آخرین اخبار

بزرگترین خانه محیط زیست کشوردردانشگاه رازی راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، بزرگترین خانه محیط زیست کشور، 21 اسفند ماه 1401 با حضور جمعی از مسئولان، دانشگاهیان و فعالان محیط زیست، در دانشکده هنر و معماری دانشگاه رازی افتتاح شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی با تبریک پیشاپش سال نو و آرزوی موفقیت برای همگان در سخنانی اظهار داشت: ایران یکی از کشورهایی است که به رغم برخورداری از منابع طبیعی خدادادی ارزشمند اما از لحاظ پوشش گیاهی و جنگلی وضعیت مناسبی ندارد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در 15 اسفند 1401 افزود: مقام معظم رهبری درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و فرمودند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

دکتر احمدی با اشاره به فواید محیط زیست برای انسان‌ها و سایر موجودات گفت: امروز جنگ ابرقدرت‌ها و سایر کشورها بر سر منابع انرژی است. در این راستا، آب به عنوان یکی از شاخص‌های حفظ محیط‌زیست مطرح است و اگر با برنامه هدفمند در راستای حفظ محیط‌زیست قدم برداریم به مدیریت مصرف آب نیز کمک می‌شود.

وی همچنین اشاره‌ای به ضعف در صنعت گردشگری و وضعیت اکوتوریسم کشور داشت و افزود: اکوتوریسم می‌تواند در رونق اقتصادی بسیار راهگشا باشد و از شاخص‌های آن نیز محیط زیست است.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه همواره در راستای اجرای برنامه‌های محیط زیستی و ترویج فرهنگ محیط زیست در بین مردم به ویژه دانشجویان پیشقدم بوده است، گفت: محیط زیست متعلق به شخص یا نهاد خاصی نیست بلکه یک حقوق عامه است و همه ما باید به محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

رئیس دانشگاه رازی اظهار داشت: محیط زیست یک میراث گرانبهای الهی است و ما باید به نحوی از این میراث استفاده و نگهداری کنیم تا آیندگان نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران راه اندازی خانه محیط زیست، در سخنانی اظهار داشت: ایجاد خانه‌های محیط زیست گامی در راستای تحقق شعار سازمان حفاظت محیط زیست(محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه) است.

مهندس احد جلیلیان خانه‌های محیط زیست را مکانی برای مشارکت، حضور آگاهانه، داوطلبانه و مؤثر شهروندان در موضوعات زیست محیطی دانست و افزود: این مهم می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیست شهری و ارتقای توسعه پایدار کمک شایانی نماید.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با تعامل خوب و بسیار مناسبی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان با دانشگاه رازی دارد، در راستای ترویج فرهنگ محیط زیست و حفاظت از محیط زیست گام‌های مثمر ثمری برداشته شده است.

مهندس جلیلیان گفت: افتتاح خانه محیط زیست دانشگاه رازی پنجاه و هشتمین و بزرگترین خانه محیط زیست کشور است که با مشارکت بخش مدیریت سبز دانشگاه رازی به بهره برداری رسید.

همچنین دکتر سعید مرادی دبیر شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: خانه محیط زیست استان کرمانشاه که در فاز 2 دانشکده هنر و معماری دانشگاه رازی راه اندازی شد، یکی از بزرگترین خانه‌های محیط زیست کشور است.

وی افزود: راه اندازی خانه‌های محیط زیست یک برنامه کشوری در استان‌ها است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود. در این راستا، سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به واسطه همکاری و فعالیت‌های محیط‌زیستی دانشگاه رازی، محل راه اندازی خانه محیط زیست استان به دانشگاه محول شد.

دکتر مرادی افزود: از این پس خانه محیط زیست دانشگاه محلی برای هم اندیشی و هم افزایی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی خواهد بود و برنامه‌های ارزشمندی برای حفاظت از محیط زیست انجام خواهد شد.

وی ارتقاء فرهنگ و سواد محیط زیست را از اهداف مهم خانه محیط زیست دانست و ابراز امیدواری کرد با همکاری دانشگاه، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمانهای مردم نهاد و اقشار مردم شاهد تحقق این مهم باشیم.

شایان ذکر است؛ تندیس خانه محیط زیست استان کرمانشاه که به دست دانشجویان رشته هنر و معماری دانشگاه رازی ساخته شده است، در خانه محیط زیست استان کرمانشاه مستقر در دانشگاه رازی نصب شده است.

آخرین اخبار