‌المللی در این نشست توضیحاتی در خصوص برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده ارائه داد.

دکتر نادری برگزاری ۲۰ پیش نشست و کارگاه تخصصی درباره هورامان را اعلام کرد و گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری باشکوه این همایش صورت گرفته و با هماهنگی و پیگیری فراوانی که تاکنون توسط دست‌اندرکاران همایش انجام شده امیدواریم رویدادی ماندگار و بی‌نظیر را رقم بزنیم که توجه ایرانیان و نیز کشورهای جهان به سمت هورامان جلب شود.

وی تشکیل گروه مطالعاتی هورامان شناسی و تأسیس مرکز اسناد توسعه هورامان را از اقدامات و اهداف صورت گرفته برشمرد و گفت: تاکنون مهمانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ترکیه و عراق به همایش بین‌المللی هورامان پیوستند و همکاری خواهند داشت.

دبیر علمی همایش بین‌المللی هورامان، تعمیق همبستگی علمی، قومی، فرهنگی و اجتماعی و تحکیم وحدت ملی را از نتایج مثبت این همایش پیش بینی کرد و گفت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب باید نگاه دانش‌ بنیان را بر این همایش حاکم نماییم و مبتنی بر ایده‌های صاحب‌نظران از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استانداری کرمانشاه به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری همایش ایفای نقش می‌ کند، افزود: به دلیل اهمیت این همایش امام جمعه کرمانشاه و پاوه، استاندار کرمانشاه و مدیران ارشد استان ما را در برگزاری هرچه بهتر همایش یاری خواهند کرد.

دکتر نادری گفت: انتظار داریم این رویداد در شورای اداری استان به طور ویژه مطرح شود و در نشست با مدیران ارشد و دستگاه‌های ذی ربط برنامه ریزی و مساعدت لازم برای دعوت از افراد شاخص در داخل کشور به ویژه وزرای میراث فرهنگی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گیرد.

وی همچنین خواستار همکاری استانداری و نهادهای متولی برای دعوت از استانداران کردستان، همدان، لرستان، ایلام و نمایندگان سیاسی ایران در اقلیم کردستان، وزیر میراث اقلیم کردستان، استانداران سلیمانیه، حلبچه و اربیل شد و بر جلب حمایت مالی دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری کرمانشاه برای برگزاری همایش بین المللی هورامان تأکید کرد.

در راستای برنامه‌ریزی کمته علمی؛ نخستین پیش‌نشست تخصصی همایش با عنوان «دیپلماسی و روابط خارجی» با حضور اساتید حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و با همکاری پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان برگزار شد. بازتاب این نشست در خبرگزاری ایرنا را اینجا بخوانید.

همچنین دومین پیش‌نشست تخصصی همایش با موضوع شهرسازی و توسعه منطقه‌ای نیز برگزار شد که مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد.

از دیگر رخدادهای هفته پیش تمدید مهلت ارسال چکیده به همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت‌جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار بود. دبیر علمی همایش اعلام کرد: با توجه به استقبال گسترده پژوهشگران از همایش بین‌المللی *هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار* و همچنین درخواست‌های زیاد مبنی بر تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند کلیه پژوهشگرانی که تاکنون موفق به ارسال چکیده مقاله خود نشده‌اند، تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به ارسال آن از طریق سایت همایش اقدام نمایند.

همچنین نشست مشترکی با شهرداری کرمانشاه با حضور دکتر نادری دبیر علمی همایش، دکتر طالب‌نیا مدیر پایگاه جهانی هورامان، دکتر زردشتیان دبیر اجرایی همایش،  دکتر احمدی نصر مسئول اداره گردشگری شهرداری کرمانشاه، آقایان جمشیدی و طهموری از انجمن راهنمایان گردشگری استان، پایاب و زارعی و... از انجمن عکاسان کرمانشاه، خسروزاده و عزیزی از انجمن عکاسان هورامان برگزار شد.

در این جلسه مقرر گردید:

* تبلیغات واطلاع رسانی در سطح شهر کرمانشاه توسط اداره گردشگری شهرداری

* تدوین تیزر ویژه همایش بین المللی توسط پایگاه میراث جهانی

* تمدید همایش بین‌المللی در جهت ارسال مقالات توسط دبیرخانه همایش

* آماده سازی پک تور هورامان گردی همراه با رویدادهای جانبی دیگر در روز دوم همایش توسط انجمن راهنمایان گردشگری استان.

