آخرین اخبار
21528
در راستای دعوت استاندار کرمانشاه از دانشگاهیان برای مشارکت در توسعه استان؛

رؤسای دانشگاه‌های کرمانشاه برای بررسی پروژه "هوشمندسازی مرز" گردهم آمدند

نشست هم‌اندیشی رؤسای دانشگاه‌های کرمانشاه با محوریت بررسی طرح هوشمندسازی مرز و اقدام مشترک، در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در نشستی مشترک با دانشگاهیان، ضمن اشاره به مسائل و مشکلات استان، خواستار مشارکت جدی دانشگاه‌ها برای کمک به پیشرفت استان، ایفای نقش رسالت اجتماعی دانشگاه نسبت به محیط پیرامون و اثرگذاری جدی در بهبود زندگی مردم شد و اظهار داشت: ما حتماً به یک دانشگاه جهانی اما اثر گذار در اقلیم خود نیاز داریم و باید بیش از پیش در محیط خود اثر بگذاریم. در بحث پروژه‌های مختلف استان از جمله راه اندازی مرز هوشمند، نیاز به مشارکت تخصصی دانشگاه‌ها در حوزه پردازش، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت داریم و دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را در این زمینه ایفا نماید.

در همین راستا، 8 بهمن ماه 1401، نشست هم‌اندیشی با حضور رؤسا و اساتید دانشگاه‌های استان کرمانشاه با محوریت بررسی طرح هوشمندسازی مرز، در حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، پروفسور محمدمهدی خدایی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی و مشاور استاندار کرمانشاه در سخنانی با اشاره به دغدغه‌ها و  انتظارات استاندار از جامعه دانشگاهی اظهار داشت: حضور دکتر صحرایی به عنوان یک چهره دانشگاهی در رأس مدیریت عالی استان فرصتی بسیار ارزنده برای دانشگاه و استان به شمار می‌آید که باید از آن نهایت استفاده را به عمل آورد.

پروفسور خدایی مشارکت جدی دانشگاه‌ها در حل مسائل استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: اخیراً استاندار محترم در نشستی با رؤسای دانشگاه‌های استان خواستار اثرگذاری جدی و نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در پیشبرد پروژه‌ها و مسائل استان شده است و خوشبختانه همه دانشگاه‌ها برای مشارکت در این زمینه اعلام آمادگی نمودند.

وی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید به طور مستقیم وارد جریانات استان شوند. نتیجه مشارکت و نقش‌آفرینی دانشگاه در مسائل جامعه باید منجر به خروجی ملموس و اثرگذاری شود و همه دانشگاه‌های استان با هم‌افزایی در این مسیر مشارکت داشته باشند، قطعاً وزارتخانه‌های متبوع نیز محدودیتی برای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در بحث مسئولیت اجتماعی و کمک به توسعه استان نخواهند داشت.

دکتر خدایی حرکت صحیح و نقش‌آفرینی مؤثر دانشگاه برای توسعه استان را سبب الگوبرداری سایر استان‌ها دانست و یادآور شد: برای حصول نتایج مطلوب، همه دانشگاه‌ها باید به‌طور جدی پای کار باشند، در نشست اخیر استاندار محترم با دانشگاهیان، ایشان خواستار مشارکت دانشگاه‌ها برای اجرای پروژه هوشمندسازی مرز در استان کرمانشاه شد و امیدواریم بتوانیم با هم‌افزایی به جمع‌بندی و کار مؤثری در این زمینه دست یابیم.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به حاضرین، در سخنانی با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست، اظهار داشت: نشست امروز از اتفاقاتی است که تاکنون بی‌سابقه بوده و محوریت آن هم‌افزایی و هم‌اندیشی دانشگاه‌ها برای امور خارج از مباحث دانشگاهی است و آنچه بر آن تأکید داریم؛ اجرای امورات و مسائل استان به صورت علمی است.

وی مشارکت دانشگاه‌ها در مسائل و پروژه‌های استان را سبب جلوگیری از بروز خطا و پیشبرد پروژه‌ها به صورت علمی و حصول نتایج مؤثر در جامعه دانست و افزود: تأکید استاندار کرمانشاه بر مشارکت جدی دانشگاهیان در مسائل استان مایه امید و خرسندی است و امیدواریم که در این مسیر، قدم های بسیار ارزشمندی برداشته شود.

دکتر احمدی با اشاره به تأکید استاندار کرمانشاه مبنی بر نقش‌آفرینی دانشگاهیان استان برای اجرای پروژه هوشمندسازی مرز بیان کرد: متأسفانه از ظرفیت‌های مرزی استان کرمانشاه به‌خوبی استفاده نشده و با وجود اینکه دو مرز پرویزخان و خسروی در استان فعال هستند اما از ظرفیت این مرزها نهایت استفاده به عمل نیامده است.

وی موضوعاتی از قبیل تردد زوار، مبادلات تجاری و تردد توریست را از ظرفیت‌های ویژه مرزی در استان کرمانشاه دانست و گفت: طرح هوشمندسازی مرز در استان کاری بس بزرگ است که برای حصول نتیجه مطلوب باید با باور و اعتقاد کامل در این مسیر نقش‌آفرینی کنیم و بر این یقین باشیم که علم باید در خدمت استان باشد.

دکتر احمدی با اعلام آمادگی کامل دانشگاه رازی برای مشارکت در پروژه هوشمندسازی مرز تأکید کرد: در راستای توسعه استان و پیشبرد این پروژه، تمام ظرفیت‌های دانشگاه رازی در خدمت خواهد بود.

