آخرین اخبار

نخستین تور سبز در سال 1401، ویژه دانش‌آموزان، توسط مرکز مدیریت سبز دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در ادامه روند برگزاری تورهای سبز، نخستین تور سبز در سال 1401، ویژه دانش‌آموزان، توسط مرکز مدیریت سبز دانشگاه با همکاری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی برگزار شد.

مهندس سید محمد بلادی‌نژاد مسئول پیگیری مدیریت سبز دانشگاه رازی در این خصوص اظهار داشت: این برنامه در مورخ 21 اردیبهشت ماه با حضور بیش از 90 نفر از دانش‌آموزان و مربیان دبستان پسرانه سروش مقطع ابتدایی صورت گرفت. ارائه کارگاه آموزش‌های تئوری مباحث مرتبط با حوزه حفاظت از پرندگان و حیوانات، حفاظت از زمین و دیگر مباحث مرتبط با مدیریت سبز، بازدید از ایستگاه‌­های سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی از جمله برنامه‌های این دوره از تور سبز دانشگاه رازی بود.

وی بیان کرد: این تور سبز در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه و به منظور ایجاد ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با جامعه، توسط مدیریت سبز دانشگاه رازی برگزار شد. اما آغاز این تورها برای نخستین ­بار در کشور از سال 97 در دانشگاه کلید خورد.

مهندس بلادی‌نژاد یادآور شد: برگزاری 8 تور سبز برای دانش آموزان و گردشگران از سال 97 به منظور آموزش مفاهیم و اصول مدیریت سبز و پایداری برای اولین بار در ایران انجام شد. ارائه آموزش تئوری مباحث مرتبط با حوزه مدیریت سبز، بازدید از نمایشگاه، بازدید از مزارع سبز، توربین بادی، نیروگاه برق خورشیدی، دامپروری و... از جمله برنامه‌های تور سبز دانشگاه رازی است.

وی گفت: در این تورهای سبز، مباحث آموزشی با محورهای بهینه­ سازی حامل­ه‌ای انرژی، کاهش مصرف کاغذ، مدیریت پسماندهای جامد با تاکید بر تفکیک از مبدا، منابع انسانی سبز، بهینه سازی مصرف آب، مصرف بهینه مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات، توجه به حیات وحش و حمل ونقل عمومی ارائه می­‌گردد.

مهندس بلادی‌نژاد افزود: برگزاری 11 تور سبز دیگر از سال 97 ویژه کارکنان، دانشجویان و فعالان محیط زیستی که اقدام به کاشت تعداد زیادی دانه و نهال بلوط در دامنه کوه‌های طاق­بستان و... نمودند از دیگر برنامه‌­‌های تور سبز دانشگاه رازی بوده است. نخستین تور سبز سال 1401 ویژه دانش ­آموزان همزمان با روز جهانی حفاظت از پرندگان مهاجر، در تاریخ 21 اردیبهشت ماه در دانشگاه رازی، با حضور بیش از 90 نفر از دانش‌­آموزان و مربیان دبستان پسرانه سروش پایه اول تا پنجم توسط مدیریت سبز با همکاری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و انجمن­‌‌های علمی- دانشجویی گروه مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی و علوم و مهندسی خاک دانشگاه رازی ادامه یافت.

وی گفت: در این تور سبز، ابتدا مباحث محیط زیستی، تفکیک زباله، صرفه­‌جویی در مصرف آب، حفاظت از زمین و دیگر مباحث مرتبط با مدیریت سبز و همچنین مباحث مربوط به حقوق حیوانات و حفاظت از پرندگان از طریق پاورپوینت متناسب با رده سنی شرکت­‌کنندگان در تور سبز ارائه شد. در ادامه بازدیدی از برخی ایستگاه­‌های سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی از قبیل مزارع و باغچه سبز و موزه تاریخ طبیعی دانشگاه به عمل آمد. هدف از بازدید ایستگاه باغچه سبز، آشنایی دانش‌­آموزان با برخی محصولات کشت شده، حفاظت از زمین و توجه به تغذیه سالم بود. در ادامه نیز با توجه به هم زمانی روز جهانی حفاظت از پرندگان مهاجر، به بازدید موزه تاریخ طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پرداخته شد. در نهایت ضمن پذیرایی سبز، به هر یک از دانش‌­آموزان، نشان "من نگهبان زمین هستم" اهدا گردید که هدف از آن، فرهنگ­‌سازی در هر خانواده از طریق معرفی دانش‌­آموزان به عنوان حافظان زمین بود. این طرح قرار است با شیوه‌نامه‌­ای جدید در سال سالجاری ادامه یابد.

آخرین اخبار