* جشنواره فیلم کوتاه (فیلم صد ثانیه) در صورت امکان

* طراحی پوستر نمایشگاه به صورت بنر و بیلبورد

* تعیین اعضای کارگروه نمایشگاه و تقسیم بندی وظایف

* چاپ کتاب نمایشگاه عکس زیر نظر انتشارات یونسکو با هماهنگی دکتر احمدی نصر

* برآورد هزینه مالی برگزاری نمایشگاه عکس توسط مسئولین برگزاری نمایشگاه عکس و انجمن عکاسان کرمانشاه.

نشست دبیران علمی و اجرایی با انجمن‌های علمی-دانشجویی، فعالان دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت دانشجویان در بخش‌های مختلف همایش از دیگر برنامه‌ها بود.

همراهی فعالان فضای مجازی با همایش بین‌المللی هورامان،ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار

نشستی دوستانه با فعالان فضای مجازی در دانشگاه رازی برگزار شد در این نشست، دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هورامان، دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش و جمعی از فعالین حوزه‌های اطلاع رسانی و رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، انجمن ها و مراکز آموزشی حوزه گردشگری حضور داشتند.

تبیین اهمیت رویداد و لزوم برنامه‌ریزی اصولی و همه جانبه با جلب مشارکت حداکثری فعالان فضای مجازی از محورهای این نشست بود.

 دکتر زردشتیان دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هورامان در سخنانی اظهار داشت: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان؛ ظرفیت ارزشمندی برای رونق اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری، توسعه فرهنگی و... در استان ایجاد کرده است و همایش بین‌المللی هورامان برای بالفعل نمودن این ظرفیت عظیم است.

وی تأکید کرد: همه ما باید برای معرفی هرچه بیشتر  منطقه هورامان تلاش کنیم، ۶۰ درصد از منطقه هورامان در استان کرمانشاه واقع شده اما تاکنون آنگونه که شایسته است؛ این ظرفیت به کشور و حتی جهان معرفی نشده است و انتظار داریم فعالان فضای مجازی به یاری دانشگاه بشتابند و با همه توان برای معرفی هورامان و همایش بین‌المللی تلاش کنند تا شاهد بازتاب گسترده این رویداد بزرگ فرهنگی و علمی در سطوح ملی و بین‌المللی باشیم.

دکتر زردشتیان همایش بین المللی هورامان را زبان گویای استان کرمانشاه دانست و تصریح کرد: هرچند دانشگاه رازی تاکنون میزبان همایش‌های ملی و بین‌المللی بسیاری بوده است اما جنبه فرهنگی و مردمی  همایش بین‌المللی هورامان بسیار پررنگ خواهد بود و همه در قبال آن احساس مسئولیت می‌کنند.

وی برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی،  عکس، مسابقات و بازی‌های بومی -محلی و ایجاد سایت در منطقه هورامان را از برنامه‌های پیش بینی شده عنوان کرد.

در ادامه دکتر نادر نادری دبیر اجرایی همایش ضمن قدردانی از حضور مدعوین در این نشست در سخنانی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت فعالان مجازی و رسانه، فعالان فرهنگی در همایش بین‌المللی هورامان، جلوه‌ای بی‌نظیر از استان کرمانشاه در جهان بازتاب یابد.

وی با بیان اینکه جریان اطلاعات و خبررسانی همواره پویا و زنده است، افزود: انتظار می‌رود؛ همه کرمانشاهیان برای تحقق توسعه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای استان یاریگر دانشگاه در همایش بین‌المللی هورامان باشند و طعم شیرین نتایج بسیار ارزشمند ثبت جهانی منظر فرهنگی را بچشند.

دکتر نادری بر مشارکت همه سازمان‌های دولتی، خصوصی و مردمی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر همایش بین‌المللی هورامان و اطلاع رسانی بسیار وسیع و گسترده در سطوح ملی و بین‌المللی تأکید کرد.

در پایان جلسه هر یک از اعضای حاضر به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

شایان ذکر است؛ همایش بین المللی «هورامان، ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۱ در دانشگاه رازی برگزار می‌شود.

آخرین اخبار