وی طرح هوشمندسازی مرز را پروژه‌ای بسیار بزرگ و مهم خواند و گفت: در بررسی‌های کلّی، این پروژه در سه مرحله نیاز به اقدامات مؤثر دارد، در مرحله نخست، شناخت پروژه و بایدها و نبایدها و در مرحله دوم، مطالعات طرح و سازوکار دانشگاهیان برای این پروژه حائز اهمیت است، با بررسی‌های صورت گرفته، دانشگاه رازی تا حد زیادی توانایی نقش‌آفرینی در این مرحله را دارد و در مرحله سوم که فاز اجرایی است، ضمن پیشبرد فرآیندهای خاص، باید بخش خصوصی نیز پای کار بیاید و شرکت‌های قدرتمند در این پروژه مشارکت داشته باشند.

دکتر احمدی جلوگیری از هدررفت منابع، صرفه جویی در وقت و انرژی، رشد تبادلات اقتصادی و تجاری را از جمله مزایای برخورداری از مرز هوشمند دانست و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این پروژه، شاهد تحولات مثبت در توسعه استان باشیم.

در ادامه این جلسه، حاضرین به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پیرامون طرح هوشمندسازی مرز پرداختند. در این راستا دکتر سید وهاب الدین مکی بررسی همه‌جانبه این پروژه با توجه به ابعاد مختلف امنیتی، اقتصادی، گردشگری، ارتباطی و... را مورد تأکید قرار داد و پیشنهاد ساماندهی و یکپارچه نمودن مرز و اصلاح فرآیندها را مطرح کرد.

دکتر عبدالحسین فتحی نیز با اشاره به جنبه‌های مختلف هوشمندسازی از قبیل کالا، سامانه‌ها و...، خواستار بررسی دقیق‌تر این موضوع شد و نیازسنجی و شناخت کل مجموعه، توجه به بحث خصوصی‌سازی، تشکیل کمیته یا دبیرخانه برای تسریع در اجرای این پروژه، تقسیم کار میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های ذیربط و همچنین تخصیص بودجه مناسب را مطرح کرد. 

در ادامه دکتر امیر رجب‌زاده بررسی چالش‌های احتمالی این پروژه، مشخص شدن نهاد مرتبط و متولی، الگوبرداری از پروژه‌های مشابه در استان‌های دیگر، توجه به موضوعات امنیتی، فرا مرزی، مسائل لجستیک و احصا و اولویت‌بندی چالش‌ها را مطرح کرد و گفت: در بحث طراحی، شناخت و همچنین اولویت‌بندی این مسائل، دانشگاه توان و پتانسیل خوبی دارد اما باید کلیت کار هم دیده شود.

وی همچنین هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط به ویژه در خصوص ارتباط با سامانه‌ها، مشخص شدن متولی این پروژه، بررسی هزینه‌ها و نوع طراحی آن را مورد بحث قرار داد.

در ادامه دکتر محمود احمدی هوشمند‌سازی مرز به عنوان یک ابرپروژه را نیازمند آنالیز دقیق برای شناخت زیرسیستم‌ها دانست و گفت: استفاده از پتانسیل دانشگاه‌های استان برای پیاده‌سازی این پروژه با تشکیل کارگروه برای پیشبرد آن و تقسیم کار میان دانشگاه‌ها حائز اهمیت است.

در ادامه دکتر علیرضا دودمان تیپی رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه نیز با بیان اینکه از ظرفیت مرزهای استان به طور شایسته استفاده نشده است، تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید کمک کنند که برخورداری از مرزها برای کرمانشاه تبدیل به فرصت شود.

وی یادآور شد: استان کرمانشاه هم اکنون از نظر اقتصادی سهم چندانی از مزیت مرزهای خود ندارد، همچنین به‌رغم برخورداری از امکانات پزشکی و ظرفیت‌های گردشگری در این حوزه‌ها نیز بهره چندانی از توریسم ندارد، از طرفی با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناسب مرزی نیز فراهم نیست و در بحث تردد زوار اربعین جایگاه شایسته‌ای نداریم بنابراین باید از فرصت مطرح شدن پروژه هوشمندسازی مرز استفاده کرد.

در ادامه دکتر فرهاد گلمحمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با اشاره به پتانسیل‌های دانشگاه آزاد برای کمک به این پروژه اظهار داشت: در حال حاضر ما نیاز به آزمایشگاه همکار استاندارد برای دانشگاه‌های استان و آزمایشگاه اوزان سنگین داریم که امیدواریم در این خصوص مساعدت لازم صورت گیرد. همچنین ما طرح شتاب دهنده صادرات را در دست اقدام داریم و پروپوزال آن نیز آماده شده است.

دکتر رضا رستمی رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه نیز با اشاره به مسئله بیکاری در استان و همچنین با برشمردن شاخص‌های کسب و کار اظهار داشت: یکی از مشکلات استان در بحث بیکاری، نیروی کار فاقد مهارت است، متأسفانه ما در بحث مهارت آموزی مشکل داریم، ضمن اینکه در خصوص هوشمند سازی مرز به این مسئله نیز باید توجه شود که برای ساکنین مرز دوره‌های مهارتی در حوزه‌های مختلف از قبیل مبادلات مرزی می‌‌تواند مؤثر باشد و برای اجرای این مهم اعلام آمادگی می‌کنیم.

در ادامه سایر اعضای حاضر به بیان نقطه‌نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پیرامون پروژه هوشمندسازی مرز در استان کرمانشاه پرداختند. همچنین مقرر شد که در جلسات آتی به صورت تخصصی و ویژه این موضوع با جدیت دنبال شود.

 

آخرین اخبار